Biltemas olja?

Off topic:
Det är roligt att folk argumenterar för att biltema oljan har bra kvalite kontra pris. Men det är fortfarande förbannat mycket dyrare med ett ras om oljan skulle vara lite sämre. Är det fortfarande bra kvalite kontra pris då?
Jag säger inte att oljan är bättre eller sämre, det jag säger är att med det lilla jag kört med oljan så har jag sett ett annorlunda slitage i motorn. På motarder har vi en annan trimningsgrad och en cylinder vilket kan vara en bidragande orsak så jag rekommenderar därför inte oljan till cross/motard. När jag kommer med argument mot oljan så kommer det inga vettiga motargument. Harrgren: Du säger att den tappas i samma hall, men är det samma olja som statoil racingway? Ni klagar på att jag skriver en ovetenskaplig kommentar. Kom då med motbevis (vetenskapliga) så kanske jag provar biltema igen.

Nu har jag fått tag i Q8 SBK racing som är billigare än biltema oljan så det är egentligen utagerat.

Vet nån om det skall vara stor skillnad i viskositet mellan en 10w-40 och en 15w-50 olja vid 30-40C?
 
det jag säger är att med det lilla jag kört med oljan så har jag sett ett annorlunda slitage i motorn.

Intressant. Hur skiljer sig slitagen? Hur kom du fram till att det var pga av oljan?

Nyfiken eftersom jag själv kört med både sbk och biltema i många år.
 
här e en liten guide iaf:tummenupp

Denna bild säger beskriver väl mest användningsområde och säger inte så mycket om viskositeten vid 40C mellan 10w-40 och 15w-50.

Jag är för dåligt insatt i när en olja fungerar som bäst men biltema oljan var väldigt tunn över 30C jämfört med andra oljor jag kört på. Kanske bara inbillning iofs :va
 
Last edited:
Intressant. Hur skiljer sig slitagen? Hur kom du fram till att det var pga av oljan?

Nyfiken eftersom jag själv kört med både sbk och biltema i många år.

Som i tidigare inlägg så klagar jag på att biltemas olja var väldigt svart/smutsig med en hel del metallspån. Jag körde dock för kort tid för att kunna se slitage med blotta ögat när motorn var nerplockad. Så visst, slitage är väl fel ord.

Men SBK oljan var renare vid samma körförhållanden före och efter jag provade biltema oljan.
 
Off topic:
Det är roligt att folk argumenterar för att biltema oljan har bra kvalite kontra pris. Men det är fortfarande förbannat mycket dyrare med ett ras om oljan skulle vara lite sämre. Är det fortfarande bra kvalite kontra pris då?
Jag säger inte att oljan är bättre eller sämre, det jag säger är att med det lilla jag kört med oljan så har jag sett ett annorlunda slitage i motorn. På motarder har vi en annan trimningsgrad och en cylinder vilket kan vara en bidragande orsak så jag rekommenderar därför inte oljan till cross/motard. När jag kommer med argument mot oljan så kommer det inga vettiga motargument. Harrgren: Du säger att den tappas i samma hall, men är det samma olja som statoil racingway? Ni klagar på att jag skriver en ovetenskaplig kommentar. Kom då med motbevis (vetenskapliga) så kanske jag provar biltema igen.

Nu har jag fått tag i Q8 SBK racing som är billigare än biltema oljan så det är egentligen utagerat.

Vet nån om det skall vara stor skillnad i viskositet mellan en 10w-40 och en 15w-50 olja vid 30-40C?

Är du orolig över ras, så är det nog säkrare byta märke, än olja:tummenupp
Har inte alla oljenördar insett ännu att det är the same shit ännu:va:va

Rekommenderar INTE biltemas olja till en motard/cross.

Resonerade så här när jag valde att prova: om biltemas olja kostar 75:- och Q8 SBK RACING eller Sweedex kostar 55:- så måste den vara ok :) Uppfyller ju dessutom alla nödvändiga standarder och de flesta här har inget emot oljan.

Körde en tävling med motarden och har aldrig haft så mycket skit i oljan efter 2h. Visst, det är inte världens mest objektiva test men när oljan är kolsvart så blir man lite nervös. Efter biltema oljan fick jag beställt 25L SBK RACING och nu ser det mycket bättre ut. Sweedex var dock överlägsen men jag har blivit av med min beställarkontakt.

Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.

Du svamlar bara massa, jag har kört med flera olika oljor, inte fan är den tunnare, det är ju samma olja som finns och säljs i andra förpackningar, är dessa oljor oxå tunnare? , har du gjort viskositetstest:vaAtt oljan blir svart skall du väl bara vara tacksam över, då fyller den sin funktion och får bort, sot och slaggprodukter, den kanske t om var snäppet värre och löste upp gammal skit som andra oljor inte bet på:fakta

Att en olja skall se "renare" ut efter man kört, är inget kvitto på eller garanti för att den oljan är bättre.


Metallspån, ja tacka din ktm motor för det, inte Biltema oljan...
 
Last edited:
jag kör biltema i hayabusan

kört många mil med den. inga problem

inbillar mig ibland tom att den går tystast med denna

häll i och gasa helvete!
 
Ok-Q8 & Biltema är samma olja. Oljorna uppfyller dagen krav är den api & acea godkänd så är det bara att köra det du betalar for dom dyrare oljorna är deras jävla reklam å märke
 
Att en motorolja blir svart fort är väl bara ett tecken på att den gör sitt jobb och löser skit och binder den i oljan istället?
Har man däremot metallspån i kanske det inte är så jäkla bra, men det kan ju bero på annat än oljan.
 
Har Biltema bara 10W/40 Olja? Tror det ska vara 15W/50 till Millen nämligen! Annars är jag sugen på att testa!
 
Det går inte att smörja sig fattig!!!!!

Allt biltema säljer är bara skit. Varför skulle det vara nån skillnad när det gäller deras olja.

Att tro att det är samma kvalitet som etablerade märken är för f-n pinsamt.
 
Orkar inte läsa genom alla inlägg här men kan tillägga att har om man varit på bygget där de tappar upp oljan på dunkar ser man hur Statiols finast oljedunkar blir fylda och efter det kommer Biltemas dunkar och fylls på med samma olja.

Jag kör biltemas syntetolja i både Mercan och hojen, har inte upplevt att koplingen slirar mer med den hittils som vissa säger.
 
Det finns två typer av oljeköpare

1. Köper det dyra för den är bäst
2. Köper det billiga för den är lika bra

Båda är grymt nöjda med köpet :tummenupp

Typ 1 glider oftast mot Typ 2 när skaffat sig lite fakta/erfarenhet :tungan


/Stefan
 
Last edited:
nu sticker jag in med lite hrmm "fakta" från mitt håll..
min bakgrund är kemiingenjör ( PhD )
dock så är inte olja och dess egenskaper mitt område för 5 öre men att göra ett visko test kan jag utan problem.

jag har gjort visko test på biltemas racing olja med referens mot ett visko test på Motul 300 vid 3 olika temp områden ( 75c,85c,105c ) och 6 olika kalibratorer som labet hade för detta instrument.
OBS detta gjordes i labmiljö,ett referenslab och inte i en motor.

Mätinstrument var:

Tillverkare
Anton Paar

http://www.anton-paar.com/AX/en/60/36#Features

Viscosity range 0.3 to 2 500 (20 000) mPa.s

Repeatability* < 0.1 %

Reproducibility** < 0.5 %

Time measuring range 0 - 250 s (1000 s)
Resolution 0.001 s

Accuracy < 0.002 s

Temperature range + 5 - 135 °C

Resolution 0.01 °C
Accuracy < 0.05 °C

instrumenten kördes innan med deras kalibratorer och och med referens temp probe ( Fluke )




I och med att jag är på semester så har jag ingen dokumentation om denna test förren på måndag.:rolleyes:


mina tester visade mindre viskositets diffar på alla områden men värst på högre områden ,det diffade som mest 18% på tempområdet 105 grader celsius jämfört med Motul 300,105 grader var max för vårt instrument utan att tumma på mätnogrannhet för temperaturområdet.

dock så tror jag inte att detta i sig påverkar..
el så kanske det gör det,det får ngn oljekunnig berätta mer om.

för att ta reda på detta måste man göra utförligare tester.oljefilm osv för att mer noga ta reda på hur oljan jobbar.

att bara ta och göra en visko test i sig visar inte mer än att oljan flyter lättare men det säger inte om oljefilmen i sig är bättre el sämre än dyrare oljor.

utskrifter och testresultat kommer på måndag.
 
nu sticker jag in med lite hrmm "fakta" från mitt håll..
min bakgrund är kemiingenjör ( PhD )
dock så är inte olja och dess egenskaper mitt område för 5 öre men att göra ett visko test kan jag utan problem.

utskrifter och testresultat kommer på måndag.

Äntligen nån som tar sig ett test när det gäller fin/ful oljor, denna diskution har ju för det mesta bara varit en massa snack från de olika "lägrena".

När det gäller fin/ful oljor för min sida så skulle jag inte alls ha nått emot att köra ful olja från Biltema, den dagen jag får det bevisat att det är minst lika bra som "fin" oljan...

Hittills har jag tyvärr inte sett det så man får fortsätta att köra med dyr oljan..
 
Det finns två typer av oljeköpare

1. Köper det dyra för den är bäst
2. Köper det billiga för den är lika bra

Båda är grymt nöjda med köpet :tummenupp

Typ 1 glider oftast mot Typ 2 när skaffat sig lite fakta/erfarenhet :tungan


/Stefan
:tummenupp Exakt!

Fantastiskt att det finns så många som tycker att det är helt befogat - utan vidare erfarenhet eller kunskap - att tala för och emot vissa produkter.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top