Biltemas olja?

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
AJAJ! min kompis körde på biltema olja och det gick åt fanders.
Däcket började slira och sladda sedan var olyckan ett faktum!!!

KÖR INTE PÅ BILTEMA OLJA säger jag bara.


E de oljans fel att däcket började slira??? nu får du förklara dej...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
AJAJ! min kompis körde på biltema olja och det gick åt fanders.
Däcket började slira och sladda sedan var olyckan ett faktum!!!

KÖR INTE PÅ BILTEMA OLJA säger jag bara.

Har likartat erfarenhet. Hällde biltema bilolja i bilen (Golf-III) och efter det ville stereon bara spela hip-hop. Jävla dynga!!! :mad:
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Har likartat erfarenhet. Hällde biltema bilolja i bilen (Golf-III) och efter det ville stereon bara spela hip-hop. Jävla dynga!!! :mad:

:skrattaåt

ok ni har övertygat mig nu blir det biltema olja nästa oljebyte.:tummenupp
 

Nicotin

Guest
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?
Ett fåtal av mina rettor har klarat av Q8 SBK RACING, bara slirande koppling som följdfel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?
Dina lameller trivs inte med den oljan.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Rekommenderar INTE biltemas olja till en motard/cross.

Resonerade så här när jag valde att prova: om biltemas olja kostar 75:- och Q8 SBK RACING eller Sweedex kostar 55:- så måste den vara ok :) Uppfyller ju dessutom alla nödvändiga standarder och de flesta här har inget emot oljan.

Körde en tävling med motarden och har aldrig haft så mycket skit i oljan efter 2h. Visst, det är inte världens mest objektiva test men när oljan är kolsvart så blir man lite nervös. Efter biltema oljan fick jag beställt 25L SBK RACING och nu ser det mycket bättre ut. Sweedex var dock överlägsen men jag har blivit av med min beställarkontakt.

Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.


Jag jobbar på OKQ8 Smörjmedelsfabrik och kan informera om att Biltemas olja tappas i Statoils fyllhall i nynäs = Statoil och biltema är samma olja.

Q8 SBK Racing är bra men inte att jämföra med castrols oljor som håller en mycket högre standard.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Rekommenderar INTE biltemas olja till en motard/cross.

Resonerade så här när jag valde att prova: om biltemas olja kostar 75:- och Q8 SBK RACING eller Sweedex kostar 55:- så måste den vara ok :) Uppfyller ju dessutom alla nödvändiga standarder och de flesta här har inget emot oljan.

Körde en tävling med motarden och har aldrig haft så mycket skit i oljan efter 2h. Visst, det är inte världens mest objektiva test men när oljan är kolsvart så blir man lite nervös. Efter biltema oljan fick jag beställt 25L SBK RACING och nu ser det mycket bättre ut. Sweedex var dock överlägsen men jag har blivit av med min beställarkontakt.

Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.

En mycket oveteskaplig kommentar.

En av oljans egenskaper är at förflytta skit från motorns kritiska punkter till tråget och filtret. Har oljan gjort sitt jobb och motorn är skitig av sig borde oljan vara skitig efter en tids körande.

Är oljan helt ren så bildas det ingen skit eller så funkar inte oljan som den skall.

Eller så gjorde Biltema oljan ren din motor och du straffar den stackarn för det.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Förklara gärna för mig varför biltema oljan är tunn som vatten när den är varm medans Q8 SBK RACING eller Sweedex håller sin "tjockhet" bättre. Visst dom är 15W-50 men så stor skillnad skall det väl inte vara.

En av anledningarna till att du kanske upplever Biltemas olja som tunnare är för att den faktiskt är det. :rolleyes: Det är en 10w-40 och inte en 15w-50.

EDIT: Visserligen så kanske jag missförstod dig. Tolkade det först som om du trodde alla tre var 15w-50. Bortse då ifrån ovanstående påpekande :huvet
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
En mycket oveteskaplig kommentar.

En av oljans egenskaper är at förflytta skit från motorns kritiska punkter till tråget och filtret. Har oljan gjort sitt jobb och motorn är skitig av sig borde oljan vara skitig efter en tids körande.

Är oljan helt ren så bildas det ingen skit eller så funkar inte oljan som den skall.

Eller så gjorde Biltema oljan ren din motor och du straffar den stackarn för det.

Inte så vetenskapligt, jag vet. Men det kan också vara så att biltemas olja inte gör sitt jobb. Smörjer oljan motorn rätt så skall det inte bildas så mycket skit.

Haft nere motorn två gånger när jag körde på sweedex och den såg ny ut. Hade nere motorn igen efter försöket med biltema oljan men kan inte se att motorn slitits mer efter 2h. Men det är mycket märkligt att det blir mer skit i oljan med biltema.

En av anledningarna till att du kanske upplever Biltemas olja som tunnare är för att den faktiskt är det. :rolleyes: Det är en 10w-40 och inte en 15w-50.

EDIT: Visserligen så kanske jag missförstod dig. Tolkade det först som om du trodde alla tre var 15w-50. Bortse då ifrån ovanstående påpekande :huvet

Jag förstod att biltema är 10w-40.
Tycker ändå att det är märkligt med en så stor skillnad i viskositet. Brukar bara starta upp hojen i nån minut för att få upp lite temp och dra med skiten innan jag byter oljan.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Inte så vetenskapligt, jag vet. Men det kan också vara så att biltemas olja inte gör sitt jobb. Smörjer oljan motorn rätt så skall det inte bildas så mycket skit.
Jag är helt säker på att den gör sitt jobb mer än tillräckligt bra.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej, jag har tuktat många stenhårda mil med massa bus och slit på motorn med biltemaolja och jag tycker den har funkat kanon och inte har min motor lidit av ekonomioljan från biltema.
Har ju råd att byta olja två gånger för samma pengar som ett med en dyrare olja.

Biltemaolja håller riktigt hög klass till ett riktigt lågt pris är då min åsikt
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top