andersbrink
hasenfrasen
Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
När upphör en kedja att vara ny? När den gått 70 mil och är tvärslut?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kedjor töjs ut när de är nya, alltid.
Var inte meningen att denna tråd skulle bli en sån långkörare då problemet är löst men vet att jag läst att finare mc kedjor är försträckta från fabrik för att minimera efterspänning.
Självklart sker en viss inslitning men enl mina erfarenheter har jag sällan behövt efterspänna särskillt mycket, iaf inte i nivå som denna kedja det uppenbarligen är något fel på..
Hittade ett citat ang RKs tillverkningsprocess....
"All RK chains are pre-stressed and pre-stretched to ensure equal load distribution and minimal maintenance.
They’re made of the highest grade medium carbon alloy steel available, with all components shot-peened and heat-treated".
Samma här med RK, har inte behövt sträcka något extra när de varit nya, först när de blir slitna som jag fått sträcka oftare.
![]()
Samma erfarenhet av RK jag med, ingen eftersträckning alls förrän de blir riktigt slitna.
Jag kanske hade "otur"? RK-kedja fick efterspänna med under 100 mil körda.
Fullt normalt när du byter kedja.
...???
Ja - små justeringar på enstaka tiondels millimetrar i hjulaxelposition är fullt normalt. Men att kedjan ökar sitt slack med flera centimeter och att den sträcker sig över tillåten servicegräns på 70 mil körning är fan inte normalt...! Det sker inte ens på racehojar med 250+ hk och riktiga däck.
Min enda slutsats av denna tråd är att jag är glad att jag håller mig till DID eller EK kedjor och Renthal drev. Efter att ha läst denna tråd vågar man ju inte ens gå nära en RK kedja...
Bara för att skrämmas så är de enbart RK kedjor jag kört av och de är flera st!Nu kör jag enbart Ek eller DID jag väljer den som är specad till mest draghållfasthet. Jag monterade nyss EK´s värsta kedja modell 520 och jag har aldrig sett grövre gods på en kedja den måste ha vägt som en 525 kedja. Jag blev besviken på att den va så våldsam i godset och därmed svintung hojen tappade minst 7 hk vs RK som satt där innan
![]()
Klart man får sträcka men får du sträcka oftare i början än senare?
Eller har du ett konstant slitage från ny till den börjar närma sig slut?
Jag bytte både kedja och drev. Tror jag körde kanske 50-80 mil innan besiktning. Sen var den för slak tydligen och jag spände upp den. Efter det rörde jag inte något alls i det avseendet med kedjan. Minns inte nu hur många mil till men säkert runt 2K mil efter det. Sitter mig veterligen kvar med nya ägaren av hojen.
Eftersom jag jobbat som kvalitetschef blir jag lite uppspelt när jag läser att inte återförsäljaren vill ha tilbaka kedjan. Om jag var dig skulle jag kontakta tillverkaren och fråga om de vill ha tillbaka kedjan, kanske du kan få något från dem som ersättning då en felande produkt är alltid av intresse för ett företag.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |