Biltemas olja?

Kört på Biltemas racingolja och filter på mina crossar och har inte haft några problem alls med det. Kommer att kör på samma olja på min z1000, filter ja byta ofta? Ja kanske det då.
 
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.

JASO MA1 är mig veterligen lågfriktion och enbart avsedd för MC med torrkoppling. Altså är Jaso MA2 högsta klasnsingen för MC med våtkoppling.
 
API är kvalitetsklassning.
"S" betyder att den är avsedd för bensinmotorer.
"E", "F" och "G" är kvaliteten som är högre ju "senare" bokstav.
Alltså är "G" två snäpp bättre än "E".
Högsta nuvarande klassningen är "M".
Motorcykeloljor skall vara JASO klassade (en kvalitetsklassning speciellt för motorcykeloljor, med hänsyn tagen till att motoroljan även smörjer växellåda och koppling)
Viskositeten anges efter de gamla enkelgradiga oljorna.
En 10W/30 olja flyter som en rak 10 olja vid noll grader.
En rak 10 blir bara slask vid drifttemperatur.
30 betyder att den flyter som en rak 30 olja vid 100 grader.
Därför bör du välja en olja med viskositetsspannet 10W/40, så funkar den året runt.
Viskositeten är inte så känslig egentligen.
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.

Mycket bra! Tackar :)

En fråga till då. Finns det någonting som förhindrar att man blandar mineral med helsyntet?
 
Nej, det säljs ju redan i butik, kallas delsyntet och är en blandning av helsyntet och mineralolja.

Ja, det är väl så.

Anledningen till att jag är lite försiktigt och frågvis är för att polaren som köpte min gamla XR började köra på någon riktigt bra olja (kommer inte ihåg vilken). Medans jag hade kört på en (från Honda rekommenderad) billigare olja. Tog inte mer än 15-20 timmar innan den började gå dåligt och strax efter skar toppen. Vi fattade ingenting men fick som svar från Honda att den kördes på fel olja?

Finns det någon nackdel att köra på olja med "för hög" klassning enligt rekommendationerna från tillverkaren :va
 
Källhänvisning till vad? Vad dom har för klassning etc är enkelt och finns i oljetrådarna.

Källhänvisning till att dom får leveranser från någon som säljer samma olja dyrare under samma namn lär bli svårt, Feltema lär vara förbjudna att nämna det i officiella dokument då det skulle innebära minskad incitament att köpa dom dyrare produkterna om man får bekräftat att det är samma som billigare (vissa här på sporthoj undantaget som säger att dom av princip köper det dyraste även om det finns billigare produkter som är likadana :D)

Precis. Fast jag förstår att det i det här fallet får vi nöja oss med hörsägen i och med det som du själv beskriver.
Angående deras klassning och sådan information är det inga frågor.

Tycker bara att det i alla diskussioner kring BT-olja finns så lite konkret fakta (bortsett från deras klassning). Det gör att det för min del vore intressant att få veta vem som levereras BTs olja och om de levererar samma olja under annat namn. Företagshemligheter som knappast går att få på papper förstår jag.

Fast klassningen är i och för sig det mest konkreta i att det är en godkänd och bra olja och mer än så får man väl nöja sig med det tills det att någon kan komma fram med testfakta åt ena eller andra hållet.

Jag kör själv med den och går efter klassningen och precis som många andra tycker jag inte att den vare sig luktar eller smakar annorlunda;)

Syntet är inte alltid bäst. Körde syntet i en Husqvarna 570 och det tyckte inte lamellerna om. Slutade i fett lamellslir och slutligen nya lameller. Delsyntet gillade den hojen allra bäst.

Står det mineral så kör mineral. Enda som skiljer på vinter/sommarolja är viskositeten som tidigare sagts.



Då vet vi det. Tack!

Vilken syntetolja körde du med?
Jag körde på "SBK Racing helsyntet någonting TROR JAG:va" i Husabergaren (och Husky 570) och den slirade titt som tätt. Den var inte JASO-klassad (om jag inte missminner mig, stor dunk från Hydroscand var det iaf) vilket då kan ha varit var anledningen då sliret försvann då jag körde JASO-klassad/rekommenderad olja.:tummenupp

Edit. Motorex tror jag var den som rekommenderades.
 
Last edited:
Ja, det är väl så.

Anledningen till att jag är lite försiktigt och frågvis är för att polaren som köpte min gamla XR började köra på någon riktigt bra olja (kommer inte ihåg vilken). Medans jag hade kört på en (från Honda rekommenderad) billigare olja. Tog inte mer än 15-20 timmar innan den började gå dåligt och strax efter skar toppen. Vi fattade ingenting men fick som svar från Honda att den kördes på fel olja?

Finns det någon nackdel att köra på olja med "för hög" klassning enligt rekommendationerna från tillverkaren :va

Ja som jag flera ggr skrivit tidigare så är tex tex bilolja av modern lågfriktionstyp (ACEA A5/B5) farlig i många äldre motorer samt motorcykelmotorer pga av för låg bärighet (HTHS) . Dessa oljor har även låg mängd zink (ZZDP) för att ge lång livslängd åt katalysatorn. Ska man köra på bilolja är det en rejs eller dieselmotorolja man ska ta. Alltså A3/B3.
 
Vilken syntetolja körde du med?
Jag körde på "SBK Racing helsyntet någonting TROR JAG:va" i Husabergaren (och Husky 570) och den slirade titt som tätt. Den var inte JASO-klassad (om jag inte missminner mig, stor dunk från Hydroscand var det iaf) vilket då kan ha varit var anledningen då sliret försvann då jag körde JASO-klassad/rekommenderad olja.:tummenupp

Edit. Motorex tror jag var den som rekommenderades.

SBK Racing är JASO klassad och fungerar utmärkt ihop med våtkoppling. Har aldrig hört någon som haft verifierade problem med den och själv kör jag den i 30-talet mc motorer med goda resultat.
 
SBK Racing är JASO klassad och fungerar utmärkt ihop med våtkoppling. Har aldrig hört någon som haft verifierade problem med den och själv kör jag den i 30-talet mc motorer med goda resultat.

Det jag var osäker på om det var den. Måste kolla med brorsan som köpte den. Har själv kollat nu å ser att den e jaso-klassad. 5-6 år sedan så minnet kan svikta vilken av dunkarna som fick det att slira. Slutade med att jag inte använde någom av de 2 20-litersdunkarna. Problemet slutade dock när jag bytte olja.
 
Det jag var osäker på om det var den. Måste kolla med brorsan som köpte den. Har själv kollat nu å ser att den e jaso-klassad. 5-6 år sedan så minnet kan svikta vilken av dunkarna som fick det att slira. Slutade med att jag inte använde någom av de 2 20-litersdunkarna. Problemet slutade dock när jag bytte olja.

Mc-kopplingar är individuella, olika tillverkare använder olika friktionsmaterial. Tex är halvsynteten Castrol GPS känd för att kunna slira en del yamaha R1-kopplingar, medan husqvarnaauktoriteten Halvard Motor åas har GPS som käpphäst i HVA-motorerna.

En del friktionsmaterial, bla Red Alto tror jag, har problem med den del syntetoljor. De kan bli hala och släppa ifrån sig fibröst material.
 
Last edited:
SBK Racing är JASO klassad och fungerar utmärkt ihop med våtkoppling. Har aldrig hört någon som haft verifierade problem med den och själv kör jag den i 30-talet mc motorer med goda resultat.

Har nu kollat å det var SBK Racing som fick min koppling på Husa Fc550 att slira/hugga likaså på brorsans Husky 570. Skumt då den sägs vara bra mot just det. Bra pris var det iaf för 20-litersdunkarna. Nu var detta 5-6 år sedan så om det har betydelse vet jag inte.
 
Mc-kopplingar är individuella, olika tillverkare använder olika friktionsmaterial. Tex är halvsynteten Castrol GPS känd för att kunna slira en del yamaha R1-kopplingar, medan husqvarnaauktoriteten Halvard Motor åas har GPS som käpphäst i HVA-motorerna.

En del friktionsmaterial, bla Red Alto tror jag, har problem med den del syntetoljor. De kan bli hala och släppa ifrån sig fibröst material.

Det är väl främst BMW, Husqvarna och KTM som har varit känsliga, om jag minns rätt.
 
Angående JASO-klassningen så ignorerar jag den. Brukar köpa 25l i stöten av det jag kommer över billigt med bra klassning sedan kör jag samma olja i både mina bilar och hojar. Än så länge har det gått bra peppar peppar men den dagen det inte går bra och ag tvingas köpa nya lameller så anser jag ändå att dessa lameller är insparade flera gånger om.
Undantaget är 2t-motorer som jag kör på ATF.
 
Kör BT Race olja i min Kwak sedan två år, inga problem än så länge. Byter innan vintern + ett mitt i säsongen, nytt filter varannan gång.
 
Vilken syntetolja körde du med?
Jag körde på "SBK Racing helsyntet någonting TROR JAG:va" i Husabergaren (och Husky 570) och den slirade titt som tätt. Den var inte JASO-klassad (om jag inte missminner mig, stor dunk från Hydroscand var det iaf) vilket då kan ha varit var anledningen då sliret försvann då jag körde JASO-klassad/rekommenderad olja.:tummenupp

Edit. Motorex tror jag var den som rekommenderades.

Har inte i huvudet, men beställde en 20l-dunk från OK-Q8 och det var deras egna olja, en delsyntet. SBK Racing nåt! Ska kolla upp det nästa gång jag är i garaget. Det jobbiga var att det inte gick att få väck sliret från mina gamla syntetnedsölade lameller utan var tvungen att köpa nya för att den skulle få fäste igen.

Men men, thats lajf :)
 
Min 20L dunk köpte ja för minst 2 år sen... Men nu blev ja lite tvehogsen...

För 2 år sedan hade den 15W-50, men sedan i somras 10W-50. Jag köpte olja både förra året och nu i år. Försäljaren berättade det också att SBK Racing hade bytt viskositet. Detta pga nya rön enl säljaren.

Har inte i huvudet, men beställde en 20l-dunk från OK-Q8 och det var deras egna olja, en delsyntet. SBK Racing nåt! Ska kolla upp det nästa gång jag är i garaget. Det jobbiga var att det inte gick att få väck sliret från mina gamla syntetnedsölade lameller utan var tvungen att köpa nya för att den skulle få fäste igen.

Men men, thats lajf :)

SBK Racing är en helsyntet, ej delsyntet.
 
Last edited:
Kanske lite intressant för någon

http://micapeak.com/info/oiled.html

förresten är det inte Havoline som säljs på Rusta ?
en sån Valvoline kopierad utseende har jag för mig. aldrig tänkt på om det var riktig olja ens...

Men alltså finns det verkligen inga vettiga oberoende oljetester publicerade i detta land typ ? är inte det märkligt :va
 
Last edited:
Back
Top