2298932 Ja det måste man! Vi som konsumenter har under ett flertal år valt att köpa så billigt det bara går, detta gäller datorer, vitvaror, hemelektronik, tv, video, reservdelar, ja allt! Vi köper grejer utomlands via internet och vi gör precis allt vi kan för att få så bra och billiga grejer som möjligt...vilket ju är helt rätt.
MEN! Det som blir följden av det hela är att vi får fler och fler monsterkedjor där dom säljer allt, så billigt det bara går och för att dom här kedjorna skall kunna sälja billigt så anställer dom billig arbetskraft, dvs folk som inte kan ett j-vla dugg och är heller inte intresserade av att lära sej. Det finns färre och färre "duktiga" killar och tjejer på företagen, ni vet den där personen som lär sej en massa saker och blir expert på nånting. som kan svara direkt på kundens frågor, svar som inte finns i manualer och broschyrer utan kommer av erfarenhet.
Detta ökar också lavinartat inom MC-branchen, allting centraliseras, datoriseras, följs upp, analyseras, rationaliseras och det blir mer och mer lagerpersonal som står bakom diskarna, och allt detta fixar vi själva genom att kräva bästa möjliga pryl till lägsta möjliga pris, men då måste vi också bli experter själva för det finns ingen längre på butiken som kan svara på frågan om en viss färg passar, eller en viss del kan ersätta en annan del, det står ju inte på datorskärmen...
Det är vi som kunder som styr detta med våra köpbeteenden så vi skall heller inte klaga på att servicen blir dålig, det finns nästan inga handlare kvar som har råd att ha bra service längre tyvärr...
/N
p.s Luleås sista skomakare slog igen portarna häromdagen så nu är det bara att slänga och köpa nytt...