BLÅST PÅ R1:a 2004

Strider skrev:
Vad har vi egentligen i den här tråden?

En kille har missat en affär. Han utrycker sin besvikelse. Det är helt ok, men han väljer att använda några mindre lämpliga uttryck. Kanske skriver han i affekt, det kan man oxå förstå, men det försvarar inte sättet.

Innan man sedan instämmer i trådstartarens påhopp på säljaren och häver ur sig en massa skit så kanske kan man reflektera lite över "Tords" situation. Det enda vi vet är att han har backat ur affären. Vi vet inte varför. "Tord" är kanske en omoralisk typ som är en riktig skitstövel. Men han kanske är hyvens kille som fick ett alldeles utmärkt skäl att backa ur. Vad vet vi?

Sjävklart tycker jag att man bör stå vid uppgjorda överskommelser. Poängen är vi inte vet varför "Tord" backade ur och då oförbehållsamt instämma i den besvikne spekulantens påhopp är mindre bra enligt min syn.
Ja så är det, man ska inte måla fan på väggen, det är inte så ovanligt att affärer inte blir av, ingenting att lägga upp på ett offentligt forum anser jag.

Klart att man blir besviken men att lägga ut blocket annonsen på SH gör inte saken bättre

Till den tänkta köparen<

Du har INTE blivit blåst, du KÄNNER dej blåst på en bra hojaffär, det är något helt annat det! Förstår din besvikelse o hade känt likadant ,dock inte gått ut och lipat på ett forum, det säljaren gjorde var grisigt men helt hans rättighet, dvs, han har all makt i världen att backa ur sin tänkta försäljning på hojen.

Sen var det väl ganska sjysst att du fick ett mail INNAN du hade börjat ge dej av, det antar jag eftersom du aldrig åkte, //p

Innan en eventuell "prylning" så är det viktigt att komma ihåg att BrB 6:14 förbjuder "prylning" av personer vid namn Tord utan att bjuda nämnda person på middag först...

Nu har jag inte läst alla sex sidor med inlägg men i försat inlägget står det att du skrivit en post/bankväxel i hans namn detta innebär ju att du måste ha hans underskrift på denna för att få ut dina pengar igen!

eller Mv. Oskar

Zoidberg skrev:
Du kan alltså utan skamkänslor muntligen ta i hand på en affär, ...medveten om att detta förmodligen medför en del praktiska & ekonomiska arrangemang för motparten.
...för att sedan avboka detta.
Vill man ha mer pengar för något får man väl avvakta "handslaget" tills man bestämt sig.

Jaha..... det är väl bara att konstatera att du & jag tycker att olika saker är ok då.

Nu lägger vi ord i min mun som jag aldrig sagt,är det ett försök till att göra mig upprörd ?

Eller kanske bara ren projektion.

Jag spelar dagligen ur leverantörer emot varandra på mitt arbeter,dom åker från hela Sverige,Tyskland,Holland,Belgien,England för att ha möte med oss för att få sälja sina saker.
Dom kommer och går utan gnäll,antagligen för att dom vet spelets regler och inte lipar för att någon "lovade" att det var så,kalla det erfarenhet om du vill.

Sen är det ju ingen som har berätta hur seriöst eller oseriöst köparen har uppträtt emot säljaren.

Sen finns det ju olika sätt att göra affärer på ,en del åker bara med och hoppas att det blir av mens andra styr upp sin situation och köper det dom vill ha.

Edit:Jag skriver lite sviniga saker jag gjort.

Kastat ut en leverantör för att han hade för höga priser
(omsättning på 4 miljoner)

Gett flera leverantörer böter för att dom inte levererat i tid eller fel antal varor(högsta summan 15 000)

Ringt till leverantörer och tackat nej till att köpa deras saker fast vi har förhandlat ett färdigt avtal.

Tagit in olika lev av samma produkt och satt dom i samma rum med mig själv och förhandlat med bägge samtidigt.

Skällt på säljare som inte sköter sina åtagande
Skällt på ekonomipersonal som inte sköter sina åtagande

Jag har sparkat folk för dom inte skötte sig.

Osv,osv.

I vilket fall vi kortar ner det hela lite.
Köp ingen hoj av mig,jag luras :)

Last edited:
Långa farbron skrev:

Gett flera leverantörer böter för att dom inte levererat i tid eller fel antal varor(högsta summan 15 000)

Ringt till leverantörer och tackat nej till att köpa deras saker fast vi har förhandlat ett färdigt avtal.

Tagit in olika lev av samma produkt och satt dom i samma rum med mig själv och förhandlat med bägge samtidigt.

Osv,osv.

En helt vanlig affärsman helt enkelt.

Want a R1 skrev:
Såg en annons på blocket angående en R1:a 2004 för 105.

www.blocket.se/view/4279411.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Säljaren Tord och jag kom överens om efter långa disskusioner 100 för ca en vecka sedan, o då skulle jag få 2 lås på köpet+ att jag skulle hämta den i Karlstad.
"Jag kommer från Halmstad" Har idag skrivit kontrakt på ett garage fått igenom ett lån på 100 samt skrivit en post växel i hans namn.
Skulle hämta den i karlstad på måndag enl överenskommelse, Skulle få låna min kompis skåpbil att ta hem den i.

Helt plötsligt får jag ett mail av killen som följer:

Hej björn
jag har bestämt mig för att behålla min bike, hoppas du har överseende med det...
mvh Tord :kocko

Har stor lust att åka o pryla upp killen "vilken idiot"
Är jävligt irriterad...
Någon som har en Blå R1:a till salu 2004:a?
Jag e med på att knocka honom hehe.
Skämt åsido men jag förstår dig till fullo vilken idiot man ställer ju in sig på hela grejen jag hade också blivit besviken. Man borde inte sätta ut annons om man inte e helt säker på att man vill sälja. Man blir lack på veliga personer.

hornet oskar skrev:
Nu har jag inte läst alla sex sidor med inlägg men i försat inlägget står det att du skrivit en post/bankväxel i hans namn detta innebär ju att du måste ha hans underskrift på denna för att få ut dina pengar igen!

eller Mv. Oskar

Svar:nej (ifall du har den medföljande delen)

Långa farbron skrev:
Nu lägger vi ord i min mun som jag aldrig sagt,är det ett försök till att göra mig upprörd ?

Eller kanske bara ren projektion.

Jag spelar dagligen ur leverantörer emot varandra på mitt arbeter,dom åker från hela Sverige,Tyskland,Holland,Belgien,England för att ha möte med oss för att få sälja sina saker.
Dom kommer och går utan gnäll,antagligen för att dom vet spelets regler och inte lipar för att någon "lovade" att det var så,kalla det erfarenhet om du vill.

Sen är det ju ingen som har berätta hur seriöst eller oseriöst köparen har uppträtt emot säljaren.

Sen finns det ju olika sätt att göra affärer på ,en del åker bara med och hoppas att det blir av mens andra styr upp sin situation och köper det dom vill ha.

Osv,osv.

Det var inga ord jag la i din mun utan en logisk tolkning & fråga till dig utefter dina inlägg (ursäkta att jag glömde frågetecknet, ...därför du inte svarade kanske?).
Inget av exemplena du beskriver ser jag som omoraliska/icke ok, ...men så innefattar dom inte heller avbruten affär efter ingånget avtal.

Strider skrev:
Innan man sedan instämmer i trådstartarens påhopp....

Sjävklart tycker jag att man bör stå vid uppgjorda överskommelser. Poängen är vi inte vet varför "Tord" backade ur och då oförbehållsamt instämma i den besvikne spekulantens påhopp är mindre bra enligt min syn.

Vi har olika definition på "påhopp" helt enkelt (...att killens tel.nr är tillgängligt beror ju på att han annonserar en cykel som inte är till salu !)

Och måste vi invänta "rättegångsutslag" för att ha samtliga kort på bordet blir det inte så mycket kvar att diskutera kring i sådana här forum...

Zoidberg skrev:
Vi har olika definition på "påhopp" helt enkelt (...att killens tel.nr är tillgängligt beror ju på att han annonserar en cykel som inte är till salu !)

Och måste vi invänta "rättegångsutslag" för att ha samtliga kort på bordet blir det inte så mycket kvar att diskutera kring i sådana här forum...
Precis!

Det hade ju varit skillnad om den som startade tråden hade lagt ut namn och nummer som han fått via tex telefon.
Har man en annons på blocket med namn och nummer så är det ju offentligt.

Förstår inte hur man kan försvara säljarens beteende om det nu är som trådskaparen beskriver.

@Långa Farbrorn: Att köpa och sälja i jobbet är väl ändå en helt annan sak än att två privatpersoner gör upp en affär muntligt som den ena parten sedan bryter.

sandstream skrev:
Trodde du hade läst tråden från början :rolleyes:

Om jag säljer en sak och kommer överens om ett pris med köparen så inte fan säljer jag den till någon annan som bjuder högre utan att kolla med den första köparen om denne är intresserad av att matcha det nya priset.
Men det är jag det :)

Äntligen lite intelligenta synpunkter, men det är väl lättare när man läst tråden från början.. Frågan i detta fallet är VARFÖR gav han inte killen en förklaring, en mans ord är en mans ord.(och även kvinnors..) Sen såklart får han ett högre bud så går man väl tillbaka till den första för en matchning av detta bud.. ORDNING & REDA:tummenupp

Trist historia! Det är det som är nackdelen med att köpa privat. Man har knappast något skydd av konsumentlag e.dyl. Säljaren kan i princip bete sig hur som helst. (köparen likaså)
Hoppas att det löser sig och att du hittar en annan bra deal!!

Strider skrev:
När det gäller lös egendom så gäller inget förrän ett avtal är skrivet. Säljaren är i sin fulla frihet att sälja till vem han önskar och har i detta caset inte begått något som helst fel.
Jo, muntliga avtal gäller lika väl som skriftliga. Säljaren har i detta fall begått ett klart avtalsbrott. Köparen kan dra honom inför rätta och kräva att han genomför affären enligt avtal.

Man kan inte ångra sig efter accept. Vad är ni för människor, som sysslar med sånt :confused:

Strider skrev:
Att ta den besvikne spekulantens parti så ohejdat tyder på, ja en massa saker tex okunskap.

Jag gör inga anspråk på att vara en expert på sakrätt. Däremot vet jag att man skall stå vid sitt ord - och det är det enda jag bygger min argumentation på.

Att exponera att jag inte är insatt i alla juridikens spetsfundigheter i ett offentligt forum är inget jag skäms över. Moral och etik är mina rättesnören och står för mig över lagen.

Jag är däremot imponerad över att du offentligt vågar gå ut med att du tycker det är helt i sin ordning att bryta mot ett givet löfte och inte stå vid sitt ord. Det är inte många som skulle erkänna en sådan inställning! Jag tackar även dig för varningen!

sandstream skrev:
@Långa Farbrorn: Att köpa och sälja i jobbet är väl ändå en helt annan sak än att två privatpersoner gör upp en affär muntligt som den ena parten sedan bryter.

Kan så vara,

Men det enda jag reflekterar över är graden av naivitet hos flera användare.

Sen har jag redan utryck min mening i fallet.

Långa farbron skrev:
Kan så vara,

Men det enda jag reflekterar över är graden av naivitet hos flera användare.

Sen har jag redan utryck min mening i fallet.
Tycker inte att det handlar om att vara naiv utan snarare att ha lite stake och stå för det man kommit överens om.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025