Med eller utan ABS?

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
ABS systemet ger en längre bromsträcka när det aktiveras än om du gör en bra inbromsning. Så man skall alltså inte medvete t aktivera ABS systemet genom att nypa åt bromsen hårt om man vill ha en kort broms sträcka.

(lite offtopic men)
Kanske på hoj men på bil så ger ABS kortare bromssträcka vid alla underlag utom mycket mjuka underlag där det kan ge lite kortare bromssträcka med låsta hjul som gör att man bromsar upp en hög med grus/sand framför däcket.

(lite offtopic men)
Kanske på hoj men på bil så ger ABS kortare bromssträcka vid alla underlag utom mycket mjuka underlag där det kan ge lite kortare bromssträcka med låsta hjul som gör att man bromsar upp en hög med grus/sand framför däcket.

Har du något informations material är jag väldigt intresserad.
Men med tanke på systemet går ut på att man inte bromsar under perioder och information jag läst på andra sidor har jag svårt att tro att ABS systemet ger kortare bromssträckor.

När den bra tyska MC-tidningen Motorrad hade bromstest 2006 så var de rörande tydliga att ABS var framtiden och att det bara var en tidsfråga innan det sitter på alla nya hojar. Det stod tom att en dåligt bromasrte med ABs oftast var bättre än en bra bromsare utan, ioaf på svårare underlag.

Jag har det inte själv men kommer definitivt ha det på nästa hoj.

Enda gången man inte vill ha abs är väl på grusväg.

Jämför man man med hurdet är med bil med/utan ABS så är det ju så att bilen med ABS får kortare bromssträcka samtidigt som man har styrbarhet, det är ju exakt samma som man vill ha på hojen (men med avsevärt snabbare reglering på ABS'en såklart).

Jämför man man med hurdet är med bil med/utan ABS så är det ju så att bilen med ABS får kortare bromssträcka samtidigt som man har styrbarhet, det är ju exakt samma som man vill ha på hojen (men med avsevärt snabbare reglering på ABS'en såklart).

När jag var på halkbanan hade jag kortare bromssträcka utan ABS , det var dock då jag bromsade utan undanmanöver.

Så fort jag var tvungen att väja för några hinder och samtidigt få ned farten var ABS oslagbart.

Finns det några nackdelar med ABS öht?

Man skrämmer sin far när man kommer tillbaka och påstår att hans bil (med ABS) har fel på bromsarna efter att sin vana trogen (klapp på huvudet) ha provbromsat på den väldigt torra, grusiga vägen utanför... :rolleyes:

Men en sån dag, då man bara är idiot rätt igenom, skall man nog helst inte köra bil alls.

Men med tanke på systemet går ut på att man inte bromsar under perioder och information jag läst på andra sidor har jag svårt att tro att ABS systemet ger kortare bromssträckor.

Jag orkar faktiskt inte leta så mycket men hittade det här på wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

Bekräftar väl det mesta av det jag skrev förutom att det verkar bli mycket långa bromssträckor på is... Ska se om jag kan hitta något anat test

Du har nog läst på fel sidor. ABS släpper inte på bromsarna helt. Det släpper tills hjulen börjar rulla (låsningen upphör) och slår sedan på bromsen igen, och sedan upprepas det.

De streckade linjerna beror alltså på att perioder av låsta däck varvas med perioder av effektiv bromsning med rullande däck. Nej, låst är inte effektivast.

Är man beredd och har hög bromsberedskap kan nog många (knappt) slå ett ABS-system vad gäller bromssträcka. När man sitter och fipplar med stereon och älgen kliver ut på vägen framför finns det nog inte en jävel som skulle bromsa effektivare än vad han/hon kan göra genom att trampa ner och låta ABS-systemet jobba.

Angående älgen så är väl en annan väldigt stor fördel med ABS att trots att väglaget är utmärkt, så vet man att kan både göra en undanmanöver SAMTIDIGT som man kan bromsa för kung och fosterland. En inte alltför erfaren förare hade nog haft svårt att både bromsa maximalt men utan att låsa, samtidigt som den försöker styra undan. Bara en teori, men...

ABSsystem åtminstone på bilar, ger kortare bromssträcka. :fakta

Tänk efter själv, när du väl har låst hjulen kasar du bara fram, med ABSen fortsätter du att bromsa precis på gränsen hela tiden.

Nej Wiki är inte sanningens källa men jag tror att den här sidan stämmer.

Jag orkar faktiskt inte leta så mycket men hittade det här på wikipedia

Bekräftar väl det mesta av det jag skrev förutom att det verkar bli mycket långa bromssträckor på is... Ska se om jag kan hitta något anat test

Har letat mycket på nätet efter information om ABS bromsar och informationen varierar en hel del. Både hur det fungerar rent tekniskt och hur effektiva dom är.
Men på torrt underlag verkar dom flesta anse att en riktigt duktig förare kan bromsa bättre än ABS systemet men man får givetvis inte låsa hjulet.
På blöt underlag och is verkar dom flesta anse att ABS systemet är bättre.
Men jag tycker det är svårt att hitta någon information som känns förtronde ingivande. Bosch som lanserade systemet har ingen direkt information och dessutom känns dom lite partiska.

Citat Vägverket
Man ska dock vara medveten om att bilens stoppsträcka inte nödvändigtvis blir kortare med låsningsfria bromsar. Det är endast på speciella underlag, tex våta och isiga vägar, som de kan minska stoppsträckan. På torra vägbanor kan de tom öka stoppsträckan något.

Länk Vägverket

Last edited:
Men på torrt underlag verkar dom flesta anse att en riktigt duktig förare kan bromsa bättre än ABS systemet men man får givetvis inte låsa hjulet.

Det är just det som är grejen, de allra flesta är inte "riktigt duktiga" förare, långt därifrån. De flesta av oss skulle förmodligen inte kunna förbättra ABS-systemet prestation ens på bana där allt är förutsägbart. I verkligheten när man blir överraskad har man inte en chans att vara bättre än ABS-systemet.

Har ABS på hojen. Jag har testat att tokbromsa på avrostningskurser och jag tror inte jag kan bromsa på kortare sträcka utan ABS. Instruktören på kursen kommenterade t.o.m. den korta bromssträckan. Som sagts ovan så är det bara att klämma så hårt det går, ingen risk att bromsa omkull sig. Min hoj är ju dessutom gammal så de nya systemen borde vara ännu bättre. Sen att banåkare inte vill ha ABS är en annan sak. För oss vanliga dödliga är det utmärkt.

Det går definitivt att bromsa effektivare utan ABS än med på alla underlag jag provat utom ett: På 3cm nysnö gick det inte att använda frambromsen på ett säkert sätt utan ABS så där var det effektivast att klämma i fullt fram med ABS och använda så mycket motorbroms jag vågade.

Testerna har utförts på div blöt och torr asfalt samt grus i temperaturer från 0-25grader med en BMW R1200GS. Landsvägsdäck av sport/touringkaraktär satt monterat.

Har också jämfört bromssträckorna och känslan mellan olika hojar från 70km/h på torr asfalt med samma typ av däck. FJR1300, ST1300 och R1200GS ingick i testet.
Både Hondan och Yamahans handtag pulserade men inte BMWns.
Bromssträckorna var likartade men BMWn var något ojämn och satte både den längsta och kortaste bromssträckan medan dom andra bromsade nästan exakt lika var gång. Detta verkade bero på att BMWns system jobbade långsammare och släppte väl länge på bromsen ibland. Att BMWn var en offroad med mjukare fjädring, högre tyngdpunkt, längre fjädringsväg och lägre vikt kan också ha påverkat resultatet bla eftersom BMWns system släpper på frambromsen för att hålla bakhjulet i marken.

Skulle jag valt mellan dessa tre system hade det blivit Yamaha eller Honda MEN min nya BMW har ett uppdaterat system som liknar dessa men subjektivt känns ännu bättre. Förhoppningsvis får jag chans att göra ett jämförande test mot andra likvärdiga hojar senare i år (om någon annan tillverkare har en så pass sportig hoj med ABS:va ).

Skulle jag valt mellan dessa tre system hade det blivit Yamaha eller Honda MEN min nya BMW har ett uppdaterat system som liknar dessa men subjektivt känns ännu bättre. Förhoppningsvis får jag chans att göra ett jämförande test mot andra likvärdiga hojar senare i år

Tack för info, bra veta att det skiljer sig åt mellan olika märken.

Jag har ABS på min hoj. Fungerar kanon. Bara att nypa till utan att fundera på hur mycket man skall våga nypa. Känns tryggt.

Den här hojjens bromsar är dessutom servoassisterade, så jag kan tvärnita med bara pekfingret utan problem.

BMW har även integrajbromsar på sina hojjar. Bromshandtaget fördelar bromsverkan bak och fram medan "broms-pedalen" bara bromsar bak.

Tvärt om!! Åtminstonde när vi snackar rutinerade förare

På bana eller i trafiken?

Tror inte att den rutinerade föraren är bättre utan ABS än med när älgen kliver fram på vägen.

Att man dessutom fortfarande kan styra hela tiden är positivt. Dock är det inget bra argument för ABS på hojar antar jag..

Vägverkets sida gick dock tvärtemot alla andra sidor jag har hittat, t.o.m dom sidor där man har redovisat siffror från tester.

Vägverket hävdade att bromssträckan på torrt underlag t.o.m kan bli längre med ABS, och att sträckorna blir kortare på is/snö med ABS. Alla andra sidor jag har sett skriver tvärtom.

Vet inte vad man ska tro..

våt asfalt är intressantare

finns det några tester som visar att det är bra?

Ja! http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html :fakta
Edit:
Tråd där allt diskuteras mer ingående som jag fick länken ifrån:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139908&highlight=abs+bromsar

Torr asfalt:
Racer
non-ABS 158 ft
w/ ABS 163 ft
Full ABS Control 166 ft

Mileman
non-ABS 181 ft
w/ ABS 172 ft
Full ABS Control 167 ft

Road Rider
non-ABS 160 ft
w/ ABS 165 ft
Full ABS Control 162 ft

Tourer
non-ABS 186 ft
w/ ABS 167 ft
Full ABS Control 166 ft

Mechanic
non-ABS 199 ft
w/ ABS 171 ft
Full ABS Control 169 ft

Newguy
non-ABS 180ft
w/ ABS 168 ft
Full ABS Control 166 ft

Blöt asfalt:
Racer
non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft

Mileman
non-ABS 326 ft
w/ ABS 240 ft
Full ABS Control 201 ft

Road Rider
non-ABS 278 ft
w/ ABS 202 ft
Full ABS Control 197 ft

Tourer
non-ABS 350+ ft
w/ ABS 236 ft
Full ABS Control 210 ft

Mechanic
non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Newguy
non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft

Last edited:
Varför tveka?

ABS är överlägset.

Även om du är kungen själv på att bromsa så gäller det att du håller huvudet iskallt i en eventuell plötslig livsfarlig situation. Lyckas du med detta konststycke så är nästa sak att inte samtidigt köra över lite grus eller en hal brunn.

Ovan gäller bra underlag...

Hur många gånger har man inte läst/hört om olyckor där föraren låst och gått ner?

Att idag anse att man genomslagligt bättre på att bromsa utan ABS än med är hybris.

Ja! http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html :fakta
Edit:
Tråd där allt diskuteras mer ingående som jag fick länken ifrån:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139908&highlight=abs+bromsar

Torr asfalt:
Racer
non-ABS 158 ft
w/ ABS 163 ft
Full ABS Control 166 ft

Mileman
non-ABS 181 ft
w/ ABS 172 ft
Full ABS Control 167 ft

...

...

...

Mechanic
non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Newguy
non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft

Nämen! Det var en himla massa av mig! Vilken trevlig sammankomst... ;)

Och en applåd för sammanställningen även i övrigt. Så sant som det är sagt, inget förstör en bra diskussion lika totalt som fakta!

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back