Använder Nitverktyg från ADDEMOTO.
Steg 1) Böj upp låsbrickan på växellådsdrevet.
Hindra bakhjulet från att snurra runt och dra loss muttern som håller kedjedrevet på växellådsaxeln
Sedan Gamla kedjan:
Slipa ner en nitskalle på kedjan med slipskiva.
Tryck ut niten med Nitverktyget.
Byt dreven på växellådsaxel och bakdrevet på bakhjulet.
Montera dit bakhjulet och sätt dit nya kedjan.
Jag brukar lägga platsen för den saknade länken "nitlåset" ungeför kl 1330 på bakdrevet.
Fetta in hålen i kedjan och stiften på nitlåset med medföljande fett efter du satt dit två O-ringar på nitlåset.
Tryck igenom nitlåsstiften genom hålen i länkarna på kedjan.
Sätt ditt de sista två -O-ringarna, infettade.
Sätt dit den sista biten av nitlåset på stiften.
Använd nitverktyget för att pressa stiften genom hålen.
Med den första kedjan jag köpte från Addemoto medföljde 2 plåtbitar ca 1,5mm tjocka, vardera med U U formiga urtag.
Plåtbitarna med U U passar över O-ringarna i nitlåset och hindrar att O-ringarna manglas sönder under nitningen.
Med U U plåtbitarna på plats, tryck stiften genom den sista plåtbiten till det tar stopp.
U U bitarna hindrar då att nitlåset trycks ihop mer, O-ringarna skyddas.
På Kedjelåset från Addemoto har stiften ett litet hål i mitten.
Sätt in rätt stans i nitverktyget (platt yta med en liten kon på mitten)
Använd Nitverktyget och pressa ut nitarna.
Med Nitverktyget följde med en plåtbit med ett U-format jack smalare mot mynningen på U.
Niten ska gå in i U men det ska inte gå att dra ut niten genom mynningen på U.
Då är niten färdignitad.
Med kedjan på plats , lätt dra muttern på växellådsaxeln med momentnyckel.
Bara hålla bakhjulet stilla.