Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

Hm, jag ställer 23 PSI efter 1h på +80 värmare, det måste vara rätt nära vettigt va? Fick tokfint slitage på mina 6680 på det sättet iaf.
Stämmer bra! Runt 1.5-1.6 Kg om man föredrar den skalan.
Hur är din upplevelse av hållbarhet? Jag vill kunna köra heldagar utan att byta däck (vanligtvis 6x30m körning), men antar att jag måste hålla mig till 6680 eller hårdare då..
Väldigt nöjd med 7712 både i kallt (race på Falken) och i varmt.

Ska köra 2 heldagar den här veckan och efter det vet jag med säkerhet hur bra 7712 håller i stekande hetta :)
 
Stämmer bra! Runt 1.5-1.6 Kg om man föredrar den skalan.
Väldigt nöjd med 7712 både i kallt (race på Falken) och i varmt.

Ska köra 2 heldagar den här veckan och efter det vet jag med säkerhet hur bra 7712 håller i stekande hetta :)

Då ser jag fram emot rapport om hållbarhet sen ;)
 
Lite nyfiken på skillnaden i grepp mellan 6680 å 7712, har bara kört 7712 å tycker dom har grymt grepp ganska länge.


Skillnad, absolut. Ca 1 sek är min erfarenhet. Lite beroende på hur mycket påslag du åker med. För de som inte kör så fort så tror jag inte att det märks så stor skillnad.

Hm, jag ställer 23 PSI efter 1h på +80 värmare, det måste vara rätt nära vettigt va? Fick tokfint slitage på mina 6680 på det sättet iaf.
QUOTE]

Det är nästan omöjligt att få dåligt slitage på 6680. Du kan skruva hej vilt. Har du på ett 7712 kan du bränna sönder det bra mycklet lättare. Är det under 15 grader ute kan det räcka med ett pass.

Efter första värmningen blir det även mer känsliga. Mycket lättare att bränna sönder. Sätter du på det och kör samma dag utan att låta däcket kylas ner håller de dock ganska så bra.

Tror inte att vi får tag i 6680 från TL längre. De har ersatt det med 6638. Märker ingen större skillnad på de däcken dock.
 
Last edited:
Pratade precis med TL-Racing och:
- Framdäcket 6704 har ersatts av 6813
- Bakdäcket 7704 har ersatts av 7813

Kanske gamla nyheter...
 
Hur lyder rapporten om däcken?

När jag tycker att jag fått till fjädringen så håller de ca 4 pass för mig om de är nya. Nu var det inte stekande hetta i helgen på åsen men på mitt 3e pass gick det fortfarande att köra 1.07 tider på Gälleråsen.

Ska du ha ett däck som är grymt bra och håller sjukt länge tycker jag att du ska köra 6838 trodde det hette 6638 tidigare men det är fel. Aris körde på ett sådant och plockade en massa 1.08 tider på det nu på gälleråsen.

Tror det är många som inte skulle känna någon skillnad på 7712 och 6838 mer än att de håller bra mycket längre. Går inte att då det att rugga och håller i alla teperaturer.

(6838 är det däck som har ersatt 6680 vilket har utgått)
 
Last edited:
När jag tycker att jag fått till fjädringen så håller de ca 4 pass för mig om de är nya. Nu var det inte stekande hetta i helgen på åsen men på mitt 3e pass gick det fortfarande att köra 1.07 tider på Gälleråsen.

Ska du ha ett däck som är grymt bra och håller sjukt länge tycker jag att du ska köra 6838 trodde det hette 6638 tidigare men det är fel. Aris körde på ett sådant och plockade en massa 1.08 tider på det nu på gälleråsen.

Tror det är många som inte skulle känna någon skillnad på 7712 och 6838 mer än att de håller bra mycket längre. Går inte att då det att rugga och håller i alla teperaturer.

(6838 är det däck som har ersatt 6680 vilket har utgått)

Lite nyfiken på hur mycket det är kvar på ett däck som du definierar som slut, jag kör verkligen slut på mina däck (nästan kord framme på sidorna) och ger mig inte förräns det börjar drifta in i böjarna pga slitna skuldror. Jag är alltså för det mesta bara ute efter mycket bantid, men uppskattar om det är bra bett i däcken första passen innan de blir ankomna.
 
Lite nyfiken på hur mycket det är kvar på ett däck som du definierar som slut, jag kör verkligen slut på mina däck (nästan kord framme på sidorna) och ger mig inte förräns det börjar drifta in i böjarna pga slitna skuldror. Jag är alltså för det mesta bara ute efter mycket bantid, men uppskattar om det är bra bett i däcken första passen innan de blir ankomna.


Mycket möjligt att det håller dina 6 pass med 7712 om du har ordning på fjädringen. Skillnaden mellan 7712 och 6838 är att 7712 brinner sönder. Ingen skulle vilja åka på dessa däck. När de väl böjrar brinna går det fort. Sönderruggade ca 15 cm på båda sidorna. Då är det slut för mig :)

Vet ingen som kör fort som fått dom att hålla. Ju på Anderstorp har jag för mig att det gick att åka länge länge...
 
Nån som har erfarenhet av framdäcket 6817?
Gillar 286 framdäcket och el TL ska 6817 vara det däcket som liknar 286 mest....

/Linus
 
Nån som har erfarenhet av framdäcket 6817?
Gillar 286 framdäcket och el TL ska 6817 vara det däcket som liknar 286 mest....

/Linus

6817 är det som nu ersatt 6680 fram vilket är det de flesta kör med..
Har kört ett 286 och jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad mot 6680.

Funkar bra men du kan även testa 6813 som är lite mjukare med samma stomme. Framdäcken håller ändå sjukt länge.
 
Ok får bli ett 6813 el 6817 när jag väl ska testa å köra med nytt framdäck, hitintills har det funkat bra med beggade men dom börjar tyvärr tryta....

Precis som du "Munken" känner jag ingen större skillnad på 286 el 6712 som jag kört på.Men jag har fått konstigt slitage på 6712 framdäcket och inte på 286....Eftersom jag inte kan fjädring över huvud taget "Har precis lärt mig vad dom olika rattarna heter:D"

känns det enklast att köra med ett däck som funkar med default inställningarna på hojen :tummenupp

/Linus
 
Fortfarande ingen som vet vad 2767 är för bakdäck?

Har pratat med TL och dom hade det inte med i sina listor.

Körde det på racet på gelleråsen och det slet väldigt fint och hade grymt fäste.
 
Märker du nån skillnad i känslan på hojen då du kört 6813?
Funderar på att testa nåt sånt istället för 6817.

Hade ett 6680 på det som ersatts av 6817. Har kört med det sedan i maj. På karlskoga satte jag på ett 6813 ända skilnaden var att jag helt plötsligt kunden hålla spåret mycket bättre.

Men att säga att det är på pga däcksblandningen är nog att ta i. Hade säket nästan lika bra om man testat ett nytt 6680 alt 6817.

Vet att Haaland som kör Yammha hade problem med att få 6813 att hålla till en början. Men då kör han Yamma som är sjukt tung fram samtidigt som han kär väldigt fort.

Nu har han fått till chassiet och tycker att 6813 är super grymma. Bergmanbröderna kör även detta framdäck. Det coola är nog att backlund kör med ännu hårdare däck än 6680 (6817). Men vad jag förstår så får han mer känsla i hojen med ett hårt däck. Själv vill jag bara slippa åka omkull :)
 
Har du köpt det nytt från en ÅF eller är det beggat från någon "toppförare"? Isf kanske det är någon specialblandning.

En sökning på "Dunlop 2767" ger ju bara en träff och det är ditt inlägg.

Köpte det nytt av Petter och fick bara infon att det va mjukare på sidan med randen.
 
Nu lutar det åt att jag kommer köra i +8-10C i slumpvisa regnskurar (som vanligt...), och har i dagsläget ett halvhårt 195/65 (6680) bak, och ett halvhårt 125/80 (6680) fram.

Jag har inte så mycket alternativ liggandes, utan det andra (förutom rena regndäck) jag har är soft 125/80 (6178) fram och ett 190/60 conti endurance-slicks bak. Vilka av dessa kombinationer är minst olämpliga om det blir upptorkande/halvblött? Kör givetvis på värmare, men kommer nog inte våga ladda hårt nog för att hålla värmen om det är vatten på banan.
 
Jag undrar om någon har tips till en Rookie, jag är ute efter Dunlop N-tec.
Ska köra på gelleråsen på Bike Week som blir mitt första tävlings-race.
Har hört av många att det är Dunlop N-tec som gäller, vilket däck räcker för mig som vill har bra grepp, livslängd och är nybörjare.. Jag kör en Yamaha R6 2008, nöter säkert långt ifrån lika mycket däck som ni gör som kör 1000cc. Vore jättetacksam om någon med erfarenhet vill dela med sig, tänkte ringa till TL-racing och beställa inom kort.

Tack på förhand!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top