Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MackeNo1, det där var riktigt nice. Gillar färgerna o allt faktiskt. Tanken är mysrum / bio... eller festrum. Det är ett vinterprojekt hursomhelst, men måste redan nu börja spara o budgetera.![]()
Du kan skicka ett gratis tackHar du fått storhetsvansinne?? Köp ett riktigt larm först!!
Börjar huset bli hyfsat färdigt så att vi kan kolla på vad du behöver??![]()
Passar även på att hålla med frezon i tipset om akustikreglering. Det blir inte bioljud i en lokal bara för att man lassar in en trave dyra prylar där, och akustikreglering behöver inte bli särskilt dyrt i sammanhanget om man är beredd att snickra litet själv.
Du kan skicka ett gratis tack![]()
Det du beskriver är en praktisk funktion som finns i de flesta moderna integrerade hembioförstärkare, men det är inget alternativ till att optimera den fysiska ljudmiljön i rummet. En inbyggd kalibreringsfunktion optimerar bara frekvensgången för en specifik punkt i rummet, men kan inte göra något åt rumsresonanser eller oönskade reflexer. Det är skillnad på ett bra lyssningsrum och ett rum med högtalare i.Jag är långt ifrån expert på detta, men vet att en polar (som är kunnig inom området) fick med en "puck" när han köpte ny förstärkare som placerades där man satt och så körde ljudsystemet själv en test och kontroll och ställa in sig självt, grymt smidigt.
(fast ni kanske syftar på placering av högtalarna samt resterande objekt i rummet?)
Tv eller projektor beror på rummet enligt mig. Men eftersom du ska se blåstråle från ett ps3 så tycker jag det lutar mer åt en tv om du kan hosta upp pengarna till en nog stor tv från det avståndet du ska titta. Personligen tycker jag det känns bättre att spela tv-spel på en tv än en projje.
Tv eller projektor beror på rummet enligt mig. Men eftersom du ska se blåstråle från ett ps3 så tycker jag det lutar mer åt en tv om du kan hosta upp pengarna till en nog stor tv från det avståndet du ska titta. Personligen tycker jag det känns bättre att spela tv-spel på en tv än en projje.
Japp, vi har några Panasonic på jobbet. Definitivt fräcka, och de gör jobbet i de lägen där man inte har möjlighet att projicera, men i bildyta per krona har de inget att hämta mot projektion...Hur stora TV:s finns det idag? 103 tum?
Biorum är grymt, det var det första jag byggde när vi skaffade hus för 2 1/2 år sedan. Kostar en slant, men är värt varenda krona....
Har precis köpt nya Elac-frontar och har tänkt byta alla högtalare till det märket allt eftersom, men man får ta det i omgångar.
Du ska givetvis ha projektor i ett biorum, jag har haft både DLP och LCD-projektor och rekommenderar helt klart LCD-projektor. Lider inte av "rainbows" som jag såg tydligt på DLP-projjen och kräver inte ett lika mörklagt rum för att ge en bra bild.
Panasonic och Sony gör bra LCD-projektorer, har själv en Panasonic AE700 som jag haft i flera år och fortfarande är mycket nöjd med.
Vad det gäller högtalare så beror det ju på om du nästan uteslutande använder dom till film, isf kommer du billigare undan. Det viktigaste är att du har en riktigt bra center eftersom allt tal kommer därifrån. Hittar skapliga paket för under 10k utan problem.
Men vill du lyssna på musik och få lite kvalité på ljudet blir det dyrare, håller som sagt själv på att byta mina högtalare just därför. Mina nya frontar gick på 10k och då räknas det som budgethögtalare i hifi-kretsar.. Ska jag sedan köpa en center i samma serie så kostar den 6-7000:-, bakhögtalare 5-6000:- och subwoofer 6-10 000:-
Här har du en länk till bilder på mitt biorum
http://www.minhembio.com/MackeNo1
Biorum, basketplan och altan........och ingen hoj?
Vad har hänt med dig Swedie?![]()
Jag har sett moderna projektorer och tv-apparater. Visst är det alltid fräckare på en gigantisk projektorskärm men jag personligen tycker det blir för mycket. Jag vill inte sitta i ett helt mörklagt rum och slöspela lite nhl eller streetfighter. Det känns inte riktigt rätt.
Men som sagt allt beror ju på storleken av rummet också. Ifall det blir för dyrt att köpa en nog stor tv på det avståndet den ska stå så är det bättre att köpa en projektor. Bäst vore att ha en annan blåstråle i biorummet så att man kan dra in ps3an dit när man just fått ett nytt spel som man tänker låsa in sig i flera dagar för att spela det.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |