Biorum, vad behövs?

Har du fått storhetsvansinne?? Köp ett riktigt larm först!!
Börjar huset bli hyfsat färdigt så att vi kan kolla på vad du behöver??:tummenupp

MackeNo1, det där var riktigt nice. Gillar färgerna o allt faktiskt. Tanken är mysrum / bio... eller festrum. Det är ett vinterprojekt hursomhelst, men måste redan nu börja spara o budgetera. :)

Tänk bara på att det blir mörkt satan. Sörj för god belysning om du ska ha socialumgänge där inne. Jag hade precis likadant där jag bodde förr, fast med rött golv istället för svart. Det fanns inga fönster och belysningen var klart otillräcklig. Även om man tände de lampor som fanns såg man knappt handen framför sig. Att hitta nånting man tappat på golvet eller in under soffan var bara glömma. Eller ja, hitta kunde man. Men inte medelst okulärsökning. Det var trevning medelst händer och fötter som gällde.
Att det även var min bostad och inte bara biorum gjorde inte saken bättre.
Efter några månader började hörntänderna bli vassa och jag fick en lust för blod. :brynad

Last edited:
Passar även på att hålla med frezon i tipset om akustikreglering. Det blir inte bioljud i en lokal bara för att man lassar in en trave dyra prylar där, och akustikreglering behöver inte bli särskilt dyrt i sammanhanget om man är beredd att snickra litet själv.

Jag är långt ifrån expert på detta, men vet att en polar (som är kunnig inom området) fick med en "puck" när han köpte ny förstärkare som placerades där man satt och så körde ljudsystemet själv en test och kontroll och ställa in sig självt, grymt smidigt.
(fast ni kanske syftar på placering av högtalarna samt resterande objekt i rummet?)

Vad som är viktigt för ett bioRUM, ingen direkt rangordning i punkterna;

1. Projektor, tv funkar inte. Visst, köp en 80"-plasma men då avger den värme som inte är av denna värld. Duk/skiva/ramspänt har vi diskuterat förr. Ska du ha en duk så ska du satsa på det dyrare segmentet som startar på 5000:- och uppåt. Installerade en Euroscreen för 5000:- för ett tag sen, blev INTE imponerad av den.

2. Grymma högtalare. Inget billigt skit som följer med vid köp av billigt 5.1-system.

3. En stärkare som är hyffsat framtidssäkrad. 5 kanaler räcker långt för ett äkta bioljud, så lägg hellre pengarna på 5 riktigt bra högtalare istället för 7st sämre.

4. En ordentlig mörkläggning, helst eldriven som är kopplad till belysningen.

5. Belysning är halva utseendet i bion! Givetvis fjärrstyrt med programmerbar kontroll. Jag kör Pronto men det går med vad som helst som är programmerbart till 100%.

6. BARKYL! Självklarhet i en anständig bio, vem kollar på film utan grogg liksom!?

7. AC! Om du inte har inbyggd ventilation i huset med ac så skaffa en portabel eller en luftvärmepump på väggen för kyla. Det ska vara svalt i bion.

8. En stor och skön soffa. Det som du efterfrågar är schysst som fan men jag har inte hittat någon i Sverige som är sådär skön som en stor divan är. Men man kan ju alltid ha både och i två olika sektioner efter varandra.

9. Rejäl ljuddämpning för bästa möjliga ljud. Ljudabsorbenter i vägg, golv samt tak är ett måste för perfekt ljud. Ljudet är det viktigaste av allt i bion, hellre lite sämre bild och bättre ljud än tvärtom.

Så det är bara att börja läsa på. Om du registerar dig på www.minhembio.com och kollar igenom http://www.minhembio.com/galleri så kommer du få mycket bra idéer.

Kan fylla på att dörren till rummet skall vara rejäl, ifall du ljudtätat ordentligt. Ingen 1kg 5mm skiva. Utan den sak vara massive med ordentliga fogar så det blir tätt nän man stänger den!
Har sett "Dukar" som är en tavla man hänger upp på väggen med ram, skit snyggt! Fin ram i trä och skiva som man målar i rätt färg!
Sen ska de finnas bas inni helvet!:D

Det finns relativt billiga soffor som har inbyggda fotstöd med drickahållare, köp såna!

studio85_kotiteatterisohva_musta_nahka.jpg

Last edited:
Jag är långt ifrån expert på detta, men vet att en polar (som är kunnig inom området) fick med en "puck" när han köpte ny förstärkare som placerades där man satt och så körde ljudsystemet själv en test och kontroll och ställa in sig självt, grymt smidigt.
(fast ni kanske syftar på placering av högtalarna samt resterande objekt i rummet?)
Det du beskriver är en praktisk funktion som finns i de flesta moderna integrerade hembioförstärkare, men det är inget alternativ till att optimera den fysiska ljudmiljön i rummet. En inbyggd kalibreringsfunktion optimerar bara frekvensgången för en specifik punkt i rummet, men kan inte göra något åt rumsresonanser eller oönskade reflexer. Det är skillnad på ett bra lyssningsrum och ett rum med högtalare i. :tummenupp

Tv eller projektor beror på rummet enligt mig. Men eftersom du ska se blåstråle från ett ps3 så tycker jag det lutar mer åt en tv om du kan hosta upp pengarna till en nog stor tv från det avståndet du ska titta. Personligen tycker jag det känns bättre att spela tv-spel på en tv än en projje.

Tv eller projektor beror på rummet enligt mig. Men eftersom du ska se blåstråle från ett ps3 så tycker jag det lutar mer åt en tv om du kan hosta upp pengarna till en nog stor tv från det avståndet du ska titta. Personligen tycker jag det känns bättre att spela tv-spel på en tv än en projje.

Har du verkligen sett en modern projje? En TV är ingenting mot en sjysst projje. Det TV:n är bättre på är ljusstyrkan men har man ett biorum så är inte det någon issue.

Hur stora TV:s finns det idag? 103 tum?

Jag antar att du inte äger en projje eller full-hdtv? Jag har både och inte en chans att jag skulle spela på tv'n när det blir så mycket bättre på projektorn.
Tv är till för tv-tittande eller lite mer oseriöst film-tittande om man bara ska kolla på en b-film eller spela nåt skitspel. Men när man ska lira RE5 eller kolla på senaste Terminator-filmen så är det projektor och maffigt ljudsystem som gäller och jag antar att de flesta som är insatta i det tänker så?
Problemet är ju att hitta en STOOOOR tv och dessa är ju inte gratis. Det räcker ju knappast med 50". Sen är ju problemet med värmeutvecklingen hos en så stor tv, mer än en projektor tyvärr. Iofs, har du ac så kvittar det.

Hur stora TV:s finns det idag? 103 tum?
Japp, vi har några Panasonic på jobbet. Definitivt fräcka, och de gör jobbet i de lägen där man inte har möjlighet att projicera, men i bildyta per krona har de inget att hämta mot projektion... :rolleyes:

Jag har sett moderna projektorer och tv-apparater. Visst är det alltid fräckare på en gigantisk projektorskärm men jag personligen tycker det blir för mycket. Jag vill inte sitta i ett helt mörklagt rum och slöspela lite nhl eller streetfighter. Det känns inte riktigt rätt.

Men som sagt allt beror ju på storleken av rummet också. Ifall det blir för dyrt att köpa en nog stor tv på det avståndet den ska stå så är det bättre att köpa en projektor. Bäst vore att ha en annan blåstråle i biorummet så att man kan dra in ps3an dit när man just fått ett nytt spel som man tänker låsa in sig i flera dagar för att spela det.

Jag instämmer faktiskt här.
Vet inte vad det är, men TV-spel på projektor biter inte på samma sätt. :confused:

Biorum, basketplan och altan........och ingen hoj?

Vad har hänt med dig Swedie? :)

Biorum är grymt, det var det första jag byggde när vi skaffade hus för 2 1/2 år sedan. Kostar en slant, men är värt varenda krona....

Har precis köpt nya Elac-frontar och har tänkt byta alla högtalare till det märket allt eftersom, men man får ta det i omgångar.

Du ska givetvis ha projektor i ett biorum, jag har haft både DLP och LCD-projektor och rekommenderar helt klart LCD-projektor. Lider inte av "rainbows" som jag såg tydligt på DLP-projjen och kräver inte ett lika mörklagt rum för att ge en bra bild.

Panasonic och Sony gör bra LCD-projektorer, har själv en Panasonic AE700 som jag haft i flera år och fortfarande är mycket nöjd med.

Vad det gäller högtalare så beror det ju på om du nästan uteslutande använder dom till film, isf kommer du billigare undan. Det viktigaste är att du har en riktigt bra center eftersom allt tal kommer därifrån. Hittar skapliga paket för under 10k utan problem.

Men vill du lyssna på musik och få lite kvalité på ljudet blir det dyrare, håller som sagt själv på att byta mina högtalare just därför. Mina nya frontar gick på 10k och då räknas det som budgethögtalare i hifi-kretsar.. Ska jag sedan köpa en center i samma serie så kostar den 6-7000:-, bakhögtalare 5-6000:- och subwoofer 6-10 000:-

Här har du en länk till bilder på mitt biorum

http://www.minhembio.com/MackeNo1

Mjaee.....inte LSD proj nu :P
De senare modellerna av DLP maskinerna är helt rainbowfria...de är rätt kul när en 'nörd' för får sig att de ser effekterna...när DLP hjulet snurrar över 30%av människans förmåga att uppfatta bilder/sek. De regnbågseffekter som man finner idag..är på de maskiner som har matats med en alldeles för lam signal. Ska aldrig bedöma en bild så :S
LSD projjar hänger helt enkelt inte med i panoreringar.....färgsättningen är tagen från en mangafilm...och då menar jag NYA LCD projjar på 1080P/24 signal :)
lite tråkigt :(

Biorum, basketplan och altan........och ingen hoj?

Vad har hänt med dig Swedie? :)

:hihi
tänkte på samma sak !

Last edited:
Jag har sett moderna projektorer och tv-apparater. Visst är det alltid fräckare på en gigantisk projektorskärm men jag personligen tycker det blir för mycket. Jag vill inte sitta i ett helt mörklagt rum och slöspela lite nhl eller streetfighter. Det känns inte riktigt rätt.

Men som sagt allt beror ju på storleken av rummet också. Ifall det blir för dyrt att köpa en nog stor tv på det avståndet den ska stå så är det bättre att köpa en projektor. Bäst vore att ha en annan blåstråle i biorummet så att man kan dra in ps3an dit när man just fått ett nytt spel som man tänker låsa in sig i flera dagar för att spela det.

Är det bättre att sitta och spela på en liten TV i ett mörklagt biorum?

Här på bilden så ser ni nackdelen med projje. Tog ett foto när solen skiner in i rummet utan mörkläggning då syns bilden ganska dåligt. Ska ta ett till när det är mörklagt så ni ser skillnaden.

Visst ser 28-tummaren ganska tråkig ut?

Bifogat

• DSC_1051_mellan.jpg
    DSC_1051_mellan.jpg
    136.1 KB · Visningar: 133
Back