Blårök CBR 600 -99... Orsak?

Precis, OM nu blårök osv kommer från nån kolvring lär det ju va betydligt lägre komp i en cylinder jämfört med dom andra, tänker jag rätt?

Har köpt bladmått nu och ska börja med det...

NSR_Martin skrev:
2474380 Precis, OM nu blårök osv kommer från nån kolvring lär det ju va betydligt lägre komp i en cylinder jämfört med dom andra, tänker jag rätt?

Har köpt bladmått nu och ska börja med det...

Ja. Om nu inte alla ringar helt enkelt är slitna. Därför ska du om värdena är jämna mellan cylindrarna mäta om med lite olja i cyl

Ljunghusen skrev:
2474438 Ja. Om nu inte alla ringar helt enkelt är slitna. Därför ska du om värdena är jämna mellan cylindrarna mäta om med lite olja i cyl
Präsis, dum fråga, hur mycket är "lite olja"?... Typ en kork?

Men iom att det lät som seriöst riktigt jäkla mycket ventilknack vid 3000 varv så känns det inte som kolvringarna, eller?

Jag tycker det låter som om den skurit på veven eftersom den låter illa nu. Om du gasat runt med 1 liter (!) behövs det förmodligen inte mkt för att oljepumpen ska börja suga ur toma intet och därmed inget oljetryck till vevaxeln.:näsblod

NSR_Martin skrev:
2464502 Tjenare, har en CBR 600 från -99 och dom som låg bakom sisst gnällde på blårök vid nerväxlingar osv

Nån som spontant har nån idé om vad det kan vara? Vad bör man kolla upp först osv?

Ska börja med att byta olja, såg att det va dåligt med olja i den, har inte haft den så länge så... Den har gått 1900 mil

Tog bort tanken och locket till luftburken och startade den, det går en slang från ventilkåpan in i luftburken, från den slangen rök det rätt ordentligt, vet inte om detta är normalt men det känns inte så...? Hojen var kall när jag startade den...

Börjar med och byter olja och ser hur det blir, men vad gör man efter det?
Nån sa att kolla ventilspelet kan vara en vettig idé..?
Kan det tänkas va en kolvring som är kass tex? Isf kollar man väll kompet och ser så att det är någorlunda lika på alla cylindrar?

EDIT: Hojen toppar typ 240, är det normalt eller går den kasst om den inte går snabbareän så...? Har varit uppe i 250 men det va nerför...

Den kanske går lite fett i blandningen, bara bra då smörjer det bättre. Men det brukar oftast märkas vid kallstart att det ryker lite, samt avgaspuffar vid fullgasväxlingar, är kanske inte så bra om det rycker hela tiden..
För böveln 240 räcker fullt tillräckligt!

sporTlovEr skrev:
2474515 Den kanske går lite fett i blandningen, bara bra då smörjer det bättre. Men det brukar oftast märkas vid kallstart att det ryker lite, samt avgaspuffar vid fullgasväxlingar, är kanske inte så bra om det rycker hela tiden..
För böveln 240 räcker fullt tillräckligt!
Den ryker typ bara när den är kall samt vid fullgasväxlingar som du säger

don_tomazo skrev:
2474494 Jag tycker det låter som om den skurit på veven eftersom den låter illa nu. Om du gasat runt med 1 liter (!) behövs det förmodligen inte mkt för att oljepumpen ska börja suga ur toma intet och därmed inget oljetryck till vevaxeln.:näsblod
Om ett lager gått brukar det väll snarare vina? Nu lät det som ventilknack men bara vid 3000 rpm...

Last edited:
NSR_Martin skrev:
2474579 Den ryker typ bara när den är kall samt vid fullgasväxlingar som du säger

Om ett lager gått brukar det väll snarare vina? Nu lät det som ventilknack men bara vid 3000 rpm...

Glidlager knackar

Tror också på lager tyvär... bara och kika efter

Den klarar sig inte på 1l olja. Oljepickupen sitter för högt upp

Ljunghusen skrev:
2474764 Glidlager knackar

Tror också på lager tyvär... bara och kika efter

Den klarar sig inte på 1l olja. Oljepickupen sitter för högt upp
Verkar som jag helt enkelt fick lära mig den hårda vägen, känns surt när att det fukkar sig när man "bara" kört 300 mil med hojen ändå...

Hur kommer det sig att den dricker mycket olja om det är nått lager då...?

NSR_Martin skrev:
2475111 Verkar som jag helt enkelt fick lära mig den hårda vägen, känns surt när att det fukkar sig när man "bara" kört 300 mil med hojen ändå...

Hur kommer det sig att den dricker mycket olja om det är nått lager då...?

Det behöver inte vara lager.... Men har du kört den med 1 l olja är det stor risk att ett lager har gått. Dvs oljekonsumtionen har orsakat lagerras

ALLTID service DIREKT när man köper en ny båge!

Var knackar det ifrån? Fortsätt som planerat iaf. Kompprov, lyft topp + cyl. Är allt bra så far, bort med oljetråget och kolla hur det ser ut där

En beg motor går loss på 8k typ. Din motor säljer du i delar för halva det priset

Köpte kompprovare nu men givetvis passar inte fanskapet, det är två olika gängor på den men båda är för stora :mad:
Iaf, så fick jag en överraskning när jag skruvade bort tändstiften, kolla bilden

Som ni ser är 2, 3, 4ans tändstift rätt lika, men på ettans tändstift är det massa gägga och det är allmänt svart, vad kan detta tänkas bero på?

Bifogat

• DSC00463 (Medium).JPG
    DSC00463 (Medium).JPG
    102.2 KB · Visningar: 40
  • DSC00466 (Medium).JPG
    DSC00466 (Medium).JPG
    71.2 KB · Visningar: 65
NSR_Martin skrev:
2483910 Köpte kompprovare nu men givetvis passar inte fanskapet, det är två olika gängor på den men båda är för stora :mad:
Iaf, så fick jag en överraskning när jag skruvade bort tändstiften, kolla bilden

Som ni ser är 2, 3, 4ans tändstift rätt lika, men på ettans tändstift är det massa gägga och det är allmänt svart, vad kan detta tänkas bero på?
Slitna kolvringar/foder, en trasig toppackning eller (mindre sannolikt) slitna ventiltätningar
Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2483930 Sannolikt slitna kolvringar/foder.
Mvh
Jörgen
Okej, hur pass akut är det? Går det köra några turer till och renovera i vinter eller borde man inte köra mer?

Vill gärna ut o åka en liten tur idag :gnissel

NSR_Martin skrev:
2483937 Okej, hur pass akut är det? Går det köra några turer till och renovera i vinter eller borde man inte köra mer?

Jag tänkte lite till. Se mitt ändrade svar ovan.

Är det slitna ringar (eller ventiltätningar) kan man köra säsongen ut. Det enda som händer ar att man koksar igen förbränningsum, ventilsäten och kolvringsspår på den cylindern som bränner olja. Men det gör man ju rent när man tar isär och åtgärdar iaf.

Är det en trasig toppackning är det dumt att åka ngt mer innan åtgärd.

Hur långt har den gått?

Mvh
Jörgen

NSR_Martin skrev:
2483937 Okej, hur pass akut är det? Går det köra några turer till och renovera i vinter eller borde man inte köra mer?

Nu har jag läst igenom hela tråden. Jag sätter mina kort på slitna ringar/foder. Om det inte slammrar så kan du nog köra lite till om din abstinens är svår. Själv hade jag tagit isär. Men kör lungt isf och se till att du har olja med dig så det räcker isf.

Mvh
J

Last edited:
NSR_Martin skrev:
2483985 Tack för mycket bra svar! hojen har, som du förmodligen läste, gått 2200 mil nu..
Hur många mil tog det för felet(den höga oljeförbrukningen och blåröken) att uppträda? Kom det mer eller mindre momentant?

Gissar på att det är två fel, det ena uppkom pga det andra. Kolvringar på en kolv är slut, motorn drar olja. Således har den bara gått med en liter olja tillslut. Det i samband med lite bakhjulsåka har fått vevlager att ge upp.

wheelie82 skrev:
2484003 Gissar på att det är två fel, det ena uppkom pga det andra. Kolvringar på en kolv är slut, motorn drar olja. Således har den bara gått med en liter olja tillslut. Det i samband med lite bakhjulsåka har fått vevlager att ge upp.
Ja så är det nog. Jag hade missat knackljudet i slutet på tråden. Så går det när man inte läser ordentligt på en gång. =(
Den motorn skulle jag plocka isär innan den körs ngt mer.
/J

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...