Blackbird el Hayabusa - förnuft el känsla? Hjälp mig välja!

Ok, en touringfråga: Hur sitter passageraren på en Busa? Hustrun var ju inte direkt imponerad av bönpallen på min ZX9-R, och det vore ju inte så dumt om hon satt bättre på den nya.

Jag är lite Honda frälst & kört både VFR, Blackbird och nu en Fireblade. Om jag tänkt förnuftigt hade jag behållt VFR:en och inte köpt Firebladen men man kan inte alltid vara förnuftig. Åk och prova Busan, DU vill, kom igen nu....

Ok, en touringfråga: Hur sitter passageraren på en Busa? Hustrun var ju inte direkt imponerad av bönpallen på min ZX9-R, och det vore ju inte så dumt om hon satt bättre på den nya.

Jag hade en Fireblade 954 som min hustru nästa vägrade att åka med på, men med Hayabusan säger hon att hon sitter riktigt bra på!

min sambo åkte bättre på bb. toringkörning är bbn bättre än busan

Allas fruar är som tur är inte lika.
Prova vilken hon sitter bäst på.Samtidigt kan du prova hur det är att köra med skjus för det skiljer säkert hur DU upplever hojjen med eller utan någon där bak.

Menar du på fullt allvar att den lilla skillnad i komfort det är för passageraren (som dessutom är mycket bra på båda hojarna) styr vilken MC du vill ha. I så fall bör du fråga hustrun direkt om vad du bör komma fram till. Det kan också handla om mer än själva hojtypen (färg etc.) för att hojen ska passa alla.

min sambo åkte bättre på bb. toringkörning är bbn bättre än busan
J
Bättre på vad?(inte menat som kritik)
Är det körställning du menar så är det nog väldigt individuellt hur man sitter/upplever en hoj.lång,kort,smal,tjock,lätt,tung,tycke och smak.
Jag har aldrig provat någon bb så jag jan inte uttala mig men jag har tourat rätt mycket med min busa och jag har lagt rätt många 100mila dagsetapper utan problem.När jag åkte zx9 så vart jag trött i armar och baken efter 40 mil.
Som sagt man måste prova själv för vi är så olika,det som passar den ena fukar inte för näste......

en busa e alltid en busa å brudarna sitter som gjutna på på skjutskutsen sen e de bara sätta tailraiser bak om du tycker de svänger trögt å sen finns de ebay.com om man vill köpa grejor till bra priser :tummenupp lovar att jag spenderat en del vinterkvällar där :D köpte min busa för att min granne är honda frälst å ville inte bjuda honom den glädjen å köpa en honda å jag ångrar inte de ett skit :banana

Den som köper motorcyklar med förnuft, är heeelt ute o cyklar. Motorcyklar handlar om förnuftlöshet.
Det ska endast handla om "vill ha faktor" o inget annat.
Ta den som greppar tag om kuken på dig.

Om förnuftet skulle råda så köpte du 85-årige Göte Olsson's volvo 740 gl -88 som gått 563 lugna mil till kyrkan på söndagar, bytte koppling och körde sen 35.000 relativt bekymmerslösa förnuftiga mil.

som du skrev... egentligen den du vill ha !!

..du får ge bägge en chans... men hade jag själv valt bort busan utan att prova... med "en passande fru" på där bak... fast var den jag suktade... jävla ånger som kan drabba en jösses... :huvet:huvet:huvet:huvet
riktigt sugen själv på Busa som nästa objekt :tuttar
men lycka till...

Om förnuftet skulle råda så köpte du 85-årige Göte Olsson's volvo 740 gl -88 som gått 563 lugna mil till kyrkan på söndagar, bytte koppling och körde sen 35.000 relativt bekymmerslösa förnuftiga mil.

Ett klokt alternativ som absolut bör beaktas, inte minst för att den är bekväm för passagerare. En gammal Saab 9000 kanske har lite mer körglädje men faller på att slitdelar inte är lika lätta att få tag på billigt.

Sedan beror det lite på om den äkta hälften är en helylletyp eller har lite mer framtonad hållning.

Bifogat

• images (1).jpg
    images (1).jpg
    11.1 KB · Visningar: 155
  • 0902_sbkp_28_z+1997_2007_honda_cbr1100xx_blackbird+keith_winter.jpg
    0902_sbkp_28_z+1997_2007_honda_cbr1100xx_blackbird+keith_winter.jpg
    74.8 KB · Visningar: 189
Jag säger Hayabusan, den är BÄTTRE på allt...
Knappast.

Suzukin har ett kåpglas och en körställning som blir förbannat jobbig efter en stund i hög fart.

Hondan är äldre och inte lika lätt att imponera Svennar med. Men den är snabb, har bättre bromsar, superfinish, härlig känsla i reglagen och är snäll mot föraren.

Den som köper motorcyklar med förnuft, är heeelt ute o cyklar.
Den som tror att alla tycker som han själv gör är heeelt ute o cyklar.

Last edited:
Knappast.

Suzukin har ett kåpglas och en körställning som blir förbannat jobbig efter en stund i hög fart.

Hondan är äldre och inte lika lätt att imponera Svennar med. Men den är snabb, har bättre bromsar, superfinish, härlig känsla i reglagen och är snäll mot föraren.

Dubbel bubbel finns ju? Finnishen beror ju på just den hoj han tittar på eller hur ? Känsla i reglagen, är det NÅGOT som suzuki är superb på så är det känslan i reglagen och snäll mot föraren? Köra en superstark Suzuki är ju som att dricka välling, lent och snällt mot föraren. Bättre bromsar? Det är väl Kombibromsar, kan det var även abs på senare modeller, vet ej(pratar om Hondan nu)..:vaVisst att de bromsar kanske säkrare men de kan väl låsa upp oxå.. men bättre och kortare med rätt förare:va

ALLA dina argument faller som en fura i mina ögon ha ha:D Men det är en jäkla tur att smaken är som baken

Vet inte om du är Svenne själv eftersom du skriver så:va MEN Suzukin imponerar både på Svennar och Finnar, Turkar, osv..

Last edited:
Nu är vi något på spåret
Alt 1.Skit i frun köp busa för att DU vill.=Känsla,Mycket känsla
Alt 2.Skit inte i frun=Förnuftigast om du inte vill sova på soffan
Viken typ är hon?
A.Helylletyp
B.Lite mer framtonad hållning.
C.Bredarslad dvärg

Dom flesta(utom möjligen C) av dessa typer passar dock på busa.

Om det är viktigt att ingen svenne gillar din mc köper du en cx500, då vill inte frun synas med dig offentligt och inte ens ungarna i kvarteret kommer att bli impade, 2 flugor i en smäll.

Annars upplever jag suzukin som alltmer bekväm desto fortare det går, är iofs inte 2 meter lång med vattenskalle men ändå.

Kort sammanfattat är det inte ens nått att välja mellan, Busan är bättre på precis allt utom att med packväskor och fru åka Europa runt.

Kanske inte så skoj om du sitter på en "skottsäker" och trygg koltrast och känner att "fan, undrar hur det här hade varit om jag hade köpt busan istället"...

Hade du provkört båda? Minns inte exakt vad som stod i början av tråden - är nämligen full. :glömdet :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph