Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

Jag skulle nita det för hur lätt är det att få tag på ett nytt motorblock till en sån här maskin!!!! Jag har kört sönder två motorblock pga clipslås som gett sig en xr600r och en xr650r upp i rök. Efter det har jag nitat alla kedjor och aldig pangat ett block igen. Jag nitar med slägghammare som mothåll och nitar med liten mindre hammare. Klämma ihop länksidan för mycket är omöjligt om man fipplar dit shims i form av plåt när man trycker in länksidan. Nitverktyg är bara till för folk med dåligt självförtroende och tummen mitt i handen :D
 
Last edited:
Februari 2019

Tjena!
Så har Januari passerat på detta året, det blev inte så väldigt mycket gjort på hojen utan snarare en väntan på Postnord bilen som inte vill dyka upp med mina grejer.
Så småningom kom den ju med ett paket efter ett annat och nu ar jag mycket att pula med.

Bland det första som dök upp var de här godingarna, Accossato bromspump och kopplingshandtag.
Tack till Swedish race parts för bra service och hjälp med att välja rätt kolvdiameter för mina bromsar!
nM4u


Monterade bromsarna och luftade systemet och fick exakt den känslan jag var ute efter! :tummenupp
ADWq


Nästa grej att dyka upp med posten var mina racekåpor från kina.
Finishen är helt okey, inte perfekt men ungefär vad man förväntar sig av ett kåpset i den här prisklassen.
De hade lagt igen hålen för strålkastare och blinkers, men de hade lämnat öppningen för handskfacket vilket jag tyckte var synd men den får jag väl försöka plastsvetsa själv.
H28y



Jag har ju ingen sadel till detta åbäket, vilket kommer bli något jag får försöka tillverka själv. Har en tanke i huvudet hur jag vill att det ska se ut... :3freak Saknar även det bakre fästet för tanken och det finns inte att köpa från Suzuki längre.
Om någon har ett foto på sitt fäste skulle jag vara mycket tacksam för det och kanske några mått?
cUay
 
Jag blir elektrisk!

Ja och så en av de viktigaste pusselbitarna för denna maskinen dök upp med posten förra veckan!

Min specialtillverkade kabelhärva för zeeltronic styrningen.
Det tog nästan 11 månader från det att jag beställde den tills den dök upp :huvet
Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid hade jag nog gjort ett försök att tillverka min egen kabelhärva, men när jag ser resultatet på den här så är jag ändå nöjd. :kär

t8uv


Har undersökt den och det verkar som om de har färgkodat kablarna någorlunda rätt. De har nog haft en original härva och tittat på och försökt följa samma färger på kablarna som Suzuki, men allting stämmer inte. Jag får sätta mig ner och mäta på kablarna vilken som är rätt och märka upp dom.
Sedan letar jag efter en 30pin kontakt som jag kan använda för lite enklare montering.
 
Impad är bara förnamnet...:Bugar

Stort hyll till intressant bygge och tråd!
 
Tjena!

Jag fortsatte arbetet med elsystemet nu när jag äntligen fått min kabelhärva som jag väntat på i 11 månader!

Handlade några lyxiga kontaktdon från Molex för att sätta ihop härvan och Zeeltronic boxen, hade köpt rätt AWG storlek men det visade sig att isoleringen på Zeel kablarna var mycket tjockare och därför passade inte crimpkontakterna. :huvet
Otålig som man är åkte jag till Kjell o Company och hittade några andra mycket fulare kontaktdon som passar och det får väl duga.
YD6i



Man har ju klämt ihop crimpkontakter tidigare med vanlig plattång och visst fungerar det men det är ju inte optimalt.
Men jag kunde låna verktyg på jobbet som gjorde det hela mycket enklare.
BW3x


Det tog mig några timmar men det blev riktigt bra. Jag hade ju ett elschema att följa men det stämde inte helt, fick mäta och kontrollera allting och jag tror jag fick ihop det korrekt.
Lär väl märkas i nästa inlägg när jag ska försöka provstarta hojen. :rofl
iQUL
 
Du verkar ju veta vad du håller på med! Undertecknad och el är =olja och vatten.
Det blir fint.
 
Du verkar ju veta vad du håller på med!

Ja det kan ju verka så, egentligen är jag inte särskilt bevandrad när det kommer till elsystem.
Jag har mekat ihop en och annan bilstereo i mina dar samt gjort lite felsökningar på diverse fordon och därigenom lärt mig litegrann.
Jag fick hjälp en en kollega på jobbet med val av crimpkontakter och verktyg till dessa sedan var det bara prova sig fram. :fyllisar
 
In i dimman!

Så igår for jag ner till garaget på kvällen och kopplade ihop min zeeltronic med resten av motorcykeln. Kablarna drog jag bredvid nu för att testa att allting fungerar innan färdig montering.

Och ni kan tro att jag blev glad när allting med elsystemet fungerar som det ska på första försöket! :lol

Motorn startade lätt, och går kanonfint på tomgång och svarar fint på gas!
Märks direkt skillnad med Zeeltronic boxen jämfört med standard ECUn, jag upplever att den varvar upp fortare och går jämnare på tomgång.

Men jag har ett stort huvudbry, den vibrerar väldigt mycket! :brinnerup
Den har gjort det vid andra provstarter också, men jag har inte varvat den så högt tidigare.
Jag har inget att jämföra med, men detta känns inte normalt.
Jag måste undersöka om balansaxeln står rätt, eller om den driver som den ska överhuvudtaget.

Några minuter så är hela garaget fyllt med härlig 2takts doft
fog.PNG
 
Jag har provkört en sån här en gång, och den vibrerade också såpass att nånting uppenbart var fel. På den hojen satt balansaxeln 180 grader fel. En obalansaxel.
 
Angående vibrationer så kan det vara så att du kanske inte har styrvikter monterade. Har gjort det misstaget själv, visserligen med en helt annan typ av motorcykel. Jag vågade inte sälja motorn då det verkade vara något allvarligt fel men efter att ha fått in en likadan till som vibrerade lika mycket monterades styrvikterna som på den modellen är typ jättestora slutade styret skaka och allt blev frid och fröjd.
 
Angående vibrationer så kan det vara så att du kanske inte har styrvikter monterade. Har gjort det misstaget själv, visserligen med en helt annan typ av motorcykel. Jag vågade inte sälja motorn då det verkade vara något allvarligt fel men efter att ha fått in en likadan till som vibrerade lika mycket monterades styrvikterna som på den modellen är typ jättestora slutade styret skaka och allt blev frid och fröjd.

Man anar den dåntida japanska ingenjören ta lättnadens suck, istället för katanan
 
Den sortens vibrationer som den här motorn ger skulle inte ett par styrvikter få stopp på.

Tanken har slagit mig, och den skrämmer både mig och min plånbok, att det hastiga stoppet som den här motorn en gång utsatts för i och med den trasiga kilen även kan ha rubbat balansen på vevaxeln. :gnissla
Om så är fallet är det jag som håller i Katanan
 
Last edited:
Blocket kan skevat till lite och då är slitaget inte så snyggt på lagerhalvorna.
Lite känsligt , hojar med med motorn som ramdel med påkänningar kan ju få lite problem t.ex vid hård kurvtagning
 
Jag har provkört en sån här en gång, och den vibrerade också såpass att nånting uppenbart var fel. På den hojen satt balansaxeln 180 grader fel. En obalansaxel.

Det var min du provkörde, jag fick låna din R1 och följde efter. Blev då förvånad hur odramatiskt R1:an gick på vägen jämfört mot 250:in.

Men till problemet.

På vevaxel- & balansaxeldrevet sitter det varsin punkt (körnslag typ) de ska sitta mitt mot varandra när du trycker in balansaxeln.
River du isär motorn passa även på att byta lager/tätning till vattenpumpen.

Fredrik
 
Tips häng upp ecu boxen i gummi eller inlindad i skumgummi. Gör de även om du får bort de skumma vibbarna den har för sig.
 
Balanserat!

Tjena!

Idag har jag jobbat på att reda ut vibrationsproblemet, för att komma åt balansaxeln måste man ta bort kåpan som sitter över kopplingen och växellådan samt ta bort vattenpumpen.

Skred till verket för att skapa ett verktyg så att jag kunde lossa kopplingen.
cn7x

I verkstadsmanualen, som är 300 sidor lång på japanska, visar att man ska ha ett lyxigt specialverktyg som passar i splinesen på korgen.
Men detta enkla verktyg fungerade utmärkt :banana
awcH

q7ic


Finn ett fel! :3freak Balansaxeln är väldigt felmonterad..
bI1n

Jag hoppades ju att detta skulle vara felet för att det är enkelt att fixa. Men kan inte låta bli att undra vem som har klåpat ihop den här motorn en gång i tiden. Man behöver inte ha jättemycket mekvana för att förstå att om drev har en markering så betyder den något. :gnissla

Inte nog med att den var felmonterad, kilen hade fått sig en skada så grejerna verkar ha monterats med hammare...
DtzP


Allting gjordes rent, och återmonterades igen.
cqaE

Startade motorn efteråt och den är i balans :banana

Packboxen som sitter i kåpan till primärdrevet var dålig, men jag monterade den för att kunna teststarta motorn.
rDOR


Hemma nu har jag beställt både ny packbox samt tätningar och kullager till vattenpumpen. Så nu är det bara vänta ett par veckor på båten ifrån Japan, igen :död
 
Man undrar ju hur mer än en av såpass få hojar i Sverige har fått balansaxeln felmonterad. Gemensamma mek-/festkvällar?
 
Skulle det kunna vara så illa att de var felmonterade ifrån fabriken?? Jag har ju svårt att tro det, men om nu min mätare stämmer så har ju min hoj bara gått drygt 300km och varför skulle någon ha rivit isär motorn innan dess?
 
Är det här ett problem som diskuteras på forum utanför rikets gränser också?
Det är skapligt märkligt att din motor skulle behövt plockas isär innan 30 mil och därefter monteras ihop av en lastbilmekaniker som lämnat glasögonen hemma på bordet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top