Blir kanske retro 2025!

Jag tror Alatalo talar om dubbla stötdämpare.
Men jag kan ha fel.
Och har jag fel så hävdar jag att en retro ska ha dubbla stötdämpare.

Jo, jag menar dubbla svingarmsmonterade stötdämpare. Du och jag tycker uppenbarligen att de ska ingå i konceptet ”retro”, men man är fri att tycka vad man vill. Åttiotalet var ju trots allt en härlig blandning av hojar med twindämpare och hojar med singeldämpare och länkage.

Så länge ingen monterar länkage på något äldre än 1975 så är det ju inte heller tidstypiskt fel. Den första länkageförsedda hojen anses ju vara Joe Bolgers Ossa från 1975:

Den vedertagna branschtermen för ”rättvänd” framgaffel är RWU, som i ”right way up”.

Den som vill ha Honda-retro på riktigt bör titta närmare på den CB 1100 som fanns i flera utföranden fram till 2022:

IMG_0716.jpeg
IMG_0717.jpeg

Rätt förtjust i Triumphs Bonneville cyklar. 👍
Riktigt trevlig i utseendet men T100 var lite trött.
Precis fått hem min Speed Twin 1200 RS, tycker att den är förvånansvärt fin att köra och gillar hur den balanserar retro/modernt. Personligen inte något problem med nya hastighets/infotainment-modulen men många föredrar nog de gamla traditionella med en analog hastighetsmätare och en analog varvräknare.

Måste ändå säga att kombinationen utseende/körbarhet/bekvämlighet i Speed Twin RS passar mig rätt perfekt.

Precis fått hem min Speed Twin 1200 RS, tycker att den är förvånansvärt fin att köra och gillar hur den balanserar retro/modernt. Personligen inte något problem med nya hastighets/infotainment-modulen men många föredrar nog de gamla traditionella med en analog hastighetsmätare och en analog varvräknare.

Måste ändå säga att kombinationen utseende/körbarhet/bekvämlighet i Speed Twin RS passar mig rätt perfekt.
Det ligger på listan att prova en 1200'a. :)
Har inte provat Speed-varianterna men, som du skriver, dom ska vara mer "körbara" än T-varianterna sas.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!