Biltemas olja?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag byter lameller ganska så omgående när jag har märker tendens till slir som först brukar märkas vid pådrag innan oljan är ordentligt uppvärmd och vid växlingar med helt genomvarm motor i höga farter när luftmotståndet är stort. När lamellerna börjar bli dåliga så kommer de att slira extra mycket även när motorn är helt genomvarm och kopplingen känns bra. Det finns ingen olja som kan reparera lameller som har börjat blivit brända och glaserade så det är bortkastade pengar att ens prova. Om det inte har gått för långt så slipper man också byta stålplattor om lamellerna byts i tid.

Givetvis hade du rätt, problemet finns kvar även med annan olja. Blir till att byta lameller nu. :)
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
OKQ8 SBK Racing 10W-50

När jag körde med Biltemas oljor 2010 - 2012 hade jag aldrig kopplingsslir. De oljor jag använde var Turbodiesel 15W-40, Biltema 5W-50 och Biltema MC-olja 10W-40. Och med den takt Biltema byter leverantör så borde det väl motsvara ett 10-tal olika oljor sålda under tre Biltema namn.

Om du bytt olja under säsongen och fått kopplingsslir så är ju oljan en möjlig orsak.
Är det så att du inte bytt olja under säsongen utan haft samma olja i motorn och kopplingen börjat slira i slutet säsongen så hade jag misstänkt kopplingen.
T.ex. att fjädrarna till slut blivit för korta. Fjädrarna sätter ju sig med tiden.

Gick 2012 över till OKQ8 SBK Racing 10W-50. Som jag fortfarande använder. Finns hos SWEDOL för ca 1400kr/20 liter. SWEDOL har också i 4 liters dunk.
Med högre pris/liter.
Och på OKQ8 macken för 189kr/liter. Förpackningar kostar !

Åk upp till Svenssons livs i Alvhem, han säljer Den oljan på lösvikt för 63kr litern :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top