Sådär, idag drog jag tummen ur röven och tog bort toppen...
...Och fick dödsdommen, jag "tror" jag vet vad som är fel, gött att hitta felet iaf..
Lägger upp tre bilder, En på första cylindern, den som hade det gäggiga tändstiftet... Och cylinderväggen ser ut som rena mount everest!! Riktigt ordentliga repor, känns mycket väl med fingret, det är värre än vad det ser ut att va på bilden.
Bild nummer två är cylinder nummer fyra, som en jämförslse, den ser väll helt okej ut? Reporna man ser känner man inte med naglen, så det är väll inga problem på den? Dom andra två va det inga repor alls i, då borde väll motorn vara rätt frisk ändå? Eller ser det ut så varesig den gått 2000 mil eller 4000 mil?
Bild nummer tre är topplocket, som ni ser är 2-3-4 likadana medans första skiljer sig rejält, antar att detta inte är något problem utan bara beläggningar som blivit? Hur tycker ni dom övriga ser ut, verkar allt vara som det ska?
Problemet med första cylindern borde uppstått av att kolvringen gett sig som många gissat på va? Drar det med sig några andra problem eller är det "bara" det som är fel?
Vad har jag för möjligheter att reparera motorn? Antar att det går att borra upp cylindern, sätta i en kolv med överdimension och vara glad, men måste man isf göra detta på alla cylindrar? Och blir det så dyrt så att det är bättre att köpa ny motor? Vad bör en motor gå på, och vad borde jag få för min? Borde väll finnas ett gäng som står med rasade växellådor och toppar...?
EDIT: Kanske är bra att slänga upp bilderna med?