Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

Visst har väl du 5,5 tums fälg?
190 däck på 5,5 tums fälg gör ju att däcket rycks ihop, fick samma sak på gsxr 750:in med dunlop 190, men inte med metzler och pirelli i samma dimension.

Varför får jag denna orörda/onötta kant på mina bakdäck? Det är dunlop 8854, 190/55-17 och jag har kört med 1.5bar i varmtryck.

View attachment 369889

View attachment 369890
Är det som alla säger att dunlop bara är skit i år?
 
5,5 tum är vad dunlop rekomenderar till sina 190 däck. Jag hade inte samma problem med föregångaren till 8854 eller med 7712:va. Men då körde jag med öhlins rekomendationer på längd samt fjäderförspänning:3freak....
Visst har väl du 5,5 tums fälg?
190 däck på 5,5 tums fälg gör ju att däcket rycks ihop, fick samma sak på gsxr 750:in med dunlop 190, men inte med metzler och pirelli i samma dimension.
 
Hur känns cykeln då?

Du skriver "hade inte samma problem med 8854 eller 7712" det är väl inger problem att däcket ser ut så bara den uppträder bra på banan?


5,5 tum är vad dunlop rekomenderar till sina 190 däck. Jag hade inte samma problem med föregångaren till 8854 eller med 7712:va. Men då körde jag med öhlins rekomendationer på längd samt fjäderförspänning:3freak....
 
Jag hade inte någon "fegrand" med dom andra däcken, men det var innan att jag ändrat på fjäderförspänning och längd. Jag misstänker att min bakdämpare behöver en riktig genomgång och service.

Jag var mest bara nyfiken om någon annan upplevt samma sak med sina dunlop 8854.
Hur känns cykeln då?

Du skriver "hade inte samma problem med 8854 eller 7712" det är väl inger problem att däcket ser ut så bara den uppträder bra på banan?
 
Vet inte vilken beteckning på dunlop jag har, men mitt bakdäck såg ut som ditt när jag körde dunlop på 750:in med 5,5 tums fälg men med 6 tums fälg på zx10:an är det ingen rand kvar.

Båda cyklarna kändes bra så jag antog att inställningarna var hyfssat sjysst, men fjädring har du mer kunskap om än mig.

Mvh Thomas!

Jag hade inte någon "fegrand" med dom andra däcken, men det var innan att jag ändrat på fjäderförspänning och längd. Jag misstänker att min bakdämpare behöver en riktig genomgång och service.

Jag var mest bara nyfiken om någon annan upplevt samma sak med sina dunlop 8854.
 
Jag har ju skruvat bort mig totalt:crash
Vet inte vilken beteckning på dunlop jag har, men mitt bakdäck såg ut som ditt när jag körde dunlop på 750:in med 5,5 tums fälg men med 6 tums fälg på zx10:an är det ingen rand kvar.

Båda cyklarna kändes bra så jag antog att inställningarna var hyfssat sjysst, men fjädring har du mer kunskap om än mig.

Mvh Thomas!
 
Förklara gärna! Jag har höjt den ganska mycket bak och den blev mycket bättre än när bakdämparen(öhlin) var i std längd. Hojen var knappt körbar när bakdämparen var i "orginallängd". Med max fjäderförspänning samt längd bak så blev hojen mycket bättre, den går att köra, men långt ifrån bra.

Som sagt, min gissning bara.

Jag är precis i början av att lära mig vad som händer och hur man fixar det här med fjädring och dämp men just denna fegrand har jag varit ute för och då har det varit chassiinställningarna.

Hojen har då varit för hög bak/låg fram, och har fixats genom att justera höjden.

Hojen blir ju överstyrd om du höjer för mycket bak så¨min gissning är att du överstyr så mycket att du inte kan lägga ner max utan att bak släpper, eller känslan av det iaf., eller att du är påväg mot innern och därför bryter upp hojen och gasar igen för att inte gå av inåt.

Men, som sagt, bara min gissning. :)

En annan gissning är att du skulle behöva serva, fixa din bakdämp. eftersom den inte verkar funka som den är tänkt, kanske även en fjäder som passar bättre till din vikt med om den inte stämmer nu eftersom du har maxat den.

Eller, du har bytt profil på däcken med och inte bara modell? (kan inte dunlop)

Ett sätt då är att ställa hojen som den var med dom gamla däcken och mät höjd fram/bak, sätt på de nya däcken och justera hojen till samma höjd som innan, då får du ett utgångsläge som borde funka eller åtminståne du är van vid.

Nåja, ta inte mina ord som sanning men du kan ju testa iaf.,eller spåna vidare med någon annan och ha med dig detta att jobba ifrån, lycka till. :)
 
Jag började med fjädringen i utgångsläget, men det var som att köra en vobblande gunghäst.Hojen blev bättre och bättre ju mer jag höjde/ökade fjäderförspänningen bak, bättre fäste och mer stabil vid max nerlägg. Ska renovera bakdämparen och utgå från det, innan jag blir mer gråhårig:).
Som sagt, min gissning bara.

Jag är precis i början av att lära mig vad som händer och hur man fixar det här med fjädring och dämp men just denna fegrand har jag varit ute för och då har det varit chassiinställningarna.

Hojen har då varit för hög bak/låg fram, och har fixats genom att justera höjden.

Hojen blir ju överstyrd om du höjer för mycket bak så¨min gissning är att du överstyr så mycket att du inte kan lägga ner max utan att bak släpper, eller känslan av det iaf., eller att du är påväg mot innern och därför bryter upp hojen och gasar igen för att inte gå av inåt.

Men, som sagt, bara min gissning. :)

En annan gissning är att du skulle behöva serva, fixa din bakdämp. eftersom den inte verkar funka som den är tänkt, kanske även en fjäder som passar bättre till din vikt med om den inte stämmer nu eftersom du har maxat den.

Eller, du har bytt profil på däcken med och inte bara modell? (kan inte dunlop)

Ett sätt då är att ställa hojen som den var med dom gamla däcken och mät höjd fram/bak, sätt på de nya däcken och justera hojen till samma höjd som innan, då får du ett utgångsläge som borde funka eller åtminståne du är van vid.

Nåja, ta inte mina ord som sanning men du kan ju testa iaf.,eller spåna vidare med någon annan och ha med dig detta att jobba ifrån, lycka till. :)
 
Jag började med fjädringen i utgångsläget, men det var som att köra en vobblande gunghäst.Hojen blev bättre och bättre ju mer jag höjde/ökade fjäderförspänningen bak, bättre fäste och mer stabil vid max nerlägg. Ska renovera bakdämparen och utgå från det, innan jag blir mer gråhårig:).

Skumt, har du någon gas kvar i den där?
Fungerande comp.ventil?

Nåja, renovera den, kan bara bli bättre iaf.
Är väl 10timmars intervall pån servicen på en sådan, hur längesedan var det?
 
11 timmar sedan.... + några till:hihi
Skumt, har du någon gas kvar i den där?
Fungerande comp.ventil?

Nåja, renovera den, kan bara bli bättre iaf.
Är väl 10timmars intervall pån servicen på en sådan, hur längesedan var det?
 
Man kan ju köra sjukt länge på årets Dunlop. Dom sliter inte alls lika mycket eller fult som tidigare års däck. Jag gasar senare med årets däck eftersom jag inte tycker dom har samma grepp.

Hur mycket har du kört det där däcket jämfört med tidigare års?
 
För mig så fungerade mitt 8854 bra i 5 varv:3freak sedan så blev fästet bak fort sämre och varvtiderna steg. Efter ca 20 minuters körning så var däcket förbrukat och det blev inte bättre om jag vände på det. Det är inte billigt att köra på dunlop....
Man kan ju köra sjukt länge på årets Dunlop. Dom sliter inte alls lika mycket eller fult som tidigare års däck. Jag gasar senare med årets däck eftersom jag inte tycker dom har samma grepp.

Hur mycket har du kört det där däcket jämfört med tidigare års?
 
För mig så fungerade mitt 8854 bra i 5 varv:3freak sedan så blev fästet bak fort sämre och varvtiderna steg. Efter ca 20 minuters körning så var däcket förbrukat och det blev inte bättre om jag vände på det. Det är inte billigt att köra på dunlop....
Du har nog höjt för mycket för det ska vara körbart, så länge du har nydäcksfäste de första varven håller det emot men sen när klisterfästet är borta så ställer du bara ut baken. Renovera dämpen, ställ hänget och testa igen. :)
 
För mig så fungerade mitt 8854 bra i 5 varv:3freak sedan så blev fästet bak fort sämre och varvtiderna steg. Efter ca 20 minuters körning så var däcket förbrukat och det blev inte bättre om jag vände på det. Det är inte billigt att köra på dunlop....

Då har du gjort nåt fel. Vi får dom att hålla i 1,5 timmar i högt tempo. Kör man 8838 håller de i 2 timmar.
 
Men körmässigt så blev det bättre, jag kapade 2,5 sekunder per varv! Men något fel är det. Service av bakdämpare nu och om 9 månader när nästa körning är så vet jag om det blev bättre:huvet...
Då har du gjort nåt fel. Vi får dom att hålla i 1,5 timmar i högt tempo. Kör man 8838 håller de i 2 timmar.
 
Uppdaterade lite i första inlägget. Hojta till om något är fel eller om ni har mer info.
 
Det var 4år sen jag hade ett dunlop på bakhjulet. Vilka blandningar gäller nu 2016???
Vad är gyllene medelvägen för dessa däck med? Tempo 1:08-1:10 gälleråsen.

Jag tänker spontant
KR 106 Medium soft
KR 108 MS4

Vilka tryck kör ni?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top