Så, nu har jag provkört en K1200s.
Tja, var ska jag börja?
Jag tar det i den ordningen jag upplevde det.
Kort och gått så gillade jag den skarpt. Det satt ett Remus slipon på den, och jag har googlat lite på det och det verkar som man ska ha Acra eller Remus. Så det var en bra början.
Första problemet... hur f-n startar man den....
: Andra problemet, första vänster kurvan så tutade jag i stället för att blinka...
Men men, man lär sig. Jag har inget problem med att BMW har separata blinkersknappar (bara att tutan sitter rakt ovanför blinkersen). HD'n har likadant med separata knappar, så jag är van. Vad som dock förvånande mig enormt är att HD's system är bättre... (eller så var det nått fel på denna BMW'n). Eller så gör jag bara fel...
T.ex hur stänger jag av den? Jo, den stänger av sig själv efter en stund, men ibland vill man ju stänga av direkt. På HD'n trycker jag på samma knapp igen. Och, efter att jag svängt tar det två evigheter tills det slutar att blinka på BMW'n. HD'n funkar klart bättre där.
Jaja, petitesser.
Hantagsvärme fanns på denna, (något paket som pålagt?) Trevlig sak, men lite overkill en dag med 25C...
Men, just utrustnings biten är en klart bra grej med BMW'n. Verkar finnas allt och lite till på vad man kan tänkas vilja ha.
Till det viktiga.
Chassiet. I långsamt tempo var det lite annorlunda, men troligen duolevern som jag är ovan vid. Ingen dålig känsla, bara annorlunda. Väl upp i fart är hojen precis hur skön som helst.
Sitter ofantligt mycket bättre på den än på min TL, och även mkt bättre än på ZX12R'n.
Motorn. Smidigt, kändes lite tam i början, men jag kom rätt snabbt fram till att den behövde varvas upp lite mer än förväntat. Och då j-vlar!!
Gött drag, och väldigt trevligt ljud.
Tror jag låg i 80:typ:ish 6:an, kurvig väg, bilar framför mig, fältet öppnades upp och omkörningstillfälle infann sig. Pet, pet, pet, pet... 2:a (eller var det 3:an??)
wrooom...
Flera dagar sedan nu, men känslan sitter kvar.
Nästan så jag faktiskt börjar undra om den där ZX12R jag provkörde var helt kry, eller om de helt enkelt är för bra / silkes lena för mig.
BMW'n hade ett mycket skönare (d.v.s, råare...) gång som tilltalade mig mer.
Hur är K1300s, som jämförelse? Jag har förstått att den skulle vara lite mer civiliserad, och att draget kommer tidigare? Har tyskarna filat bort all go karaktär i 1300 motorn?
Och, så kan jag ju inte glömma bromsarna. satans vilka bromsar!! Höll på att slå hjälmen i kåpglaset vid första rejäla bromsningen... Jag drog i spaken som om jag satt på min TLR med Brembo Ok, och jäklar vad det tog stop...
Summa summarum.
Jag kommer inte köpa den jag provkörde. Den var för sliten, trots att det var mindre än 1500 mil på mätaren. Tror den stått förvarad utomhus. Bl.a. så var alla skruvar runt växelföraren rostiga, skavda kåpor, etc. Fick lite dåliga vibbar på att den inte varit speciellt älskad av sin ägare. Jag jämförde med en annan K1200s, och den uppvisade inga av dylika rost problem. Men den hade... gula fälgar, nej tack.
Men, en K1200/1300S ligger just nu som topp kandidat för inköp.
Fråga 2:
K1200/1300 R
Hur är dessa? Funkar "kåpan" på dessa överhuvudtaget?
Kåpan på "S" var ju som vanligt alltför bra för mitt fart sinne...
Har fortfarande inte hittat en BB med insprutare på firma som jag kan provköra (och så har det regnat de flesta dagarna...)