Biorum, vad behövs?

Är det bättre att sitta och spela på en liten TV i ett mörklagt biorum?

Här på bilden så ser ni nackdelen med projje. Tog ett foto när solen skiner in i rummet utan mörkläggning då syns bilden ganska dåligt. Ska ta ett till när det är mörklagt så ni ser skillnaden.

Visst ser 28-tummaren ganska tråkig ut?

Jag föreslår ju däremot inte en 28tums tv på samma avstånd som en projektor. Som sagt allt beror ju på vilket avstånd som vi pratar om. Att sitta och spela tv-spel på en gigantisk duk i ett i övrigt kolsvart rum under en längre tid kommer i alla fall ofta att resultera i huvudvärk. Prototype på en 50" tv kan kännas nog jobbigt efter några timmar. :)

Allt jag skriver bygger ju också på att jag är tv-spelsnörd.

Last edited:
Det beror ju på ljusstyrkan på projektorn.... Oftast dyrare projektor = bättre ljusstyrka!

Inte alltid helt sant, alltså... det finns billiga ljusstarka projektorer och det finns dyra ljussvaga projjar. Ska ta ett foto av en del av bilden här.

Batteritorsk :näsblod

Last edited:
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men IKEA's vita rullgardiner fungerar perfekt som projektorduk ;)

//Tapper

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men IKEA's vita rullgardiner fungerar perfekt som projektorduk ;)

//Tapper

Mja, om det är tupplur du hänvisar till så funkar den om man inte har något bättre alternativ. Mer än så är det inte.

Har man råd skall man ju såklart ha både tv och proj i lekrummet. Men är det bio vi snackar om så har en tv inget att hämta.

Biorum, basketplan och altan........och ingen hoj?

Vad har hänt med dig Swedie? :)
Bygger hus i år som sagt och har såklart nada stålars över till annat än.... hus. Men tänkte göra huset så najs som möjligt med "rekreationsytor"... :) Vill ju ha saker o göra där oxå! Huset har nu altan och är målat. Det var mina 2 veckor av semester det. Bah!

Om du har bra mörkläggning så är denna proje grym http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=350343 . Har en 2000 själv och 3000 är ännu bättre. Full HD och bra färger i över 100 tum. En TV kan man kasta i sjön...
Hubba! Sicka priser. Ser väl ut som att ett "modernt" biorum rent teknikaliskt går på iaf runt 30... ? Tänker då projektor, duken o surroundhögtalare. Jag har redan en sub och förstärkare, samt PS3an. Vill nog inte lägga mer pengar...

Last edited:
Sweetie, du kommer bara bli besviken om du köper en snikprojje. Köp en 3000 med sjysst duk, sedan färg och en soffa för resten av kosingen om du vill spendera 30lök. Du kommer inte bli missnöjd. Du har ju redan ljudet. ;)

Biorum, basketplan och altan........och ingen hoj?

Vad har hänt med dig Swedie? :)

Förhoppningsvis återvänder hojarna så småningom =)
Vi får vila gashanden ett tag bara, för just nu hinner vi inte ens köra även
om vi så skulle vilja.

Sweetie, du kommer bara bli besviken om du köper en snikprojje. Köp en 3000 med sjysst duk, sedan färg och en soffa för resten av kosingen om du vill spendera 30lök. Du kommer inte bli missnöjd. Du har ju redan ljudet. ;)
Sweetie? Flörtar du... skicka pm... :) :hihi

I övrigt, så näe... men 15-20 lök för en projektor låter väl OK om det är där krutet ska ligga. En duk går på 5000-8000 ? Så då är vi uppe i säg 25.000 kr. 5000 kvar till högtalare. Vilket jag antar inte räcker så långt för att skrapa ihop en center, front och rear.. ? Om vi nu ska snacka lite hifi oxå?

Du kommer långt med en MDF-skiva och lite färg som duk. Typ en roller och en matt S-1500 men tonvalet beror påvilken projje du köper. hur stor tv tror du att du får för samma peng?

Om du kör så stort det går på en vanlig mdf så får du ut 96 tum lite drygt. Sppecialbeställer du kan du gå större.

5000 kvar till högtalare. Vilket jag antar inte räcker så långt för att skrapa ihop en center, front och rear.. ? Om vi nu ska snacka lite hifi oxå?
Fem tusen spänn till fem nya högtalare ger ungefär lika mycket glädje som fem hundra spänn för en uppsättning splitter nya hojdäck... typ. Det går att hitta, men... ja, du förstår. Det finns hur många tips som helst om specifika högtalare, men om du vill hitta så kostnadseffektivt ljud som möjligt - och dessutom gärna kunna lyssna på musik utan att kväljas - är att kolla Blocket. Köp inget nytt med den budgeten. Det mesta från t.ex. Audio Pro är helt ok grejor, ligger ute några kompletta beg hembiopaket just nu för några tusen, i stil med DETTA. Mer, och bättre, bang for the buck går nog inte att få i den prisklassen.

Snåla inte på fjärrkontrollen.

http://www.rticorp.com/products/default.html

Finns inga ÅF för dessa i europa, men helt klart värt att plocka hem från någon US handlare.

Jag kör med denna (för den med färg fanns inte när jag köpte den)

http://www.rticorp.com/products/T2plus.html

Och en

http://www.rticorp.com/products/IRPRO.html

för att kunna scanna av eventuella fjärrkontroller som inte redan finns i databasen.

För att få det att fungera med PS3 krävs en pryl till, kolla

http://www.remotecentral.com/reviews/ps3_control_roundup/index.html

Vem programmerade den åt dig om det inte finns återförsäljare i Sverige? Vart köpte du den?

Jag kör Klipsch högtalare (5.1) genom en Marantz receiver och är mycket nöjd.

Last edited:
Du kommer långt med en MDF-skiva och lite färg som duk. Typ en roller och en matt S-1500 men tonvalet beror påvilken projje du köper. hur stor tv tror du att du får för samma peng?

Om du kör så stort det går på en vanlig mdf så får du ut 96 tum lite drygt. Sppecialbeställer du kan du gå större.

Ja som redan nämnt skippa duk och bygg en "tavla" som hängs upp på väggen, läs mitt tidigare inlägg. Pris 200kr.
Jag köpte ett paket från Ljudias egna produkter mindtech AF-8.
2550kr för golv, center och bak högtalare. Billigt ja. Fina ja. Kvalle, ja, för mitt öra duger det fin fint. De tycks inte ha det dock till salu mera, endast centern från familjen..
http://shop.omnibit.se/hogtalare-g71.html
där finns de iaf.
Nu kommer det bli :popcorn när hifinisterna ser vad jag föreslår.
Dehär fungerar, men klart du får bättre om du sätter ut 3500kr på endast golvhögtalarna.

Last edited:
Vem programmerade den åt dig om det inte finns återförsäljare i Sverige? Vart köpte du den?

Jag har bra kontakt med en återförsäljare i USA som försett mig med t.ex. den där IR PRO som krävs för att lära in koder. Och jag har försett mig med alla de programvaror som "bara är till för åf/integratörer".

Vi säger så här...har även den pronto som var värst från den tiden, den får katterna ha som leksak :-)

Nu har jag sett att andra fjärrtillverkare har börjat kopiera "tänket" bakom RTI fjärrarna, dvs ha både ergonomi så att man kan hålla fjärren i en hand som en "vanlig" fjärr + rätt antal knappar för att slippa peta i menyer hela tiden + en lagom stor programmerbar touchscreen för att kunna bläddra fram funktioner som man inte använder så ofta.

Men styrkan sitter i "designer" programmet man kör i datorn, man kan lägga in funktioner på knapparna som skiljer sig mellan vilket "mode" man är i, om man trycker en snabb gång eller om man håller in knappen x sekunder.

En funktion kan vara att skicka en enda IR kod eller ett makro med hur mycket koder som helst. Med lite extra tillbehör kan man skicka ett kommando via RF (radio) istället för IR (ljus), som sedan tas emot av en separat låda som har makron lagrade och skickar IR direkt till apparaten via extra IR-dioder man kan placera så att kommandot aldrig kan "missas" av apparaten.

Då kan man stå ute på verandan med fjärren och aktivera ljudet till verandan om man har en "multi room" anläggning stående inomhus utan att man behöver kludda med IR-repeaters osv.

Och till den lådan kan man koppla sensorer som på olika sätt avläser om apparaten är påsatt eller avstängd, vilket löser problem med makron för utrustning som av någon anledning saknar separata IR-kommandon (discrete commands) för AV respektive PÅ.

Jag har bra kontakt med en återförsäljare i USA som försett mig med t.ex. den där IR PRO som krävs för att lära in koder. Och jag har försett mig med alla de programvaror som "bara är till för åf/integratörer".

Vi säger så här...har även den pronto som var värst från den tiden, den får katterna ha som leksak :-)

Nu har jag sett att andra fjärrtillverkare har börjat kopiera "tänket" bakom RTI fjärrarna, dvs ha både ergonomi så att man kan hålla fjärren i en hand som en "vanlig" fjärr + rätt antal knappar för att slippa peta i menyer hela tiden + en lagom stor programmerbar touchscreen för att kunna bläddra fram funktioner som man inte använder så ofta.

Men styrkan sitter i "designer" programmet man kör i datorn, man kan lägga in funktioner på knapparna som skiljer sig mellan vilket "mode" man är i, om man trycker en snabb gång eller om man håller in knappen x sekunder.

En funktion kan vara att skicka en enda IR kod eller ett makro med hur mycket koder som helst. Med lite extra tillbehör kan man skicka ett kommando via RF (radio) istället för IR (ljus), som sedan tas emot av en separat låda som har makron lagrade och skickar IR direkt till apparaten via extra IR-dioder man kan placera så att kommandot aldrig kan "missas" av apparaten.

Då kan man stå ute på verandan med fjärren och aktivera ljudet till verandan om man har en "multi room" anläggning stående inomhus utan att man behöver kludda med IR-repeaters osv.

Och till den lådan kan man koppla sensorer som på olika sätt avläser om apparaten är påsatt eller avstängd, vilket löser problem med makron för utrustning som av någon anledning saknar separata IR-kommandon (discrete commands) för AV respektive PÅ.

Vad heter programmet som man programerar RTI-fjärrarna med?

Tackar!

Jag programmerar en del Prontos och tänkte kolla hur RTI's program ser ut, men man kanske måste vara certified RTI installer eller nåt för att komma åt deras program?

Tycker ni glömmer det viktigaste. Film! Har du film? Och kom inte dragandes med några sura dvd nu tack. Är väl självförklarande att en dvd i sd-upplösning ger ögonskador på 100+ tum.

Back