Blev idag räddad av mina skyddsänglar; Adam, Bertil och Sigurd

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jaha, så fick man, efter drygt två veckor som motorcyklist, ta hjälp av högre makter.

Ligger och kör 40 km/h, har precis svängt vänster in på Kvarnholmsvägen, på väg hem. Här går högerfilen rakt fram, vänsterfilen svänger vänster in bakom Danvikscenter. Jag ska rakt fram. En bil ligger framför mig, lite mer till vänster än höger. Jag håller låg profil då han verkar lida av beslutsångest. Sedan verkar det som han tar sitt förnuft till fånga, och lägger sig till vänster....

MEN ICKE!!!!! Bilen framför honom börjar sakta in, han inser helt plötsligt att han nog ska lägga sig till höger i alla fall, och påbörjar en regelrätt prejning av mig, som bibehållit min hastighet och därför hunnit komma upp längs han sida. Jag hinner tänka "Gasa eller bromsa". Jag inser att bromsning är det bästa, och tar reflexmässigt i för kung och fosterland, bokstavligen. Jag hinner även tänka, vafan, vad ojämn asfalten är som får mitt bromsreglage att vibrera.. (döööö). Jag stannar till, bilen bakom får även han ställa sig på bromsen, kan ju säga att jag var 75 centimeter från att bli rövknullad av en Ford Galaxy...

För er som inte förstått vad jag försöker komma fram till kan jag bara säga följande (som kanske mest gäller mig som nybörjare, men iaf):

-ABS ROCKS!!! :yoparty

Utan denna hade jag antingen dragit rakt in i framförvarande, eller så hade jag "bara" gått omkull med skrapsår, trasig hoj och eventuellt en och annan fraktur. Så till er som går i valet och kvalet, investera i ABS. Hade jag gått omkull hade självrisken blivit 6,000:-. Fem tusen kostade ABS:n. Så efter två veckor har den investeringen betalat sig... Om ni inte är Rossi eller Hayden förstås, då behöver ni det inte.

Kommentarar likt "Hur kunde du vara så jävla puckad som tog i så mycket undanbedes, min ursäkt är att jag är NYBÖRJARE, ROOKIE, NOOB, AMATÖR, OERFAREN, NYDANAD. Punkt.

gött att du klarade dig. Close calls har väl alla haft den första tiden. ABS hade varit najs finns inte på gamla sporthojar tyvärr...

gött att du klarade dig. Close calls har väl alla haft den första tiden. ABS hade varit najs finns inte på gamla sporthojar tyvärr...

Finns det ens på nya sporthojar? OK, Z 750 är kanske också en sporthoj men jag tänker mer på R1, GSX-R 1000 och liknande.

Om ni inte är Rossi eller Hayden förstås, då behöver ni det inte.

Kommentarar likt "Hur kunde du vara så jävla puckad som tog i så mycket undanbedes, min ursäkt är att jag är NYBÖRJARE, ROOKIE, NOOB, AMATÖR, OERFAREN, NYDANAD. Punkt.

Om du skulle läst trafiken lite bättre hade du inte behövt ABS. Jag tror inte att du behöver kunna köra jämt med GP-eliten för att klara dig utan ABS.

Jag brukar ta mig ur andras döda vinkel så fort jag bara kan, på ett eller annat sätt.
Du skriver att du bibehöll hastigheten när du passerade honom. Hade du brassat på lite istället så hade du hunnit förbi innan det hade blivit farligt!

Jag brukar ta mig ur andras döda vinkel så fort jag bara kan, på ett eller annat sätt.
Du skriver att du bibehöll hastigheten när du passerade honom. Hade du brassat på lite istället så hade du hunnit förbi innan det hade blivit farligt!

Yes, exakt...

Man läser alltid trådar om folk som blivit prejade hit o dit när de helt uppenbart legat i döda vinkeln utan att göra nåt åt det, skyll er själva om ni e så dumma så ni ligger där säger jag då.

De fatta jag redan innan ja tog hojkort att man inte ska ligga där o fisa..

Du har helt rätt, med ett undantag, framför honom låg en annan bil som inte gick att köra om (om jag inte velat dra om honom på trottoarkant eller i rullgrus). Visst hade jag kunnat lagt mig 75 centimeter bakom honom, men den bilen var hög, varför jag helt hade missat eventuella gångtrafikanter som han kunnat få för sig att väja för, vilket slutat med att jag hamnat på hans flak. Men i sak håller jag med dig, försöker göra samma sak, bort från vinkeln illa kvickt!

Om trotoarkanten var fri i det läget så hade jag nog övervägt att väja upp på den o passera honom där om det ändå bara gick i 40 km/h.

Dock, är nog ett tankesätt som kommer med tiden, då du inser hur liten o smidig den där cyklen faktiskt är.

Jag har personligen lärt mig mest från nära döden upplevelser, och det kommer nog att bli ett par till innan säsonen är slut. Så kör säkert, men ha kul.

Inget kul sånt där.
Men en sak med mc.körning är att man har blivit fan så mycket säkrare bilförare,man räknar alltid med att det kan finnas en mc-förare bredvid när man gör filbyte etc. Man kollar alltid en extra gång över axeln för att va säker.
Man ställer sig automatiskt så att hojar kan komma förbi vid köbildning.

tappar man mycket på ABS jämfört med utan på en sporthoj? Om man kör rejsing och kör med ABS. Är det väldigt stor skillnad på att köra bana med t ex ABS och utan? Man låser väl ändå inte frambromsen vid inbromsning på bana? Eller är det så att de extra pumpanded av bromsarna gör att bromssträckan blir längre?

Om man kör i samma hastighet. hur mycket kortare/längre blir en kraft och riktigt utförd bromsning med respt utan ABS i meter ungefär?

I stort sett ingen klarar av att i en paniksituatuon dosera bromsarna rätt från början, oavsett erfarenhet. Man kan träna på att bromsa rätt under kontrollerade former för att bli bättre men en initiell låsning fram får man nog alltid räkna med om man kör utan ABS. Bromsar man bra är det dock inga problem att reda upp en låsning och ta om.

Vad större erfarenhet däremot ger är att man väldigt sällan hamnar i situationer där man behöver panikbromsa. Det händer dock alla förr eller senare.

Som du själv sa:

Och om någon tycker att "Det gäller inte mig, jag kan köra" så ställer jag gärna upp och orkestrerar ett par experiment.

tappar man mycket på ABS jämfört med utan på en sporthoj? Om man kör rejsing och kör med ABS. Är det väldigt stor skillnad på att köra bana med t ex ABS och utan? Man låser väl ändå inte frambromsen vid inbromsning på bana? Eller är det så att de extra pumpanded av bromsarna gör att bromssträckan blir längre?

Om man kör i samma hastighet. hur mycket kortare/längre blir en kraft och riktigt utförd bromsning med respt utan ABS i meter ungefär?

Under bra förhållanden/rak inbromsning går det inte att låsa framhjulet.
Fast det känns som allt detta redan har avhandlats ett par varv här på SH.

Kul att Josef lika säkert som en naturlag alltid säkert säger emot mig nu bara upprepar vad jag sa lite över i tråden ;)

Jag kör (nästan alltid) med ABSen påslagen även på bana och det är definitivt ingen fördel, man får lov att bromsa ett par meter tidigare. Dock tjänar de flesta på att bromsa tidigare iaf då det är oerhört svårt att bromsa riktigt sent och ändå få en perfekt ingångshastighet i kurvan. Att tjäna två meter i bromsningen och därmed riskera att sabba kurvan och efterföljande raksträcka är bara dumt.
Å andra sidan finns inte mycket att tjäna på att ha ABS på bana om man är en hygglig förare, skulle vara om det är blött och man kör med torrdäck eller när man är tvungen att styra ut på gräsmattan.

Jag har inga aktuella mätvärden på bromssträckor men uppskattningsvis kan jag bromsa ca 2-3m kortare från 100 utan ABS än med (på torr asfalt och under kontrollerade förhållanden). Resonemanget är dock ganska meningslöst efs man i verkligheten aldrig behöver bromsa riktigt hårt med dessa förutsättningar.

Skulle isåfall vara om du tränat mycke bromsning på grus och klarar av att bromsa "igenom" översta gruslagret och få grepp mot det hårdare underlaget under. Jag vet inte hur en pumpande ABS fungerar i samma situation.

Jag brukar passa på nästan varje dag på grusvägen sista biten hem, och vet att det troligen räddade mig i köerna sista biten före slussen för några veckor sedan då jag fulade mig i bussfilen till vänster och någon kärring!/&%/&% fick för sig att börja svänga ut åt mitt håll, framhjulet kanade säkert en halvmeter i någon grusfläck eller liknande som hade hamnat precis där jag körde men det gick bra att stanna ändå.

Jaha, så fick man, efter drygt två veckor som motorcyklist, ta hjälp av högre makter.

Ligger och kör 40 km/h, har precis svängt vänster in på Kvarnholmsvägen, på väg hem. Här går högerfilen rakt fram, vänsterfilen svänger vänster in bakom Danvikscenter. Jag ska rakt fram. En bil ligger framför mig, lite mer till vänster än höger. Jag håller låg profil då han verkar lida av beslutsångest. Sedan verkar det som han tar sitt förnuft till fånga, och lägger sig till vänster....

MEN ICKE!!!!! Bilen framför honom börjar sakta in, han inser helt plötsligt att han nog ska lägga sig till höger i alla fall, och påbörjar en regelrätt prejning av mig, som bibehållit min hastighet och därför hunnit komma upp längs han sida. Jag hinner tänka "Gasa eller bromsa". Jag inser att bromsning är det bästa, och tar reflexmässigt i för kung och fosterland, bokstavligen. Jag hinner även tänka, vafan, vad ojämn asfalten är som får mitt bromsreglage att vibrera.. (döööö). Jag stannar till, bilen bakom får även han ställa sig på bromsen, kan ju säga att jag var 75 centimeter från att bli rövknullad av en Ford Galaxy...

För er som inte förstått vad jag försöker komma fram till kan jag bara säga följande (som kanske mest gäller mig som nybörjare, men iaf):

Utan denna hade jag antingen dragit rakt in i framförvarande, eller så hade jag "bara" gått omkull med skrapsår, trasig hoj och eventuellt en och annan fraktur. Så till er som går i valet och kvalet, investera i ABS. Hade jag gått omkull hade självrisken blivit 6,000:-. Fem tusen kostade ABS:n. Så efter två veckor har den investeringen betalat sig... Om ni inte är Rossi eller Hayden förstås, då behöver ni det inte.

Kan ju låte lite larvigt...men det är ditt eget fel som inte förutsätter att alla andra är idioter. Själv gör jag ju likadant som du. Jag är inte nog försiktig. Dock tycker jag ändå att jag håller avstånd bättre än många andra.

Slutsatsen som jag själv har dragit är att MC ska aldrig framföras på allmänn väg.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back