Bli Delägare I Dalslands Ring!!!!!!

2000 st A 200 spänn blir 400000:-. Det räcker inte långt...
Har också anmält mej. Undrar vad som händer sen?

Att jag inte har några pengar över har väl inget att göra med om jag har jobb eller ej? Tro det eller ej men det finns faktiskt vuxna människor som gör sig av med mer varje månad än vad de får in:huvet Dessutom är jag vackert snaggad:D
Nog med OT nu kanske;)

Nu rör det på sig igen när det gäller Dalslandsring.
Det har hållits en presskonferens i Färgelanda i veckan.
http://ttela.se/start/mellerud/1.601911

Har inte Highsider.se lite pengar avsatta för liknande projekt. :rolleyes:
Om inte annat kanske du kan hjälpa till genom att skriva om saken på Highsider, kanske en intervju med de som håller i projektet?

Hemsidan har också fräschats till och är riktigt snygg och informativ numera.
Även om man skulle önska sig lite mer info om vad som är senaste nytt och vad som är de nästkommande stegen i projektet.
http://www.dalslandsring.nu/http://www.dalslandsring.nu/

Så dags att köpa andelar igen, jag ska i alla fall!!

Last edited:
Nu rör det på sig igen när det gäller Dalslandsring.
Det har hållits en presskonferens i Färgelanda i veckan.
http://ttela.se/start/mellerud/1.601911

Har inte Highsider.se lite pengar avsatta för liknande projekt. :rolleyes:
Om inte annat kanske du kan hjälpa till genom att skriva om saken på Highsider, kanske en intervju med de som håller i projektet?

Hemsidan har också fräschats till och är riktigt snygg och informativ numera.
Även om man skulle önska sig lite mer info om vad som är senaste nytt och vad som är de nästkommande stegen i projektet.
http://www.dalslandsring.nu/http://www.dalslandsring.nu/

Så dags att köpa andelar igen, jag ska i alla fall!!

Highsider har inga pengar avsatta för andra projekt än att hålla igång Highsider förnärvarande;)

Men en intervju:tummenupp

Kul med bana i åtta för att jämna ut antal höger och vänsterkurvor. Jag är skeptisk till karusellkurvan efter viadukten. Om ett någon kör av i utgången riskerar den att åka över kanten och hamna på raksträckan som går under viadukten.

Kul med bana i åtta för att jämna ut antal höger och vänsterkurvor. Jag är skeptisk till karusellkurvan efter viadukten. Om ett någon kör av i utgången riskerar den att åka över kanten och hamna på raksträckan som går under viadukten.

Det är som minst c:a 50 meter i tangentens riktning från utgången av karusellen till rakan som passerar över viadukten, dessutom i uppförsbacke, enligt idéskissen. Till rakan som passerar under viadukten är det minst 115 meter. Däremot verkar ju avståndet till den korta raksträckan efter karusellen ligga farligt nära men det kanske var den du menade? Även den ligger dock i brant uppförsbacke då banans lägsta punkt är precis där, om jag fattar idéskisserna samt filmen rätt. Avvåkningszonen vid ingången till start och mål ser liten ut.

Gillar annars också banlayouten, ser ut som en kul bana med en del nivåskillnader och som sagt, åttan! Bra initiativ som bör stöttas på alla sätt, frågan är väl om det finns ett ekonomiskt underlag för en bana i Dalsland (totalt 50 000 invånare...)?

Bifogat

• bana.jpg
    bana.jpg
    93 KB · Visningar: 174
Då är jag oxå med! Hoppas det blir nåt utav det..

/JPS

Det är som minst c:a 50 meter i tangentens riktning från utgången av karusellen till rakan som passerar över viadukten, dessutom i uppförsbacke, enligt idéskissen. Till rakan som passerar under viadukten är det minst 115 meter. Däremot verkar ju avståndet till den korta raksträckan efter karusellen ligga farligt nära men det kanske var den du menade? Även den ligger dock i brant uppförsbacke då banans lägsta punkt är precis där, om jag fattar idéskisserna samt filmen rätt. Avvåkningszonen vid ingången till start och mål ser liten ut.

Gillar annars också banlayouten, ser ut som en kul bana med en del nivåskillnader och som sagt, åttan! Bra initiativ som bör stöttas på alla sätt, frågan är väl om det finns ett ekonomiskt underlag för en bana i Dalsland (totalt 50 000 invånare...)?

Synd att alla svenska banor ska få någon form av "parkeringsplats". Vad ska den där krumelursvängen vara bra för?. Falken innan ombyggnaden rockade!

/JPS

Last edited:
jag hoppas ju självklart att detta blir av och så,
men jag gillar inte banskissen, säkerhetsmissar, inte särskilt spännande, ingen möjlighet att dela upp den i fler slingor.

Då är jag oxå med! Hoppas det blir nåt utav det..

/JPS

Synd att alla svenska banor ska få någon form av "parkeringsplats". Vad ska den där krumelursvängen vara bra för?. Falken innan ombyggnaden rockade!

/JPS
Krumelrer blir det när avåkningszonerna inte räcker till.

Undra om ni inte talar förbi varandra här? Som jag tolkar banskissen är det högervarv och det som ser lite riskabelt ut, och som jag tror att det första inlägget menade, är utgången ur den långa dryga 200 graders vänstern. Går man av där är man på väg ned mot rakan som går under bron.

Men jag kan ju också ha massuppfittat allting :D

Angående banskissen kan det knappst bli sämre än den asfalterade crossbanan i Skåne eller Falken eller Sviestad eller....

Det är som minst c:a 50 meter i tangentens riktning från utgången av karusellen till rakan som passerar över viadukten, dessutom i uppförsbacke, enligt idéskissen. Till rakan som passerar under viadukten är det minst 115 meter.
Jag menade inte den kurvan. Jag syftade på den stora 270°-kurvan längst upp. Vore bättre om kurvan skulle flyttas lite uppåt, så att utgången inte är så nära viadukten.

Bifogat

• dring.PNG
    dring.PNG
    17.2 KB · Visningar: 48
Ur säkerhetssynpunkt är det väl aldrig någon höjdare att bygga viadukter på räserbanor? :va Det har ju hänt mer än en gång att någon har smaskat in i fundamenten, allra helt i USA under Indycartävlingar har man sett detta.

Det är ju i princip omöjligt att bygga en viadukt utan att det blir någon typ av vägg ner mot viadukten och bygger man med stolpar så får du nästan bygga en hängbro för att det skall vara säkert.

Det är väl bara TwinRing som har en viadukt i MotoGP och då är farten relativt låg när man går igenom den.

Sedan håller jag med övriga om att utgången på denna bana känns väldigt märklig där man riskerar att få sig en flygtur ner på banan...

Ur säkerhetssynpunkt är det väl aldrig någon höjdare att bygga viadukter på räserbanor? :va Det har ju hänt mer än en gång att någon har smaskat in i fundamenten, allra helt i USA under Indycartävlingar har man sett detta.

Det är ju i princip omöjligt att bygga en viadukt utan att det blir någon typ av vägg ner mot viadukten och bygger man med stolpar så får du nästan bygga en hängbro för att det skall vara säkert.

Det är väl bara TwinRing som har en viadukt i MotoGP och då är farten relativt låg när man går igenom den.

Sedan håller jag med övriga om att utgången på denna bana känns väldigt märklig där man riskerar att få sig en flygtur ner på banan...

Även Suzuka har en viadukt (EJ MotoGP):
c_suzuka.gif

Suzuka har dock en lång ralstäcka innan man kör över.

Gillar idén som 17.
Ger ju lika många höger som vänserkurvor och
föhoppningsvis jämnare däckslitage.

Sen håller jag med om att utgången på 270-gradarn ser lurig ut.

Bra sak hoppas nu bara dom ser till att fiza leca och riktiga avåkningszoner. såg ett ställer på skisserna som verkar skumt.

Jag är världsmästare på allt det gäller o rita banor samt testa dem. det har jag gjort på mitt tvä spel så det så.

Nej men seriöst nu.

Ur säkerhetssynpunkt är det väl aldrig någon höjdare att bygga viadukter på räserbanor?

Jag skulle tycka det blev mer spänning om man gjorde en korsning istället. Då får man införa en extra flagga med ett kors på och så slipper ju funkisarna stå och frysa.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup