Blivande multi triljardmiljardär!!! Vatten som drivmedel

Coola Ola skrev:
2163799 Elektrolys av vatten så man får väte och syre är alltså inget nytt . Ska inte säga för mycket nu och det är ju möjligt att den här snubbens metod är bättre på nåt sätt men man har kunnat göra detta ganska länge (första gången man fick fram vätgas ur vatten var 1784...). Jag ska sluta tjata nu, jag vet inte mer än google egentligen... :rolleyes:

Snubben påstod i filmen att hans elektrolys producerade (eller snarare frigjorde enligt energiprincipen) mer energi än vad som krävdes för själva processen = inte särskilt troligt...

Coola Ola skrev:
Är HHO över huvud taget en kemisk beteckning? En förening av två väte och en syre kan ju bara se ut som H-O-H eftersom väte bara kan binda till en annan atom (H-H-O är omöjligt). Kanske nån form av jonbindning mellan väte o syre men det troligaste om man blandar fria väte och syreatomer är ju att man får vätgas (H-H) och syrgas (O=O). Väl?

Helt rätt, att H2 skulle bilda en jonbindning med 02 är enligt entalpilagarna omöjligt.

Och ja, jag går naturvetenskap :arsele

Det låter ju fantastiskt :)
som dom säger så skulle man alltså kunna ha en liten bensinmotor som driver gasgeneratorn, som sen driver motorn som får skiten att rullatera, satt säga :)
Om nu 4hk ger 17gashk
120hk r6morot = 510gashk, det låter lagom :hihi

Men har jag svårt att se hur det går ihop.
Är det möjligt att ladda atomerna med xtra elektroner via tillförd ström?
i så fall, vart skulle dom ta vägen? Till lösa gaser i luften?

"hotter than the sun" hörde man i filmen :hihi
Då skulle atmosfären vara övertänd :skrämd

Nej, du skulle lika gärna kunna säga att du har en liten motor som pumpar upp vatten till en behållare som sedan rinner ned genom en turbin till en generator som ger ström till en större motor. Wow vilken nettoeffekt du skulle få ut!
Problemet är termodynamiken, du får ut lika mycket energi av att splittra vattenmolekylen som när den förenas igen (när det brinner), och massa energi går bort som värme i vilket fall.

Kemi

Det mesta är sagt:

vad som sker är följande (vanlig elektrolys).

2 * H2O (vatten) + energi --> 2H + O2

Vi har helt enkelt skapat kemisk energi genom att skapa två föreningar som i sig har ett högre energinnehåll än vatten. För att sedan få ut energin förbränner man dessa gaser, alternativt använder en katalysator som t.ex. Platina. Reaktionen blir den omvända.

2H2 + O2 --> 2H2O + energi

Om nu någon tror att detta skulle ge mer energi när man reverserar reaktionen (mer exoterm än endoterm energi) så var ni inte särskilt uppmärksamma i gymnasiet. p.g.a termodynamik kommer ingen reaktion att ha 100% verkningsgrad. Därav förlorar man energi på detta delsteg. Om vi dessutom räknar in att man skall driva en kompressor, pump etc. och vi börjar titta på friktionsförluster så är detta inte ens ett dåligt aprilskämt, enbart pinsamt...

crashtestdummy skrev:
2164343 känns som om det är ungefär en månad och 16 dagar sen den nyheten sändes. :hihi

Tycker mer det känns som att detta är vad forskarna kom fram till på 80-talet när man experimenterade med dessa projekt. Och varför har vi inte sett mer av det? Jo för att det är meningslöst i just detta fall att vidareutveckla då det kostar för mycket att få fram energin. Just denna svets kanske är en ide, men jag tror inte den är bättre än de redan befintliga produkterna på marknaden.

Dee_cati skrev:
2164403 Just denna svets kanske är en ide, men jag tror inte den är bättre än de redan befintliga produkterna på marknaden.

Svetsen kan ju vara miljövänlig om den drivs med trädkramar-el...

mini-knutten skrev:
2163778 Att förvara vätgas ensamt är inget alternativ då man måste använda så sjuka tryck för att få ner volymen... :huvet

Fan, tvåa :huvet

Vadå för tryck? 200 bar? Det använder man redan när man förvarar biogas i bilarna. Säkerheten är ett större bekymmer när det gäller vätgas.

Eftersom det handlar om atomklyvning, måste väl någon energikälla till och vad ska den drivas av?

Rätta mig om jag har fel :va

Hur som helst kan man ju inte få ut mer energi än vad som sätts in.

ething skrev:
2164284 Det mesta är sagt:

vad som sker är följande (vanlig elektrolys).

2 * H2O (vatten) + energi --> 2H + O2

2 mol H20 -> 2 mol H2 + 02 :fakta

Blip skrev:
2164523 Vadå för tryck? 200 bar? Det använder man redan när man förvarar biogas i bilarna. Säkerheten är ett större bekymmer när det gäller vätgas.

om du säger att det endast är 200 bar så tror jag på dig. Har dock för mig att när vi räknade på det i kemin förra terminen så fick vi fram betydligt högre värden.....

Santo skrev:
2164747 Eftersom det handlar om atomklyvning, måste väl någon energikälla till och vad ska den drivas av?

Rätta mig om jag har fel :va

Nej för jösse namn, det är ingen kärnreaktor snubben har byggt. Atomklyvning är aningen seriösare än elektrolys av vatten. :)

Men ja, du måste tillföra energi.

Last edited:
mini-knutten skrev:
2164756 2 mol H20 -> 2 mol H2 + 02 :fakta

om du säger att det endast är 200 bar så tror jag på dig. Har dock för mig att när vi räknade på det i kemin förra terminen så fick vi fram betydligt högre värden.....

Nej jag säger inte det, jag har tyvärr ingen aning vad som gäller för vätgas. Jag är ingen gasexpert utan tycker mer att gas som gas vilket givetvis inte är fallet.

Precis som andra säger.. Det är ju inget nytt.. Att så simpelt som att leda elektrisitet genom vatten så bryter man isär grundämnena.. väte o syre.. men då får man ut MINDRE energi av vätet o syret än vad man skulle kunna få från elen.. detta pga att det försvinner lite på vägen.. This is some skitsnack :3freak

boostofta skrev:
2165115 en rätt stor nackdel är väl att stora delar av världen har brist på vatten för att kunna överleva. Blir avgaserna vattenånga eller nått annat?

Det blir vatten samtidigt som energi (värme i detta fallet) avges. Tvärtom behöver elektricitet tillföras för att bryta isär vattenmolekylen för att skapa vätgas och syrgas.

Det vore intressant att se hur våra folkvalda skulle kompensera för den uteblivna skatten för bensinen om vatten skulle kunna användas rakt av istället.

Ser dom största miljarddollarstämningarna mot företaget när deras utrustningar börjar bli slitna efter några år o inte lika "stabila" längre he he he.
Alla som sett en manual till nåt så simpelt som en gräsklippare i USA kan ju räkna ut hur tjock varningsmanualen till ett sånt där aggregat skulle bli. :)

ktmjacke skrev:
2165774 Ser dom största miljarddollarstämningarna mot företaget när deras utrustningar börjar bli slitna efter några år o inte lika "stabila" längre he he he.
Alla som sett en manual till nåt så simpelt som en gräsklippare i USA kan ju räkna ut hur tjock varningsmanualen till ett sånt där aggregat skulle bli. :)

Enkelt, lägg produktionen i Kina och ge fan i att slänga med en manual. Det är upp till dem själva om de vill köpa eller ej. Men det skulle aldrig komma på fråga att en sån maskin ens skulle få föras in i USA, Bush är rädd om sina olje-pengar och kommer döda alla i sin väg för att behålla dem. Även presidenten efter honom osv.

Dee_cati skrev:
2166035 Enkelt, lägg produktionen i Kina och ge fan i att slänga med en manual. Det är upp till dem själva om de vill köpa eller ej. Men det skulle aldrig komma på fråga att en sån maskin ens skulle få föras in i USA, Bush är rädd om sina olje-pengar och kommer döda alla i sin väg för att behålla dem. Även presidenten efter honom osv.

Och varifrån kommer strömmen som krävs till elektrolysen? Finns ingen anledning för jänkarna att förbjuda den här "uppfinningen".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg