Jag skall sälja Boris special racingolja dyrt här på SH och sen ebställa allt härifrån:
http://www.enerplus.com.my/industry-motor-oil.html
hehe du hade ju lätt kunnat göra dig en hacka...tyvärr köper folk märket så ofta utan att tänka...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag skall sälja Boris special racingolja dyrt här på SH och sen ebställa allt härifrån:
http://www.enerplus.com.my/industry-motor-oil.html
Biltemaoljan kommer från ett britiskt oljebolag (stort som fan men minns inte vad de heter) enligt en anställd på Biltema jag pratade med uppe i Västerås. Den första riktigt kompetenta medarbetare jag träffat på biltema faktiskt, han redovisade i princip allt om oljan. Visade info om företaget osv samt att oljan säljs betydligt billigare då den inte packats om till en märkesolja. Jag kommer att köra på dessa oljor i vid nästa byte. Filtrerna vette fan...
edit: Det är INTE Repsol.
Någon som är på? 300kr/L och då garanterar jag att den är speciellt designad för just din motor, ger 5 hästar till och används av alla i MotoGP...
Mmmm BT och kompetens? Tjena...
Edit. Innan du säger att det inte är Repsol så ta fram riktiga fakta. Räcker inte Me din polare på BT![]()
Ang det. På min Defenda skall jag köra på en viss klassning under sommaren och en annan på vintern. Men mineralolja rekommenderas alltid? Kör på BT:s mineral olja nu. Men till vintern räcker inte klassningen till. Kan jag då utan problem byta till BT:s syntetolja som håller rätta klassningen?
Lätt! Men då måste du garantera att ja inte får kortare fjädringsväg eftersom ja tänkt hälla den i en husa... Om så e fallet så fortsätter ja nog me ok/q8 sbk 15/50 för den har ja bra fjädringsväg me
![]()
Så det du menar är att det är ok att köra på syntetisk om man kört på¨mineral innan? Bara "viskositetstalet" stämmer?
Jag har svårt för att förstå varför de rekomenderar mineralolja.
Mig veterligen finns det ingen fördel.
Viskositetsspannen är så stora (oljan ändrar tröghet mindre) nu för tiden att sommar/vinterolja känns ganska meningslöst.
Det som är viktigt är att det är en olja avsedd för våta kopplingar och att JASO-klassningen är tillräcklig.
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?
När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??
Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär![]()
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?
När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??
Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär![]()
Med tanke på allt skit jag lyckats få från Biltema när jag köpt bromsdetaljer så ger jag numera inte ett skit för deras produkter. Oljan kanske är bra men jag tänker inte ens tanken längre att prova den.
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?
När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??
Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär![]()
API är kvalitetsklassning.
"S" betyder att den är avsedd för bensinmotorer.
(Stämmer, S= Service station oils, alltså bensinmacksoljor/bensinmotoroljor, C=Commercial oils, alltså dieselmotoroljor. Efter kriget när SAE normen skapades var det ju bara kommersiella farkoster som hade dieselmotorer)
"E", "F" och "G" är kvaliteten som är högre ju "senare" bokstav.
Alltså är "G" två snäpp bättre än "E".
Högsta nuvarande klassningen är "M".
Motorcykeloljor skall vara JASO klassade (en kvalitetsklassning speciellt för motorcykeloljor, med hänsyn tagen till att motoroljan även smörjer växellåda och koppling)
Viskositeten anges efter de gamla enkelgradiga oljorna.
En 10W/30 olja flyter som en rak 10 olja vid 40C grader.
En rak 10 blir bara slask vid drifttemperatur.
30 betyder att den flyter som en rak 30 olja vid 100 grader.
Därför bör du välja en olja med viskositetsspannet 10W/40, så funkar den året runt.
Viskositeten är inte så känslig egentligen.
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.
Bra inlägg, rättade upp en temp bara.
Biltemas produkter legopackas på ett antal orter i Sverige.
Bromsvätskan köps in i bulk från England.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |