Blackbird vs ZX12R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har haft zx12r -00 och Blackbird -06. Blackbirden kändes rejält opersonlig och tråkig, inte så komfortabel som man kan tro. zx12an upplevde jag hade mer karaktär och är den mest komfortabla av alla sporttouringalternativ näst vfr1200. Kan ite komma ihåg att någon av dessa vibrerar, zx12an upplevde jag som väldigt fri fr vibrationer. Vilken prisklass hade TS tänkt sig?


Jag var och provade en ZX12R-02 för 2 dagar sedan, och... (alla har olika smak, så kan alla vänligen respektera min), jag tyckte den var skittråkig... Väldigt bra hoj, det var den, har egentligen inget att klaga på den som hoj men det var ingen kärlek. Och alltför dyr i drift för att "köpa och prova i ett år, och sälja nästa vår om jag inte gillar den". Så hittar jag en Blackbird (med insprut) i närheten, så åker jag och provar den. Även om Blackbirden skulle vara karaktärslös, så.. jag tyckte ju ZX'n var det, och noll minus noll är fortfarande noll. inte mindre noll. :hihi
Men billigare i inköp, billigare försäkringar etc, så hamnar den mer i kategorin: "köpa och prova i ett år, och sälja nästa vår om jag inte gillar den". :)


Men, varför jag citerar dig är för att du kör en VFR1200. :tummenupp
Hur är den? Att köra, att äga, utrustning, packväskor etc etc?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Förordar Blackbird -02 nyare så får du lite digital instrumentering och "sista uppdteringen":tummenupp (-02----->07 bara kulör som förändras)

-- mycket bra text men klippt av utrymmesskäl --

:tummenupp
Det står en 98:a i närheten, men jag fått tipset att jag skulle titta på en "insprut" i stället.
02 eller nyare gäller alltså. :)
är 07 sista året?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Blackbirden är en snygg motorcykel !
Vfr 1200 är en ful motorcykel !

M
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Bike #5 2013 innehåller jämförande test mellan ZZR1400, Busan och min hoj K1300S, googlar du så kan du hitta större delen av artikeltexten på deras web.

Själv så har jag definitivt funnit min kärlek för en tid framöver ;-)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmm, K1300S hade jag missat. Lite dyr, men jag kanske om prioriterar... :hihi
Den har kardan dessutom, som, imho, är ett plus som touring och vardagshoj.

Får leta upp och se om någon har en för provkörning. :)

PS. vad kostar K1300s i f-premier? cirka då alltså
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hmm, K1300S hade jag missat. Lite dyr, men jag kanske om prioriterar... :hihi
Den har kardan dessutom, som, imho, är ett plus som touring och vardagshoj.

Får leta upp och se om någon har en för provkörning. :)

PS. vad kostar K1300s i f-premier? cirka då alltså

Min förra hoj var en bmw, jag har ändå missat k1300 ett helt år tills jag "råkade" provköra.. Ta en tur du, de de flesta hojar har rätt mkt extrautrustning och på en Beemer är alla tillval användbara.

Jag tror jag ger 4600 hel, 30+, ej storstad, då ingår bärgning utan självrisk (svedea). Jag har bmwklubbförsäkringen, då slipper man krav på extralås, styrlås + elektroniskt stöldskydd räcker. Liten detalj, men ack så praktisk.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
haft både busa och tolva. Båda är fina, motorn på tolvan är trevlig men det är en obekväm hoj, benvinkeln är väl skarp. Även de moderna literhojar jag haft efter den är bekvämare på långfärd. Övertygad om att Blackbirden är skönare att köra långt med, men är kanske lite mycket mellanmjölk?
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
:tummenupp
Det står en 98:a i närheten, men jag fått tipset att jag skulle titta på en "insprut" i stället.
02 eller nyare gäller alltså. :)
är 07 sista året?

Låt skicket på cykeln avgöra, inköpspris etc bestämmer ju oftast vad man får. Personligen gillar jag att slippa choke och att pilla med förgasare.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Turbo är för de som måste kompensera för något annat :krama

Prova en turbohoj som går bra så märker du att det ger en betydligt angenämare körning. Speciellt jämfört med en STD Blackbird eller VFR1200 som knappt lyfter framhjulet ens på ettan på gaspådrag och sedan mattas av för varje växel som läggs in. Därmed inte sagt att en BB eller VFR 1200 alltid orsakar köbildning i normala trafiksituationer.

Att få till ett lyckat turbobygge på hoj kräver kunnande och kreativitet långt utöver att bara köpa en standardhoj och vrida på nyckeln och pysa omkring.

Har man ändå köpt hoj för att det ska gå lite extra som många säkert vill kan det gärna få göra det på riktigt om man inte har köpt hojen för att tävla i en viss klass på bana.

http://www.youtube.com/watch?v=5a5gb8133ho#noexternalembed
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Blackbirden är den enda hojen jag minns från tiden då jag såväl mitt motorcykelintresse bara var ett litet frö..
https://www.youtube.com/watch?v=KDtiueu9RLo

Men va f-n... filmen är ju klippt!! Precis mellan 3.14 och 3.15 fattas det sekvenser där hon strippar av flygdräkten och sätter på sig skinnstället. :(
Cool film i övrigt, men allt med en riktig Blackbird är ju coolt. :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tror inte du får mer touringlok per krona än en gen 1 pippifågel

True. Men ska prova en K1200S till helgen, om det inte regnar. Halva priset mot en K1300S, och sådan enorm skillnad verkar det inte vara på 1200 och 1300. Lite mer häst/vrid, och säkert är allt annat lite mer raffinerat. Men, de K1300S jag kollat på är helt utanför budget, funkar inte ens om jag blundar med ena ögat... :p
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag läste inte på om k1200 när jag köpte min, men jag har av nån anledning fått för mig att k1200 floppade, sen gjorde dom om, och rätt.

Bmwklubben.se har forum fyllt med erfaret folk, kan vara värt att kolla.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag läste inte på om k1200 när jag köpte min, men jag har av nån anledning fått för mig att k1200 floppade, sen gjorde dom om, och rätt.

Bmwklubben.se har forum fyllt med erfaret folk, kan vara värt att kolla.

Tackar!
Gick in på bmwklubben och hittade en massa bra info där.
O som sagts ovan är det helt klart 1300 man ska sikta på. Nog för att 1200 skulle funka, men alla varnings klockor ringer ang den modellen. Tyvärr är 1300 alltför dyr, ska nog provköra i alla fall, och kanske sikta på att byta nästa år. I år är det fönsterbyte på huset som har prio 1... :rolleyes:
Tyvärr tycker jag också att 1200 är snyggare... :hihi Och hade den varit 20.000 billigare hade jag köpt den jag tittade på plats. Men, med den långa listan på grejer som "inte var färdigutvecklade" på 1200 så kunde den gott vara snäppet billigare. imho.


En fråga som jag dock inte blev klar över. "Klubbförsäkringen". Vad är det? Ska man gå med i någon klubb först, eller kan man göra de i samband med mc-köpet? Vad kostar det, och hur mycket billigare försäkring ger det? Och vilka övriga fördelar har man som medlem?

Nu snackar vi BMW i min ZX12R tråd... :hihi


:hej
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
I Det är väl rätt ofta trådar spårar ur :-D

Klart du ska provköra, bmwhandlare har alltid massor med demohojar.

Man får samma pris som Svedea+SMC men slipper som sagt extralås och så har man längre motorgaranti, sen är det säkert nåt mer... I min region är bmwklubben inaktiv men det händer mer i andra distrikt och ett par hundringar per år kan jag leva med enbart för att slippa skivbromslås. OM nåt skulle hända när man parkerat en kort stund.

Edit: man kan bli medlem före och efter köp, bara att ringa Svedea och meddela.
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag skulle råda dig köpa en BB eller en K1200S.
K1300S kan nog vara bättre på några punkter än K1200, men bra mkt dyrare.
Fundera inte på ZZR1200 då den är tyngre m m än BB.
Jag har haft en BB -98 (förgasare) med Dynojet och G&G slipon som gick bra. Går tydligen att få den gå ännu bättre med helsystem, men till mkt mer pengar och det var ju inte ditt behov.
Min blev inte så snål, så där kanske insprutarna är bättre. Att byte orginalsystemen sparar ca 8 kg.
Hade även ett dubblebubble glas som jag var nöjd med. Gick precis över hjälmen istället för att få luften på halsen (173 cm). Gjorde om sadeln så jag satt i hojen.
Åkte två Europasvängar, ena med skjuts. Kört på bana med men då tar fotpinnarna i tidigt.
Gaffel o bromsar helt OK.
Jädra drag o fort går den.
En ZX12 åkte i samma heat på storbana och den var bättre i kurvorna, men benvinkeln är sämre.

Bytte sen till K1200S (flång ny) -06. Körde 2400 mil, varav ca 600 på en Europaresa.
Jag är grymt nöjd och skulle gärna köpa en igen, men nu kör jag lite mer bana och mest KNIX och där är den för "stor"/tung. K1200s har bättre lågvrid än BB, men är ungefär lika i övrigt, men lite annan motorkaraktär och motorgång. Fick inte K1200 till lika hög toppfart konstigt nog, men 280 på mätaren är inte fy skam.
Skillnaden mellan dem är bl a:
Sittställningen är bättre på K1200 - lite högre styre o mindre ansträngt (173 cm).
Handtagsvärme kanon (K1200)
Enkelsving och kardan (K1200) - enormt bra. Jättelätt byta hjul och inget underhåll av kedja. Ingen hisseffekt.
K1200 har en helt annan framgaffellösning som inte niger - grymt bra.
Köp en K1200 som har elinställbar fjädring.
K1200 har relativt små hårda väskor för långkörning. Jag köpte mjuka som är större och byggde en egen stålställning så de inte fladdrade.
BB hade jag Givi pakethållare och 2 st Maxia 50 l hårda samt packrulle med tält o dyl. Då får man med sig mkt.
g
Nu går det att sätta på PC på K1200, men fanns inte då.
Samma där med orginalraketen som är både skitful o tung. Hade var det Laser och sparade ca 7 kg

Båda går att försäkra billigt.
Honda resp BMW märkesförsäkring.
2006 tog BMW 6700 kr hel/hel, medan Aprilia, Hayabusa o andra skulle ha minst 14 000.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top