Blårök CBR 600 -99... Orsak?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Nu är det vinter och jag tänkte börja plocka ner hojen nu och fixa den...
Läste nu i slutet att vissa trodde det va vevlagret med, det lät ju inget kul...? Men det går väll känna om dom är okej utan att spräcka motorn...?

Ettans kolvring är väll nästan garanterat kass, så det blir väll till att byta alla kolvringar, och då måste man väll även hona blocket med?
Är det jobbigt att byta ventiltätningar? Lika bra att göra det med kanske?
Det finns väll ingen anledning att lyfta ur motorn förresten...?

Jag är rätt grön på dethär med fyrtakt men vill gärna lära mig, ett frågetecken är hur man gör med kamaxlarna när man tar bort allt, dom måste ju komma dit rätt sen igen, hur löser man det?

Finns det nån motsvarighet till haynes-mekhandböcker till min hoj? Har en sån bok till bilen och det är ju kanon...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
NSR_Martin skrev:
2696808 Nu är det vinter och jag tänkte börja plocka ner hojen nu och fixa den...
Läste nu i slutet att vissa trodde det va vevlagret med, det lät ju inget kul...? Men det går väll känna om dom är okej utan att spräcka motorn...?

Ettans kolvring är väll nästan garanterat kass, så det blir väll till att byta alla kolvringar, och då måste man väll även hona blocket med?
Är det jobbigt att byta ventiltätningar? Lika bra att göra det med kanske?
Det finns väll ingen anledning att lyfta ur motorn förresten...?

Jag är rätt grön på dethär med fyrtakt men vill gärna lära mig, ett frågetecken är hur man gör med kamaxlarna när man tar bort allt, dom måste ju komma dit rätt sen igen, hur löser man det?

Finns det nån motsvarighet till haynes-mekhandböcker till min hoj? Har en sån bok till bilen och det är ju kanon...

Ja Haynes eller Clymer har garanterat mekhandböcker till din hoj. Jag skulle skaffa en sådan innan jag startade demonteringen av din motor. Gå igenom hela motorn när du ändå håller på. Mät upp och inspektera allt enligt mekhandboken. Byt eller åtgärda det som ligger utanför toleranserna i boken.
Jag skulle gå igenom och mäta upp toppen också. Det är inte svårare att byta ventiltätningar än kolvringar. Men som sagt, skaffa boken.
Mvh
Jörgen
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jörgen Karlsson skrev:
2696849 Ja Haynes eller Clymer har garanterat mekhandböcker till din hoj. Jag skulle skaffa en sådan innan jag startade demonteringen av din motor. Gå igenom hela motorn när du ändå håller på. Mät upp och inspektera allt enligt mekhandboken. Byt eller åtgärda det som ligger utanför toleranserna i boken.
Jag skulle gå igenom och mäta upp toppen också. Det är inte svårare att byta ventiltätningar än kolvringar. Men som sagt, skaffa boken.
Mvh
Jörgen
Japp, steg ett blir att införskaffa en haynes bok då.... Var man nu ska hitta det, får leta runt lite...
Börjar plocka bort lite kåpor i skit ikväll iaf så man kommer igång :tummenupp

Mäta upp toppen låter rätt vettigt, så det inte är nått strul där, är ju lika bra och kolla så mycket som möjligt när man ändå har isär allt...

Mellan tummen o pekfingret, hur dyrt är det med kolvringar och honing?
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
NSR_Martin skrev:
2696882 Japp, steg ett blir att införskaffa en haynes bok då.... Var man nu ska hitta det, får leta runt lite...
Börjar plocka bort lite kåpor i skit ikväll iaf så man kommer igång :tummenupp

Mäta upp toppen låter rätt vettigt, så det inte är nått strul där, är ju lika bra och kolla så mycket som möjligt när man ändå har isär allt...

Mellan tummen o pekfingret, hur dyrt är det med kolvringar och honing?


honing är 200kr/cyl normalpris, ringar, tjao.. 2500 spänn?

När du plockat bort cyl känner du på vevstakarna om någon glappar uppåt/nedåt, då är det byte direkt. Sen om någon glappar betydligt mer i sidled, då mäter du med bladmått och jämför med verstadshandbokens uppgifter

Köp en ventilbåge på biltema för 170 spänn och byt ventiltätningarna. Står i verkstadshandboken hur du gör. Enkelt
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Pungis skrev:
2696901 honing är 200kr/cyl normalpris, ringar, tjao.. 2500 spänn?

När du plockat bort cyl känner du på vevstakarna om någon glappar uppåt/nedåt, då är det byte direkt. Sen om någon glappar betydligt mer i sidled, då mäter du med bladmått och jämför med verstadshandbokens uppgifter

Köp en ventilbåge på biltema för 170 spänn och byt ventiltätningarna. Står i verkstadshandboken hur du gör. Enkelt
Är kolvringar så jäkla dyrt? menar du 2500 totalt eller för bara kolvringarna?
Blir en dyr historia det här då, ORKA, jag som bara ska ha kvar hojen denna säsongen... Jaja... Då kan man sälja den med gott samvete iaf...
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
NSR_Martin skrev:
2696942 Är kolvringar så jäkla dyrt? menar du 2500 totalt eller för bara kolvringarna?
Blir en dyr historia det här då, ORKA, jag som bara ska ha kvar hojen denna säsongen... Jaja... Då kan man sälja den med gott samvete iaf...

Menade bara ringarna ja
Gissade lite..men dom är inte billiga!
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
http://www.ronnies.com/micro.htm

dom har bra microfisher med priser dock i USA och dollar.
Jämförde lite priser på saker som jag köpt till min förra hoj (-01 cbr 600)
och tar du alla priser gånger 10 så stämmer det hyfsat.

Det finns ju även mycket "pirat" delar som är betydligt billigare.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Det kommer med andra ord sluta på runt 4000kr...? Känns allmänt jobbigt med tanke på att jag bara haft hojen o kört med några månader och ska bara ha den denna sommaren med...

Det går inte att bara byta kolvring och hona den cylindern som är kass eller...?
Måste man hona?

Sen en mekfråga, jag måste väll lyfta ur motorn för att kunna ta ur kolvarna eller? Har bara mekat tvåtakt innan, nu är det ju ingen lös cylinder man lyfter av...?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har den gått med oljebrist och missljud uppstått tillföljd av detta så kan nästan vadsomhelst ha hänt. Man måste ta isär motorn för att veta vad som måste göras.

Ja du måste ta ur motorn ur ramen för att kunna frigöra cylinder och kolvar.

När du kommer till en viss prisnivå på nya reservdelar med en nippon så kan du alltid trösta dig med att du har en livlina: finns det oändligt mycket billiga begagnade och friska motordelar till japaner. Detta bla beronde på att så många hojar kraschas. En begagnad frisk topp kan tex kosta 2000-3000:- om man har tur. Så vid en viss konstaterad omfattning på motorskadorna så är det bara att börja kolla efter en frisk begagnad motor. Så är det inte på tex HD, där är fina beg delar alltid förhållandevis dyra.

Mvh
J
NSR_Martin skrev:
2697832 Det kommer med andra ord sluta på runt 4000kr...? Känns allmänt jobbigt med tanke på att jag bara haft hojen o kört med några månader och ska bara ha den denna sommaren med...

Det går inte att bara byta kolvring och hona den cylindern som är kass eller...?
Måste man hona?

Sen en mekfråga, jag måste väll lyfta ur motorn för att kunna ta ur kolvarna eller? Har bara mekat tvåtakt innan, nu är det ju ingen lös cylinder man lyfter av...?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
LILAB skrev:
2697440 http://www.ronnies.com/micro.htm

dom har bra microfisher med priser dock i USA och dollar.
Jämförde lite priser på saker som jag köpt till min förra hoj (-01 cbr 600)
och tar du alla priser gånger 10 så stämmer det hyfsat.

Det finns ju även mycket "pirat" delar som är betydligt billigare.
Verkar ju interessant
gå in här
http://www.ronniesmailorder.com/fiche/modelframe.jsp?makeId=17&modelid=4783&oModelID=2627&year=1999
Tryck på engine, sen "crankshaft piston", Det finns lite olika kolvringar där, men det är väll bara att dom ena två är överdimensioner och de två första är standard...? Men varför står det samma sak två gånger? Det är ju inte samma priser? Måste man ha båda..?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
LILAB skrev:
2697440 http://www.ronnies.com/micro.htm

dom har bra microfisher med priser dock i USA och dollar.
Jämförde lite priser på saker som jag köpt till min förra hoj (-01 cbr 600)
och tar du alla priser gånger 10 så stämmer det hyfsat.

Det finns ju även mycket "pirat" delar som är betydligt billigare.
Verkar ju interessant
gå in här
http://www.ronniesmailorder.com/fiche/modelframe.jsp?makeId=17&modelid=4783&oModelID=2627&year=1999
Tryck på engine, sen "crankshaft piston", Det finns lite olika kolvringar där, men det är väll bara att dom ena två är överdimensioner och de två första är standard...? Men varför står det samma sak två gånger? Det är ju inte samma priser? Måste man ha båda..?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vevlager och annat rasar väl inte på grund av för låg oljenivå(under stickan) -vilket innebär att man får oljetryckslampan att lysa vid kraftig inbromsning.

Detta räcker inte för att kvadda en motors vevlager.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockringaren skrev:
2697867 Vevlager och annat rasar väl inte på grund av för låg oljenivå(under stickan) -vilket innebär att man får oljetryckslampan att lysa vid kraftig inbromsning.

Detta räcker inte för att kvadda en motors vevlager.

Det vet jag ej. Men det som brakar först vid oljebrist är kammen och veven, iaf på en glidlagrad sporthojsmotor. På en HD kan vev och kam gå rätt länge utan olja då kam och vev är rulllagrade och kammen därtill har rullyftare. På en HD kan därför kolvskärning komma först.

I detta fall har han ju fått missljud efter körningen utan oljetryck.
Ngt är skadat om den uppgiften stämmer.

Tror jag.

/J
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tippar på slitna ventiltätningar eller kolvringar - eller en motorskada.
Om du vet hur bågen är servad -fast oljenivån gått långt ner är det ingen kris.


Om man efter start - speciellt varmstart får blårök så beror det på att ventiltätningarna är dåliga som tidigare sagts - det droppar ner olja i burkarna.

Gaspådrag - blårök - dassiga lopp/ringar.


Allt står ju under oljetryck fram tills pumpen inte får nån olja.
har kört många bågar från 3 liters nivån till 1,5 litersnivån vilket är en bra bit under stickan - den är satt med säkerhetsmarginal.

Nackdelen är att med liten oljemängd är att den kan bli varmare men för lagerskada krävs en del.

Jag tror du kan strunta i bottendelen och bara renovera topparna och borra loppena.
Din skada är antagligen normlat slitage i övre delen eller så kan du ha råkat ut för en skada i en av cyllarna.

Men med dina mil så är det säkert en motorskada i en av cyllarna
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Klockringaren skrev:
2697887 Jag tippar på slitna ventiltätningar eller kolvringar - eller en motorskada.
Om du vet hur bågen är servad -fast oljenivån gått långt ner är det ingen kris.

Mjaaaa...
OM han hade kört den med låg oljenivå och cruisat lite lätt så vore det ingen större fara.
Men läser man tråden så visar det sig att han åkt lite bakhjul på ettans växel!
Och då tappar pickupen kontakten med oljan och under en kort stund suger den luft.
Oljetryckslampan tänds inte men oljefilmen på 3ans vevlager ger upp då det är just där oljan kommer in först på Hondan.
Tro mig jag har gjort av med ett antal vevaxlar och har ännu fler reservdelsmotorer med samma fel.

Jag ser att oljeringarna på den cylindern som det svarta stiftet satt på är paj, eller en skada i cylindern och då är ändå ringarna paj.
Och kan med största sannorlikhet säga att 3ans vevlager gett upp med en skadad vevaxel som följd.
Har du kört med den när den knackar så får du byta vev samt alla lager (eftersom dom inte kommer passa till den nya veven) samt 3ans vevlager.

Fanns det guldglimrande particklar i oljan?

Hittade denna som ett smärtfritt alternativ (om nu årsmodellen passar)
http://www.blocket.se/vi/10501352.htm?ca=10_s
 
Last edited:

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
NSR_Martin skrev:
2697866 Verkar ju interessant
gå in här
http://www.ronniesmailorder.com/fiche/modelframe.jsp?makeId=17&modelid=4783&oModelID=2627&year=1999
Tryck på engine, sen "crankshaft piston", Det finns lite olika kolvringar där, men det är väll bara att dom ena två är överdimensioner och de två första är standard...? Men varför står det samma sak två gånger? Det är ju inte samma priser? Måste man ha båda..?

Det är två olika kolvringssatser (std dim) ena heter 13011-MBW-305 (den dyrare) och den andra heter 306 på slutet.
Det som är ganska bra med sidan är att samtliga nummer är Hondas orginalreservdelsnummer, alltså det är samma nummer i Sverige.
För att få fram nummret måste du lägga i kundkorg.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har läst igen tråden nu och jag skulle ha tagit kontakt med första bästa mc-skrot och skaffat mig en ny motor. Kräng den gamla eller ha den och ta delar ifrån.

Verkar för övrigt jädigt skumt att en kolvring skulle va slut efter 2200 mil. Risken finns nog att den rullat lite längre än så.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Vet inte om du klyvt motorn ännu, men såhär ser det ut iaf.. kan säkert vara till nån nytta :tummenupp

Glöm absolut inte i vilken ordning du ska alla skruvar när du närmar dig kamaxlarna :mattias
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top