Blackbird el Hayabusa - förnuft el känsla? Hjälp mig välja!

Provkörde bägge igår. Blev inte direkt lättare. Två jättefina hojar, fast helt olika karaktärer.

Busan: Välskött, kittad, en hel del extrautrustning men precis på gränsen till stor service. Lite högre "vill ha"-faktor.

Pippin: Lägre mil, servad, mint condition, 2 år nyare.

Ni som kört bägge, har Busorna alltid en mycket "råare" motorgång (svårt att beskriva skillnaden med ord)?

Busan har lite råare gång, motorn är inte lika perfekt balanserad. Det beror nog på att den har lite större slagvolym, högre kompression och effekt samt att BB'n går silkeslent tack vare dubbla balansaxlar.

Det du troligen märkte också är att Busan svara mycket bättre på gasen när du vrider på ordentligt, oavsett varvtal. Busan har mycket högre effekt och vridmoment över hela RPM-området.
 
Svårt val. Glömmer inte när jag provade koltrasten första gången för många år sen, mjuk och fantastisk körställning och bra drag i motorn. Kändes som att den skulle åka ned till Tyskland av sig självt utan problem, det kändes att man kunde toura långt på den.

Hayan kändes mer som en missil och jag tyckte (på första modellen) att körställningen var lite väl hängande. Är originalrutan kvar på den så skulle jag byta den direkt för den var inte trevlig. Men motor och växellåda är fantastiska och den är något mer alert i styrningen än koltrasten.

Koltrasten var min drömhoj 1997 och står sig helt klart idag med i konkurrensen.

Kan även rekommendera ZX12 och zzr1400. Fina hojar båda två (kört båda) och 1400an kan ha ABS som tillbehör.

Personligen har jag dock lagt till några fler krav på vad som måste finnas på hojen. ABS och ok försäkring är två utav dem och då blev det en K1300s istället. En maskin som påminner om Koltrasten/hayan men med ett grymt uppdaterat chassi samt en motor som faktiskt flåsar ur sig en hel del effekt med akra/PC5. K1300s Men det är en såklart en annan prisklass men hojen känns som en cbr1100XX fast uppgraderad och bättre på allt.

K1200s kan kanske vara nåt att prova? Med ESA är den inte alls så pjåkig och den finns för ok priser beg; Kanske den här?

Lycka till med hojvalet. Ingen av de hojarna du nämner kommer göra dig besviken i längden. Tycker att hojarna i den här klassen är en perfekt medelväg. Tillräckligt med pulver för att hänga med alla sporthojar rakt fram och även när det svänger men ändå kapacitet att blåsa ned till alperna. :tummenupp
 
Last edited:
Personligen har jag dock lagt till några fler krav på vad som måste finnas på hojen. ABS och ok försäkring är två utav dem och då blev det en K1300s istället. En maskin som påminner om Koltrasten/hayan men med ett grymt uppdaterat chassi samt en motor som faktiskt flåsar ur sig en hel del effekt med akra/PC5. Men det är en såklart en annan prisklass men hojen känns som en cbr1100XX fast uppgraderad och bättre på allt.

Blir karaktären på BMW:n roligare med PC5 och akrapovic? K1300S original var en besvikelse på provtur iaf. De tristaste 175 hk (eller vad det nu är) jag provat. Triumph Rocket III med 160 hk 2,3l custom var banne mig roligare och Sprint GT var närapå lika kvick på kurviga vägar, även om effekten saknades på den oxå (130 hk).

Jag hade valt Hayabusa mellan dessa två. Det går att köra lugnt och sansat med packning och det går att gasa av sig med den. Eller enklare, en rå motor kan du köra slätstruket och lugnt med, men en slätstruken motor kan du inte få att gå rått med lagom kul ketchupeffekt. Brasklapp för att ZZR1400 kan vara idealet.
 
Last edited:
Blir karaktären på BMW:n roligare med PC5 och akrapovic? K1300S original var en besvikelse på provtur iaf. De tristaste 175 hk (eller vad det nu är) jag provat. Triumph Rocket III med 160 hk 2,3l custom var banne mig roligare och Sprint GT var närapå lika kvick på kurviga vägar, även om effekten saknades på den oxå (130 hk).

Mja, kan nog inte hålla med. Hojen går ju så in i helskotta orginal men man blir nog lurad av hur den beter sig. Dock blir den mycket mer trevlig med akra och PCV. Tror det är kåpan som lurar en att det inte händer nåt. På kurviga vägar är det ju knappast så att 130 hästar är för lite. :)
 
Mja, kan nog inte hålla med. Hojen går ju så in i helskotta orginal men man blir nog lurad av hur den beter sig. Dock blir den mycket mer trevlig med akra och PCV. Tror det är kåpan som lurar en att det inte händer nåt. På kurviga vägar är det ju knappast så att 130 hästar är för lite. :)

Utan att sabba tråden totalt, det som saknades var pulver när man vred på. Båda motorerna upplevdes som de drog jämt och lugnt över ett brett register. Att växla ner gjorde dem nervösare, men när man väl vred på rullen i kurvorna hände inte så mycket mer än om man inte växlat ner och bara gasat på.. Ska tilläggas att jag hade en liten passagerare båda provturerna som tyckte det stack iväg rätt friskt så visst kan kåporna luras lite även om jag även hade lite koll på mätarna. Jag hade väntat mig mer bara..

Jag hade iofs hoppats få hjulspinn under påslag med Rocket III, inte heller det lyckades man med..:D

tack för trådlånet!
 
Utan att sabba tråden totalt, det som saknades var pulver när man vred på. !

Nu skall jag inte sabba tråden med alltförmycket OT heller men nu måste jag svara :) Det saknas pulver? Jag hoppas att du skojar? :) Bike har ju klockat K1300s 0-200 på 7,8 sekunder och den långa hjulbasen och antispinnet gör ju att man rastar de flesta vid rödljusen. Jag har då aldrig känt att det saknas pulver. Den går ju utav bara helvete och då har jag kört alla 1000-klubbor, ZX12, zzr1400, Blackbird, nya och gamla busan och kan jämföra.

Enda hojen jag tycker har kännbart bättre flås (men ändå marginellt) är S1000RR (dock bara över 10000RPM). Dock har jag inte testat nya zx10 än. Alla hojarna uppräknat ovan räcker nog mer än väl till ändå. :)

Rackarns.. ja man blir ju lite sugen när man läser allt godis folk skriver om dem men jag är jäkligt nöjd med ABS och vill ogärna vara utan det... Nåväl, vad är en bal på slottet :glömdet

Har påpekat tre gånger nu för Suzukiförsäljarna att hayan inte kan konkurrera just pga det och nu senast så såg de att jag köpte en K1300s istället. De skruvar på sig varje gång men det borde troligen komma snart. ABS finns ju på B-kingen så tekniken finns, :)
 
Last edited:
Jaha, åter till grundfrågan. Nu verkar det ju inte bli vare sig förnuftet eller känslan som får sista ordet, utan plånboken. Och kanske lite förnuft också...:va

Hittade oväntat en fin lite äldre förgasar-koltrast som inte heller gått så långt men som är ca 10.000:- billigare än dom andra. Har tingat den, hämtar förhoppningsvis i övermorgon. Behöver ändå köpa oss en mer eller mindre komplett skyddsutrustning till frun nu när man skall börja åka igen, så de "insparade" pengarna behövs ju till annat.

Det får bli en Busa nästa gång, om några år......
 
Du kommer säkert bli nöjd med den. Har själv funderat på att köpa en nu när de kommit ner i kostnad att äga. Busor i gott skick kommer det finnas i minst tio år till, så du kommer ha alla möjligheter att ta en Busa när du byter upp dig till något nyare.

ang k1300s: visst stack den iväg, men den gav mig ingen riktig kick. Ska ge den en ny chans en annan gång. :)
 
Last edited:
Jag är rätt säker på att jag mer än en gång kommer att tänka "undra hur det hade varit om jag köpt Busan istället?", men jag tror att jag på det stora hela kommer att bli nöjd ändå, och pengar är ju faktiskt inte helt oviktigt heller alla gånger.
 
Mja, det är ett ganska svårt läge.. Men om du är 50/50 så ta den du gör bäst affär på. Om du går och drömmer om en busa, köp då en busa. Annars kommer du aldrig kunna lägga undan tankarna som säger "undra hur det hade varit om jag köpt Busan istället?"

Stod inför ungefär samma problem nyss, valde mellan zx12r (som har varit min drömhoj lääänge) samt z1000, efter noga avvägning så kom jag fram till att jag skulle inte klara att köpa z1000 utan att ha ägt en zx12r, utan då skulle jag bara gå och ha lite ångest och undra hur zx'en hade varit att äga. Trots att jag älskade z1000 som jag var och provade.
 
Jag är rätt säker på att jag mer än en gång kommer att tänka "undra hur det hade varit om jag köpt Busan istället?", men jag tror att jag på det stora hela kommer att bli nöjd ändå, och pengar är ju faktiskt inte helt oviktigt heller alla gånger.

Hur har det gått?

Jag antar det blev Blackbirden och det är ju i vilket fall en BirdBike så det blir nog bra om du är nöjd själv. Jag valde mellan zx12 och Hayabusan och på sista tampen var även ondskefullt fula zzr14 med men den låg långt utanför budgeten. Den billigaste då låg på 80 med 8000 mil på mätaren, tanken på att åka omkring och se ut som en matrix-sentinel i backspegeln på fjolltrimmade bilar tilltalar mig fortfarande men Hayabusan var ändå nr. 1 från början.

jag har heldre kawwan än Busan..

Då antar jag att du har en? :confused:
 
Last edited:
Går det bra med pippin?

Hur bra som helst! Det kanske är som att svära i kyrkan, men nu är det för första gången KUL att åka fort! Jag tyckte fartvinden var jäkligt besvärlig i högre hastigheter på Ninjan jag hade förut, men med fågeln så märks inte det inte av på samma sätt. Vilket säkert inte är någon höjdare vad det gäller att få behålla körkortet.... :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top