Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

December 2018

Vi är nu framme i nutid!!

Tråden har kanske inte haft en helt självklar tidslinje och vissa saker i inläggen kanske inte stämmer helt i tid men jag tror jag har fått med mycket som gjorts på hojen i alla fall.
Det är ju en hel del arbete som inte kommer med på bild eller inte är så roligt att dokumentera. När man står med skit upp till armhålan, halva motorcykeln dränkt i avfettningsmedel och smutsen stänker över hela garaget då tänker man kanske inte på att hala fram mobilen för att ta en bild :crash

Det senaste som skett,
Jag fick min leverans med renoveringskit till bromsarna, nya tändkablar, framdrev, nya vajrar till avgasventilerna, lite reservpackningar till förgasarna, hårdare kopplingsfjädrar mm.
FjO1


Har ju fram tills nu inte kunnat provåka hojen för att jag har haft noll bromsar.
Satte igång med bakre oket och det blev jättefint. Ska göra de 2 fram i helgen.
51Qz


Cockpiten ser okey ut, har börjat skissa lite på ett nytt fäste till mätarhuset. Kaaaanske i framtiden köper ett annat instrument också.
U3Ew


Rostskyddsfärg på tanken är rejsing eller?
rKtn


Jag har, efter väldigt mycket letande, hittat en leverantör av racekåpor till den här ovanliga modellen. Så det har jag beställt och sambon slipper få en julklapp i år igen..
Jmfb
 
Ähh, dra åt helvete vad fränt!
Fan, jag vill också ha tvitakts-räääser.
 
Mellandags meka

Tog ledigt från jobbet från jul till 13 helgen så har hunnit med lite pyssel i garaget emellan allt annat skit som ska göras som t.ex. träffa släktingar och familj.

Gjorde färdigt bromsrenoveringen men glömde fota främre oken.
Huvudcylindern däremot blev inte alls bra. Alla inre komponenter är helt nya, men jag får den inte att fungera alls. det var väldigt svår att lufta systemet samt att jag inte får någon känsla i bromsen.. Är osäker på om jag gör något fel eller om det helt enkelt är något fel på huvudcylindern. Den var ur funktion när jag köpte hojen så jag vet inte om något hänt med den? Lutar mycket åt att köpa en ny cylinder istället, någon som råkar sitta på en RCS19, Accossato eller ISR, som ni vill bli av med är jag mycket intresserad.
Gwl8



Trillade över en video på YT, där det såg så enkelt ut så jag gjorde samma jobb på mina rör.

Det var väldigt tidsödande arbete men jag gillar resultatet :)
hCed

SlgO


Rotade igenom mina lådor och hittade en stålomspunnen slang som jag hade fått över från en Honda Hornet jag hade för några år sedan, som passade fint på RGVn och bytte den.
ARpQ
 
Fränt!
Med risk för att jag tjatat om det i andra trådar, men f...n vad ballt det är med tvåtakt!
Kör hårt!:tummenupp
 
Det är faktiskt riktigt ballt med 2takt :)
En så väldigt simpel konstruktion, synd att utsläppslagarna tog död på försäljningen för 20 år sedan för vem vet hur det hade sett ut om utvecklingen fortsatt.
 
Varför dog tvåtaktarna ut på på väghojar då de finns i cross/enduro båtmotorer snöskotrar mopeder :va
 
Som jag har förstått det var det miljöregler som satte stopp för försäljningen av motorcyklarna.
Cross/enduro, båtmotorer och snöskotrar kan ju anses som tävlingsfordon och därmed kom de runt reglerna.

Även motocross hojar med 2takts motorer minskade ju oerhört mycket iom att Kalifornien, där stor del av försäljningen sker, i början av 2000 talet införde nya avgasregler även kring oregistrerade tävlingsfordon.

Framförallt var det europeiska tillverkare, läs KTM, som behöll 2taktare eftersom de kanske inte hade lika stora marknadsandelar i crossförsäljningen på den tiden. Samt att KTM i början på 2000 talet byggde rätt dåliga 4taktare som ingen ville köpa. :gnissla
 
Som jag har förstått det var det miljöregler som satte stopp för försäljningen av motorcyklarna.
Cross/enduro, båtmotorer och snöskotrar kan ju anses som tävlingsfordon och därmed kom de runt reglerna.

Även motocross hojar med 2takts motorer minskade ju oerhört mycket iom att Kalifornien, där stor del av försäljningen sker, i början av 2000 talet införde nya avgasregler även kring oregistrerade tävlingsfordon.

Framförallt var det europeiska tillverkare, läs KTM, som behöll 2taktare eftersom de kanske inte hade lika stora marknadsandelar i crossförsäljningen på den tiden. Samt att KTM i början på 2000 talet byggde rätt dåliga 4taktare som ingen ville köpa. :gnissla

Båtmotorer och snöskotrar har ju bara några få % som tävlar de flesta är ju arbets/nöjes fordon. Underligt nog är de bara Johnson och Evinrude samt Skidoo som har E-tec insprutning rakt uppifrån topplock och de är klart renast tillochmed renare än vissa fyrtaktare. De har förmodligen patent på den insprutningen för annars skulle alla andra ha den insprutningen. Vanlig insprutar tvåtaktare har inte en chans i bränsleåtgång och utsläpp vs E-tec.
KTM va ju bästa fyrtaktarna från 00 till ca 05 då de började bli lika dåliga som andra märken eller de andra blev lika bra som ktm.
Hoppas skidoo bygger en E-tec hoj för vägbruk snart :Bugar
 
Men i ärlighetens namn så är etec mer komplicerade än en fyrtaktare, kombinera med skral tillförlitlighet och allmänt tjorv så landar man ju ändå i att välja en bra fyrtaktare... Det är inte alls underligt att det bara är BRP som framhärdar i detta, de har ju inga fyrtaktare som kan konkurrera vare sig på utombordar- eller snöskotersidan.

Etec-utombordare vill ingen ta i med tång och de säljs väl knappt heller på den här sidan av Atlanten.

Tekniken har som jag förstått det testats av flera tillverkare men alla har övergett den till förmån för fyrtaktare då katalysatorkrav dödar tvåtaktaren alldeles oavsett.


Buy quality, cry once
 
Nu ska jag ställa en fråga till Er trackdayGurus som finns här.
Jag köpte en DID 520 VX2 kedja till hojen.
Med i förpackningen finns nitar för att sätta ihop den, men också ett vanligt kedjelås.
På baksidan av förpackningen står det att man bör nita ihop den för bästa resultat(en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken bla. bla.) men att det går nästan lika bra att sätta ihop den med kedjelås.

Jag har inget nitverktyg och vet inte om jag behöver lägga ut en 1000lapp på att köpa ett när det går nästan lika bra att montera kedjan med låset?

Har för mig att jag satte ihop drivpaketet på Hondan med lås och det håller ju än iaf.
Hur hade ni gjort?
d-i-d-520vx2-x-ring-gold-chain-120-links-did520vx2120l-3df.jpg


DID.jpg
 
Last edited:
Satt på låset, sen åkt förbi en kompis med verktyg och nitat en dag när solen skiner.
 
Tvätta clipset och länksidan med aceton och limma med silikon. Jag har nitat mina senaste kedjor, men jag tycker inte att det är skitenkelt att få det perfekt. Det är lätt att bli lite girig och klämma lite till, sen har man tryckt till o-ringarna lite för hårt och besvikelsen blossar upp.
 
Tvätta clipset och länksidan med aceton och limma med silikon. Jag har nitat mina senaste kedjor, men jag tycker inte att det är skitenkelt att få det perfekt. Det är lätt att bli lite girig och klämma lite till, sen har man tryckt till o-ringarna lite för hårt och besvikelsen blossar upp.


Ett BRA tips! Tvätta äckligt noga med just aceton, välj en fin, röd RTV silicon, så har du dessutom mkt lätt att hitta låset när du vill greja nästa gång. Smeta in hela clipsets utsida efter monteringen. Clipsets öppna sida "bakåt" i kedjans färdriktning såklart.
 
Kör med clips, tvätta rent, naja 2 ggr med låstråd och försegla med silicone. Om du bara ska köra bana så behövs ingen o-ring / x-ring kedja.
 
Ett BRA tips! Tvätta äckligt noga med just aceton, välj en fin, röd RTV silicon, så har du dessutom mkt lätt att hitta låset när du vill greja nästa gång. Smeta in hela clipsets utsida efter monteringen. Clipsets öppna sida "bakåt" i kedjans färdriktning såklart.

Okey, Clips får det bli!
Varför ska man smeta in clipset i silikon? Ska det fungerar som ett lim ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top