Biltemas kedjeverktyg

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
är detta bra?
ska byta drivpaket på en Hayabusa
Har varit å tittat på det "live" och det ser ut att vara rejäla grejer

Var in på s-racing.se och läste att man ska kolla nitningen med en tolk
efteråt. vad är detta? såg ingen sådan i biltemasatsen

Nita nyss en kedja med lånade proffsgrejer,
Ingen tolk med där heller fast jag lånat på mcverkstad,
Tog skjutmått o mätte en färdig nit o jämförde för att ha något att gå efter Det är väl inte svar på din fråga för jag vet inte om det är rätt gjort,?Det är ju inte bra o pressa för mycket iaf har jag förstått,

Nita nyss en kedja med lånade proffsgrejer,
Ingen tolk med där heller fast jag lånat på mcverkstad,
Tog skjutmått o mätte en färdig nit o jämförde för att ha något att gå efter Det är väl inte svar på din fråga för jag vet inte om det är rätt gjort,?Det är ju inte bra o pressa för mycket iaf har jag förstått,

ok, hur vet man när det är klart då?
vevar man tills det blir stumt?

Ang när man ska ta bort den gamla kedjan...vart delar man den med fördel då?
på gamla nitlåset eller var som helst?

KÖP INTE!!! Vi skulle byta på en polares Busa och skiten gick sönder. Har sett många trådar om just detta ocha lla verkar gå sönder på samma sätt. Drog inte ens den hårt. Detta är ett NO GO!

Var som helst kan ju vara att det är svårare på gamla nitstället, pga hur det är gjort,Det är lättare o dela än vad man tror,,Får jag fråga o du har biltemkedja,? läste att de har så hårt nitlås - själva pinnen är stenhård,
det rekomenderades att köpa ett annan sort som är lite mjukare,,

Jag använde biltemas förra veckan. Va skeptisk till att göra det själv först men måste säga att jag blev nöjd med resultatet. Allt du behöver finns med.

Har bara kört en kortare väldigt lugn sväng än men ser ut att sitta där det ska. Får väl resultatet om ett par månader när skiten går av kanske:hihi

Tog det väldigt försiktigt när jag bröt kedjan. Vet hur lätt man sabbar ett kedjeverktyg till en vanlig trampcykel...och det e ju trots allt Biltema verktyg.

Var som helst kan ju vara att det är svårare på gamla nitstället, pga hur det är gjort,Det är lättare o dela än vad man tror,,Får jag fråga o du har biltemkedja,? läste att de har så hårt nitlås - själva pinnen är stenhård,
det rekomenderades att köpa ett annan sort som är lite mjukare,,

nej, köpt japansk EK kedja från s-racing.se

Trist om detta verktyget är skrot, funderade på att köpa ett själv :gnissla

Tror det problem som uppstått med biltemas nitverktyg beror på fel stans för verktyget. När pinnen är solid skall en annan stans än den som följer med användas.

Men vad vet jag?

Har ett biltema kedjeverktyg svårt att tro att de skulle gå sönder men de krävs ju viss teknik helt klart blev inget bra när jag gjorde de men e 110 procent säker på att de var mitt fel.
E du säker på hur man gör tycker jag du skall köpa dig ett kedjevertyg från biltema.

Tror det problem som uppstått med biltemas nitverktyg beror på fel stans för verktyget. När pinnen är solid skall en annan stans än den som följer med användas.

Men vad vet jag?

jag har också börjat fundera i den banan...alltså att folk har gjort fel.
tex tagit i för kung å fosterland vid nitningen.
och det är ju inte själva verktyget som pajat för vissa, utan själva
nitpressen

KÖP INTE!!! Vi skulle byta på en polares Busa och skiten gick sönder. Har sett många trådar om just detta ocha lla verkar gå sönder på samma sätt. Drog inte ens den hårt. Detta är ett NO GO!

gick den sönder vid brytningen eller nitningen??

samt vad gick sönder?

Last edited:
Om det går sönder är det väl bara o gå tbx o byta ?

Antagligen går det sönder för att folk gör fel/använder fel pinne vid brytning, och/eller nitar som dårar.
D.v.s det gamla vanliga syndromet: Dra svinhårt utan känsla.
De flesta verktyg har ju konstruerats av någon, och denne någon hade såklart en ide´om hur man skulle använda verktyget på RÄTT sätt, och dimensionerade det därefter.

Jag tror personligen inte att något kedjeverktyg är byxat för att (upprepade gånger) bryta en kedja rakt av, utan att man först t.ex slipar ner den nitskalle man avser pressa ut.
Nitskallarna GÅR ju givetvis (oftast) att pressa rakt igenom utan förbearbetning, om man bara blådrar, men varför inte underlätta för verktyget genom att ta en liten vinkelkap och slipa ner skallen jäms med plattan?

Och vid nitning: Det räcker med en aldrig så liten stukning. Ser du den med blotta ögat och den liknar den övriga kedjan (eller beroende på typ) så är det good enough. Det är inga laterala krafter på kedlelänkarna iaf, så de hoppar inte av.
Det är precis som med skruvar: De sitter inte hårdare för att man tokdrar.
Tar man i för mycket kan man istället få sprickor i materialet.

Att använda ett kedjeverktyg ar inte alls så lätt som man kan tro.

Last edited:
Aldrig använt något speciellt verktyg när jag hållt på med kedjor,endast vinkelslip,dorn,städ och en kulhammare till brytning och nitning och det har hittintills varit problemfritt.

Har iaf kollat biltemaverktyget och tycker det ser ok ut,håller nog med de som säger att felet nog befinner sig i handhavandet om man misslyckas och inte felkonstruktion med reservation för enstaka felaktiga verktyg.

Ska inhandla ett och gå lös på kedjan till RDn när den kommer,kan ge omdöme efteråt.

Henrik

Använder Nitverktyg från ADDEMOTO.
Steg 1) Böj upp låsbrickan på växellådsdrevet.
Hindra bakhjulet från att snurra runt och dra loss muttern som håller kedjedrevet på växellådsaxeln
Sedan Gamla kedjan:
Slipa ner en nitskalle på kedjan med slipskiva.
Tryck ut niten med Nitverktyget.

Byt dreven på växellådsaxel och bakdrevet på bakhjulet.
Montera dit bakhjulet och sätt dit nya kedjan.
Jag brukar lägga platsen för den saknade länken "nitlåset" ungeför kl 1330 på bakdrevet.
Fetta in hålen i kedjan och stiften på nitlåset med medföljande fett efter du satt dit två O-ringar på nitlåset.
Tryck igenom nitlåsstiften genom hålen i länkarna på kedjan.
Sätt ditt de sista två -O-ringarna, infettade.
Sätt dit den sista biten av nitlåset på stiften.
Använd nitverktyget för att pressa stiften genom hålen.

Med den första kedjan jag köpte från Addemoto medföljde 2 plåtbitar ca 1,5mm tjocka, vardera med U U formiga urtag.
Plåtbitarna med U U passar över O-ringarna i nitlåset och hindrar att O-ringarna manglas sönder under nitningen.
Med U U plåtbitarna på plats, tryck stiften genom den sista plåtbiten till det tar stopp.
U U bitarna hindrar då att nitlåset trycks ihop mer, O-ringarna skyddas.
På Kedjelåset från Addemoto har stiften ett litet hål i mitten.
Sätt in rätt stans i nitverktyget (platt yta med en liten kon på mitten)
Använd Nitverktyget och pressa ut nitarna.
Med Nitverktyget följde med en plåtbit med ett U-format jack smalare mot mynningen på U.
Niten ska gå in i U men det ska inte gå att dra ut niten genom mynningen på U.
Då är niten färdignitad. :)

Med kedjan på plats , lätt dra muttern på växellådsaxeln med momentnyckel.
Bara hålla bakhjulet stilla.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back