Black Metal

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Ja, hur många av er är de osm lyssnar på BM egentligen? Kunde ju va roligt å vet a :)

Kan ju börja me å säga att de är min favorit genre, de ja lyssna mest på ä
Dissection, Carpathian Forest, Behemoth, Darkthrone, Mayhem, Emperor, Dimmu Borgir, Graveworm, Dark Funeral å Celtic frost. Tormentor är ganska roli å lyssna på å, spec albumet 7th day of doom :)

/Ralle

Jajamensan!

fast knarket i detta fallet är bara alkohol och adrenalin :D

Lyssnar själv på det mesta inom metal, med böjelser åt bm-hållet.

Venom, dissection, Dimmu borgir, graveworm mm.mm

ingen stor fan av mayhem dock, efter att jag såg dem på gates of metal förra året..

Just de ja ja glömde Venom... Tabbe! Roligt å veta att de ä fler än ja som lyssna på Graveworm, dom ä ju inte så kända :yoparty Mayhem ha ja inge emot, dom lever upp till deras namn iaf :-)

Venom och carcass är dem banden som lyssnas mest på inom den changern. Även om det emellanåt slinker ner annat.

Jorå, Satyricon, Immortal, Marduk och Emperor lyssnas det flitigt på

Black metal går - eller har gått - mycket här, framförallt viking-/folkinspirerat. Enslaved, Satyricon, Allegiance, Moonsorrow, Primordial, Vardöger, Ulver, Melechesh, Finntroll, lite Frostmoon, lite Frosthardr, Slechtvalk, lite Graveland, Kampfar, Troll, Morrigan. Mörk Gryning och Naglfar har snurrat en del, Dimmu Borgir, Old Man´s Child, Vaakevandring, Summoning, Trelldom, Tvangeste, Windir. Enough namedropping.

Det spelas inte så mycket BM hemma hos mig för närvarande. Nya Catamenia - 'Morning Crimson' - är skitbra och Slechvalks båda släpp är fina. Det återkommer väl till vintern, som vanligt.

Ett grymt bra svenskt band är Vinterland - Welcome My Last Chapter som
är deras enda skiva som släpptes 1996.
Om ni missat detta alster så kolla upp det genast.

Last edited:
Black metal går - eller har gått - mycket här, framförallt viking-/folkinspirerat. Enslaved, Satyricon, Allegiance, Moonsorrow, Primordial, Vardöger, Ulver, Melechesh, Finntroll, lite Frostmoon, lite Frosthardr, Slechtvalk, lite Graveland, Kampfar, Troll, Morrigan. Mörk Gryning och Naglfar har snurrat en del, Dimmu Borgir, Old Man´s Child, Vaakevandring, Summoning, Trelldom, Tvangeste, Windir. Enough namedropping.

Det spelas inte så mycket BM hemma hos mig för närvarande. Nya Catamenia - 'Morning Crimson' - är skitbra och Slechvalks båda släpp är fina. Det återkommer väl till vintern, som vanligt.

Hehe nåra av dom där banden trodde ja att ja va ensam om å lyssna på.

PeterNorth: Varför?

Dardevil: Har missat de bandet, Marduk är de ja lyssna mest på inom svensk BM

Länka dom "bästa" låtarna enligt er så kan man se vad folk lyssnar på.

Hehe nåra av dom där banden trodde ja att ja va ensam om å lyssna på.

PeterNorth: Varför?

Dardevil: Har missat de bandet, Marduk är de ja lyssna mest på inom svensk BM

Finns maaaassor bra svensk BM. Kolla in The Darksend, Midvinter, Vargavinter eller Bergraven för fler mindre kända, schyssta svenska BM-band. :tummenupp

Dissections senaste (å sista :4skrika) skiva Reinkaos, absolut bästa skivsläppet förra året :yoparty

Dimmu borgir, Old mans child o annan pop spelas lite då å då :tummenupp

Ett annat band som säkert ingen hört här är norska Antestor som släppte en toppenskivan 1998, The Return Of The Black Death på Cacophonous Records. Grym BM med folkordisk/vikinga gung.

En klassisk Antestor bild på Vemod och Matyr :D
Vemod_and_martyr-9.jpg

Last edited:
Dimmu Borgir står skyhögt över all annan black metal, om man inte räknar Dissection som BM. Death Cult Armageddon är svartmetallens Magnum Opus.

Dimmu Borgir står skyhögt över all annan black metal, om man inte räknar Dissection som BM. Death Cult Armageddon är svartmetallens Magnum Opus.
Varför skulle inte Dissection räknas som BM? Jag ställer mig mer frågande om dom senaste skivorna från Dimmu Borgir och Old Man's Child räknas som ren BM. Känns mer som en undergenre, symfonisk BM.

Vilket fall som helst, Death Cult Armageddon är enligt mig den bästa metal skivan någonsin.

*/ ?>
Back