Blåröksräser - Suzuki RGV250 VJ23

Jag har blåst upp en RGV-tank till klotform en gång i min ungdom. Jättetråkig grej att göra. Den gick dock att få någorlunda bra igen med lite välriktade klubbslag.
 
Jättetråkig grej att göra.


Haha, ja det kan jag tänka mig! :D

Man får va försiktig när man håller på med sånt, det är nog många som skulle bli överraskade med hur mycket det smäller om en tank skulle explodera med 8–10kg tryck. Tillräcklig för att man skulle kunna skada sig själv jävligt illa.
 
Juli 2019

Tjena!

Inget stort arbete har gjorts på hojen denna månaden, det har ju varit semester och då har jag kört mycket på mina andra hojar istället.

Men jag har en ny tank! och rätt fästen till den också.
t8Ix


Tanken i sig är inte i perfekt skick, men den är tät och ser hyffsad ut.
Den har en buckla på högersidan, har inte bestämt mig om jag ska försöka fixa den eller låta det vara.
Lite ny färg kommer den att få i alla fall.
J9Fm


1eAA


Hojen är i stort klar nu! Tog en provtur på den igår, bara rullade runt lite långsamt kring kvarteret och varmkörde ordentligt, letade efter läckage etc.
Men till min glädje var det ingenting :banana

Jag tänkte köra den på en längre tur, ska försöka ta den upp till ett industriområde en kväll där man kanske kan köra lite mer.
Jag vill gärna veta att allting funkar som det ska så jag slipper åka skamkärra på första bantestet. :3freak

Sen så är tanken att köra den i dyno för att trimma in bestyckning, och mappningen i zeeltronic boxen. Där finns stora möjligheter att fila på inställningar, jag har separata kurvor för tändning och avgasventiler. Som jag dessutom kan växla mellan olika mappar med knappar på styret.

Är det någon som känner till en firma som håller på med sånt här och är riktigt bra på det?
Jag tänker nog vända mig till MMW utanför jönköping, han har egen dyno och är vad jag vet duktig på 2taktare. Han gör nog mest motocrossmotorer men vet att han även har gör gocart motorer. Sen tror jag att fler åker med hans grejer i supermono och att de är ganska nöjda.
 
Jag kan inte ge mitt godkännande förrän jag hört hur den låter. Film tack;)
 
Tjena!

Inget stort arbete har gjorts på hojen denna månaden, det har ju varit semester och då har jag kört mycket på mina andra hojar istället.

Men jag har en ny tank! och rätt fästen till den också.
t8Ix


Tanken i sig är inte i perfekt skick, men den är tät och ser hyffsad ut.
Den har en buckla på högersidan, har inte bestämt mig om jag ska försöka fixa den eller låta det vara.
Lite ny färg kommer den att få i alla fall.
J9Fm


1eAA


Hojen är i stort klar nu! Tog en provtur på den igår, bara rullade runt lite långsamt kring kvarteret och varmkörde ordentligt, letade efter läckage etc.
Men till min glädje var det ingenting :banana

Jag tänkte köra den på en längre tur, ska försöka ta den upp till ett industriområde en kväll där man kanske kan köra lite mer.
Jag vill gärna veta att allting funkar som det ska så jag slipper åka skamkärra på första bantestet. :3freak

Sen så är tanken att köra den i dyno för att trimma in bestyckning, och mappningen i zeeltronic boxen. Där finns stora möjligheter att fila på inställningar, jag har separata kurvor för tändning och avgasventiler. Som jag dessutom kan växla mellan olika mappar med knappar på styret.

Är det någon som känner till en firma som håller på med sånt här och är riktigt bra på det?
Jag tänker nog vända mig till MMW utanför jönköping, han har egen dyno och är vad jag vet duktig på 2taktare. Han gör nog mest motocrossmotorer men vet att han även har gör gocart motorer. Sen tror jag att fler åker med hans grejer i supermono och att de är ganska nöjda.

Jag pratade med honom, men han ville inte göra min rs250 för han inte hade nån erfarenhet.
 
Jag har bestyckat den själv, kollat stiften o de ser bra ut, men önskar väl en bättre inställning av nån räv tänkte jag
 
Jag kan varmt rek bredbandslambda för inbestyckning de funkar kalasbra lika bra som på fyrtaktare.
Jag har en Inovite bredbandare på min Arctic cat thundercat 1000 som är trimmad till tänderna. Jag har svetsat in labdamutterfäste en i varje pipa och bestyckar in alla tre cylindrar var för sig.
Jag har bestyckat mot avgastemp tidigare men lambdan är snabbare så man ser tydligare vart man ska ge på mer eller mindre soppa.
Lambdasonden håller flera hundra mil och jag har den bara mont vid inbestyckning så den håller nog hela livet.
De flesta eller alla tvåtaktsskotrar med turbo nuförtiden kör med lambdamätare och en del kör även avgastempmätare dvs både avgas och lambda de är såklart ännu bättre.
Jag kan ge tips på lambdavärden som är safe att köra med på tvåtakt de är väldigt lika 4 takt med undantag att man måste va lite mer försiktig med snåla värden.
 
Var på pipan satte du lambda bungen ?
 
Var bor du?

Hört om Darko nere i skåne-land? Fått rekommendationer till honom från både Dr C och Erland på Topplocksverkstaden.

Tänkte åka dit en gång, men det blev aldrig av.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top