Blårök CBR 600 -99... Orsak?

Många olika teorier, en sak är väll iaf säker, att det är lika bra att ta ur motorn ur hojen för att kolla upp den?

Tack för bilderna fabbe, så långt har jag sett innan dock... Tråkigt garage förresten!
 
Många olika teorier, en sak är väll iaf säker, att det är lika bra att ta ur motorn ur hojen för att kolla upp den?

Jupp! Det måste du göra. Enda anledningen att inte ta isär den är om du direkt bestämt dig för att byta till en begagnad motor. Men gör du det utan att ta isär och kolla upp din befintliga motor så kan du ju missa en billig lösning om din befintliga motor visar sig vara endast lindrigt skadad.

Jag skulle kolla upp den billiga motorn som KamikazeKid tipsade om. Passar den och är fin så kan det vara en billig livlina om du vid demonteringen upptäcker att din befintliga motor är helt stekt.

Tycker jag

J
 
Resumé av dagen:
Gå upp, äta frukost, åka till kompisen där min bil står, vi mekade på den igår så den blev stående, mekade idag med och blir lite o göra imon med, sen hem, varva ner en timme o äta lite, sen på hojen och meka med den, nu känner jag mig rätt nöjd med mekande för dagen :hihi

Men, jag upptäckte en sak... Hur ska man stödja upp hojen när man lyfter ur motorn egentligen? Jag måste ju ta bort svingen för att få bort motorn, så... Och centralstödet sitter i motorn, och det går inte ställa en pall under heller, har inget att hänga upp den i heller... Hur göra?

Det känns inte som man lyfter ur motorn, det känns som man mekar bort allt från motorn :rolleyes: Men hojen är ju kul att meka med! Bilen är inget intresse utan bara ett transportmedel som man är beroende av o är rätt sur o meka med, men nu vet jag hur det funkar med toppen och den biten på fyrtaktare iaf! Bytte topplockspackning på bilen...
 
Sådärja, nu är motorn ur hojen!

Har plockat bort ventilkåpan, och läst lite i en mekhandbok jag laddat ner, ska ta bort kammarna nu är tanken
Jag behöver alltså i stort sett inte tänka på nått när jag skruvar bort det? Jag har vridit den i rätt läge nu men det har ju mindre betydelse nu, det är väll bara att skruva för fulla muggar och sen får man passa in allt så det står rätt när man ska skruva dit det igen?

Bara att släppa på Kamkedjespännaren, och skruva bort hjulen från kammen då...? sen hänga kedjan på nått kul sätt..?
Det står nått i mekhandboken om att man ska göra nått verktyg till kedjespännaren men det kan väll inte behövas..? Det är väll bara att släppa på den?
 
Sådärja, nu är motorn ur hojen!

Har plockat bort ventilkåpan, och läst lite i en mekhandbok jag laddat ner, ska ta bort kammarna nu är tanken..
Bara att släppa på Kamkedjespännaren, och skruva bort hjulen från kammen då...? sen hänga kedjan på nått kul sätt..?



Det står nått i mekhandboken om att man ska göra nått verktyg till kedjespännaren men det kan väll inte behövas..? Det är väll bara att släppa på den?

Du behöver inte skruva loss hjulen för att ta bort kammarna. Skruva tillbaka sträckaren och lås den. Sen lyfter du bara av kedjan..

Verktyget är till för att låsa sträckaren i ett visst läge, tex längst in(minst sträckning) för montering. Underlättar arbetet enbart.. Funkar bra att skruva in den och hålla med en skruvmejsel likaså.
 
Last edited:
Knackar inte motorn märkvärt mycket under 3000rpm men sen släpper helvetet loss skulle jag tippa på att veven är paj samt att en kolvbult har gått åt skogen pga att motorn gått alldeles för varm. Glappar någon kolv radiellt så kan du leta efter en ny motor.
 
Missljudet som va va inget allvarligt ändå, det va bara vid ett precist varvtal som ett knackljud uppkom, annars lät motorn kanon...

EDIT:Kamkedjesträckaren är inga problem sen eller? Bör man typ skriva upp hur många varv in den va eller nått?
 
Last edited:
Sådär, idag drog jag tummen ur röven och tog bort toppen...

...Och fick dödsdommen, jag "tror" jag vet vad som är fel, gött att hitta felet iaf..

Lägger upp tre bilder, En på första cylindern, den som hade det gäggiga tändstiftet... Och cylinderväggen ser ut som rena mount everest!! Riktigt ordentliga repor, känns mycket väl med fingret, det är värre än vad det ser ut att va på bilden.
Bild nummer två är cylinder nummer fyra, som en jämförslse, den ser väll helt okej ut? Reporna man ser känner man inte med naglen, så det är väll inga problem på den? Dom andra två va det inga repor alls i, då borde väll motorn vara rätt frisk ändå? Eller ser det ut så varesig den gått 2000 mil eller 4000 mil?
Bild nummer tre är topplocket, som ni ser är 2-3-4 likadana medans första skiljer sig rejält, antar att detta inte är något problem utan bara beläggningar som blivit? Hur tycker ni dom övriga ser ut, verkar allt vara som det ska?

Problemet med första cylindern borde uppstått av att kolvringen gett sig som många gissat på va? Drar det med sig några andra problem eller är det "bara" det som är fel?
Vad har jag för möjligheter att reparera motorn? Antar att det går att borra upp cylindern, sätta i en kolv med överdimension och vara glad, men måste man isf göra detta på alla cylindrar? Och blir det så dyrt så att det är bättre att köpa ny motor? Vad bör en motor gå på, och vad borde jag få för min? Borde väll finnas ett gäng som står med rasade växellådor och toppar...?

EDIT: Kanske är bra att slänga upp bilderna med?
 

Bifogat

  • DSC02910 (Large).JPG
    DSC02910 (Large).JPG
    82.8 KB · Visningar: 100
  • DSC02914 (Large).JPG
    DSC02914 (Large).JPG
    88.7 KB · Visningar: 90
  • DSC02916 (Large).JPG
    DSC02916 (Large).JPG
    115.8 KB · Visningar: 83
Last edited:
Det är väl nicasilbeläggning i cyllarna på den, nån som vet?

Är det stålfoder borrar du samtliga och trycker i nya ÖD-kolvar, annars byter du foder + kolvar i alla... eller så letar du beg cylinderrad med fräscha kolvar.. Jag skulle gå med alternativ 2. Alt 1 lär bli pissdyrt

Vad jag vet byter man aldrig till ÖD i bara en cyl, men jag kan ha fel

Hur känns vevstakslagrena? Någon mer stake som har mer spel i sidled än dom andra? Tänkte på knackningarna

Du bör kunna hitta en motor för 8k, och sälja din för 4
 
Last edited:
2716812 Det är väl nicasilbeläggning i cyllarna på den, nån som vet?

Är det stålfoder borrar du samtliga och trycker i nya ÖD-kolvar, annars byter du foder + kolvar i alla... eller så letar du beg cylinderrad med fräscha kolvar.. Jag skulle gå med alternativ 2. Alt 1 lär bli pissdyrt

Vad jag vet byter man aldrig till ÖD i bara en cyl, men jag kan ha fel

Hur känns vevstakslagrena? Någon mer stake som har mer spel i sidled än dom andra? Tänkte på knackningarna

Du bör kunna hitta en motor för 8k, och sälja din för 4
Det verkar vara nicasilbeläggning, ja...

Va nere på hörde med ett företag som renoverar motorer, han trodde det skulle kosta runt 2500kr att borra upp till överdimension, om det går.... Så som du sa, det blir pissdyrt...

Så nu är bara frågan, var hittar jag en motor? För nått annat vettigt alternativ finns inte va?
 
Det verkar vara nicasilbeläggning, ja...

Va nere på hörde med ett företag som renoverar motorer, han trodde det skulle kosta runt 2500kr att borra upp till överdimension, om det går.... Så som du sa, det blir pissdyrt...

Så nu är bara frågan, var hittar jag en motor? För nått annat vettigt alternativ finns inte va?
Jo..
Som jag skrev, begagnad, fin cylinderrad med kolvar.. Om vevstakslagrena är bra dvs

Se skrotlistan
 
Så nu är bara frågan, var hittar jag en motor? För nått annat vettigt alternativ finns inte va?[/QUOTE]


Hittade några på www.ebay.co.uk
Här är en.Kolla fraktkostnaden först.Det står att han skickar oversea.
Denna kan bli riktigt billig om det ej kommer några bud.

http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CBR-600...ryZ10460QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hittade en 01:a också.£545 inkl. frakt är väl inte så farligt.Samma säljare hade 99:a motor också.
Den här kan också bli billigare om man bara "make an offer" istället för att köpa den rakt av och har tur om säljaren tar budet.

http://cgi.ebay.co.uk/HONDA-CBR600-...ryZ10460QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Last edited:
Vågar man verkligen köpa en utomlands så? Den kan ju lika gärna med va skuren, vem vet liksom?
Men man kanske kan sälja den här som skuren motor och få tillbaks det mesta isf?
Vore ju guld om man hittade en här i sverige, hittade en på en MC skrot men den skulle dom ha 15 lök för, jomentjenare....
 
Vågar man verkligen köpa en utomlands så? Den kan ju lika gärna med va skuren, vem vet liksom?
Men man kanske kan sälja den här som skuren motor och få tillbaks det mesta isf?
Vore ju guld om man hittade en här i sverige, hittade en på en MC skrot men den skulle dom ha 15 lök för, jomentjenare....


Tittar man på den ena av motorerna så var det en mc-demontering som sålde den.Jag tror inte en utländsk firma är mindre seriös än en svensk bara för att priserna är billigare.Det går ju att lägga ett bud och se om man får den.Tycker det kan vara värt det.Köper man beggat så vet man ju inte vad det är även om man köper det i Sverige.Men det är inte ofta man ser att utländska firmor skickar så tunga saker oversea så om jag var i dina kläder skulle jag slagit till.
 
Hittade denna på blocket
http://www.blocket.se/vi/10677535.htm?ca=17_s
En 05, ventilkåpan o lite sånt ser inte likadant ut, men är blocket lika?

Annars är det den i england som gäller, hur betalar man bäst? paypal?

Den motorn passar inte, orginal är det insprut på den.. Fast det är ju inte största problemet om du vill använda den motorn..

blacksbikeshop är att lita på, har beställt grejer från dem ett antal gånger :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top