Blå gruppen på Rörken

Bikerbitch skrev:
Ja, även fast Affe har tjatat förr så är det först nu efter jag pratade med UaLoranga och Krypto efter Sviestads bankörning som jag tog modet till mig. Hade tur och fick en av dom sista västarna :tummenupp
Hörde att du var barnvakt ja o att knodden inte hade velat följa med denna gången. Men ni kör väl i olika grupper så annars är det väl lungt att han är med?
Hoppas vi ses nästa måndag, motorvägen är tråkig att åka både dit o hem så vi får väl se :)

Verkar ha varit riktigt fullt denna gången! Men visst glömmer man bort att folk står o kollar? Iallafall e jag så koncentrerad så jag inte tänker på det, o om nån tycker man kör fjöligt så får de väl tycka det...
Ja, lillkilllen ville leka med sina kompisar, så jag fick vara hemma. Tyvärr e han för liten för att sitta bakom, så även om vi kör i olika grupper så kan han inte följa med, o vi behöver båda åka hoj dit, eftersom jag inte kan köra gammelgixxern (når varken ner eller fram...), o Bear vill ju inte harva runt på min... :rolleyes:
Motorväg e lite trist, men jag hoppas du dyker upp ändå :) .

Tycker blå gruppen på Rörken är ett bra initiativ (stavning)
däremot kanske det kanske finnas några "regler" runt den gruppen.
vad jag fattade det som så är den för folk som kör långsamt/övningskörare???
själv kommer man dit som övningskörare för att få träna kurvtagning med instruktör.. fanns det västar??
Nej, för dom hade 10 killar plockat framför en som egentligen skulle köra i Gröna/oranga gruppen..
Idiotiskt av dom tycker jag själv.. men varför inte lägga undan en 5 västar för rena övningskörare, och sen dela ut resten till dom som kör långsamt.

Ni som tog blå västar för att ni inte fick några andra:
hur ska vi övningskörare någonsin kunna få chansen till att öva kurvtagning om ni ska ligga o trycka bakom instruktörer i blå gruppen..
många som reagerade på ert beteende igår..

men som sagt... blå gruppen e ju som sagt var helt ny!! men snälla..försök få någon ordning på den!! några regler runt den borde ju finnas.. ni som sitter o delar ut västar måste ju känna igen dom flesta som e där nu o sätta några begränsningar.

/annchua

Annchua skrev:
själv kommer man dit som övningskörare för att få träna kurvtagning med instruktör.. fanns det västar??
Nej, för dom hade 10 killar plockat framför en som egentligen skulle köra i Gröna/oranga gruppen..
Idiotiskt av dom tycker jag själv.. men varför inte lägga undan en 5 västar för rena övningskörare, och sen dela ut resten till dom som kör långsamt.

hur ska vi övningskörare någonsin kunna få chansen till att öva kurvtagning om ni ska ligga o trycka bakom instruktörer i blå gruppen..

men som sagt... blå gruppen e ju som sagt var helt ny!! men snälla..försök få någon ordning på den!! några regler runt den borde ju finnas.. ni som sitter o delar ut västar måste ju känna igen dom flesta som e där nu o sätta några begränsningar.

/annchua

Det är svårt att på förhand veta exakt hur folk kör om man inte sett dem förut, så det kunde ha varit ett gäng som faktiskt behövde nöta i blå gruppen först. Så här i efterhand när jag tittade på körstilen och farten, så är det snarare så att några av dem skulle ha kört i orange grupp (ej grön) och där haft en instruktör som visat spårval (för det fanns en del som de missade på).

Men man ska nog trycka hårt på att det inte ska in folk i den gruppen som kör bara för att det var helt slut på västar - såvida de inte har sådan järnkoll på läget att de kan tjänstgöra som instruktörer :) Om västar ska reserveras, det överlåter jag åt "ledningen" att avgöra. Inte alla övningskörare behöver åka i blå grupp - en del klarar sig gott och väl i de andra grupperna utan att ställa till det för sig själva eller andra.

En sak i taget.

Det var nog mer gnäll för att man inte fick en väst än att någon skulle ha tagit västar för att det var slut i grön/oranga gruppen.

Jag han knappt få min blå väst igår förrän det kom fram några och undrade vad jag skulle ta deras västar, talade om att jag kom dit för första gången, har aldrig åkt bana förut, och vill lära rätt från början samt att jag känner själv att min teknik och taktik inte var den bästa, så tittar dem på hojen som har kolfiber och ruskar på huvet och vänder sig till brorsan med samma nedlåtande kommentar.

Om det sen var någon som tyckte att jag körde så jäkla bra och det beror faktiskt på att jag körde i blågrupp igår med en mycket bra instruktör *Taz*.
Om jag ska vara i en annan grupp så säg till mig personligen men inte innan övningen och jag kan väl få köra klart en kväll iallafall sen att stå och sura över att man inte kom i tid, jag kom dit för att köra blått och fick en väst så det är inte omöjligt men man får lägga manken till det är ingen servering, men jag lyfter det gärna igen, finns det fler dagar på rörken eller öppna tidigare för blå grupp så finns intresset.

Hoppas ingen tog åt sig för att jag tog en blå väst. Det var första gången jag körde där och inte vill man ligga o pressa i oranga gruppen när det finns chans till att få köra långsamt.
Efter min vurpa för en månad sen har jag fått en spärr som gör att det är relativt läskigt att svänga, därav varför jag åkte till rörken igår för att försöka lära mig något.
Det är trist att folk blev utan västar, men jag hoppas inte att den blåa gruppen bara reserveras för endast övningskörare med grön skylt.

Re: En sak i taget.

Pertan skrev:
Det var nog mer gnäll för att man inte fick en väst än att någon skulle ha tagit västar för att det var slut i grön/oranga gruppen.

Jag han knappt få min blå väst igår förrän det kom fram några och undrade vad jag skulle ta deras västar, talade om att jag kom dit för första gången, har aldrig åkt bana förut, och vill lära rätt från början samt att jag känner själv att min teknik och taktik inte var den bästa, så tittar dem på hojen som har kolfiber och ruskar på huvet och vänder sig till brorsan med samma nedlåtande kommentar.

Om det sen var någon som tyckte att jag körde så jäkla bra och det beror faktiskt på att jag körde i blågrupp igår med en mycket bra instruktör *Taz*.
Om jag ska vara i en annan grupp så säg till mig personligen men inte innan övningen och jag kan väl få köra klart en kväll iallafall sen att stå och sura över att man inte kom i tid, jag kom dit för att köra blått och fick en väst så det är inte omöjligt men man får lägga manken till det är ingen servering, men jag lyfter det gärna igen, finns det fler dagar på rörken eller öppna tidigare för blå grupp så finns intresset.

Om du inte känner att du ska ta åt dig av kritiken gör inte det då..
att man surade för att man inte fick någon väst, nejdå..
visst vard et tråkigt men det finns ju fler chanser..
Det var väldigt många som man sett där förut som brukar köra i oranga gruppen som tog blå västar "bara för att få köra" och det tycker jag är dålig stil..
vart tilla tt öva kurvtagningen på vägen hem o det gick ju bra det med.

BB: du ska inte ligga i oranga gruppen om du e osäker, då är det bättre att ligga i blå! och det såg ju strålande ut.. :)

men anser ändå att dom borde ha en 5-6 västar som är tillgängliga för Övningskörare som inte har kortet ännu så man kan få tillfälle att öva kurvtagning, vilket blå gruppen är till för: Färskingar..

/AC

Annchua skrev:

/annchua

Tror inte det är genomförbart att låta dom som delar ut västarna avgöra huruvida man är lämplig att köra i en viss grupp eller inte... själva västutdelningen tar nog så lång tid som det är!

Angående blå grupp så är det kanon att den finns, var lite skeptisk i början men nu vet jag att det inte var så dumt! Behovet var definitivt större än jag trodde. Däremot så tycker jag att dom andra grupperna oxå är viktiga, jag har lärt mig ENORMT mycket genom att köra på rörken och jag kommer säkert att lära mig mycket mer! Det är inte bara dom som befinner sig på övningskörningsstadiet som behöver lära sig mer...

Pertan: Gillar din hoj :tummenupp

Bifogat

• dscn1175.jpg
    dscn1175.jpg
    73.9 KB · Visningar: 156
Tänkte bara säga hej och meddela att jag mår finemang, lite öm här och där bara. Och tack en massa till er som hjälpte till med allt möjligt. Inas mamma är ju en riktig pärla btw.
Det var lite spännande där ett tag när jag låg på asfalten och hörde någon ropa efter brandsläckare! :eek: Och nån minut senare står en kille och håller tummen för hålet i tanken. :tummenupp Nåja, nu är hojen hemma iaf (tack för hjälpen Ugluk) så det blir väl att vistas i verkstan i några veckor. Hoppas jag hinner med nån kväll till på Rörken innan säsongen är slut bara. :(

jesper skrev:
Tror inte det är genomförbart att låta dom som delar ut västarna avgöra huruvida man är lämplig att köra i en viss grupp eller inte... själva västutdelningen tar nog så lång tid som det är!

Angående blå grupp så är det kanon att den finns, var lite skeptisk i början men nu vet jag att det inte var så dumt! Behovet var definitivt större än jag trodde. Däremot så tycker jag att dom andra grupperna oxå är viktiga, jag har lärt mig ENORMT mycket genom att köra på rörken och jag kommer säkert att lära mig mycket mer! Det är inte bara dom som befinner sig på övningskörningsstadiet som behöver lära sig mer...

Pertan: Gillar din hoj :tummenupp

Jag håller med dig fullständigt Jesper.
Inte stirra sig blind på vart i utvecklingsstegen folk ligger.
Alla mår bra av kurvträningen Rörken ger :fakta
Det känns personligen som jag utvecklat mig enormt mycket från förra året och det till stor del från Rörken. (Sen att jag fortfarande är helt värdelös säger mer om föregående år än detta)

Det vi kan hjälpas åt med istället är att via instruktörerna framföra åsikter om i vilken grupp en viss person borde köra istället för den som den kör för tillfället, åt båda hållen.

Men inte låsa ett antal västar för övningskörare, det slår alldeles fel. En person med ett färskt körkort har defenitivt lika stor nytta av en blå väst som en övningskörare.
Förövrigt så håller jag med om att blå gruppen var ett bra val :tummenupp Det verkar slå ut bra.

Men med en dåres envishet så vill jag fortfarande hävda att oranga gruppen behöver släppa lite på omkörningsförbudet för att få bättre flyt i gruppen, inte för att få upp hastigheten, den är hög nog ändå på sina håll i den gruppen.
Jag testade att köra i oranga gruppen igår eftersom jag kände mig lite hängig och jag har aldrig behövt gasa så hårt på rakan som igår, fruktansvärt frustrerande.
Väldigt ofta som 4 - 5 hojjar vill om på rakan med följd att det blev väldigt trångt på slutet.
Och att bli omvinkad på banan existerade inte så det argumentet tycker jag faller.
Observera att jag körde inte fort igår så det var inte frågan om någon hetskörning men tempot skiljer fortfarande ganska mycket i gruppen och kommer så med all sannolikhet att göra även i fortsättningen.

Jag instämmer som vanligt med allt M:et skriver.

Det måste släppas på den orange gruppen, görs det några åtgärder där kan jag tänka mig köra i oranga gruppen och inte i den gröna.

Förövrigt så detaljstuderade jag den gröna gruppen och såg att det var bara Galne Dansken som vinkade förbi folk, det är sjysst körning det, mer sånt i samtliga grupper :tummenupp

Måste tillägga att det faktiskt var en kille som faktiskt vinkade förbi en gång :tummenupp men mer än så var det inte :mad:, och som M:et säger så blir det stressigt när ett helt gäng ska köra om på rakan...

Konkret förslag: Ett kort "tal" strax innan körningen börjar med lite info och tips! Runt tio i sex så är garanterat alla där som kommer att få köra, någon ansvarig kan väl knata upp i trappen och förklara vilka regler som gäller, både på och utanför banan! Tipsa om att det kanske inte är nödvändigt med fullgaskörning hela rakan... och förklara hur flaggningen ska gå till. I måndags såg jag t.ex. att det skedde omkörningar under gulflagg, plus att det som diskuterades nyligen att det är olämpligt att parkera hojen på banan när någon klotar inte fungerade så bra. Detta skulle säkert bli bättre med en kort info!

Bara ett förslag i all välmening som jag inte hoppas kommer att tolkas som egoistiskt...

Kanske är bäst att tillägga att det är inte för min egen skull som jag tjatar.
Jag bryr mig om Rörken och vill engagera mig mer i verksamheten.
Framförallt vill jag att vi har ett upplägg som passar så många som möjligt.
Bara så det inte blir några tråkiga missförstånd.

Så här är det:

Info till Rörkengruppen om hur man önskar att den ska vara är HJÄRTLIGT välkommen (gnäll får en bara att tappa lusten) Tackar å Rörkengruppens vägar för era tankar och den konkreta kritiken!

Jag stod i "båset" och delade ut västar och där är det nästan värre än Penisonärer som handlar på rea *ler*, nej skämt
åsido, där är det högt tryck och särskilt i måndags 18/8, väldigt många nya.

Angående den Blå gruppen så delades det INTE ut västar till någon som MIG veteligen kör i oranga gruppen annars då jag fick skriva upp nästan varenda en på NY-listan, det var bara 2-3st som var med sen förra måndagen och de hade ALL rätt att köra i Blågruppen. Dessutom så informerades det mkt tydligt vid västutdelningen om VAD som gällde i den blå gruppen och att man inte skulle köra i den om man inte platsade, så någon fick faktiskt gå utan att få en blå väst. Så Regler finnes och Det jobbas på aktivt i nuläget att bli ännu mer "ordning". Men som sagt alla tankar och konstruktiv kritik tas i åtanke av Rörkengruppen.

Att neka någon Blå väst är inte en enkel uppgift om personen ifråga INTE är känd sedan tidigare av någon i
Rörkengruppen Att sedan gå å klanka på folk för att de tagit en Blå väst och man själv inte tror att denne
person skulle platsa, det är oerhört osportsligt!!

Det vi KAN göra däremot är att plocka ur dem ur blå gruppen som man ser inte passar särskilt bra och kör lite för aktivt och därmed kanske skulle passa i den Oranga gruppen, för att få den Blå gruppen så solid som möjligt. Den som kör i Blågruppen och störs av att någon kör lite fort Rekommenderar jag att snarast möjligen kontakta en av instruktörerna ang det så de kan vidta åtgärder. Ni som verkligen behöver Blågruppen det är NI som måste tala hurni vill ha det och hur ni upplever det hela, utan en dialog mellan er och instruktörer kan den inte bli så bra som Rörkengruppen VILL.

Vad anbelangar den Oranga gruppen så tror jag att borttag av omkörningsförbudet i den ENDAST kommer resultera i högre farter där och snart har vi därmed TVÅ Gröna Grupper med olikfärgade västar. Och vinkandet funkade jätte bra sa Dansken och då i Gröna gruppen i måndags....alltså ingen omöjlighet i Oranga.

Positivt tänkande mina vänner och detta blir både Roligt och Bra. :tummenupp

Jesper: Mkt bra förslag i mina Ögon!! Blir nog en verklighet......

Re: Så här är det:

Bluegreengrey skrev:
Och vinkandet funkade jätte bra sa Dansken och då i Gröna gruppen i måndags....alltså ingen omöjlighet i Oranga.
Och vad menar du med detta? :confused: Menar du att du förordar att man ska få köra om i oranga gruppen på andra ställen än start/målrakan??

Fortfarande FÅR du gena på två ställen på banan (jag rekomenderar dock bara en...). Du behöver inte ligga ett helt varv bakom en snigel. :fakta

Jag har själv använt genvägen själv vid ett flertal tillfällen. Flytet blir klart bättre.

Re: Re: Så här är det:

n'Lasse skrev:
Och vad menar du med detta? :confused: Menar du att du förordar att man ska få köra om i oranga gruppen på andra ställen än start/målrakan??
Och FORTFARANDE är det okej med omkörning var som helst för den som blir blir framvinkad

En annan möjlighet är att rulla av på den lilla rakan utanför depån och ta sig in på banan igen när man väntat in önskad lucka. Det finns många möjligheter att få träna i eget tempo om man inte fixerar sig vid att man till varje pris måste om.

Tyckar att alla måste släppa "Kidz tänket" mä att sku impa på andra. Det rör sig om att få flytt i körningen - :fakta

Släpp folk fram - gena bort - då får du banan ensam och du lär dig bättra att få flytt. Kör utan (nästen) bromsar och det blir mä garanti en heftig adrenelin-kick :crash

Jag hade det tveksamma nöje måndag att spå om varje enda accident som kom i Grön Grupp! Ta det lungt pojkar! Det är inte imponator tävling - kör man över sin kapacitet - blir man upptäckt enddå :rodnar
En äldre MC med hårda touring däck - kan aldrig mathe en modern sporthoj med racegummisular :fakta

Orange Grupp kör också snabbt - det går att knäskrapa banan runt om man planerer sin körning - gener, håller igen - kör in via depå sträcken etc..

Jag mener att vi ska fundera på bättra och mera stringente Förar briefinger per Grupp innan start - varje måndag. Vi bör svartflagge dom som inte släpper Ok fram och tala om hur dom ska göra.

Vi ska testa Instructors även i Orange - som visar spår valg etc.
Instructors ska om möjligt börja att flytte folk runt i Grupperne.

Kanske det är dags att acceptera att inte alla hojar platser i alla Grupper.

Blå Grupp - är min yngling ;) Där körs så man kan tänke over va det egentligen är som händer - att få flytt i körningen... och det är herligt att se hur mycket bättra flere blir på endast 1 kväll :tummenupp

Även i Grön Grupp - kör jag ofte inte på max - men, övar på flytt i stället - hur snabbt vågar jag att gå in i kurven - hur bra ka jag hålle mit spår i given hög fart.. hur ska jag ta spår beroende på hastighet.. Kännar att det har gett mig mera än endast gassa - broms..

Kanske vi generelt i grupperne ska fokusera på såna saker.. :hej

Full poäng till dansken.
Det handlar om att lära, inte prestera.

Baskemig...

Ugluk skrev:
Full poäng till dansken.
Det handlar om att lära, inte prestera.

Totalhållermed!!!

Allt för många gånger har man hört i depån: -Åh, fatta, vilket jäla släpp ja hade i 180böjen, aasskoool... eller: -Såg du hur fort jag klippte den där klåparen på den röda Aprilian ;) i kurvan? Ba damma till ba lixom.

Å andra sidan, många är otroligt insiktsfulla och säger: -Otroligt vilken ögonöppnare, här lär man sig ödmjukhet inför tekniskt krävande prestationer, jag behöver nog lite tips och råd.

Det dansken säger om att man kan se utveckling hos folk bara på en kväll... Finns det något roligare?

Tänk att se en motorcyklist paddla sig ur depån, med skräck i blicken, och lägga några stappliga varv på banan för att senare komma in i depån, lätt skakig och varm. Personen ställer några frågor, får lite feedback och ger sig ut igen och nöter. När kvällen är slut har självförtroendet hos den personen ökat med flera hundra procent och hojsäkerheten är på en helt annan nivå än tidigare. Lyckan formligen lyser ur ögonen och ansiktet kan inte sluta le. Det är vid sådana tillfällen som man känner att Rörken verkligen är TOKRÄTT!!!

//D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...