Blir kanske retro 2025!

R18_Lasse

Medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Hade egentligen inte tänkt byta hoj i år, men såg just att Honda har ett jäkligt läckert 80-talsbygge. Är svag för formerna från just den tiden och har inte sett många som ser ut sådär. Man vill ju ha ABS och sånt som inte fanns på den tiden. Någon annan som går i samma tankar?

 
Last edited:
Har den kommit ut som produktionshoj ännu?
Det har ju funnits ett koncept på CB1000F. Men jag hittar inget på någon riktig nyhetssida.


Edit: Hittade detta på Honda Japan till slut.

Google översatt:
"Honda höll en presskonferens på den 41:a Osaka Motorcycle Show 2025 (plats: INTEX Osaka, period: 21 mars (fre) till 23 (sön)) och presenterade konceptmodellen, "CB1000F Concept", för världspremiären.

CB1000F Concept är en konceptmodell för nästa generations CB, som förkroppsligar den "evolving standard of sports bikes" som Hondas representativa produktmärke för landsvägssportcyklar.
 Den vattenkylda, DOHC, in-line 4-cylindriga motorn, som kombinerar hög dynamisk prestanda med enkel hantering, är monterad i en diamantram som uppnår en hög nivå av balans mellan styvhet och flexibilitet. Syftet var att ge den upprymdhet och det djup som ryttare önskar för rolig körning i ett brett spektrum av situationer, samtidigt som de skapar en cykel som ryttare kan vara stolta över att äga, med stil som frammanar "CB-historien".

CB1000F Concept kommer också att ställas ut på den 52:a Tokyo Motorcycle Show, som kommer att hållas på Tokyo Big Sight från fredagen den 28 mars till söndagen den 30 mars, och på den 4:e Nagoya Motorcycle Show, som kommer att hållas på Aichi Sky Expo (Aichi International Exhibition Center) från fredagen den 4 april till söndagen den 6 april.

Dessutom kommer företaget också att ställa ut "CB1000F Concept Moriwaki Engineering", en racingkonceptmodell baserad på CB1000F-konceptet och med en design som påminner om tävlingsscenen, samt "HONDA CB1000F meets GUCCIMAZE", en konceptmodell som övervakas av "BEAMS-projektet CULTUART-designern med promotion av CULTUART" och CULTUART ZE som kreativ chef."

1742704186790.png
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men var inte den hojen mest ett koncept bara...? :glömdet
 
Hade egentligen inte tänkt byta hoj i år, men såg just att Honda har ett jäkligt läckert 80-talsbygge. Är svag för formerna från just den tiden och har inte sett många som ser ut sådär. Man vill ju ha ABS och sånt som inte fanns på den tiden. Någon annan som går i samma tankar?

Den va grann! Snyggaste designperioden för alla hojar. Dagens arga fejor med massa plast är blä
 
Färgen rätt,Freddy Spenser replika.
Men jag tycker originalet från åttiotalet är snyggare!
 
Digital display stör ju utsikten från förarplats, annars var den snygg. Var många som började köra hoj under mc-boomen i början av 80-talet, så det finns nog en del som gillar stuket och vill känna sig som 18 igen. 😄
 
Hade egentligen inte tänkt byta hoj i år, men såg just att Honda har ett jäkligt läckert 80-talsbygge. Är svag för formerna från just den tiden och har inte sett många som ser ut sådär. Man vill ju ha ABS och sånt som inte fanns på den tiden. Någon annan som går i samma tankar?

Har du tittat på CB 1300, liknande former men inte i lackeringen som ovan.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men var inte den hojen mest ett koncept bara...? :glömdet
hahahaha.... älskar verkligen sådana kommentarer... särskilt när vid tillfället det skrevs så var HELA TRÅDEN 2 inlägg... dvs trådskaparens inlägg och 1 st svar.... och inget av det var speciellt långt att läsa....
 
Retro…?
Utan twindämpare…?
Med USD-gaffel…?

Inte i min värld.
Nog finns det så att säga detaljer som är svårsmälta på en retro, men de där tre håller inte jag alls med om. Snarare beror det väl på hur väl tillverkaren har så att säga integrerat delarna i en helhet som övertygar som ”a blast from the past”. Jag menar, dubbla ljuddämpare kan ju se ut på många sätt och se gräsliga ut. Samma sak med en USD-gaffel. Eller inte. Tycker det måste bedömas i det enskilda fallet och inte som princip.
 
Nog finns det så att säga detaljer som är svårsmälta på en retro, men de där tre håller inte jag alls med om. Snarare beror det väl på hur väl tillverkaren har så att säga integrerat delarna i en helhet som övertygar som ”a blast from the past”. Jag menar, dubbla ljuddämpare kan ju se ut på många sätt och se gräsliga ut. Samma sak med en USD-gaffel. Eller inte. Tycker det måste bedömas i det enskilda fallet och inte som princip.
Jag tror Alatalo talar om dubbla stötdämpare.
Men jag kan ha fel.
Och har jag fel så hävdar jag att en retro ska ha dubbla stötdämpare.
Och 4-1 och clip-on och runt framlyse och riktig bakstänka.
USD eller inte kvittar, men det går ju att göra bra gafflar med gammal stil så varför inte ha det då?

PS. Vad heter det när det inte är USD? NSD? OSD? DS.
 
De flesta tillverkare sneglar nog på BMW RnineT som onekligen var/är en ”retro” trots relativt modern konstruktion (och moderna köregenskaper, något som sannolikt bidrog till försäljningssuccén ). Sedan kom snikvarianter med olika stilar, kass fjädring och billiga bromsar. Originalet är ändå bäst.


Mvh
 
Rätt förtjust i Triumphs Bonneville cyklar. 👍
Riktigt trevlig i utseendet men T100 var lite trött.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top