Biltemas olja?

BT Mineraloljan saknar JASO klassningen av någon anledning !

har den något annat som motsvarar denna eller funkar den (i teorin) bara på motorer med torrkoppling ?

har kört den i dem gamla motorerna innan, men sedan dem satte upp en lapp på biltema så har jag inte hällt i den "ren" i motorerna utan blandat upp med lite klassad olja.
 
Ja som jag flera ggr skrivit tidigare så är tex tex bilolja av modern lågfriktionstyp (ACEA A5/B5) farlig i många äldre motorer samt motorcykelmotorer pga av för låg bärighet (HTHS) . Dessa oljor har även låg mängd zink (ZZDP) för att ge lång livslängd åt katalysatorn. Ska man köra på bilolja är det en rejs eller dieselmotorolja man ska ta. Alltså A3/B3.

För att reda ut vilken olja min motor kommer klara bäst (kopia på NX250) får jag nog helt enkelt åka till någon bra Honda verkstad och se vad dom rekommenderar :) . Den olja de rekommenderar för en original NX250 borde ju funka på min med.
 
lite OT men kanske intressant för oljenördar

om jag fattat rätt kör tex Castrol med PAO add ! MEN är inte helt hundra på den källan, kanske någon annan vet ?

inte många oljor som innehåller optimized polyol ester men jag bytte till en i somras och märkte en hel del ändringar i växellåda och motorljud.
:Bugar Motul
 

Bifogat

  • depositscopy.jpg
    depositscopy.jpg
    61.1 KB · Visningar: 504
Last edited:
om jag fattat rätt kör tex Castrol med PAO add ! MEN är inte helt hundra på den källan, kanske någon annan vet ?

inte många oljor som innehåller optimized polyol ester men jag bytte till en i somras och märkte en hel del ändringar i växellåda och motorljud.
:Bugar Motul

Ok, då vet jag vad jag ska välja när jag börjar köra så hårt att min motorolja kommer upp i 275 grader.

Men alltså finns det verkligen inga vettiga oberoende oljetester publicerade i detta land typ ? är inte det märkligt :va

Att testa en oljor på ett seriöst sätt kräver mycket stora resurser.

Man kan väldigt enkelt testa, vissa enskillda egenskaper men en motorolja ska klara så många områden att det därmed blir väldigt kostsamt om man vill prova allt.
 
Last edited:
Vi har kört 5st 6-timmars ERF lopp på Biltema helsyntet i en CBR1000RR.
Bytt innan varje race och har inte haft/sett några problem som kan härledas till oljan iallafall. Så det är inget fel på den så länge man har täta bytesintervaller.
 
Jag hittade denna sida som var skitbra! Jag har själv inga bra erfarenheter om oljor men då jag letade lite info inför höstens oljebyte hittade jag denna sida. Har saknat tester på Biltema som är opartiska. Här har vanligt folk skrivit massor om Biltemas oljor (mest om biloljorna så klart). Jag skrev själv om mina egna erfarenheter som är riktigt bra då jag kört med oljorna i tre av mina bilar! Dom har även lagt upp Mc oljan alla har diskuterat om här så det är ju bra om folk får reda på sanningen om MC oljan :) :banana

http://biltemakollen.se/?p=225
 
Finns det någon anledning att inte köpa okq8 sbk racing för ca 70:-/l?
är Biltema ännu billigare?
 
I nästa nummer av svenska Motorrad, testar de motoroljor. Vet inte om BT är med men spännande blir det.
Min förhoppning är att de räcker lång näsa åt märkena från Fina Gatan...
 
Finns det någon anledning att inte köpa okq8 sbk racing för ca 70:-/l?
är Biltema ännu billigare?

Om man behöver mindre än 20 liter och inte orkar ta jobbet att dela med kompisar så blir den väl dyrare. Alla vill inte sitta på ett lager för fem års förbrukning.

Biltemas kostar några kronor till per liter men då i 1 liters flaska. Var förvisso något ställe som splittade upp OKQ8as i lösvikt men om man inte råkar bo nära den handlaren så kvarstår problemet.
 
Om man behöver mindre än 20 liter och inte orkar ta jobbet att dela med kompisar så blir den väl dyrare. Alla vill inte sitta på ett lager för fem års förbrukning.

Biltemas kostar några kronor till per liter men då i 1 liters flaska. Var förvisso något ställe som splittade upp OKQ8as i lösvikt men om man inte råkar bo nära den handlaren så kvarstår problemet.

Jupp, svenssons livs i alingsåstrakten!
 
Jag hittade denna sida som var skitbra! Jag har själv inga bra erfarenheter om oljor men då jag letade lite info inför höstens oljebyte hittade jag denna sida. Har saknat tester på Biltema som är opartiska. Här har vanligt folk skrivit massor om Biltemas oljor (mest om biloljorna så klart). Jag skrev själv om mina egna erfarenheter som är riktigt bra då jag kört med oljorna i tre av mina bilar! Dom har även lagt upp Mc oljan alla har diskuterat om här så det är ju bra om folk får reda på sanningen om MC oljan :) :banana

http://biltemakollen.se/?p=225

Äldre motorer utan katalysator är konstruerade för olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat. När jag fick återfall till MC-åkandet 2009 innehöll flera av Biltemas oljor ZDDP i gamla tiders dosering 1 - 2,5%.
Lätt att läsa ut i säkerhetsdatabladen.
Exempel på oljor med ZDDP var 2009 Biltema Turbodiesel 15W-40 (mineral) och Biltema 5W-50 (helsyntet)
Jag har kört mina hojar på båda utan problem.
MEN nu har Biltema blivit politiskt korrekt, PK helt enkelt. Eftersom fosforn i ZDDP långsamt förstör katalysatorn så katalysatorn inte får den förväntade livslängden 150000miles = 24000mil.
Nu kan ZDDP halten vara 0%. Exempel.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
<1% innebär, kan vara 0%.
Anpassat för moderna politiskt korrekta hojar med katalysator.
Så jag har bytt till Q8 Moto SBK Racing 10W-50, finns hos din lokala SWEDOL butik.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Och det är inget som hindrar att använda olja med ZDDP i hojar med katalysator.
För att minska motor slitaget. När jag läste om Motorrads 5000mila test av BMW S1000RR där hojen fick kamaxelras efter ca 2500 mil kom jag att tänka på att de nog kört med olja utan ZDDP, min gissning. Det kan ju också varit dålig kvalite på kamaxeln......
Byta katalysator efter 12000mil är ingen stor utgift. Om du känner för det.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=katalysator
 
Last edited:
I nästa nummer av svenska Motorrad, testar de motoroljor. Vet inte om BT är med men spännande blir det.
Min förhoppning är att de räcker lång näsa åt märkena från Fina Gatan...
Upprepar vad jag skrivit tidigare.
Exet jobbade på ett oljebolag med att bl a göra tester på olja och då inkluderade det ibland även konkurrenternas produkter (och BT:s.)
Resultaten var sekretessbelagda men på min fråga så fick jag veta att BT:s produkter definitivt inte var bland de sämsta och att många "märkesprodukter" ofta låg mycket nära gränsvärdena för resp klassning. Ofta var det visk som var svår att upprätthålla.
Detta var iofs ett tag sedan...
:va
 
Men sen måste man ju värdera de snygga "dekalerna" som följer med när man betalar för all Reklam som görs för de sk. Märkesoljorna. Titta bara på all Motorsport, Nascar, F1 mm.

Hur skulle det gå om alla vi "motornördar" började tänka på och värdera "fakta" när vi köper grejor till våra "käraste".
Tex. Avgassystem, Marvin, Acrapovik mfl. Tändstift NGK "Iridium" mm.

Gammal varitesång från -30talet:
"Allt går att sälja med mördande reklam...kom och köp konserverad gröt".

Låter som en "skröna", och var en fiktion då, verklighet idag inom alla områden!

/KentW
 
??? Var detta på allvar eller menade du Leifs Livs på östra gärdet?

Nja skrev alingssåtrakten (då jag inte var helt säker) men nu när jag kollar ligger svenssons livs i Alvhem, ganska nära alingssås eller strax norr om kungälv eller väster om alingssås, du har inte så långt dit:tummenupp

image.jpg
 
Last edited:
Nja skrev alingssåtrakten (då jag inte var helt säker) men nu när jag kollar ligger svenssons livs i Alvhem, ganska nära alingssås eller strax norr om kungälv eller väster om alingssås, du har inte så långt dit:tummenupp

View attachment 391773

Åh, tack men jag har en tjugeliters SBK Racing i garaget, den kommer räcka några säsonger.
 
Back
Top