BLÅST PÅ R1:a 2004

Poacher skrev:
Jo, men jag kan inte tänka mig att någon omfattande service krävdes efter 250 mil i vilket fall:-)
Nej, den första servicen görs väl vid 100 mil....

Want a R1 skrev:
Såg en annons på blocket angående en R1:a 2004 för 105.

www.blocket.se/view/4279411.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Säljaren Tord och jag kom överens om efter långa disskusioner 100 för ca en vecka sedan, o då skulle jag få 2 lås på köpet+ att jag skulle hämta den i Karlstad.
"Jag kommer från Halmstad" Har idag skrivit kontrakt på ett garage fått igenom ett lån på 100 samt skrivit en post växel i hans namn.
Skulle hämta den i karlstad på måndag enl överenskommelse, Skulle få låna min kompis skåpbil att ta hem den i.

Helt plötsligt får jag ett mail av killen som följer:

Hej björn
jag har bestämt mig för att behålla min bike, hoppas du har överseende med det...
mvh Tord :kocko

Har stor lust att åka o pryla upp killen "vilken idiot"
Är jävligt irriterad...
Någon som har en Blå R1:a till salu 2004:a?

När fick du mailet?

sportarn skrev:
Jo, d går säkerligen hårt, men det gör ju alla sporthojar. O en sak är ju säker att hojen är nyservad. Men men det är säkert bättre att hitta nån som nån privatist har kört in.

Jodu, normalförfarandet när man demar en hoj är värma en pyttestund och sen är det skaftet iväg. Så verkar de flesta göra vad jag sett även om de flesta gärna hävdar att de är så ordentliga.

Blip skrev:
Jodu, normalförfarandet när man demar en hoj är värma en pyttestund och sen är det skaftet iväg. Så verkar de flesta göra vad jag sett även om de flesta gärna hävdar att de är så ordentliga.
Så brukar jag aldrig göra! Jag kör nåra kilometer tills försäljaren inte ser eller hör nåt. Sen laddar jag!

Last edited:
Strider skrev:
Snacka i nattmössan. Vad vet du om säljaren?
Troligtvis inte mer än du men ska vi ta hänsyn till att hans tvättmaskin gick sönder förra veckan eller vad? :tomten

Har man kommit överens så har man och då är det värsta som finns idioter som backar ur.
Det minsta man kan begära är ju en ordentlig förklaring vilket köparen inte verkar har fått att döma av det första inlägget.

Strider skrev:
Nej, just det. Hur kan du då så oförbehållsamt ta den besvikne spekulantens parti? Vad vet vi om huruvida den besvikne spekulanten har frågat om en förklaring till varför säljaren backade ur? Kanske fick säljaren ett bättre bud från ett annat håll.

Want a R1 skrev:
Helt plötsligt får jag ett mail av killen som följer:
Hej björn
jag har bestämt mig för att behålla min bike, hoppas du har överseende med det...
mvh Tord :kocko
Trodde du hade läst tråden från början :rolleyes:

Om jag säljer en sak och kommer överens om ett pris med köparen så inte fan säljer jag den till någon annan som bjuder högre utan att kolla med den första köparen om denne är intresserad av att matcha det nya priset.
Men det är jag det :)

sandstream skrev:
Trodde du hade läst tråden från början :rolleyes:

Om jag säljer en sak och kommer överens om ett pris med köparen så inte fan säljer jag den till någon annan som bjuder högre utan att kolla med den första köparen om denne är intresserad av att matcha det nya priset.
Men det är jag det :)

Nu får du lugna ner dig. Vi har bara fått höra en version av historien, du kanske ska börja med att höra båda sidor innan du avgör vad som hänt.

Pejo skrev:
Nu får du lugna ner dig. Vi har bara fått höra en version av historien, du kanske ska börja med att höra båda sidor innan du avgör vad som hänt.
Jag har inte avgjort vad som har hänt.
Jag har bara läst det inlägg som trådskaparen gjorde och jag antar att han inte ljuger.
Ska vi ha en regelrätt faktainsamling för varje tråd där någon skriver något om någon som inte är medlem på SH?

Strider skrev:
Självklart har jag läst tråden.

Är det sannolikt att "Want a R1" skulle accepterat ett högre bud?

Hur du gör dina affärer är själjvklart din ensak, men att oförbehållsamt ta "Want a R1"s parti och ge säljaren en massa skit är milt uttryckt naivt.

Killen är naturligtvis besviken, men har kanske lärt sig en läxa som kan komma honom till nytta när han väl hittar sin efterlängtade R1 -04 som han vill som det verkar inte vill betala ett fair marknadspris för.
Jag har inte tagit hans parti, jag utgick bara ifrån att det han skrev stämde och att säljaren i mitt tycke betett sig illa.

100K för en R1 -04 är väl ett rätt normalt pris med tanke på att man kan köpa en 04 hos handlaren för 110K.

Victor skrev:
Förresten, är det inte väldigt ovanligt att låna hela beloppet för en nästan flong ny moppe?
Eller brukar folk göra det?

Nej, folk (avser inte alla) lånar till allt de komma på... oftast hela beloppen. Det finns inget spara längre man tar ett lån istället. Börjar bli lite sjukt där ute....

sandstream skrev:
Jag har inte avgjort vad som har hänt.
Jag har bara läst det inlägg som trådskaparen gjorde och jag antar att han inte ljuger.
Ska vi ha en regelrätt faktainsamling för varje tråd där någon skriver något om någon som inte är medlem på SH?

Nja, men innan du dömer ut någon för att (som dessutom är angiven med namn och indirekt med telefonnummer) uppträtt "för djävligt" och jämställer honom med någon som "velar som en 4-åring framför kassan på McDonalds" så kan du väl kanske ge honom en chans att replikera.

Det brukar aldrig vara så okomplicerat som det först verkar.

skumt

att han ändrar sig så nu .. det är hans andra annons på den hojen .. den låg ute innan jag handlade min i början av december och då var annonsen inte ny .. '

det är ju bara att leta vidare .. r1:an är ju inte så fruktansvärt svår att hitta ..
lycka till

mvh per

Pejo skrev:
Nja, men innan du dömer ut någon för att (som dessutom är angiven med namn och indirekt med telefonnummer) uppträtt "för djävligt" och jämställer honom med någon som "velar som en 4-åring framför kassan på McDonalds" så kan du väl kanske ge honom en chans att replikera.

Det brukar aldrig vara så okomplicerat som det först verkar.
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, det vet du, men det där med 4-åring var riktat allmänt mot alla som velar när de ska köpa eller sälja.
Sen spelar det väl ingen roll om säljaren har satt ut sitt namn och telefonnummer, jag kan väl tycka att han gjort fel ändå?
Strider skrev:
Nä hä, och vad är då "Jag tycker att säljaren har uppträtt för djävligt."?

Ne,j jag säger som Nisse på senste Wilmer plattan, "Du har fel".
Säljaren har inte betett sig illa. Det finns alltid två sidor av saken.
Och du känner tydligen säljaren eftersom du utgår ifrån att han inte gjort något fel och att trådskaparen ljuger?
Du verkar sitta på mer info än oss andra så dela gärna med dig :tummenupp

sandstream skrev:
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, det vet du, men det där med 4-åring var riktat allmänt mot alla som velar när de ska köpa eller sälja.
Sen spelar det väl ingen roll om säljaren har satt ut sitt namn och telefonnummer, jag kan väl tycka att han gjort fel ändå?

Jag tycker nog snarare att man kan vara lite mer försiktig med negativa tillmälen i sådana här sammanhang, men det är ju olika hur man tycker.

Herman skrev:
Nej, folk (avser inte alla) lånar till allt de komma på... oftast hela beloppen. Det finns inget spara längre man tar ett lån istället. Börjar bli lite sjukt där ute....
Bara läs här . Tog fram den tråden igen för att kolla hur folk gör.

Pejo skrev:
Jag tycker nog snarare att man kan vara lite mer försiktig med negativa tillmälen i sådana här sammanhang, men det är ju olika hur man tycker.
Jag skyller på de där förbannade Timrå som vann idag :mad: :pannkyss

Strider skrev:
Är du expert på schack? Där världen är bara är svart eller vit?

Försök se saken ur något annat annat perspektiv än den besvikne spekulanten.s Jag vet självklart inte ett dugg mer om säljaren än någon annan. Det finns säkert många anledningar till att han backar ur affären. Det är ok att den potentielle köparen uttrycker sin besvikelse men det är inte ok att han grundlöst smutskastar säljaren. Ej heller är det ok att en massa ryggdunkare kastar skit på säljaren.
Lite papegojavarning här men vi tar det igen: Jag utgår från att det som trådskaparen skriver stämmer.
Men visst kan det vara så att han ljuger och att säljaren lackade ur för att han prutade för mycket eller nåt sånt.

sandstream skrev:
Jag skyller på de där förbannade Timrå som vann idag :mad: :pannkyss

Blev du förvånad över det??? Du menar att det känns som ett finger i ögat....Förlåt. nagel i ögat är väl det gamla uttrycket..... :D

Långa farbron skrev:
Jag tycker inte att det var speciellt dåligt gjort ,

Sen är det väl så att man vill ha ut så mycket som möjligt som säljare ,likaväl som man vill betala så lite som möjligt som köpare.

Sen har väl inte säljaren tvingat han att skaffa sig garage och lån.
I vilket fall så kommer han ju antagligen köpa en annan hoj för sina pengar att ha i sitt garage dvs investeringen är inte bortkastad utan bara flyttad.

Du kan alltså utan skamkänslor muntligen ta i hand på en affär, ...medveten om att detta förmodligen medför en del praktiska & ekonomiska arrangemang för motparten.
...för att sedan avboka detta.
Vill man ha mer pengar för något får man väl avvakta "handslaget" tills man bestämt sig.

Jaha..... det är väl bara att konstatera att du & jag tycker att olika saker är ok då.

Strider:
Det har väl här diskuterats om det är ok eller inte att hantera affärer på ett visst sätt utifrån vissa tillgängliga fakta, ...att kalla det smutskastning är väl lite långsökt !? Och hur vet du bättre än den aktuella köparen att det skulle vara grundlöst, samt att det "finns säkert många anledningar till att han backar ur affären" ...?
Eller är det du som är Tord ?

Ok att göra/inte göra affär på sättet som beskrivs... nej!
Ok att uttrycka sin besvikelse som i detta fall utan att bli anklagad för smutskastning & "förföljelse"... ....ja ! (...okej, pryl var onödigt men knappast allvarligt menat) ......enligt mig !

Strider skrev:
Gå en kurs i självinsikt eller nåt. Godnatt.
Läs inlägget ovanför (från Zoidberg :tummenupp ) och fundera på vem det är som egentligen ska gå kursen :tungan

@b-man: Ja, lite faktiskt. Timrå har en jättebra spelare, Zäta, och resten är rätt anonyma (förutom psykfallet Mandervill eller vad han heter).
Fröken Modin är lika kul att se varje gång, han spelar ungefär som Micke Johansson som är hälften så stor, dvs undviker närkamper :hihi

På söndag får DIF skärpa till sig!

Back