Blinkersproblem R1 2016

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag har en R1 2016
i fram & bak originalblinkers sitter det led (ovisst watt antal & ohm)

nu har jag tagit bort backspegel/framblinkers & monterat sekventiella blinkers i mina DRL

fram funkar det skitbra & är snyggt, men bak blinkar originalen fort, likaså i panelen
och förstår att det är belastningen som blir fel.

om jag lägger till (paralellkopplar) en 5w5 lampa, så blinkar min DRL som vanligt, mina bakblinkers saktar ner & panelen blinkar som den skall
så min fråga är.. kopplar jag in nedan, blir allt bra då ?
Alternativet som ersätter glödlampa: 5 watt / 30 ohm


hoppas någon e en jäkel på el... så jag slipper alla som gissar.. och jag lägger pengarna i sjön.. .... IGEN

Ps. Nej, det går inte att byta blinkersrelä till ett för LED, då det inte är ett separat relä, utan är inbyggt i instrumenteringen
 
Last edited:
Ja det blir bra med motstånd, jag själv har använt mig av biltemas motstånd och de har fungerat utmärkt i alla år! Köp två motstånd eller paket som innehåller två motstånd.

1 motstånd kopplas mellan + och - kabel till ENA blinker

1616912791344.png
 
Last edited:
Jag har mätt på 10W G4 halogenlampa (sådan som brukade sitta i "spotlight" förr inomhus)
Strömmen vid 14 Volt spänning var 0,7 A.
5 W borde bli 0,35 A . 14 Volt / 0,35A= 40 Ohm. Välj 39 Ohm.
Kruxet är att strömmen till blinkers är inte kontinuerlig utan kommer i korta pulser.
Kall motståndet i en glödlampa är ca 10 % av varmmotståndet, dvs strömmen kommer vara lite större än 0,35 A. Så jag hade börjat med 33 Ohm 5W motstånd....

(Tidigare ägare till min SV650S hade löst problemet med rätt blinkhastighet med LED med glödlampor i Krympslang. Funkade bra så länge man inte blinkade för länge vid t.ex. ett rödljus.
Vilket jag gjorde och hade då det tveksamma nöjet se den grå rök som finns i all fungerande elektronik stiga upp ur hojen framme vid instrumenten.)
 
Last edited:
Hur varmt blir effekmotståndet?
Har du testat ett digitalt blinkersrelä? Jag brukar köra på dessa vid LED-montering, slipper man motstånd och värmeutvecklingen, det är pulsen man vill ha :D
 
Hur varmt blir effekmotståndet?
Har du testat ett digitalt blinkersrelä? Jag brukar köra på dessa vid LED-montering, slipper man motstånd och värmeutvecklingen, det är pulsen man vill ha :D
Det blir inte alls så varmt som jag trodde det skulle bli.
ljummen, eller strax över, dvs ingen risk för att få kabelbrand eller att någon kåpa smälter

och ang relä, går inte att byta, då det är inbyggt i instrumenteringen & inget löst relä
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top