Blå gruppen på Rörken

Jag tycker att det är kanon bra med en grupp till,
man får vänta längre mellan grupperna men har istället
möjlighet att få en väst trots att man slutar 18.00
på sitt jobb....... och då hamnar kanske övningskörning
i blå grupp. Blir man ikappt åkt i kurvorna tycker jag
inte man ska hålla fullt på rakan och ge en möjlighet
att åka om eftersom banan är smal och kort och det inte
går att åka ibredd i kurvorna. :fakta

Hasse L skrev:
...banan är smal och kort och det inte
går att åka ibredd i kurvorna. :fakta
:skrämd Gör det inte?!? Då får vi genast sluta med det!!! :fakta

Förlåt... kunde inte låta bli! Jag ska genast sluta spamma sönder viktiga och informativa trådar! Efter det här inlägget! :crash

Några backspeglar tror jag inte gör nån skillnad för de som ev inte väljer att släppa om kön bakom sig....det handlar nog mer om att tänka efter lite innan man gasar på enda omkörningsträckan......(jag vet då jag fått kö bakom mig utan backspeglar och med att Det HÖRS, Märks när det är kö!)

Är det någon som faktiskt inte har märkt dem bakom så är det bara ha tålamod! Kansek är personen lite nervös och osäker och så blir det lätt tokigt utan mening med att vara tarvlig.

Faktum är, att prata med varandra, inte är så farligt som det kanske känns. Att säga till någon att man önskar att de inte gasar så varje gång på rakan tex !? istället för att gå o muttra.(törs man trots allt ändå inte, be någon SMC-instruktör ta det med vederbörande)

Last edited:
Ok det kanske går men jag vågar inte! :bow

Hasse L skrev:
Ok det kanske går men jag vågar inte! :bow
Jag bara skojar lite med dig! Det är liiite annorlunda att köra motard på Rörken, vad gäller utrymme att hitta på lite hyss om man uttrycker det så... Så försök INTE!

Mycket vettigt det här med blåa gruppen, trots att jag blev lite förvånad och smått grinig först. Man vill ju inte vänta för länge mellan körpassen... :rolleyes:

Det där med folk som gasar som f-n när det blir rakt, det kommer vi aldrig ifrån om vi inte vågar, som Bluegreengrey säger, prata med varandra! Tar man illa upp av att få råd och tips, då vet jag inte om man är på riktigt rätt plats iaf...

Jättebra med "Blåbärsgruppen", för det är när man är som nyast det är som jobbigast ha ha folk på kö bakom. Och det är kanon att få tillfälle att träna på rörken, speciellt med instruktör!

Tillhör dem som kör långsammast i oranga gruppen, men jag försöker kolla om jag har någon bakom när jag kommer till rakan, o då brukar jag tuffa på lite sakta i vänsterkanten så att de hinner om. Trodde inte det var OK med omkörning på något annat ställe, men nu vet jag det så då kan jag oxå vinka förbi om det inte stör min körning just då. :hej

Ibland kan tempot bli väldigt högt i den oranga oxå, eftersom många som borde köra grön väst tar orange väst när de gröna är slut. Men det har jag full förståelse för, för man vill ju köra! :p Men då får man visa hänsyn åt båda hållen. (Respektera att det finns bromsklossar på banan, o bromsklossarna får släppa förbi åtminstone på rakan).

Pissmyran skrev:
Jättebra med "Blåbärsgruppen", för det är när man är som nyast det är som jobbigast ha ha folk på kö bakom. Och det är kanon att få tillfälle att träna på rörken, speciellt med instruktör!

Tillhör dem som kör långsammast i oranga gruppen, men jag försöker kolla om jag har någon bakom när jag kommer till rakan, o då brukar jag tuffa på lite sakta i vänsterkanten så att de hinner om. Trodde inte det var OK med omkörning på något annat ställe, men nu vet jag det så då kan jag oxå vinka förbi om det inte stör min körning just då. :hej

Ibland kan tempot bli väldigt högt i den oranga oxå, eftersom många som borde köra grön väst tar orange väst när de gröna är slut. Men det har jag full förståelse för, för man vill ju köra! :p Men då får man visa hänsyn åt båda hållen. (Respektera att det finns bromsklossar på banan, o bromsklossarna får släppa förbi åtminstone på rakan).

WORD :fakta

Är även jag en av de långsammare oranga.
Det är många som ursäktar om de låg nära bakom mig ibland. Men jag känner aldrig nånsin att jag blir stressad av dem. De får mest skylla sig själva om de ska ligga bakom å trycka.

Dessutom har jag en såpass effektsvag hoj att jag både kan dra på och de kan köra om samtidigt :rodnar :D

Det där med att gasa på rakan bör även tänkas på i gröna gruppen.....även om man där får köra om på andra ställen...eftersom jag helst inte vill köra om precis före en kurva om jag slipper då detta stör mina medåkares spårval.
Personligen försöker jag använda rakan till att vila... :rolleyes:

Jag såg inte den blåa gruppens framfart igår, men från vad jag har läst så verkar det ha fungerat bra, toppen :tummenupp

//B

Ugluk skrev:
Jesper:
Nej, nej, och nej.
Ingen ska behöva passa backspeglarna. Alla ska ha möjlighet att fokusera på sin egen körning, oavsett om kön har dåligt med tålamod.

Öhm... jahapp... vad ska man svara på en sån *trevlig* kommentar???

Ok, ingen ska väl behöva tvinga någon att passa backspeglarna, men om jag kan underlätta för andra genom att ibland faktiskt använda dom så tycker jag att det är helt ok. Om jag inte kan koncentrera mig på körningen när jag kollar i speglarna så tycker jag att det är lite illa... rörken är ju trots allt inte en racerbana och kör man så att man inte kan avvara minsta lilla uppmärksamhet från "körningen" kanske man ligger lite väl nära gränsen. I oranga gruppen räcker det att kolla speglarna strax innan startrakan för att se om det är någon kö som vill om.

Det vi vill undvika i den oranga gruppen är som sagt när hela kön ska köra om på startrakan, det skulle kunna undvikas med lite mer bakåtriktad uppmärksamhet och eftertanke (jaha, han ligger nära mig, vill han köra om?) :fakta Och det är klart att det är bättre att prata med varandra än att bara bitcha här...

Eftersom jag själv befinner mig någonstans mellan orange och grön så tycker jag självklart att det ska finnas en sådan grupp. Steget upp till grön är *ganska* stort, körde i grön en gång med resultat att man känner sig som en bromskloss hela tiden plus att jag gjorde ett konstigt spårval i en kurva som resulterade i att bakomvarande kom för nära och körde omkull. Jag vet att det absolut inte var mitt fel :notme (var och en är ju skyldig till sin egen körning) men man känner lite skyldig i varje fall oavsett vad alla andra säger. Dröjer nog ett tag innan jag försöker i grönt igen... Eftersom blåbärsgruppen redan finns nu så spelar det inte så stor roll om man önskar en mellangrupp eller inte, det blir bara förvirrat om grupperna ska ändras ytterligare. Men jag kan fortfarande uttrycka mina åsikter även om det inte leder någonstans :crash

Punkt.

Trevligt att det blir lite diskussion om detta......ALLA får mer insikt i vad andra tycker, eftersom man inte säger detta rakt ut, nu får vi veta :) Klart alla ska tycka och komma med konstruktiv kritik, tips eller råd, det är så vi kommer framåt!

Jag vet inte om jag är ute o cyklar nu....men jag upplever att man börjar bli lite EGO vad det gäller Rörken, det är lite rättighetskänsla som börjar komma och inte att Rörken faktiskt är en tillgång, en förmån för oss som kör där. Plötsligt kommer en grupp till och inte bara här på forumet hör man lite sura kommentarer om att det blev en grupp till (särskilt då en som inte är snabb utan riktar sig till våra nybörjare, osäkra och förare som vill ha tips o råd) för att man får vänta lite längre. Då ska ni veta att vi förra året hade mer frekventa påhälsningar av Oreggat o Minimotokörning. Så då var det oxå 4grupper som körde väldigt ofta, i år däremot har vi haft lite "tur" och vi har bara blivit 3grupper. Tänk även på att Rörken FORTFARANDE har en grupp för Oreggade och Minimoto, så kommer de såna och vill köra så får de göra det ÄVEN om det blir lite längre tid att vänta!

Positivt tänkande mina vänner!! Dela med er och Visa nu att vi vill att så många som möjligt får köra på Rörken!

(edit: jag har dock hört flera positiva kommentarer om Blågruppen än negativa :tummenupp )

Bluegreengrey skrev:
Jag vet inte om jag är ute o cyklar nu....men jag upplever att man börjar bli lite EGO vad det gäller Rörken, det är lite rättighetskänsla som börjar komma och inte att Rörken faktiskt är en tillgång, en förmån för oss som kör där. Plötsligt kommer en grupp till och inte bara här på forumet hör man lite sura kommentarer om att det blev en grupp till (särskilt då en som inte är snabb utan riktar sig till våra nybörjare, osäkra och förare som vill ha tips o råd) för att man får vänta lite längre. Då ska ni veta att vi förra året hade mer frekventa påhälsningar av Oreggat o Minimotokörning. Så då var det oxå 4grupper som körde väldigt ofta, i år däremot har vi haft lite "tur" och vi har bara blivit 3grupper. Tänk även på att Rörken FORTFARANDE har en grupp för Oreggade och Minimoto, så kommer de såna och vill köra så får de göra det ÄVEN om det blir lite längre tid att vänta!

Jag håller med dig här, men problemet är ju att det blivit så populärt att inte alla får köra. Därför tycker jag personligen det hade varit bättre med en mellangrupp med 15 västar. Känns på något vis som om det varit ett bättre utnyttjande av bantiden. Kan man dock ordna så att det blev 15 västar även i blå grupp, och att några går från orange till blå grupp så borde det ju jämna ut sig, och vi får även ett bättre flyt i orange grupp som tidigare nämnts.

Mnjaej, ego vet jag inte om det är, jag tror att alla försöker att få det så att det blir så bra som möjligt för så många som möjligt (inklusive en själv givetvis).

En annan sak, alla som läser den här diskussionen kommer säkert att ta till sig många bra tips och trix, visa hänsyn, vinka förbi osv men hur blir det med alla andra? Hur kan vi sprida detta till övriga på rörken?

Jesper, det är inte min avsikt att verka otrevlig, men faktum kvarstår; Bakomvarande har alltid fel.. ;)

Att man ska behöva bekymra sig om bakomvarande gör att möjligheten till välbehövd erfarenhet blir sämre. Däremot håller jag med om att man kanske inte behöver löda på allt som finns att hämta ur maskinen just på start/målrakan, och det är heller inte alls många som gör det.

Bluegreengrey hade en mycket bra poäng ang. ego, och sanningen är den att ju sämre man kör rent tekniskt desto viktigare är man för oss som driver måndagskörningarna.

Inga i Blågruppen verkar missnöjda!

Visst har det blivit väldigt Poppis med Rörken, men Rörkengruppen kan inte göra så mkt mer som några säger än att skapa en grupp till vilket nu är gjort, svårt dock att se till allas önskemål.

• En del vill INTE ha en grupp till för det blir längre väntetid
  • En del VILL ha en till grupp för att få chans att köra
  • En del tycker Blågruppen är jättebra
  • En del vill hellre ha en till "snabb" grupp
  • En del vill ha ytterligare 5 som får köra....osv

Dock måste RörkenGruppen/SMC jobba för Tanken med Rörkens Verksamhet som URSPRUNGLIGEN och FORTFARANDE är övning för broms och kurvteknik (trafikövningar), så är det något som RörkenGruppen vill satsa på så är de inte de snabbare grupperna utan just de lite långsammare och osäkrare förarna. Med det ska jag även säga att RöreknGruppen INTE struntar i de andra grupperna!
Syftet med BlåGruppen är heller inte för att ÖKA hastigheten i Oranga utan för att jämna ut skillnaderna på förarna i grupperna, (Den OrangaGruppen har utav sig själv redan utvecklats till en mkt snabbare grupp än vad den var från början och då egentligen tappat vad den var till att börja med, en grupp där övningskörare och nya passade)

Jag är övertygad om att de tankar som yppas här kommer tas med i diskussioner runt grupperna på rörken i rörkengruppen.

(jag trodde faktiskt man skulle bli jätteglad när ytterligare 10pers skulle få köra och flera st faktiskt hoppade ner från Orange till denna vilket generarade i lediga Oranga västar och ett jämnare team i Oranga gruppen, jag vet minst 4st som klev ner i Blågruppen)

Re: Inga i Blågruppen verkar missnöjda!

Bluegreengrey skrev:
...
(jag trodde faktiskt man skulle bli jätteglad när ytterligare 10pers skulle få köra och flera st faktiskt hoppade ner från Orange till denna vilket generarade i lediga Oranga västar och ett jämnare team i Oranga gruppen, jag vet minst 4st som klev ner i Blågruppen)

Jag tror alla vart glada över att den kom till. Jag var i alla fall :p :tummenupp Det är bara det att när man frågar så kommer ju alla synpunkter upp runt grupperna...
:) Jocke

Re: Inga i Blågruppen verkar missnöjda!

Bluegreengrey skrev:

Missförstå mig inte (och andra som verkar kritiska), jag menar inte att det är dåligt med en extra grupp, tvärtom, det är jättebra att fler får köra :tummenupp, och med en extra grupp blir det jämnare tempo i alla grupper. Men som svJocke säger, detta är ett ämne som genererar många synpunkter.

En undran...är 15 västar verkligen max i varje grupp???
Tycker inte det ser så trångt ut på banan..Vad är orsaken annars?Ok i blå gruppen kan jag förstå det,men dom gröna borde väl utan problem kunna "trängas lite" ;)
En undran bara...

Banditen skrev:
En undran...är 15 västar verkligen max i varje grupp???
Tycker inte det ser så trångt ut på banan..Vad är orsaken annars?Ok i blå gruppen kan jag förstå det,men dom gröna borde väl utan problem kunna "trängas lite" ;)
En undran bara...

Det är svårt att få något flyt i körningen om det är fler som är ute på banan. Det finns plats för en eller ett par till som instruktörer (med de ill-gula västarna), men så många mer till och det blir olidligt jobbigt med alla omkörningar.

Jag märker själv av det när jag kör motard (620:n) och kör om i stort sett alla på banan (för de _riktigt_ snabba killarna kör ju nästan inte alls på Rörken längre :) ). Enda chansen att få ett fritt varv och kunna ägna sig åt sin egen körning är då att gå ut först och blockera de som vill tränga sig förbi, tills slicksen är varma och man kan ladda på fullt.

Den gången det var 32 motarder på banan, låg alla i ett pärlband och där satt man mitt i och rullade på tomgång. Då har jag ingen nytta av körningen, utan kan lika gärna ägna mig åt att öva på grusvägen utanför.

Lagom är bäst...

Bra med en ytterligare en grupp!!

I måndags fick jag den sista orangea västen vilket berodde på att två precis före mig i kön tog blå västar. Så tack vare den blå gruppen kunde jag också köra, puh! Var där 17.25 men redan var det megakö. Att döma av diskussionen så tror jag de flesta är överens om att tillkomsten av en blå grupp gör i praktiken att den orangea gruppen blir en slags mellangrupp.

Min erfarenhet är att i år verkar det som om den gröna gruppen är avsevärt snabbare än den "snabba" gruppen förra året vilket betyder att tilkomsten av ytterligare en grupp är extra välkommet.

Dock: Varför inte ha 14 deltagare i blå gruppen + 2 instruktörer, det borde funka tycker jag, det går ju inte så fort så risken att någon går omkull borde vara rätt liten.

TomK skrev:
D
för de _riktigt_ snabba killarna kör ju nästan inte alls på Rörken längre :) ).

Skönt att vara saknad,*ironi* :p

men det känns ändå som i motardgruppen skulle man kunna peta in en 5-7 moppar till, för den har blivit så jämn, å de flesta åker ungefär lika fort. MEn nu har jag inte åkt på någon månad å alla västar kanske inte tar slut ens??

Sedan tycker jag snacket om att hjälpa de i långsamma gruppen mest är rätt. Som jag fattat det så är det ju för man ska lära sig behärska sin hoj, å våga svänga som ni på rörken/smc jobbar för.
Att jaga feta varvtider och slide´a om på innern kanske kommer i andra hand. (eller ens hör hemma där)

Min morsa är precis en sådan där som gärna tittar på men inte vågar köra för alla kör så "fort" nu kanske det går att lura ut henne oxå :tummenupp

........å kära vänner glöm inte korven :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...