Biltemaolja Förstörde Min Mc

UltraMarine skrev:
2298954 Jag kör med biltemas lädertvål och olja på både mitt IXS och Dainese utan att sett något som du nämner.
Jag har dessutom använt det regelbundet.

Samma här faktiskt.

Rikkard skrev:
2299448 Fråga aldrig nån på Biltema om nåt i den stilen! De kan inte ett skit. Vet inte vad kraven är för att bli anställd där är!?

Jag själv och många med mig har köpt tänddelar till bilen, och kommit hem och så har det varit fel. Jag fick gå igenom 2 byten innan det blev rätt. Köper aldrig såna grejer där mer!

Jag lutar mer åt Niklasinorrs analys: Man får det man betalar för. Vad är lönen på Biltema? Vad kostar prylarna?

Sedan finns det ju även den andra sidan av myntet, dvs företagens vinster som även de pressar kvaliteten. Gå in på vilken mack som helst och där finns också bara ungdomar som inte kan nåt om varorna de säljer. Har man tur så finns det nån äldre man/kvinna kvar, men de flesta har rationaliserats bort.

Samma utveckling här som med småbutikerna inne i stan. Handlar man bara på stormarknad så ska man inte bli förvånad över att Åke på hörnet försvinner, oavsett om det gäller fiskhandeln, klädaffären eller mc-butiken.

Last edited:
andersbrink skrev:
2299282 Jobbet? Folktandvården eller återvinningscentralen?

:rofl HAHAHAHAHA! Vilken d-la tungsmocka!!

HUMOR Anders!

abethebabe skrev:
2299475 u get what u pay for simple as that, ska ni aldrig lära er nått :(

Det är väldigt sant, men man måste ställa sig frågorna:

1. Är det månne TILLRÄCKLIG kvalite´på denna?

2. Vilka grejer vill jag INTE kompromissa på?

Att bara köpa dyrt är lätt, så länge man har pengar.
Att det sen FINNS billiga saker som är lika bra förnekas ofta av såna som kategoriserar hårt.
Mne som jag sa i ett inlägg tidigare: man måste VETA för att kunna göra ett riktigt val.

Går man blind och köper lågprisprodukter och sedan KRÄVER att de ska prestera lika bra som proffsgrejor, och blir förbannad när de inte gör det, ja då är man korkad.

Den fina kompromissen är när man som sagt får TILLRÄCKLIG kvalite´.
Inte maximal
Inte minimal.

Tillräcklig.

Smaka på det.

UltraMarine skrev:
2299432 Jag bara garvar när jag ser samma prylar som biltema säljer, hos "seriösa", till dubbla eller trippla priser (men då får man ofta något litet reklamtryck på köpet)...

Exakt!

Köpte spindelleder på Mekonomen, där Audi/VW emblemet var överstansat med en rad X
Det är lite humor då, när folk säger att dyrt = bäst.

Dr.Bike skrev:
2299492 Det är väldigt sant, men man måste ställa sig frågorna:

Jag vet att det är ungefär samma grejer överallt, tillverkaren gör inte medvetet dåliga grejer utan att det är möjligtvis andra och tredje sorteringen som går till Biltema med fler. Visst finns det tilverkare som gör olika versioner av vissa saker, där dom väljer en billigare komponent eller ett billigare material men det tror jag är sällsynt.
Det blir dyrare att tillverka flera olika varianter av samma sak än att tillverka samma grej men med olika "märken".
Det finns ju till exempel väldigt få tillverkare utav själva grundkomponenten, dvs bildskärmspanelen till TV/datorskärm, minneskretsar, CCD/CMOS celler till kameror, metallen till olika karosskomponenter till bilar, elektroniska komponenter osv.

Min ex svärfar har jobbat 25 år med Mercedes och Nissan, han säjer att det t ex är precis samma leverantörer av allmänna komponenter i bilarna, skillnaden är att Mercedes skruvar fast allting, Nissan sätter fast mycket med buntband och plastclips som med tiden skallrar loss och då upplever man Mercan som tyst och kassaskskåpsinriktad. Han sade förresten att på 25 år så har han inte haft en enda skuren Nissanmotor, som inte skurit på grund av handhavandefel, medan vissa årsmodeller och motormodeller från Mercedes rasade titt som tätt, spruckna toppar, spruckna block, (BMW hade liknande problem) så kvalitet är ganska sällan det man pröjsar för, oftast är det ett märke eller en livsstil eller status som man slantar för.

Hur många tycker att en HD har kvalitet som är värd 100 000 mer än mostvarande japan, knappast någon, men man pröjsar för märket, precis som med oljor...right, Dr Bike? :)

Kommer fortfarande ihåg när jag köpte lite 2-taktsolja ifrån Biltema, skulle testa det i moppen (när jag var i mopedåldern) och denna olja hade utvecklats speciellt för att inte ge någon blårök alls, häller i oljan och startar, vad händer? jo det börjar ryka en del ifrån avgasröret, sedan körde man iväg och det blev helt blått bakom moppen :gnissla Så 2-taktsoljan är ingen höjdare :(
Men deras torkarblad och kylarvätska ska tydligen vara bättre än vad exempelvis OKQ8:s är (har det visat sig vid olika tester som gjorts) så allt är inte skit därifrån :tummenupp

newstead skrev:
2300782 Är mjölken på konsum bättre än den på ICA alltså?

:confused: :confused: :confused: det var nog den sämsta jämförelsen hittills, du får vad du betalar för hos biltema, gammal renad olja, varför tror du att den e så billig för :va

abethebabe skrev:
2301420 :confused: :confused: :confused: det var nog den sämsta jämförelsen hittills, du får vad du betalar för hos biltema, gammal renad olja, varför tror du att den e så billig för :va

"Gammal renad olja"... var har du hållit hus under de år som det har diskuterats i Oljetråd #1 och #2?

I Sverige får du INTE vad du betalar för, iaf inte när det gäller oljor - annat än på minst 25 liters fat. Den motorolja vi köper är mellan 3 - 10 gånger för dyr, även Biltemas MC-syntet... och den som köper t.ex. Motul är r*vkn*ll*d av elefanter.

Niklasinorr skrev:
2298932 Ja det måste man! Vi som konsumenter har under ett flertal år valt att köpa så billigt det bara går, detta gäller datorer, vitvaror, hemelektronik, tv, video, reservdelar, ja allt! Vi köper grejer utomlands via internet och vi gör precis allt vi kan för att få så bra och billiga grejer som möjligt...vilket ju är helt rätt.

MEN! Det som blir följden av det hela är att vi får fler och fler monsterkedjor där dom säljer allt, så billigt det bara går och för att dom här kedjorna skall kunna sälja billigt så anställer dom billig arbetskraft, dvs folk som inte kan ett j-vla dugg och är heller inte intresserade av att lära sej. Det finns färre och färre "duktiga" killar och tjejer på företagen, ni vet den där personen som lär sej en massa saker och blir expert på nånting. som kan svara direkt på kundens frågor, svar som inte finns i manualer och broschyrer utan kommer av erfarenhet.

Detta ökar också lavinartat inom MC-branchen, allting centraliseras, datoriseras, följs upp, analyseras, rationaliseras och det blir mer och mer lagerpersonal som står bakom diskarna, och allt detta fixar vi själva genom att kräva bästa möjliga pryl till lägsta möjliga pris, men då måste vi också bli experter själva för det finns ingen längre på butiken som kan svara på frågan om en viss färg passar, eller en viss del kan ersätta en annan del, det står ju inte på datorskärmen...

Det är vi som kunder som styr detta med våra köpbeteenden så vi skall heller inte klaga på att servicen blir dålig, det finns nästan inga handlare kvar som har råd att ha bra service längre tyvärr...

/N

p.s Luleås sista skomakare slog igen portarna häromdagen så nu är det bara att slänga och köpa nytt... :tummenupp :rolleyes:

Du har rätt i att man i PRAKTIKEN måste kolla upp saker själv innan köp men enligt konsumentköplagen är det säljarens ord som gäller! Säger han att något funkar och det inte gör det så är det butiken som är ansvarig. Sen kommer ju alltid problemen med bevisbörda osv men i teorin så ska det funka såhär... Denna regel är enligt mig mkt bra då jag hellre får ett ärligt "Jag vet inte..." (Vilket ofta är OK, mkt pga av de arguement du angett ovan) än ett felaktigt "Javisst!".

Dr.Bike skrev:

När jag i början av 80-talet jobbade på ett företag som tillverkade avancerade bromskomponenter till fordonsindustrin så lades det ner mycket jobb på att hitta "Good enough"-nivån.
Det är den nivån där kunderna får precis vad de betalar för och inget mer.
Eftersom kunderna var stora företag som själva hade alla resurser för testning och utvärdering så var det visserligen inte samma kundkategori som vanliga konsumenter, men de lärde sig snart att ok, vi kan få lite overkill här eller där, men då kostar det också ...
Pss möttes man på en nivå där alla var nöjda ...
Att få det att funka bland konsumenter i allmänhet är ju dock en utopi ... Det finns för många med för få hästar i stallet ... :rolleyes:

newstead skrev:
2300782 Är mjölken på konsum bättre än den på ICA alltså?
De har samma märke :7peta
Men: Klövermjölk= Biltema
Arla/Milko o.s.v.= kvalität

Inte svårt att gissa vilka som blir lidande av lågt pris på mjölk. :(

Billig parfym, billiga bilar, billig mat.
Smarta val??

EDIT: Klövermjölk är inte SÄMRE mjölk, annat än för producenterna då de får sämre betalt.

Last edited:
andersbrink skrev:
2301783 "Gammal renad olja"... var har du hållit hus under de år som det har diskuterats i Oljetråd #1 och #2?

I Sverige får du INTE vad du betalar för, iaf inte när det gäller oljor - annat än på minst 25 liters fat. Den motorolja vi köper är mellan 3 - 10 gånger för dyr, även Biltemas MC-syntet... och den som köper t.ex. Motul är r*vkn*ll*d av elefanter.

gekås säljer gammal renad olja likaså biltema= skitolja, varför tror du att dom e så billiga :confused: min svärfar oljesprutar bilar och gissa vilken olja han använder? ja just det det är det enda dom billiga skitoljorna duger till :D han mixar den skitoljan med sågkedjeolja, men sågkedjeoljan blandar han i enbart för att få vidhäftning. köpte en burk o-ringsspray hos biltema, kom hem tvättade hojen sprayade kedjan tog ut hojen för en sväng dagen därpå, ja just det, behöver väl inte beskriva vad som hände och vad jag behövde göra med hojen efter den turen :( det var bara å tvätta skiten igen, kedjeolja ÖVERALLT. ska citera texten på baksidan av flaska. hög vidhäftningsförmåga, passar alla typer av x och o-ringskedjor, slungas inte av vid hög rotation :arsele , men va fan skitsamma ska ju inte diktera vilken olja du ska använda till din hoj men kom inte å starta tråd när ni köpt sån skit å klaga, pungt. ps. jobbar du hos biltema :confused:

TinaTjejen skrev:
2301847 De har samma märke :7peta
Men: Klövermjölk= Biltema
Arla/Milko o.s.v.= kvalität

Inte svårt att gissa vilka som blir lidande av lågt pris på mjölk. :(

Billig parfym, billiga bilar, billig mat.
Smarta val??

:tummenupp

Last edited:
abethebabe skrev:
2301906 gekås säljer gammal renad olja likaså biltema= skitolja, varför tror du att dom e så billiga :confused: min svärfar oljesprutar bilar och gissa vilken olja han använder? ja just det det är det enda dom billiga skitoljorna duger till :D

:rofl :rofl :rofl Ja, herre jisses.

Last edited:
abethebabe skrev:
2301906 gekås säljer gammal renad olja likaså biltema= skitolja, varför tror du att dom e så billiga :confused: min svärfar oljesprutar bilar och gissa vilken olja han använder? ja just det det är det enda dom billiga skitoljorna duger till :D
Jamen då så. Då vet vi hur det ligger till :D :3freak

Maranello skrev:
2301923 Jamen då så. Då vet vi hur det ligger till :D :3freak

men det vet vi ju redan, "experterna" har ju redan slagit fast att biltemas sämsta olja är bättre än motuls bästa.. :lol

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph