Blårök CBR 600 -99... Orsak?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tjenare, har en CBR 600 från -99 och dom som låg bakom sisst gnällde på blårök vid nerväxlingar osv

Nån som spontant har nån idé om vad det kan vara? Vad bör man kolla upp först osv?

Ska börja med att byta olja, såg att det va dåligt med olja i den, har inte haft den så länge så... Den har gått 1900 mil

Tog bort tanken och locket till luftburken och startade den, det går en slang från ventilkåpan in i luftburken, från den slangen rök det rätt ordentligt, vet inte om detta är normalt men det känns inte så...? Hojen var kall när jag startade den...

Börjar med och byter olja och ser hur det blir, men vad gör man efter det?
Nån sa att kolla ventilspelet kan vara en vettig idé..?
Kan det tänkas va en kolvring som är kass tex? Isf kollar man väll kompet och ser så att det är någorlunda lika på alla cylindrar?

EDIT: Hojen toppar typ 240, är det normalt eller går den kasst om den inte går snabbareän så...? Har varit uppe i 250 men det va nerför...
 
Last edited:
NSR_Martin skrev:
2464502Tog bort tanken och locket till luftburken och startade den, det går en slang från ventilkåpan in i luftburken, från den slangen rök det rätt ordentligt, vet inte om detta är normalt men det känns inte så...?

Har för mig att orsaken till det är att kolvringarna som är slut.

-@
 
Det låter ju seriöst jobbigt...

Hur pass farligt är det, inte köra en meter till eller se till att fixa det så fort som möjligt... Eller bara gasa på o röka ner alla andra med blårök typ...?
 
NSR_Martin skrev:
2464625 Det låter ju seriöst jobbigt...

Hur pass farligt är det, inte köra en meter till eller se till att fixa det så fort som möjligt... Eller bara gasa på o röka ner alla andra med blårök typ...?
Ingen aning.. så jag kan ej lämna vettigt svar.... MEN...
Jag har en SS moppe.
En hynda den låter o lever om o har sig..
Inget blårök dock... men en massa annat mest troligt mappningen=(
Bara o gasa.. rasar det så gör det!
Ne men detta med taskiga ringar skall väl inte vara någon större fara tror jag.
Några mil till skall den fixa trotts blå rök!
Bara o ge på den i vinter!
Om inte annat så har jag en motor till här hemma=)
 
Det beror val på om motorn går fint eller ej?? om maskinen låter fint hade nog jag kollat oljan ofta och anvandt hojen tills sesongen va slut....sen kolla det som urban tiger sager: kolvringar sen ventiltatningarom det ryker om slangen från vevhus ventilationen så ar det nog kolvringarna......
 
Blå rök =olja
Vit rök=vatten
Svart rök =för mycket soppa.

Är det olja i luftburken ?

Då kan det bero på att den gått på slangen så vevhusventilationen skickat upp olja i burken och satt igen filtret =svart rök och går piss.

Blå rök bara vid uppstart/kallstart betyder oftast ventiltätningar.

Blå rök vid tex nedväxlingar och hög belastning betyder kolvringar.
 
Ryker den blått?
Isåfall ser jag ingen anledning att oroa sig mer än att du sotar igen avgassystemet och luktar moppe när du kommer fram

Kör tills säsongen är slut och gör sedan ett kompprov och ett nytt kompprov med en skvätt olja i vardera cylinder. Är det avsevärt bättre med lite olja i cylindrarna åker du på att byta kolvringarna. Annars lyfter du bara toppen och byter ventiltätningarna. Troligen är det ringarna. Gått långt?

Se till att kolla oljenivån regelbundet sålänge bara

edit; 240 knyck är ok. Kanske i lägsta lagret om du är en lättviktare
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
2464753 Blå rök =olja
Vit rök=vatten
Svart rök =för mycket soppa.

Är det olja i luftburken ?

Då kan det bero på att den gått på slangen så vevhusventilationen skickat upp olja i burken och satt igen filtret =svart rök och går piss.

Blå rök bara vid uppstart/kallstart betyder oftast ventiltätningar.

Blå rök vid tex nedväxlingar och hög belastning betyder kolvringar.
Tack för infon allihop, har ev en tjej som vill hänga med o åka en sväng nu med, vore surt om man får ställa in hojen då, haha....

Jag har övat en hel del bakhjul det senaste, dock bara på ettan , upp vid 6000 rpm och kör till 14000 rpm typ, inte specielt högt heller, men det kanske kan bli så iaf...?
 
Om ventilstyrningarna är kassa är det inte lönt att renovera, det kostar förmodligen lika mycket som att köpa en bättre begagnad motor istället. Om kolvringarna är är slut, mja... då kanske det finns en viss chans att det blir billigare att renovera själv än en annan beggad motor - iaf om du ska göra det själv. Ska du låta en firma göra allt jobb, då blir det definitivt billigare med en begagnad motor.
 
Bara en grej.. om Kolvringarna är dåliga betyder det ju att de läcker komp ner i motorn = mer påfrästning på packboxar ,, och vid förbränning så får du mer värme ner runt kolven så att den kan bli större och "värme nypa" eller??
tycker kanske inte man ska pressa hojen kanske eller har ja fel????
 
drar den onormalt mycke olja?
inte..kör fö faen..hojen har ju inte gått nåt :)
 
Kolla så att det inte står FORD nånstans på motorn....annars gissar jag på ventiltätningar.
 
Finns det nån chans att motorn bara kan ha dampat loss, och att den bara slurpar i sig olja om det börjar bli lite dåligt med olja...?

Den har varit servad vid 142, 609, 1342 och 1543 mil... Skrev lite fel innan, 1900 mil har den gått när jag köpte den, trodde inte jag kört så mkt men nu har den gått 2200 mil, så det är 700 mil sen oljan byttes.... Även om det inte är helt normalt, måste det vara nått allvarligt fel? JAG VILL INTE....

Ni tror alltså på ventiltätningar elller kolvring, hur jobbigt är det att fixa ventiltätningar...? Om det är en kolvring, måste man byta kolv med då? Räcker det att man renoverar en cylinder eller hur funkar det?
 
NSR_Martin skrev:
2469279 Finns det nån chans att motorn bara kan ha dampat loss, och att den bara slurpar i sig olja om det börjar bli lite dåligt med olja...?

Den har varit servad vid 142, 609, 1342 och 1543 mil... Skrev lite fel innan, 1900 mil har den gått när jag köpte den, trodde inte jag kört så mkt men nu har den gått 2200 mil, så det är 700 mil sen oljan byttes.... Även om det inte är helt normalt, måste det vara nått allvarligt fel? JAG VILL INTE....

Ni tror alltså på ventiltätningar elller kolvring, hur jobbigt är det att fixa ventiltätningar...? Om det är en kolvring, måste man byta kolv med då? Räcker det att man renoverar en cylinder eller hur funkar det?


Lättast är att du lämnar toppen till nån polare som gjort det förr och har material för att slipa ev täta ventiler. Det är inget jättejobb direkt

Du byter ringarna i alla cylindrar, och ev honar beroende på hur bortslitet den gamla honingen är. Kolvarna byter du inte sålänge dom ser bra ut och inte har för stort kolvspel

Jag skulle köra säsongen ut men hålla bra koll på oljenivån!!!

Se det på den ljusa sidan- några kusar tjänar du!
 
Se det ifrån den ljusa sidan,det är ju inget som tokrasat eller kommer att göra.


Saker slits och blir dåliga,tyvärr är det så bara,CBR är ju vanligtvis skottsäkra om man ser efter dom med normal service.

Slänger du i nya ringar och honar så har du en hoj som går många mil till.


Sen om man jämför med tex äldre R1 så är det ju en vanlig åkomma hos dom att ringarna tar slut,har stött på vissa exemplar som man får fylla upp med olja innan man ger sig ut och kör bara för att upptäcka att den är nästan tom på olja när man kommer hem.

Njut av dom sista milen i höst och håll koll på oljenivån så har du ett lagom mysmeck till vintern.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top