Blivande multi triljardmiljardär!!! Vatten som drivmedel

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag vill vara besläktade med den här snubben!

Han använder vatten för att skapa ett bränsle. Kolla...

http://media.putfile.com/Water-Fuel

Förhoppningsvis funkar det på vilket vatten som helst och inte superduper-renat vatten som kommer kosta lika mycket som bensin :D fast det skulle iofs inte göra något, så länge det är miljövänligt.

Jag tror han inte hinner blir multimiljardär innan nån shejk sätter sabeln i buken på han... :gnissla

Om det inte har någon konstig hake eller bieffekt måste det vara en av årundradets uppfinningar :va

Riktigt coolt :tungan

Jag skulle nog vilja ha en lite pålitligare källa en videoklipp på nätet. Känns rätt mycket som ett aprilskämt från Fox News.

shit vilken grej, måste finnas någon hake, annars hade väl amerikanska militären redan uppfunnit skiten (eller det kanske dom har :va)

Det här kan mycket väl vara en sån där grej man kan berätta för barnbarnen om 50 år:

"Farfar, hur uppfann man vattenkraft?"
"Ingen aning, men jag såg det jävligt tidigt på film på internet, via sporthoj.com!"

:hihi

Swedie skrev:
2163541 Jag vill vara besläktade med den här snubben!

Han använder vatten för att skapa ett bränsle. Kolla...

http://media.putfile.com/Water-Fuel

Förhoppningsvis funkar det på vilket vatten som helst och inte superduper-renat vatten som kommer kosta lika mycket som bensin :D fast det skulle iofs inte göra något, så länge det är miljövänligt.

De pratar ännu så länge bara om det som ett tillsattsmedel i förbränningsmotorer. Man tar 4hk av motorn för att omvandla vatten till HHO som blandningen kallas, och denna blandas sedan med bensinen eller dieseln och ger ett tillskott på 17hk.

Däremot går det tydligen redan idag att svetsa och skära med det.

mini-knutten skrev:
2163666 shit vilken grej, måste finnas någon hake, annars hade väl amerikanska militären redan uppfunnit skiten (eller det kanske dom har :va)

Det här kan mycket väl vara en sån där grej man kan berätta för barnbarnen om 50 år:

"Farfar, hur uppfann man vattenkraft?"
"Ingen aning, men jag såg det jävligt tidigt på film på internet, via sporthoj.com!"

:hihi

Haken är att det inte funkar. HHO som det kallas är bara en blandning av väte/syre i ett 2:1 förhållande. Man hade lika gärna kunnat använda rent väte vilket är både betydligt lättare och mycket mindre farligt att förvara.

Det går att få väte ur vatten genom elektrolys men det kräver mer energi att framställa än vad man får ut ur det framställda vätet.

Syre/väte som svetsgas är tydligen rätt så värdelöst också jämfört med syre/acetylen.

-edit- googlade lite på detta alltså.

Last edited:
Coola Ola skrev:
2163700 Man hade lika gärna kunnat använda rent väte vilket är både betydligt lättare och mycket mindre farligt att förvara.

Hur kan ren vätgas vara mindre farligt att förvara än vatten?

För övrigt har du helt rätt, uppfinningen bryter mot termodynamikens första lag och är en "evighetsmaskin"...

mini-knutten skrev:
2163724 Hur kan ren vätgas vara mindre farligt att förvara än vatten?

Jämfört med det som kallas HHO, dvs en blandning av vätgas och syrgas, två i sig själva väldigt explosiva/reaktiva gaser.

Coola Ola skrev:
2163735 Jämfört med det som kallas HHO, dvs en blandning av vätgas och syrgas, två i sig själva väldigt explosiva/reaktiva gaser.

Applikationen här är nog att HHO framställs sekunderna innan det antänds i svetsarbetet. Det är det man har gasgeneratorn till, och den matas med vatten och 230V spänning. Alltså ingen lagring av lättantändliga ämnen.

Kuritas skrev:
2163756 Applikationen här är nog att HHO framställs sekunderna innan det antänds i svetsarbetet. Det är det man har gasgeneratorn till, och den matas med vatten och 230V spänning. Alltså ingen lagring av lättantändliga ämnen.

Ok, det låter förstås rimligt. Hursomhelst, väte/syre som svetsgas är fortfarande inget vidare såvitt jag vet.

Coola Ola skrev:
2163735 Jämfört med det som kallas HHO, dvs en blandning av vätgas och syrgas, två i sig själva väldigt explosiva/reaktiva gaser.

men själva grejen var väl att man ända in i sista sekund kunde förvara det som vatten, dvs stabila molekyler som inte reagerar med annat på oönskat sätt. Enligt filmen var det ju sättet man delade på atomerna som gav honom patentet och som var det "geniala". Att förvara vätgas ensamt är inget alternativ då man måste använda så sjuka tryck för att få ner volymen... :huvet

Fan, tvåa :huvet

mini-knutten skrev:
2163778 men själva grejen var väl att man ända in i sista sekund kunde förvara det som vatten, dvs stabila molekyler som inte reagerar med annat på oönskat sätt. Enligt filmen var det ju sättet man delade på atomerna som gav honom patentet och som var det "geniala". Att förvara vätgas ensamt är inget alternativ då man måste använda så sjuka tryck för att få ner volymen... :huvet

Fan, tvåa :huvet

Elektrolys av vatten så man får väte och syre är alltså inget nytt . Ska inte säga för mycket nu och det är ju möjligt att den här snubbens metod är bättre på nåt sätt men man har kunnat göra detta ganska länge (första gången man fick fram vätgas ur vatten var 1784...). Jag ska sluta tjata nu, jag vet inte mer än google egentligen... :rolleyes:

Kuritas skrev:
2163798 Olika molekylärstruktur! (svag trea i kemi)

Är HHO över huvud taget en kemisk beteckning? En förening av två väte och en syre kan ju bara se ut som H-O-H eftersom väte bara kan binda till en annan atom (H-H-O är omöjligt). Kanske nån form av jonbindning mellan väte o syre men det troligaste om man blandar fria väte och syreatomer är ju att man får vätgas (H-H) och syrgas (O=O). Väl?

Coola Ola skrev:
Är HHO över huvud taget en kemisk beteckning? En förening av två väte och en syre kan ju bara se ut som H-O-H eftersom väte bara kan binda till en annan atom (H-H-O är omöjligt). Kanske nån form av jonbindning mellan väte o syre men det troligaste om man blandar fria väte och syreatomer är ju att man får vätgas (H-H) och syrgas (O=O). Väl?

Vet ej! HHO kan ju vara en gasblandning där atomerna inte ingått i förening med varandra. Lite som 2H2 och O2. Eller så har de hittat på någon ny fiffighet så att Väteatomerna förblir obundna och man istället har 2H + O.

Mycket gissningar just nu från min sida! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg