Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

Dunlop

Finns det ngn som har sammanställning för 2011 Dunlop däcken. Samma som yiu-han har skrivit på första sidan fast för 011 däcken?
 
de är inte så att någon vet någon sida där de står vilket däck man ska vid olika temperaturer på dunlopdäcken.. de känns som de kvittar vem man frågan så säger alla olika.. hade 6838 jätte fint slitage mellan säkert 18-25 grader varmt körde säkert 4-6 timmar på de. sen fick jag tag på 7813 och körde när de va 25 grader och de blev rätt oki inte jättebra. sen hade jag samma däck när de va 18 grader och de blev jättefult slitage på vara 15 min. och jag har inte råd att köra sönder däck. tycker dom är dyra ändå!!!
 
de är inte så att någon vet någon sida där de står vilket däck man ska vid olika temperaturer på dunlopdäcken.. de känns som de kvittar vem man frågan så säger alla olika.. hade 6838 jätte fint slitage mellan säkert 18-25 grader varmt körde säkert 4-6 timmar på de. sen fick jag tag på 7813 och körde när de va 25 grader och de blev rätt oki inte jättebra. sen hade jag samma däck när de va 18 grader och de blev jättefult slitage på vara 15 min. och jag har inte råd att köra sönder däck. tycker dom är dyra ändå!!!

Problemet är nog att det inte bara är yttertemp som avgör vilken arbetstemp däcket får utan även bland annat körstil och asfalttyp. Men i ditt fall så skulle jag tro att det beror på att 7813 är väldigt kinkigt andra och tredje uppvärmingen. Man kan nog nästan säga att det är ett engångsdäck eller kanske med riktigt bra fjädringsinställningar och värme så kan det funka ett par varv även tredje värmecykeln.

6838 är väl om jag inte minns fel ett hårdare däck som tål att misshandlas med fler värmecykler och har större temperaturspann som det funkar i, dock har det inte alls samma fäste.

Mitt tips är att du köper dom hårdaste bakdäcken TL har och om du vill kosta på dig lite extra grepp till ett race så köper du ett 7813 eller likande då.
 
Problemet är nog att det inte bara är yttertemp som avgör vilken arbetstemp däcket får utan även bland annat körstil och asfalttyp. Men i ditt fall så skulle jag tro att det beror på att 7813 är väldigt kinkigt andra och tredje uppvärmingen. Man kan nog nästan säga att det är ett engångsdäck eller kanske med riktigt bra fjädringsinställningar och värme så kan det funka ett par varv även tredje värmecykeln.

6838 är väl om jag inte minns fel ett hårdare däck som tål att misshandlas med fler värmecykler och har större temperaturspann som det funkar i, dock har det inte alls samma fäste.

Mitt tips är att du köper dom hårdaste bakdäcken TL har och om du vill kosta på dig lite extra grepp till ett race så köper du ett 7813 eller likande då.



Oki låter ungefär precis som mitt upplägg i pengabranchen.. 7712 är de nått för mig. lr när ska man ha de i förhållande till 7813 och 6854 som de hårdaste heter som tl har för i år.. Enligt tl´s lista som jag fick nu i veckan så är både 7813 och 7712 medium men är 7712 bättre kanske.

Förstår du hur ja menar nu när jag yrar till de så förbaskat
 
Jag trycker helt klart du ska köra 6854 det funkar i alla tempraturer och du har ganska likvärdigt grepp ända tills det är helt ner kört.
Ett 7712 håller ett race men nästa gång du värmer upp det tar det slut fort och greppet blir fort sämre än ett 6854 eller 6838.
Jag körde bara 6838 förra året och i år 6854.
Detta är bara min personliga åsikt och det funkar för mig och min ekonomi på rookienivå.
 
Joo de blir nog att åka o kolla i högen om de finns något annat.. för som sakt detta kommer man inte att ha råd me.. hehe
 
Sammanställning Dunlop Slicks

Här kommer min sammanställning av Dunlopslick. Även en sammanställning om olika temperaturområden som jag själv letat efter länge....Hoppas det kan vara till nytta.

Dunlop slick temperatur 2011-03-31

195/65R17 (1,2 cold pressure, 1,5 hot pressure)

Dunlop slick Kr108 (7827) soft - upp till 40 grader asfalttemp.
Dunlop slick Kr108 (7813) medium/soft - upp till 30 grader asfalttemp.
Dunlop slick Kr108 (7712) medium - upp till 15 grader asfalttemp.
Dunlop slick Kr108 (6854) medium/hard upp till 15 grader asfalttemp.
Dunlop slick Kr108 (6838) hard (endurance) - practice/endurance.

120/70R17 (2,0 cold pressure, 2,2-2,3 hot pressure)

Dunlop slick Kr 106 (6743) - soft
Dunlop slick Kr 106 (6813) - medium soft
Dunlop slick Kr 106 (6675) - medium
-----------------------------------------------------------------------------
2011
195/65R17 KR108 6863 Q-1 lap
195/65R17 KR108 7827 Soft
195/65R17 KR108 7813 Medium
195/65R17 KR108 7712 Medium
195/65R17 KR108 6854 Strong
-----------------------------------------------------------------------------
2011-01-01
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614/6743)
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704/6813) medum/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680/6817) medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (717) medium/hard (Endurance)


195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614/7827) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704/7813) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680/6838/6854) medium/hard (Endurance)
------------------------------------------------------------------------------

2011-06-22
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (6743) (alt 6614) soft
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) (alt 6704) medum/soft
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (6675) (alt 6680) medium

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7827) (alt 7614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7813) (alt 7704) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6854) medium/hard
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6868) (alt 6680) hard/medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6838) hard (Endurance)
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680/6838/6854) medium/hard (Endurance)

------------------------------------------------------------------------------------

/Sören
 
Last edited:
Så vad händer om jag monterar mitt 6854 bak och kör en dag som är varmare än 15 grader i backen? Kör jag sönder det eller?

Jag har ett soft 6743 som jag tänkte montera fram. Du har inte skrivit några tempzoner på det men kan jag köra efter principen att ett mjuk däck fram greppar alltid bra, men slits ut fort?
 
Så vad händer om jag monterar mitt 6854 bak och kör en dag som är varmare än 15 grader i backen? Kör jag sönder det eller?

Jag har ett soft 6743 som jag tänkte montera fram. Du har inte skrivit några tempzoner på det men kan jag köra efter principen att ett mjuk däck fram greppar alltid bra, men slits ut fort?

Inga problem! Men jag ser dock inte vitsen me o köra med ntec om du inte ska tävla!
Att det är under 15 grader e ju typ tidig vår o sen höst.
 
Så vad händer om jag monterar mitt 6854 bak och kör en dag som är varmare än 15 grader i backen? Kör jag sönder det eller?

Jag har ett soft 6743 som jag tänkte montera fram. Du har inte skrivit några tempzoner på det men kan jag köra efter principen att ett mjuk däck fram greppar alltid bra, men slits ut fort?

Nej, det går inte sönder för att det är varmare. 6854 funkar utmärkt här i Sverige, såväl på varm som kall bana. Vi har kört det hela säsongen 2011, både på vår sommar och höst.
6743 funkar också ok, men jag skulle av hållbarhetsskäl välja medium fram. Soft funkar på sprintrace, men håller inte så länge.
 
Nej, det går inte sönder för att det är varmare. 6854 funkar utmärkt här i Sverige, såväl på varm som kall bana. Vi har kört det hela säsongen 2011, både på vår sommar och höst.
6743 funkar också ok, men jag skulle av hållbarhetsskäl välja medium fram. Soft funkar på sprintrace, men håller inte så länge.

Har däcken i garaget redan, köpte förmånligt nytt denna säsong och funderar på att lägga på dem inför Mugello påsk 2012.
Bakdäcket anses ju även som ett Endurancedäck och som amatöråkare tror jag inte att jag kör slut på det mjuka framdäcket i första taget. Känns ur den aspekten bra med ett bakdäck som håller länge o ett fram som har grymt grepp. Vad säger ni?
 
Har däcken i garaget redan, köpte förmånligt nytt denna säsong och funderar på att lägga på dem inför Mugello påsk 2012.
Bakdäcket anses ju även som ett Endurancedäck och som amatöråkare tror jag inte att jag kör slut på det mjuka framdäcket i första taget. Känns ur den aspekten bra med ett bakdäck som håller länge o ett fram som har grymt grepp. Vad säger ni?

KÖR BA!!!
Ingen som kan förutspå hur dina däck kommer hålla då vi inte vet hur du kör eller vad det är för väder i påsk!!!
Men dunlops mjuka fram var det MÅNGA som hade problem med i somras då dom trasades sönder.......
 
Du kan inte jämföra 2010 och 2011 års däck. Det är olika dimensioner på dom. 6743 kommer funka alldeles utmärkt. Ska du ha bra däck ska du leta upp 286.

Det har väl inte funnits sedan 2006 eller nåt? Vällagrat vid detta laget!
 
Du kan inte jämföra 2010 och 2011 års däck. Det är olika dimensioner på dom. 6743 kommer funka alldeles utmärkt. Ska du ha bra däck ska du leta upp 286.

Framdäcken(6743 125/80) är stämplat från år 2010
bakdäcket(6854 195/65)) är ett 2011-däck.
Sen har jag ett nytt fram(6680 125/80) från 2008 liggandes också.

Jag är en amatöråkare som sagt och det känns väl lite som någon av er skrev - de e bare o åk!. Alla dessa däck i världsklass när det gäller kvalitet så hur svårt kan de va :rolleyes:

Däremot är det ju synd om jag tar med mig helt fel typ av däck ned till ett varmt Mugello i Påsk för att köra hela 3 dagar.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top