Blåröksrapport från B-racet

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Just när jag trodde det var slut, fanns det två takter kvar.

Först och främst ett STORT TACK till alla funkisar som orkar och alla som arrangerade racet.

I början på förra veckan hade jag ingen aning om att jag skulle köra tvåtaktsrace på lördagen.
Jag hade provat Maries RS250 två träningspass i början av september och tyckte den var enormt roliga så jag var väldigt sugen på att köra. Efter en koll på vädret och en djup titt i spargrisen beslöt vi att det skulle bli B-race. Marie var dock lite svårövertalad, trots att det egentligen var hennes idé att jag skulle köra. Villkoret var att jag inte fick vurpa och helst skulle köra under minuten. Hm ett andra villkor som inte är så lätt att hålla, men självklart sa jag att visst skulle det bli så, hehe.

Nästa problem var hur vi skulle få dit hojen. Vi har ju ingen bil med dragkrok längre. Efter ett telefonsamtal till Anneli och Penguin löste sig det. Super stort tack till dem. Hojen lastades på fredagskväll och vi mötte upp A o P kl 06.15 strax utanför E-tuna. På vägen ner började man fundera på vad det var man hade gett sig in på? Det var ju is på bilarna som stod parkerade. HJÄLP, vi har liksom inga vinterdäck till hojen. Väl framme vid Sviestad hade den värsta frosten börjat lägga sig och solen verkade vilja komma fram. Hm, undrar hur en tvåtaktare startar närt det är kallt? Jo efter c:a 6 springrundor fram o tillbaks i depån med hjälp av Haakan och Marie hoppade den igång. Då så, bara på med däckvärmarna och invänta första kvalet.

Taktiken inför första kvalet var ganska enkel, ta det LUGNT, INTE HALKA av. Efter nått varv såg jag Martin (vid torparn) springande med hojen ute i terrängen, hm var det cross han skulle prova? Alltså gällde det att ta det lite piano, jag ville inte ansluta mig till Martins crosskörning. Mot slutet av passet var det lika spännande varje gång man skulle bromsa. Händerna var nämligen fastfrusna vid handtaget så man fick liksom bända upp dem för att kunna bromsa/frikoppla. När jag kom in efter passet fick jag höra att det var +3 i asfalten, hua.

Efter lite depåljug, hamburgare och värmande kaffe var det dags för kval två. Nu hade det blivit lite varmare, öh eller lite mindre kallt. Jag vågade lita lite mer på fästet och det blev en viss förbättring. 1.03.9 och en 14:e plats på gridden. Solen värmde och en förhoppning om bättre fäste till racet kändes inte omöjlig.

Då var det dags för mitt första tvåtaktsrace. Jag fick till en bra start från min 14:e plats och svängde som 8:e hoj in i esset. Jag försökte så gott det gick att hänga på de snabba framför men jag vågade inte lita på fästet för att ladda rejält. Dessutom hade jag alldeles för få varv på hojen för att få till en bra o snabb körning. Hur som helst hade jag kul, varje varv är roligt med Aprilian. Det svåraste är att övertala hjärnan att det faktiskt går att bromsa mycket senare än vad jag är van vid, man har ju sina gamla bromspunkter liksom. Jag har också lite svårt att få flyt på växlingarna. Jag räknade på det och kom fram till att man växlar dubbelt så många gånger mot R6:an Det man saknar från R6:an är väl accelerationen, annars har jag nästan redan glömt den. Jag landade på en 10:e plats vilket jag är nöjd med. Jag trodde ju faktiskt att alla 250-racers skulle köra om mig.
En sak är klar, tvåtakt är KUL.
F.. att man inte började med det direkt. Man blir ju onekligen sugen på att prova en racer men bävar för allt mekande.

Nästa säsong blir det iaf så mycket SP-250 raceande som ekonomin tillåter. Och jag får väl överta Torkels nu mera gamla mål, under minuten. Med mycket träning ska det målet nog uppnås innan nästa säsongs slut.
 
Mad Moose skrev:
Just när jag trodde det var slut, fanns det två takter kvar.

Först och främst ett STORT TACK till alla funkisar som orkar och alla som arrangerade racet.

I början på förra veckan hade jag ingen aning om att jag skulle köra tvåtaktsrace på lördagen.
Jag hade provat Maries RS250 två träningspass i början av september och tyckte den var enormt roliga så jag var väldigt sugen på att köra. Efter en koll på vädret och en djup titt i spargrisen beslöt vi att det skulle bli B-race. Marie var dock lite svårövertalad, trots att det egentligen var hennes idé att jag skulle köra. Villkoret var att jag inte fick vurpa och helst skulle köra under minuten. Hm ett andra villkor som inte är så lätt att hålla, men självklart sa jag att visst skulle det bli så, hehe.

Nästa problem var hur vi skulle få dit hojen. Vi har ju ingen bil med dragkrok längre. Efter ett telefonsamtal till Anneli och Penguin löste sig det. Super stort tack till dem. Hojen lastades på fredagskväll och vi mötte upp A o P kl 06.15 strax utanför E-tuna. På vägen ner började man fundera på vad det var man hade gett sig in på? Det var ju is på bilarna som stod parkerade. HJÄLP, vi har liksom inga vinterdäck till hojen. Väl framme vid Sviestad hade den värsta frosten börjat lägga sig och solen verkade vilja komma fram. Hm, undrar hur en tvåtaktare startar närt det är kallt? Jo efter c:a 6 springrundor fram o tillbaks i depån med hjälp av Haakan och Marie hoppade den igång. Då så, bara på med däckvärmarna och invänta första kvalet.

Taktiken inför första kvalet var ganska enkel, ta det LUGNT, INTE HALKA av. Efter nått varv såg jag Martin (vid torparn) springande med hojen ute i terrängen, hm var det cross han skulle prova? Alltså gällde det att ta det lite piano, jag ville inte ansluta mig till Martins crosskörning. Mot slutet av passet var det lika spännande varje gång man skulle bromsa. Händerna var nämligen fastfrusna vid handtaget så man fick liksom bända upp dem för att kunna bromsa/frikoppla. När jag kom in efter passet fick jag höra att det var +3 i asfalten, hua.

Efter lite depåljug, hamburgare och värmande kaffe var det dags för kval två. Nu hade det blivit lite varmare, öh eller lite mindre kallt. Jag vågade lita lite mer på fästet och det blev en viss förbättring. 1.03.9 och en 14:e plats på gridden. Solen värmde och en förhoppning om bättre fäste till racet kändes inte omöjlig.

Då var det dags för mitt första tvåtaktsrace. Jag fick till en bra start från min 14:e plats och svängde som 8:e hoj in i esset. Jag försökte så gott det gick att hänga på de snabba framför men jag vågade inte lita på fästet för att ladda rejält. Dessutom hade jag alldeles för få varv på hojen för att få till en bra o snabb körning. Hur som helst hade jag kul, varje varv är roligt med Aprilian. Det svåraste är att övertala hjärnan att det faktiskt går att bromsa mycket senare än vad jag är van vid, man har ju sina gamla bromspunkter liksom. Jag har också lite svårt att få flyt på växlingarna. Jag räknade på det och kom fram till att man växlar dubbelt så många gånger mot R6:an Det man saknar från R6:an är väl accelerationen, annars har jag nästan redan glömt den. Jag landade på en 10:e plats vilket jag är nöjd med. Jag trodde ju faktiskt att alla 250-racers skulle köra om mig.
En sak är klar, tvåtakt är KUL.
F.. att man inte började med det direkt. Man blir ju onekligen sugen på att prova en racer men bävar för allt mekande.

Nästa säsong blir det iaf så mycket SP-250 raceande som ekonomin tillåter. Och jag får väl överta Torkels nu mera gamla mål, under minuten. Med mycket träning ska det målet nog uppnås innan nästa säsongs slut.
Härligt matte :yoparty
Kul att du hittat tillbaka igen
 
Du lovade ju att du skulle bli lite dum i huvet :( trots detta körde du förnuftig racing.

Kul att du är back on track :tummenupp
 
Du kan få prova min TZ nästa säsong på Sviestad. Meka är roligt och inte så farligt som alla påstår.
 
Goodstuff skrev:
Du kan få prova min TZ nästa säsong på Sviestad. Meka är roligt och inte så farligt som alla påstår.


Ljugpotta :död
 
Mad Moose skrev:
Och jag får väl överta Torkels nu mera gamla mål, under minuten. Med mycket träning ska det målet nog uppnås innan nästa säsongs slut.
Bah, det tar ca 4 års harvande på Aprilian att komma under minuten! :mattias
Det optimala vore ju om du och Marie hade varsin... :banana
 
Jäsiken, de apor som finns på marknaden till våren kommer vara sjukt eftersökta! :gnissla
 
Goodstuff skrev:
Du kan få prova min TZ nästa säsong på Sviestad. Meka är roligt och inte så farligt som alla påstår.

Det är bara folk som inte skruvar själv som påstår att det är tråkigt och farligt.....
 
Mad Moose skrev:
Just när jag trodde det var slut, fanns det två takter kvar.

Först och främst ett STORT TACK till alla funkisar som orkar och alla som arrangerade racet.

En sak är klar, tvåtakt är KUL.
F.. att man inte började med det direkt. Man blir ju onekligen sugen på att prova en racer men bävar för allt mekande..

Man behöver bara två takter :)

Passar på att tacka ALLA funktonärer och hela LMS för racet :pannkyss

Tvåtakt är kul och racer är kuligast :tummenupp


/Jörgen #31
 
Lite bilder på den nyfrälste tvåtaktentusiasten!
 

Bifogat

  • PICT1960.jpg
    PICT1960.jpg
    90.4 KB · Visningar: 55
  • PICT1992.jpg
    PICT1992.jpg
    96.3 KB · Visningar: 69
  • PICT2048.jpg
    PICT2048.jpg
    100 KB · Visningar: 44
  • PICT2111.jpg
    PICT2111.jpg
    127 KB · Visningar: 56
  • PICT2138.jpg
    PICT2138.jpg
    98.2 KB · Visningar: 52
Goodstuff skrev:
Du kan få prova min TZ nästa säsong på Sviestad. Meka är roligt och inte så farligt som alla påstår.

Wow, det erbjudandet säger jag inte nej till :Bugar

Torkel skrev:
Det optimala vore ju om du och Marie hade varsin... :banana

Jo vi ska försöka få till det så, gäller att spara hårt i vinter.

Mattias skrev:
Lite bilder på den nyfrälste tvåtaktentusiasten!

Hehe, bilden med mig o Marie säger väl allt om den härliga värmen :3freak :hihi
 
Mad Moose skrev:
Hehe, bilden med mig o Marie säger väl allt om den härliga värmen :3freak :hihi
Men det var å andra sidan bara du som stod iförd dunjacka med uppfälld kapuschong i depån. När jag såg dig undrade jag om jag hamnat på Svalbard mitt i en filminspelning av Proffessor Andrés Luftfärd, allt som saknades var en luftballong och en isbjörn. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top