Biltemas kedjeverktyg

jag köpte biltemas verktyg, följde intruktionerna till punkt och pricka och det gick ändå sönder. visade sig att materialet i själva nit-verktyget var väldigt dåligt. så poröst att jag kunde ta sönder det med fingrarna om jag ville. åkte tillbaka och fick en ny sats på garanti. exakt samma bekymmer. åkte tillbaka och krävde pengarna tillbaka och det fick jag. gick in och köpte några dorn, åkte till verkstan och nitade kedjan med hammare, dorn och mothåll. fungerar väldigt bra fortfarande.

MVH Phille

Nitade min kedja med Biltemas verktyg i höstas och den var kalas. Första gången jag gjorde detta, men det gick ypperligt! =)

Detdär med att slipa ner en skalle på kedjan och sen trycka ut den med ett verktyg har jag aldrig förstått.

Jag kapar av hela kedjan på någon sekund med vinkelslip :7peta

Detdär med att slipa ner en skalle på kedjan och sen trycka ut den med ett verktyg har jag aldrig förstått.

Jag kapar av hela kedjan på någon sekund med vinkelslip :7peta

Bra!
Har ingen vinkelslip.
Jag har bara en sliptrissa ca 1 cm tjock och 6cm i diameter med ca 6mm axel. Jag sätter den i en borrmaskin och slipar bort nitskallen.
Jag har en känsla av att många tror
att man kan trycka igenom en nitat stift med kedjeverktyget och dela kedjan på så sätt.
Utan slipa/fila bort nitskallen. Inte konstigt att kedjeverktygen går sönder.
Tror det var BIKE som 2011 (12?) testade Biltemas kedjeverktyg. Testresultat: Det gick sönder.

150:- fick jag betala för att få en kedja nitad på lokala motorcross-verkstaden. Känns som rätt väl spenderade pengar för att veta att jobbet blir riktigt gjort. Han använd inget verktyg utan en spett som mothåll och kulhammare, precis som en annan MC-verkstad som jag gjort det hos tidigare.

Angående delningen av den gamla kedjan så slipar man bara ner nitskallarna på valfri länk med vinkelslip, slipstift, roterande fil eller hederlig gammal handfil och knackar ut de nerslipade pinnarna med ett dorn. Det är mycket enkelt.

Googlar och hamnar ju alltid här :P

Behöver byta kedja men saknar vettiga saker som vinkelslip, dorn, städ och annat som folk verkar använda och kikar istället på ett vettigt kedjeverktyg. Hittade ett på xlmoto för 500 kr men finns inte i lager på länge. Finns det någonstans där man hittar för liknande pris? Känns lite vanskligt att springa till Biltema med så varierande resultat.

Har hört alternativet att använda clips-lås och sen bara rulla till en verkstad på det och låta dom nita det för en billig peng. Kan man köpa clips-lås löst? Då kan jag bara köpa kedjebrytare för en 300.

Googlar och hamnar ju alltid här :P

Behöver byta kedja men saknar vettiga saker som vinkelslip, dorn, städ och annat som folk verkar använda och kikar istället på ett vettigt kedjeverktyg. Hittade ett på xlmoto för 500 kr men finns inte i lager på länge. Finns det någonstans där man hittar för liknande pris? Känns lite vanskligt att springa till Biltema med så varierande resultat.

Har hört alternativet att använda clips-lås och sen bara rulla till en verkstad på det och låta dom nita det för en billig peng. Kan man köpa clips-lås löst? Då kan jag bara köpa kedjebrytare för en 300.

Har man inte verktyg är just kedjebyte enklast att låta en verkstad göra, har slagit huvet blodigt innan jag kröp till korset och köptes biltemas verktyg, vilket funkar ok om man vet vad man gör och nitarna är av den förborrade typen, och inte den massiva, vid vilken man isåfall får avsluta med en kulhammar och mothåll istället.

Vinkelslip,bågfil eller fil och tålamod behövs även när man ska ha bort gammla kedjan, jag skulle personligen inte använda biltemas verktyg för att trycka ut en pinne ur en gammal kedja, känns som risken att dornpinnen i det kan knäckas är för befintlig...

Har man inte verktyg är just kedjebyte enklast att låta en verkstad göra, har slagit huvet blodigt innan jag kröp till korset och köptes biltemas verktyg, vilket funkar ok om man vet vad man gör och nitarna är av den förborrade typen, och inte den massiva, vid vilken man isåfall får avsluta med en kulhammar och mothåll istället.

Vinkelslip,bågfil eller fil och tålamod behövs även när man ska ha bort gammla kedjan, jag skulle personligen inte använda biltemas verktyg för att trycka ut en pinne ur en gammal kedja, känns som risken att dornpinnen i det kan knäckas är för befintlig...

Jag ska ju byta hela drivpaketet men det är kedjan som är det jobbiga här. Är det bättre att kanske ta delarna till verkstad och låta dom byta? Det lär dom väl inte ta allt för mycket för?

Jag har använt biltemas verktyg för att klämma ur nitar ur gamla kedjor varje gång jag bytt kedja med det nu, och det har funkat utmärkt varje gång. Skulle inte påstå att det är ett smidigt verktyg, men det ramlar inte i bitar så fort man använder det. Iaf inte för mig.
Hittar man något annat verktyg för samma pris eller mindre så tycker jag man ska köpa det istället dock.

instämmer föregående

kanonverktyg om man kan använda det

Instämmer även jag. Dock använde jag det minsta drivdornet först vilket var för litet i förhållande till niten i min kedja (taskigt ögonmått), så den gick åt skogen men gick upp en storlek och det funkade utmärkt. Även nitningen gick finfint om man tog sin tid.
Höll två dagar på Anderstorp i alla fall och det tycker jag är bra betyg :tummenupp

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...