NSR_Martin
Vill man så kan man.
Tack för dom orden, hehe... Ska skruva ihop fanskapet imon, på med nytt oljefilter och hälla i olja, och ge mig ut på en testrunda och se hur det funkar, hur mkt det ryker och hur mkt olja som går åt osv..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
NSR_Martin skrev:2464502EDIT: Hojen toppar typ 240, är det normalt eller går den kasst om den inte går snabbareän så...? Har varit uppe i 250 men det va nerför...
Fabbe skrev:2470024Om jag minns rätt så låg min också i den hastigheten i orginalutförande. Med helsystem så blir det helt andra siffror. Så det låter också normalt
Du får hojta om du åker till gbg nån dag![]()
UrbanTiger skrev:2470317Fett tips... funkar det på en bilmotor också ?
Ljunghusen skrev:2470082Min 91a gjorde 250+
Ja visst gör det det!!!UrbanTiger skrev:2470317Fett tips... funkar det på en bilmotor också ?
bellmobile skrev:2470299Finns fina flödesmätare som man skruvar i där tändstiftet sitter och tillkopplar tryckluft och mäter läckaget förbi kolvringarna "alltså hur sliten motorn är" observera att ventilerna måste vara stängda!
En sån borde du kunna låna hos bilverkstad!
Verkar det vara ok!
Byt ventiltätningar och det borde du kunna göra genom att skruva ur kamaxlarna+lyftarna och sätt på tryckluft där tändstiftet normalt sitter "gör om ett gammalt tändstift till en slangkoppling så att du kan tillkoppla tryckluft" knacka lite lätt på sidan av ventilfjädern med lämpligt verktyg så att fjädern släpper från ventilknastren.
Tillverka ett verktyg som du kan trycka ned ventilfjädern med och plocka bort knastren sen är det bara byta tätningar och ihop med skiten igen!![]()
Hos en välsorterad bilverkstad!!Ljunghusen skrev:2470576Baaaaallt. Var hittar man en sån??
bellmobile skrev:2471103Hos en välsorterad bilverkstad!!
Ska kolla på jobbet bara jag börjar igen.Ljunghusen skrev:2471704Att köpa menar jag
Tackar för ruggigt snabb och bra info!Långa farbron skrev:2472584Ett gammalt inlägg som kanske gör det lite klarare.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2131824&postcount=270
Kamnocken trycker emot shimsbrickan,där emellan mäter man spelet,se fig i inlägget.
NSR_Martin skrev:2472681Tackar för ruggigt snabb och bra info!
Ska köpa bladmått imon, hade inget hemma...
Min kompis undrar hur man mäter utan att ta bort kammöverfallen...? Blir lite trångt men antar att det går om man böjer bladmåtten, eller? Tar man bort kammöverfallen ligger väll inte kammarna rätt utan glappar fett upp o ner...?
Ingen som sitter inne med info på vad det ska va för ventilspel...? Eller hur man smidigast kollar upp det...
NSR_Martin skrev:2472681Tackar för ruggigt snabb och bra info!
Ska köpa bladmått imon, hade inget hemma...
Min kompis undrar hur man mäter utan att ta bort kammöverfallen...? Blir lite trångt men antar att det går om man böjer bladmåtten, eller? Tar man bort kammöverfallen ligger väll inte kammarna rätt utan glappar fett upp o ner...?
Ingen som sitter inne med info på vad det ska va för ventilspel...? Eller hur man smidigast kollar upp det...
Långa farbron skrev:2472584Ett gammalt inlägg som kanske gör det lite klarare.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2131824&postcount=270
Kamnocken trycker emot shimsbrickan,där emellan mäter man spelet,se fig i inlägget.
Jo du kollar spelet mellan lyftaren och kamaxeln när kamaxelns nock står rätt upp på den ventil du ska kontrollera.NSR_Martin skrev:2472573Hälde i ny olja idag och startade upp fanskapet... Runt 3000 rpm lät det sjukt illa, knackade väldigt högt, lät som det va på högersidan... På andra varvtal lät det dock helt okej...
Jag o kompisen rev isär hojen och tog bort ventilkåpan, tänkte börja med att kolla ventilspelet... Men hur? Finns ju inga vippor osv, hur funkar det då..?
Här är en bild på skönheten med...
NSR_Martin skrev:2472916Gött med så go hjälp, såg nu att det står i instruktionsboken! 0,20mm intake 0,28mm exhaust ska det va...
Om jag ska kolla ifall en kolvring är kass är det väll bara o göra ett komptest, finns nån sån på biltema för en vettig peng, duger den?
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |