Blårök CBR 600 -99... Orsak?

Tack för dom orden, hehe... Ska skruva ihop fanskapet imon, på med nytt oljefilter och hälla i olja, och ge mig ut på en testrunda och se hur det funkar, hur mkt det ryker och hur mkt olja som går åt osv..

NSR_Martin skrev:
2464502EDIT: Hojen toppar typ 240, är det normalt eller går den kasst om den inte går snabbareän så...? Har varit uppe i 250 men det va nerför...

Om jag minns rätt så låg min också i den hastigheten i orginalutförande. Med helsystem så blir det helt andra siffror. Så det låter också normalt :tummenupp

Du får hojta om du åker till gbg nån dag :)

Fabbe skrev:
2470024 Om jag minns rätt så låg min också i den hastigheten i orginalutförande. Med helsystem så blir det helt andra siffror. Så det låter också normalt :tummenupp

Du får hojta om du åker till gbg nån dag :)

Min 91a gjorde 250+

Finns fina flödesmätare som man skruvar i där tändstiftet sitter och tillkopplar tryckluft och mäter läckaget förbi kolvringarna "alltså hur sliten motorn är" observera att ventilerna måste vara stängda!
En sån borde du kunna låna hos bilverkstad!
Verkar det vara ok!
Byt ventiltätningar och det borde du kunna göra genom att skruva ur kamaxlarna+lyftarna och sätt på tryckluft där tändstiftet normalt sitter "gör om ett gammalt tändstift till en slangkoppling så att du kan tillkoppla tryckluft" knacka lite lätt på sidan av ventilfjädern med lämpligt verktyg så att fjädern släpper från ventilknastren.
Tillverka ett verktyg som du kan trycka ned ventilfjädern med och plocka bort knastren sen är det bara byta tätningar och ihop med skiten igen!:yoparty

Ljunghusen skrev:
2470082 Min 91a gjorde 250+

Glädjemätare :tungan
Nä, 99'n bör ju vara snabbare med tanke på lättare chassi o starkare motor :)

Nu får jag strax över 270 på mätaren, exakt är svårt att säga..

UrbanTiger skrev:
2470317 Fett tips... funkar det på en bilmotor också ?
Ja visst gör det det!!!:D
Har bytt många ventiltätningar på de viset!
Ett litet tips till är att ha en magnetpenna i närheten när man ska plocka bort ventilknastren spar många :mad: :näsblod

Last edited:
bellmobile skrev:
2470299 Finns fina flödesmätare som man skruvar i där tändstiftet sitter och tillkopplar tryckluft och mäter läckaget förbi kolvringarna "alltså hur sliten motorn är" observera att ventilerna måste vara stängda!
En sån borde du kunna låna hos bilverkstad!
Verkar det vara ok!
Byt ventiltätningar och det borde du kunna göra genom att skruva ur kamaxlarna+lyftarna och sätt på tryckluft där tändstiftet normalt sitter "gör om ett gammalt tändstift till en slangkoppling så att du kan tillkoppla tryckluft" knacka lite lätt på sidan av ventilfjädern med lämpligt verktyg så att fjädern släpper från ventilknastren.
Tillverka ett verktyg som du kan trycka ned ventilfjädern med och plocka bort knastren sen är det bara byta tätningar och ihop med skiten igen!:yoparty

Baaaaallt. Var hittar man en sån??

Hälde i ny olja idag och startade upp fanskapet... Runt 3000 rpm lät det sjukt illa, knackade väldigt högt, lät som det va på högersidan... På andra varvtal lät det dock helt okej...

Jag o kompisen rev isär hojen och tog bort ventilkåpan, tänkte börja med att kolla ventilspelet... Men hur? Finns ju inga vippor osv, hur funkar det då..?

Här är en bild på skönheten med...

Bifogat

• DSC00459 (Large).JPG
    DSC00459 (Large).JPG
    136 KB · Visningar: 139
Långa farbron skrev:
2472584 Ett gammalt inlägg som kanske gör det lite klarare.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2131824&postcount=270

Kamnocken trycker emot shimsbrickan,där emellan mäter man spelet,se fig i inlägget.
Tackar för ruggigt snabb och bra info!

Ska köpa bladmått imon, hade inget hemma...
Min kompis undrar hur man mäter utan att ta bort kammöverfallen...? Blir lite trångt men antar att det går om man böjer bladmåtten, eller? Tar man bort kammöverfallen ligger väll inte kammarna rätt utan glappar fett upp o ner...?

Ingen som sitter inne med info på vad det ska va för ventilspel...? Eller hur man smidigast kollar upp det...

NSR_Martin skrev:
2472681 Tackar för ruggigt snabb och bra info!

Min kompis undrar hur man mäter utan att ta bort kammöverfallen...? Blir lite trångt men antar att det går om man böjer bladmåtten, eller? Tar man bort kammöverfallen ligger väll inte kammarna rätt utan glappar fett upp o ner...?

Ingen som sitter inne med info på vad det ska va för ventilspel...? Eller hur man smidigast kollar upp det...

Du låter överfallen (överfallsbryggan i detta fallet) sitta kvar. Det är tajt, men det går

Se stickyn.. det finns meckhandbok att ladda ner. Kommer inte ihåg vad spelen ska vara

NSR_Martin skrev:
2472681 Tackar för ruggigt snabb och bra info!

Ta inte bort kamöverfallen. Ta däremot bort kylet, det gjorde jag och mätte avgas "framifrån".
Jag är på jobbet nu men har spelen hemma.. Skicka pm så kikar jag på det imorrn :tummenupp

Last edited:
NSR_Martin skrev:
2472573 Hälde i ny olja idag och startade upp fanskapet... Runt 3000 rpm lät det sjukt illa, knackade väldigt högt, lät som det va på högersidan... På andra varvtal lät det dock helt okej...

Jag o kompisen rev isär hojen och tog bort ventilkåpan, tänkte börja med att kolla ventilspelet... Men hur? Finns ju inga vippor osv, hur funkar det då..?

Här är en bild på skönheten med...
Jo du kollar spelet mellan lyftaren och kamaxeln när kamaxelns nock står rätt upp på den ventil du ska kontrollera.
Nock=högsta punkt på kamaxeln.
Nu har du en del snurrande på vevaxeln framför dig!!!:tummenupp

Gött med så go hjälp, såg nu att det står i instruktionsboken! 0,20mm intake 0,28mm exhaust ska det va...

Om jag ska kolla ifall en kolvring är kass är det väll bara o göra ett komptest, finns nån sån på biltema för en vettig peng, duger den?

NSR_Martin skrev:
2472916 Gött med så go hjälp, såg nu att det står i instruktionsboken! 0,20mm intake 0,28mm exhaust ska det va...

Om jag ska kolla ifall en kolvring är kass är det väll bara o göra ett komptest, finns nån sån på biltema för en vettig peng, duger den?

170kr tror jag
Den duger

Kör ett komptest på alla cyl, notera värdena. Har du jämt komp på alla cyl, slå i en skvätt olja och mät alla cyllarna igen. Är värdena betydligt högre är ringarna dåliga

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti