Blev idag räddad av mina skyddsänglar; Adam, Bertil och Sigurd

Jag har inga aktuella mätvärden på bromssträckor men uppskattningsvis kan jag bromsa ca 2-3m kortare från 100 utan ABS än med (på torr asfalt och under kontrollerade förhållanden). Resonemanget är dock ganska meningslöst efs man i verkligheten aldrig behöver bromsa riktigt hårt med dessa förutsättningar.

ABS skulle ju kunna vara olika bra på olika hojar också. T.ex. skulle man ju kunna tänka sig att BMW har mer erfarenhet av ABS och har hunnit förfina systemet (t.ex. trimma in bättre för en specifik hoj) mer än andra.

ABS skulle ju kunna vara olika bra på olika hojar också. T.ex. skulle man ju kunna tänka sig att BMW har mer erfarenhet av ABS och har hunnit förfina systemet (t.ex. trimma in bättre för en specifik hoj) mer än andra.

Ja, så skulle det kunna vara. Enligt min erfarenhet är systemen dock ganska likvärdiga, syftet är ju inte att optimera bromssträckan i första hand utan att behålla stabiliteten. I den här tråden behandlads det ämnet:

Det går definitivt att bromsa effektivare utan ABS än med på alla underlag jag provat utom ett: På 3cm nysnö gick det inte att använda frambromsen på ett säkert sätt utan ABS så där var det effektivast att klämma i fullt fram med ABS och använda så mycket motorbroms jag vågade.

Testerna har utförts på div blöt och torr asfalt samt grus i temperaturer från 0-25grader med en BMW R1200GS. Landsvägsdäck av sport/touringkaraktär satt monterat.

Har också jämfört bromssträckorna och känslan mellan olika hojar från 70km/h på torr asfalt med samma typ av däck. FJR1300, ST1300 och R1200GS ingick i testet.
Både Hondan och Yamahans handtag pulserade men inte BMWns.
Bromssträckorna var likartade men BMWn var något ojämn och satte både den längsta och kortaste bromssträckan medan dom andra bromsade nästan exakt lika var gång. Detta verkade bero på att BMWns system jobbade långsammare och släppte väl länge på bromsen ibland. Att BMWn var en offroad med mjukare fjädring, högre tyngdpunkt, längre fjädringsväg och lägre vikt kan också ha påverkat resultatet bla eftersom BMWns system släpper på frambromsen för att hålla bakhjulet i marken.

Skulle jag valt mellan dessa tre system hade det blivit Yamaha eller Honda MEN min nya BMW har ett uppdaterat system som liknar dessa men subjektivt känns ännu bättre. Förhoppningsvis får jag chans att göra ett jämförande test mot andra likvärdiga hojar senare i år (om någon annan tillverkare har en så pass sportig hoj med ABS:va ).

Under bra förhållanden/rak inbromsning går det inte att låsa framhjulet.

Som sagt, är ingen expert, är faktiskt minst expert av alla, men nog fan tror jag att man kan låsa däcken även om förhållandena runtom är perfekta... Och även om så är fallet, hur fan vet man att allt är perfekt? Hur vet du att du inte körde över en ordentligt oljefläck 200 meter tidigare, eller att det är grus, eller att, ja, you name it. Det här med "perfekta förhållanden" kanske funkar på bana med ett helt team som mäter temp på bana, däck, vindriktning, om domarna fått sex kvällen innan, om månen och stjärnorna står rätt i förhållande till varandra och om föraren har gaser i magen. Men för oss andra, kan vi verkligen ens använda oss av det uttrycket, då det blir ganska hypotetiskt... Om si, om så. Som alla skriver, utgå ifrån det värsta... MEN, jag är en jävel på at bromsa, jag låser aldrig...Hmmm!

Kan ju låte lite larvigt...men det är ditt eget fel som inte förutsätter att alla andra är idioter. Själv gör jag ju likadant som du.

Men vafan, så försiktig går det ju inte att vara... Förr eller senare kör man ju om någon, och kör de ut framför dig om du håller 200 när du är 50 meter bakom, eller när du håller 40 och du är 3 meter bakom spelar ju ingen roll. Du kommer antingen bli prejad, tvingas tvärnita, eller få en bil i knät.

Nej, det ersätter på inget sätt en dålig förare (vilket jag jobbar på), men jag håller fast vid:

ABS ROCKS! :yoparty

I stort sett ingen klarar av att i en paniksituatuon dosera bromsarna rätt från början, oavsett erfarenhet. Man kan träna på att bromsa rätt under kontrollerade former för att bli bättre men en initiell låsning fram får man nog alltid räkna med om man kör utan ABS. Bromsar man bra är det dock inga problem att reda upp en låsning och ta om.

Och om någon tycker att "Det gäller inte mig, jag kan köra" så ställer jag gärna upp och orkestrerar ett par experiment.

Kommer över ett blint krön i 100+ och möter en tant som kör på fel sida vägen, klipper fullt på bromsarna och börjar göra undanmanöver innan jag frontar bilen....
Vid en senare analys kan man se att jag i princip bromsat perfekt fram men bak har jag bara ställt mig på pedalen vilket har försvårat för mig i undanmanövern så även jag hade varit hjälpt av ABS.

Jag är uppväxt ombord på racecyklar och har tävlat på nivå inom de flesta dicipliner, förutom allt raceande har jag kört ca 6000 gatmil så av sveriges 70000 motorcyklister får jag anses tillhöra de bättre......

För racebruk hade jag dock aldrig velat ha ABS för jag bromsar fortfarande bättre utan framförallt i blött.

Som sagt, är ingen expert, är faktiskt minst expert av alla, men nog fan tror jag att man kan låsa däcken även om förhållandena runtom är perfekta... Och även om så är fallet, hur fan vet man att allt är perfekt? Hur vet du att du inte körde över en ordentligt oljefläck 200 meter tidigare, eller att det är grus, eller att, ja, you name it. Det här med "perfekta förhållanden" kanske funkar på bana med ett helt team som mäter temp på bana, däck, vindriktning, om domarna fått sex kvällen innan, om månen och stjärnorna står rätt i förhållande till varandra och om föraren har gaser i magen. Men för oss andra, kan vi verkligen ens använda oss av det uttrycket, då det blir ganska hypotetiskt... Om si, om så. Som alla skriver, utgå ifrån det värsta... MEN, jag är en jävel på at bromsa, jag låser aldrig...Hmmm!

Men vafan, så försiktig går det ju inte att vara... Förr eller senare kör man ju om någon, och kör de ut framför dig om du håller 200 när du är 50 meter bakom, eller när du håller 40 och du är 3 meter bakom spelar ju ingen roll. Du kommer antingen bli prejad, tvingas tvärnita, eller få en bil i knät.

Nej, det ersätter på inget sätt en dålig förare (vilket jag jobbar på), men jag håller fast vid:

ABS ROCKS! :yoparty

Bilar och bågar funkar inte ihop.....det e det en bra förare har fattat. Hur försiktig du än är när du kör hoj kan du alltid bli nermejad av nån som inte såg dig.

själv tänker jag åka bana i fortsättningen...samt ev landsväg till och från banan...köra på allmän väg suger ju. Jag vill åka så fort det bara går å det funkar inte på den banan där bilarna e på.

Kommer över ett blint krön i 100+ och möter en tant som kör på fel sida vägen, klipper fullt på bromsarna och börjar göra undanmanöver innan jag frontar bilen....
Vid en senare analys kan man se att jag i princip bromsat perfekt fram men bak har jag bara ställt mig på pedalen vilket har försvårat för mig i undanmanövern så även jag hade varit hjälpt av ABS.

Jag är uppväxt ombord på racecyklar och har tävlat på nivå inom de flesta dicipliner, förutom allt raceande har jag kört ca 6000 gatmil så av sveriges 70000 motorcyklister får jag anses tillhöra de bättre......

För racebruk hade jag dock aldrig velat ha ABS för jag bromsar fortfarande bättre utan framförallt i blött.

Dock är du en UBERnoob i en paniksituation och e ungefär lika semiklantig som vilken svensson som hellst.

en oplanerad panikbromsing skiljer sig ganska mastodontartat ifrån en planerad bromsning.

Last edited:
Jaha, så fick man, efter drygt två veckor som motorcyklist, ta hjälp av högre makter.
det var ju attans skönt att det gick bra, men skyddsänglar räddar väl e'n endast från liemannen? dvs, 40 knyck, hade du kunat dö av det? ingen aning, men 40 knyck käns mer som tacka din goda fe, och inte din ängel.

bara en notis sådär frammåt morgonkvisten :D

Dock är du en UBERnoob i en paniksituation och e ungefär lika semiklantig som vilken svensson som hellst.

en oplanerad panikbromsing skiljer sig ganska mastodontartat ifrån en planerad bromsning.

Jo börjar man få rutin på paniksituvationerna borde man se över sin åkstil...:näsblod

Det jag försökte säga var att trots att jag tillhör de mer kompetenta motorcykelförarna så är ABS bättre än mig i ett panikläge så alla 23åriga R1 killar som säger att de bromsar snabbare utan har ingen koll på vad de snackar om.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back