Biltemas olja?

Svenssons livs är bra:) Handlar själv där. Lite avsides beläget och ännu mer nu när nya vägen är klar.. Bara man kommer ihåg att dyka in där då man är i krokarna så fungerar det ju bra.

Känns dessutom lite kul att handla oljan på en sådan affär:)
 
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??
 
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.
 
Last edited:
Svenssons livs är bra:) Handlar själv där. Lite avsides beläget och ännu mer nu när nya vägen är klar.. Bara man kommer ihåg att dyka in där då man är i krokarna så fungerar det ju bra.

Känns dessutom lite kul att handla oljan på en sådan affär:)

De är ju även rätt bra om man behöver en ny trottel till zabeln.
 
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.

Och din slutsats?? fattar inget vad du vill säga med ditt inlägg :confused: gör du det själv?
 
Har haft en sucka sporthoj som rullade 12.000mil med Biltemaolja.
I min gamla TLR fungerade kopplingen endast med Bilbuttrix olja.
 
Rasat 2 motorer med biltemas olja, och skulle utan tvekan köpa biltema nästa gång med :hihi
 
"Vet inte om BT är med men spännande blir det.Min förhoppning är att de räcker lång näsa åt märkena från Fina Gatan..."



Tja, har de med en olja med bmwstämpel så måste ju den bli bäst i test :fakta
 
Last edited:
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.


Hoppas du använder kopiera o klistra så du slipper skriva från grunden varje gång :D
 
Och din slutsats?? fattar inget vad du vill säga med ditt inlägg :confused: gör du det själv?

Tror nog han vill säga att hans väns mc inte blivit förstörd av Biltemaolja trots många mil, men jag kanske inte heller fattar något:rolleyes:
 
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??

Knappast enbart pga. oljan i så fall. Klassningen på deras MC-olja överstiger de flesta tillverkares minimumkrav med råge. Det kan såklart hälla nån annan smörja i flaskorna än vad det står på, men det skulle antagligen vara direkt brottsligt.
 
Eftersom jag nu ska byta olja efter vinteruppehållet har jag givetvis läst för och nackdelar med Biltemas olja här på forumet. Antingen betalar jag 3 ggr mer för oljan som står föreskriven i instruktionsboken eller så väljer jag Biltemas olja som, enligt länk, har samma spec som den angivna oljan.

Castrol power 1 racing vs. Biltema helsyntet 5-40W

http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html

Får se vilket köp det blir när jag väl rullar ut för att köpa olja...
 
Eftersom jag nu ska byta olja efter vinteruppehållet har jag givetvis läst för och nackdelar med Biltemas olja här på forumet. Antingen betalar jag 3 ggr mer för oljan som står föreskriven i instruktionsboken eller så väljer jag Biltemas olja som, enligt länk, har samma spec som den angivna oljan.

Castrol power 1 racing vs. Biltema helsyntet 5-40W

http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html

Får se vilket köp det blir när jag väl rullar ut för att köpa olja...

I valet mellan Biltemas 10W-40 MC olja och Castrol så blir det för mig alla gånger Biltemas. Jag har kört på Biltemaolja utan problem.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Varit lite många inlägg om hojar som fått kopplingstrul med Castrols olja.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-40534.html
Jag själv och många andra på SH häller på SBK Racing 10W-50 i hojen.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Ca 1400kr för 20 Liter i din lokala SWEDOL butik.
 
Last edited:
I valet mellan Biltemas 10W-40 MC olja och Castrol så blir det för mig alla gånger Biltemas. Jag har kört på Biltemaolja utan problem.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Varit lite många inlägg om hojar som fått kopplingstrul med Castrols olja.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-40534.html


Det enda problemet kan ju vara att det kanske kan vara Castrololja i biltemadunkarna... beroende på var det för tillfället är billigast att hitta en batch.
 
beroende på var det för tillfället är billigast att hitta en batch

Just det är ett mycket relevant tekniskt argument för att undvika Biltemas oljor. Det har tidigare konstaterats att deras framgaffelolja har en mycket diffus specifikation, sannolikt för att olika batcher köps in från olika leverantörer, sannolikt där man får bäst inköpspris för tillfället. Om detta inköpsförfarande förekommer på framgaffeloljor så är det ingen vild gissning att det förekommer på alla deras oljor.
 
399:- för 4 l Castrol och oljefilter på XLmoto till min Gsxr är de verkligen så mycket billigare på Biltema? Hittade dessutom inte filter till min på Biltema. Fick även en flaska a9 kedjespray för bara 1kr hos xlmoto de får man inte hos Biltema :)

Min uppfattning av just grejor därifrån är att kvaliten skiftar väldigt mycket så personligen betalar jag hellre några tior mer och får en trygghetskänsla av att man spillt i en erkänd märkesolja.
 
Last edited:
Just det är ett mycket relevant tekniskt argument för att undvika Biltemas oljor. Det har tidigare konstaterats att deras framgaffelolja har en mycket diffus specifikation, sannolikt för att olika batcher köps in från olika leverantörer, sannolikt där man får bäst inköpspris för tillfället. Om detta inköpsförfarande förekommer på framgaffeloljor så är det ingen vild gissning att det förekommer på alla deras oljor.

Har ingen koll på deras gaffeloljor , men senast de bytte leverantör av motoroljor, från Statoil till den de har nu, så var ändringen väldigt tydlig med nya specar på oljorna, nya produktnummer och exempelvis raceway fick nytt viskositetsspann. På den fronten handlas det upp med kontrakt på ett antal år så där ändras inte specifikation löpande.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top