Blå gruppen på Rörken

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ett första försök gjordes igår med en ny blå grupp på Rörken. I den gruppen är deltagarantalet max 10 åkare + 2 instruktörer. Åkarna är fördelade om fem efter varje instruktör och tanken är att dessa fem ska rotera så att alla får minst ett varv liggandes direkt efter instruktören.
Skälen till blå gruppen är att de mest osäkra inte vågat ge sig ut i orangea gruppen då man upplevt den som för snabb och man vill inte vara "i vägen".
Jag har ännu inte själv sett blå gruppen "in action" eftersom jag jobbade igår, men vi tar väldigt gärna emot synpunkter här, då Rörken är en verksamhet som vi försöker utvärdera och utveckla hela tiden.

Apropå instruktörer - ska vi ta en dag (kväll) när vi kör en speciell tränings- och utbildningsrunda på Rörken för de som aspirerar på att hoppa in som instruktörer ?

Prata körteknik, visa spårval och diskutera upplägget ? Jag har för mig att onsdagar är obokade vad gäller karting m.m. och skulle kunna användas för detta syfte.

Rent spontant tycker jag att det hade varit bättre att skapa en mellangrupp mellan orange och grön istf en blåbärsgrupp. Vad jag har hört så är behovet av en mellangrupp större än behovet av en långsammare grupp. Nu vet jag att resultatet blir detsamma men rent psykologiskt så är det nog lättare att gå från orange upp i mellangruppen än att kliva ner i blåbärsgruppen. Men, men, det viktigaste är väl ändå att det blev en grupp till :tummenupp

Jomen, Orange grupp blir ju ett mellanting nu !
Det är ju helt perfekt :tummenupp .

De som känner trycket bakifrån i oranga gruppen kan ju få god hjälp i blå gruppen istället.

Om färgen på västen är en "Manlighets" symbol har nog flera missat poängen....
Affe brukar ju åka Orange men har lagt några av Rörkens snabbaste varv...
Västen säger inte hur snabb du är utan hur snabbt du vill köra/eller inte köra...

Dessutom har arrangören möjlighet att styra tempot i de 2 blåa gängen. Alltså kan ena gänget åka riktigt lungt och den andra med styrfart.

Tja, inte fel ialla fall. Det ända som är synd är att tiden mellan heaten blir 45min nu ostället för 30min = Mindre körning.

Triggerhappy skrev:
Jomen, Orange grupp blir ju ett mellanting nu !

Det är sant som du säger, men det kanske borde till något liberalare omkörningsregler där då. Tex även tillåtet på de kortare rakorna. Detta för att undvika den karavankörning som tenderar att bli annars. Likaså är det viktigt att folk sväljer stoltheten och väljer den grupp som passar dem bäst. :fakta

En variant skulle kunna vara att vi släpper lite på reglerna för omkörning i oranga gruppen.
Tex att omkörning får ske om framförvarande tydligt visar att det är ok.
Det finns ett par rakor som omkörning kan ske utan problem eller att någon blir störd.
Det får naturligtvis fortfarande inte ske några omkörningar inne i kurvor och liknande, det kan vi pyssla med i gröna gruppen.

Jag tror att flytet i gruppen skulle bli mycket behagligare på detta viset.
Från sidan upplever jag det som att alla ska hetsa om på långa rakan som det är idag med följd att det ofta blir ganska trångt in i första kurvan.
Istället skulle de lite snabbare inte behöva gasa skiten ur hojjarna på rakan om de hade möjlighet att gå lite senare.

Jag tror även att detta skulle göra den gruppen mer atraktiv. Man kan hålla ett hyffsat tempo utan att bli uppehållen hela tiden men slipper ändå "vildhjärnorna"

Den orange gruppen kommer inte att ändras :fakta

Om vi börjar ändra med omkörningar på andra ställen mm.
så får vi ju två snabba landsvägsgrupper och det är inte tanken.

Jag körde ett pass i den oranga gruppen igår
och jag tyckter att det flöt på väldigt bra.

Fortsätt gärna att lägg upp era åsikter,
det finns säkert några tips som vi kan använda...

Last edited:
M:et skrev:
En variant skulle kunna vara att vi släpper lite på reglerna för omkörning i oranga gruppen.
Tex att omkörning får ske om framförvarande tydligt visar att det är ok.
Det finns ett par rakor som omkörning kan ske utan problem eller att någon blir störd.
Det får naturligtvis fortfarande inte ske några omkörningar inne i kurvor och liknande, det kan vi pyssla med i gröna gruppen.

Jag tror att flytet i gruppen skulle bli mycket behagligare på detta viset.
Från sidan upplever jag det som att alla ska hetsa om på långa rakan som det är idag med följd att det ofta blir ganska trångt in i första kurvan.
Istället skulle de lite snabbare inte behöva gasa skiten ur hojjarna på rakan om de hade möjlighet att gå lite senare.

Jag tror även att detta skulle göra den gruppen mer atraktiv. Man kan hålla ett hyffsat tempo utan att bli uppehållen hela tiden men slipper ändå "vildhjärnorna"

Håller med Penguin och M:et. Att släppa lite på reglerna i orange enl. ovan och ha kvar blå:a gruppen låter som en kanon idé :tummenupp. Och som sagt ruskigt bra med en grupp till så att man inte måste vara där kl 14.00 på måndagarna (tog i lite kanske ;)

:) Jocke

Kul att det tillkommit en ny grupp! :tummenupp

Vad ni som tycker att det skall ändras i reglerna för orange grupp inte tänker på är att sniglarna försvinner ju nu till den blåa gruppen. Flytet kommer bli bättre i orange grupp nu.

Till saken hör att det i den orangea gruppen redan är okej med omkörning på annat ställe än start/målrakan om den omkörande blir framvinkad . Likaså är det okej att ta genvägen vid 180-högern efter chikanen om situationen medger det.
Men tänk på att om vi ser en omkörning UTAN framvinkning blir det svartflagg direkt, oavsett om det är en annars skötsam stammis eller ett känt busfrö. Sköt det snyggt (vår bedömning), så är det okej..

Om man får kö bakom sig under varvet så behöver man inte vrida fullt när man kommer ut på start/mål-rakan, slå av och släpp förbi dom som ligger på kö istället. Det kanske inte behövs en regeländring i den oranga gruppen men i så fall mer info om hur man bör uppföra sig för att undvika omkörningshetsen på start/mål. Uppmärksamhet bakåt!!!

jesper skrev:
Om man får kö bakom sig under varvet så behöver man inte vrida fullt när man kommer ut på start/mål-rakan, slå av och släpp förbi dom som ligger på kö istället. Det kanske inte behövs en regeländring i den oranga gruppen men i så fall mer info om hur man bör uppföra sig för att undvika omkörningshetsen på start/mål. Uppmärksamhet bakåt!!!

Vore kanon: Om man ser att man är långsammare och skall släppa förbi på rakan, så gå långt ut till vänster redan i kurvan innan rakan. Så slipper det bli missförstånd och den som skall köra om kan påbörja omkörningen tidigt.

:) Jocke

Jag trodde man körde i sin egen takt :confused:

Jag tror att som några har redan nämnt att det borde släppas på omkörningarna i den oranga gruppen vore toppen.

Takten går juh bara lite långsammare (om man kör efter egen förmåga) dessutom med mera flyt.
Man kanske väljer oranga gruppen om man inte vill vara med i den gröna gruppen som ibland kan var hysterisk för den ovana.
Lite trist att tokgasa om nån på en enda raka, det ska juh vara som en dans liksom 1, 2, 3, 4 hopp osv..
Men dom som har fått ordning på körningen dock går det inte lika fort som för Penguin och Galne Dansken, skulle detta nog passa oranga gruppen.

Det där med framvinkning funkar det bra lr?
Åsikter från dom som kör i oranga gruppen???

Nu va ni snabba.. :)

Jesper:
Nej, nej, och nej.
Ingen ska behöva passa backspeglarna. Alla ska ha möjlighet att fokusera på sin egen körning, oavsett om kön har dåligt med tålamod.

Nalken skrev:

Det där med framvinkning funkar det bra lr?
Åsikter från dom som kör i oranga gruppen???

Jag kör orange, och ibland händer det att sista åket blir blandat grön/orange då funkar det bra att vinka eller nicka till den som är snabbare så den förstår att det är "grönt". men det gäller ju att nicka ordentligt så det inte blir något missförstånd, och att man hjälper till vid omkörning, typ släpper av lite om man märker att det kan bli trångt så slipper man den evenuella olyckan.

Jag tycker att det var kanon med den nya gruppen!!! Eftersom jag själv kör där! Man slipper känna sig stressad och även de få omkörningarna som faktiskt sker mitt i banan, som faktiskt kan skrämma en som inte räknar med det rejält!
Och sen är ju instruktörerna så hiiiimmmla bra!!! :)
Kramisar!
/ tweety

Ugluk skrev:
Ingen ska behöva passa backspeglarna. Alla ska ha möjlighet att fokusera på sin egen körning, oavsett om kön har dåligt med tålamod.

Förvisso riktigt, men det går att fokusera på sin körning och ändå kasta ett getöga i speglarna när man går ut på rakan. Jag tycker att det tillhör allmän etikett att om man samlar på sig en kö, så tokgasar man inte på rakan. Detta gäller samtliga grupper, och på så vis kan vi slippa onödiga kollisioner och omkullbromsningar då det inte är helt lätt att bromsa om folk då det går såpass sakta som det gör. Jag förstår inte varför i hela fridens namn vill man till varje pris hålla någon bakom sig trots att man har blivit ikappkörd??? Jag har sett och själv upplevt otaliga exempel på det, senast igår. Med detta menar jag inte att man skall åka och glo i speglarna hela tiden, men det tror jag att alla förstår.

klart man lägger sig och kör sakta så att de som vill kan köra om på rakan om man har samlat på sig kö??? eller?

Det är inte så självklart för alla uppenbarligen, men heder åt de som har vett att göra det.

Hörrni!

Blå-gruppen !!! Kanonbra!!! Klart vi inte ska ha ett mellanting för orange o grön ......det är ju Blå-gruppen som Rörken faktiskt är menad för och jag anser att den ska Prioriteras före alla andra grupper!! Det är verkligen de som behöver åka på Rörken om man ska rangordna (de åker inte o kör på nån RRbana i sverige, det gör däremot de som kan lite mer)

Jag säger som Affe....inte ändra något i Oranga gruppen är ni snälla, det är bra som det är även om jag kan ta Vissa omkörningar på andra ställen så beror det helt på den som gör omkörningen då alla inte har vett att göra den med EXTRA HÄNSYN för att de har Orange väst på sig. Nä reglerna för Oranga gruppen gör den till vad den är, trygg och jag bestämmer när jag vill bli omkörd om det ska ske på övriga delar än rakan (där man självklart inte håller kön efter sig utan släpper om på rakan :fakta ) Men precis som folk har problem att köra om med vett så finns de de som inte släpper om på rakan.....Bättra på er, Tack vare Blå-gruppen kommer Oranga gruppen att bli en mkt mer jämn grupp med mer flyt precis som det önskas!

Tycker det låter lite bortskämt här faktiskt.

:tummenupp För Blå-gruppen och kom gärna med förslag på vad man kan göra för att DEN ska bli bättre etc.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT