Jag har bra kontakt med en återförsäljare i USA som försett mig med t.ex. den där IR PRO som krävs för att lära in koder. Och jag har försett mig med alla de programvaror som "bara är till för åf/integratörer".
OK. Jag programmerar själv RTI system åt en återförsäljare här i USA och tanken är (som du säkert vet) att programvaran inte ska vara tillgänglig för slutkunden.
Hursomhelst... jag förstår de som vill programmera själva, eftersom det är hyffsat enkelt och att man kan uppdatera mjukvaran om man ändrar konfigureringen på systemet.
Men styrkan sitter i "designer" programmet man kör i datorn, man kan lägga in funktioner på knapparna som skiljer sig mellan vilket "mode" man är i, om man trycker en snabb gång eller om man håller in knappen x sekunder.
En funktion kan vara att skicka en enda IR kod eller ett makro med hur mycket koder som helst. Med lite extra tillbehör kan man skicka ett kommando via RF (radio) istället för IR (ljus), som sedan tas emot av en separat låda som har makron lagrade och skickar IR direkt till apparaten via extra IR-dioder man kan placera så att kommandot aldrig kan "missas" av apparaten.
Då kan man stå ute på verandan med fjärren och aktivera ljudet till verandan om man har en "multi room" anläggning stående inomhus utan att man behöver kludda med IR-repeaters osv.
Och till den lådan kan man koppla sensorer som på olika sätt avläser om apparaten är påsatt eller avstängd, vilket löser problem med makron för utrustning som av någon anledning saknar separata IR-kommandon (discrete commands) för AV respektive PÅ.
Japp. Använder alla de funktionerna i mitt egna system. Inklusive högtalare på altanen som drivs via multi zone funktionen i Marantzen, som också driver 5.1 i tv-rummet. Samtidigt...
Nästa projekt är att köpa till hårdvaran som krävs för att kontrollera belysning och en öppen spis (gas). En XP8 ligger också högt på önskelistan.

Kolla länken i min signatur för bilder på min nuvarande RP1 och T2C.
Största fördelen med RF är att receiver, kabelmottagare, mm kan placeras utom synhåll. I mitt fall i källaren.