BLÅST PÅ R1:a 2004

Strider skrev:
Du läser eller tolkar vad skriver synnerligen illa. :7peta

Vad jag reagerar på är oförbehållsamma påhopp på "Tord". Jag varken försvarar eller födömer hans agerande. Vad jag reagerar på är hur han blir "dömd" när vi inte vet någonting om hans sida av saken. Det har inte att göra med mina persnonliga uppfattningar.
Det är väl lite av problemet med forum.
Man läser det som står och tolkar det olika :)

Om jag tex hade känt trådskaparen bra så hade jag litat till 100% på det han skrev.

Ska vi enas om att jag alltid har rätt, oavsett ämne? :D

Want a R1 skrev:
Såg en annons på blocket angående en R1:a 2004 för 105.

www.blocket.se/view/4279411.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Säljaren Tord och jag kom överens om efter långa disskusioner 100 för ca en vecka sedan, o då skulle jag få 2 lås på köpet+ att jag skulle hämta den i Karlstad.
"Jag kommer från Halmstad" Har idag skrivit kontrakt på ett garage fått igenom ett lån på 100 samt skrivit en post växel i hans namn.
Skulle hämta den i karlstad på måndag enl överenskommelse, Skulle få låna min kompis skåpbil att ta hem den i.

Helt plötsligt får jag ett mail av killen som följer:

Hej björn
jag har bestämt mig för att behålla min bike, hoppas du har överseende med det...
mvh Tord :kocko

Har stor lust att åka o pryla upp killen "vilken idiot"
Är jävligt irriterad...
Någon som har en Blå R1:a till salu 2004:a?

Jag kan förstå att du blir ledsen/Irriterad över att killen ångrade sig i sista sekund, men fan life is tough!. Jag personligen kan inte förstå att du blir så upprörd jag menar det finns ju värre saker som kan hända!!. Det är bara till att rycka på axlarna o gå vidare i livet. Att åka o pryla upp honom låter lite väl brutalt. Äääh bli en man nu och ta din postvxl o åk o köp en annan hoj, jag lovar att du har glömt denna händelse rätt så snabbt! :tummenupp

Förstår att du är förbannad, en deal är en deal oavsett om ett högre bud dyker upp eller inte och står man inte för det så är man inte värd skiten under en grisfarmares sulor.Kan tyckas vara hårda bud men så är det!!!

Strider skrev:
Har inte du juridiskt kompetens i din familj? Kan du hjälpa oss och sprida mer kunskap om detta område?

Vad är det för lag som styr handel mellan två privatpersoner? Köplagen? Det är inte konsumentköpslagen i alla fall. Om en säljare begår ett avtals brott, har inte då köparen rätt till skadestånd istället för att säljaren tvingas genomföra affären?
Det är Avtalslagen som gäller. Det är mycket enkelt i detta fall. Avtalet gäller eftersom anbudet har accepterats. Köparen kan alltså vända sig till domstol och kräva att säljaren fullföljer affären enligt det muntliga avtalet, eller skadestånd för att säljaren drog sig ur.

Om det sedan är värt det är en annan femma...

Edit: En riktigt grundläggande princip är att avtal skall hållas. Annars vore det poänglöst att ingå dem.

Bingo skrev:
Det är Avtalslagen som gäller. Det är mycket enkelt i detta fall. Avtalet gäller eftersom anbudet har accepterats. Köparen kan alltså vända sig till domstol och kräva att säljaren fullföljer affären enligt det muntliga avtalet, eller skadestånd för att säljaren drog sig ur.

Om det sedan är värt det är en annan femma...

Edit: En riktigt grundläggande princip är att avtal skall hållas. Annars vore det poänglöst att ingå dem.

Förrvisso sant,men vad händer när köpande part vill omförhandla avtalet genom att ändra tex priset i sista stund ?

Dvs ett sista skambud.

Är han då tvungen att köpa hoj till det fastslagna priset då oavsett vad som sägs senare.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Förrvisso sant,men vad händer när någon av parterna vill omförhandla avtalet genom att ändra tex priset i sista stund ?

Dvs ett sista skambud.
Vad är problemet? Ett sista skambud innan avtal ingåtts har väl alla rätt att göra. Det finns helle inget som hindrar parterna från att omförhandla befintliga avtal.

Du kanske förstår honom när du sitter på din egen R1 snart.
Nu har du också cash i handen, så om flera säljare bangar så här på vårkanten förlorar du inte lika mycket tid.

Vad f-n. Man är väl inte skylldig att sälja bara för att man har sattit ut en annons heller :kocko Klart att han kan ångra sig. Han kanske har fått tag i pengar så att han kan behålla sin ögonsten! Då skall han väl inte behöva sälja till någon om han inte vill :3freak

Strider skrev:
Du läser eller tolkar vad skriver synnerligen illa. :7peta

Vad jag reagerar på är oförbehållsamma påhopp på "Tord". Jag varken försvarar eller födömer hans agerande. Vad jag reagerar på är hur han blir "dömd" när vi inte vet någonting om hans sida av saken. Det har inte att göra med mina persnonliga uppfattningar.

Minus prylabiten (som var väldigt onödig) så beskrevs ett händelseförlopp i samband med köp och annonsen länkades. Det ser inte jag som ett påhopp. Vuxna människor står för sina handlingar. Bryter jag ett ord så får jag räkna med att motparten berättar det.

Vuxna människor förstår också att de bara hör en sida av historian. Så upplevde trådstartaren det. Är jag sugen på att köpa Tords hoj så är det en bit information jag kommer att väga in i om jag vill köpa den och hur jag vill att köpet skall gå till... tillsammans med många andra.

Jag säger dagligen saker om andra människor och det gör nog de flesta. En del av det sant, en del säkert ren lögn, mycket är missförstånd. Att kunna sovra i detta är något vi alla måste lära oss.

Att säga att vi inte skall berätta hur vi upplever andra är att omyndigförklara oss. Nej tack.

Som sagt det var jävligt surt när säljaren drog sig ur i sista sekund när man hade fixat o donat med allt.

Men till en annan sak så har jag köpt en ny R1:1 2005 i dag så det är ju gött.

Men ett avtal är ett avtal. jag skulle aldrig själv göra så som jag blev behandlad!!!

Want a R1 skrev:
Som sagt det var jävligt surt när säljaren drog sig ur i sista sekund när man hade fixat o donat med allt.

Men ett avtal är ett avtal. jag skulle aldrig själv göra så som jag blev behandlad!!!

Slutet gott allting gott :tummenupp

Pacta sunt servanda.

Kul att se att det ordnat sig. Gratulerar till den nya hojen "Want a R1".

Want a R1 skrev:

Säljaren Tord och jag kom överens om efter långa disskusioner 100 för ca en vecka sedan, o då skulle jag få 2 lås på köpet+ att jag skulle hämta den i Karlstad.
"Jag kommer från Halmstad" Har idag skrivit kontrakt på ett garage fått igenom ett lån på 100 samt skrivit en post växel i hans namn.
Skulle hämta den i karlstad på måndag enl överenskommelse, Skulle få låna min kompis skåpbil att ta hem den i.

Hej björn
jag har bestämt mig för att behålla min bike, hoppas du har överseende med det...

Är jävligt irriterad...

Jag hade kastat datorn åt helvete om jag hade fåt sånt mail vid sånt tillfälle (det är vel mina sydamerikanska gener :mad: ) men men hoppas du är nöjd med den nya hojen :tummenupp

Want a R1 skrev:

Vad fick du ge för 05:an? jag förmodar att du har förhandlat till ett bra pris hos handlaren?.

Want a R1 skrev:

Hej björn

Är jävligt irriterad...

Vad gör man då med dom killarna som beställer prylar till hojen, får dom levererade och sedan ger f-n i att betala ??????? När man då ringer och ber om betalning får man som svar att " har inga pengar just nu, kan jag betala sen ?"

Det är lika roligt varje gång det händer.

spöa upp någon för att han ångrar sig...... jaja, man undrar ju om inte det här är moppeforum.se ändå ibland... :va

Ni som tycker att säljaren har rätt att ändra sig kanske ska läsa hela tråden och kolla Bingos inlägg om avtalsbrott :tummenupp

Want a R1 skrev:

GRATTIS MAN!!! Den som väntar på ngt gott väntar ALLTID för länge... :yoparty

Jag hörde talas om den här historien på jobbet och reagerade eftersom jag känner tord sen han jobbadet på budet "box" i sthlm, de låter inte som honom att blåsa ngn... han e va jag vet en hyvens kille å en jävel på hojåkning.tror du har en skev uppfattning om vad blåsa betyder och d här med prygla upp ngn! skäms på dig!
jag förstår att han backa när jag läser inläggen på forumet först skriver want r1 att han har fått igenom ett lån på 100, senare skriver han att han har sparat länge hmmmm! d osar kvacksalva. quick shift Yeh Yeh... :lol

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025