Biltemaolja Förstörde Min Mc

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
:tungan Lite Expressen vinkling på rubriken. Tog ut hojen i våras o såg att sadeln blivit lilafärgad, den är normalt blå.
Det lila var där jag suttit, hade säsongen innan oljat in byxorna med Biltemas skinnolja. Kunde inte då märka att det var ngt överskott av olja, inte så jag gled runt på sadeln. Iofs är det lätt hänt att man tar i lite för mkt när man gnider in sig :rolleyes: . Tycker ändå inte oljan skall vara sån att sadeln påverkas övht av oljan.
(har inga bevis att det skall vara skinnoljan som gjort detta men kan icke komma på ngt annat det skulle kunna vara).

Hmmmm, det jag funderar över i detta fallet är varför man använder Biltema-prylar till något man håller kärt? Biltema i all ära, jag handlar massor av SKITgrejjer där, men skulle aldrig få för mig att köpa grejjer där och tro att de är BRA. Att de uppfyller sitt ändamål, javisst (kanske lite verktyg och sånt skit) men man får räkna med det värsta när man handlar därifrån.

Ring Biltema, förklara läget och be om att få tala med någon som är högre uppsatt i kundfrågorna. Kanske har de haft liknande problem tidigare varpå du kan få ersättning för det hela. Nu tror jag ju inte det, men man ska alltid ligga på och härja.

Jag tror du kan glömma det där med att få ersättning av Biltema... :mad:

Jag har hållit på med dom i snart ett år och inte fått en ursäkt ens.

Jag sprutmålade min ram/sving med deras Hammarlack, vilket innebar att all originalfärg som låg under krackelerade. Ramen såg helt hopplös ut, så det var bara att ta fram stora borrmaskinen och slipa bort "kladdet". Jag hävdade att det inte står någon varningstext på burken. Svaret jag fick var " det borde jag vetat att hammarlack inte ska målas på annat är rent järn/stål..... :mad: :huvet :huvet

Here we go again... :corn

Som vanligt finns det två trådar samtidigt:

Ena klagar på höga priser på orginaldelar, och andra på de billiga piratkedjornas kvalitet. :4skrika

Varför kan dom inte bara gå ihop, och köra Biltemas prislista på orginaldelarna? :tomten

War-psycho skrev:
2297140

Som vanligt finns det två trådar samtidigt:

Ena klagar på höga priser på orginaldelar, och andra på de billiga piratkedjornas kvalitet. :4skrika
Hehe tänkte också på det. Man får oftast vad man betalar för :mattias

Kawasaki/Nils skrev:
2297129 Jag tror du kan glömma det där med att få ersättning av Biltema... :mad:

Jag sprutmålade min ram/sving med deras Hammarlack, vilket innebar att all originalfärg som låg under krackelerade. Ramen såg helt hopplös ut, så det var bara att ta fram stora borrmaskinen och slipa bort "kladdet". Jag hävdade att det inte står någon varningstext på burken. Svaret jag fick var " det borde jag vetat att hammarlack inte ska målas på annat är rent järn/stål..... :mad: :huvet :huvet

Jag skulle aldrig komma på tanken att börja måla min MC utan att först ta reda på vilken sorts färg det ska vara och hur den ska användas, men det är ju bara jag. ;)

Kawasaki/Nils skrev:
2297129 Jag tror du kan glömma det där med att få ersättning av Biltema... :mad:

Här håller jag med dem till fullo dock, man kan inte blanda olika flerkomponent-lacker/singelkomponent-lacker hur som helst. Lite får man faktiskt göra själv, som att ta reda på det.
Däremot om man har köpt en vara som är till för en specifik grej MEN som inte klarar av att göra detta på ett fullvärdigt sätt, då anser jag att man har rätt till ersättning och man har underlag för att vända sig till konsumentverket.

Dee_cati skrev:
2297289 Här håller jag med dem till fullo dock, man kan inte blanda olika flerkomponent-lacker/singelkomponent-lacker hur som helst. Lite får man faktiskt göra själv, som att ta reda på det.
Däremot om man har köpt en vara som är till för en specifik grej MEN som inte klarar av att göra detta på ett fullvärdigt sätt, då anser jag att man har rätt till ersättning och man har underlag för att vända sig till konsumentverket.

Det tråkiga i hela historien är att jag frågade en expedit och fick ett jakande svar...... :huvet
Måste man kunna allt när man som konsument köper ett flertal sammanhängande produkter och dessutom frågar? :confused: :va

Borde inte rubriken på inlägget vara "Biltemaolja missfärgade sadeln på min mc"? :va

Jag som trodde att du hade motorhaveri och kunde bevisa att det var biltemas fel. Det hade varit intressant.

Oljetråden är kul. :)

Kawasaki/Nils skrev:
2297383 Det tråkiga i hela historien är att jag frågade en expedit och fick ett jakande svar...... :huvet
Måste man kunna allt när man som konsument köper ett flertal sammanhängande produkter och dessutom frågar? :confused: :va

Hmmm, då är det ju lite knivigare. Men nu har du lärt dig att INTE lita på Biltema-anställda. Oftast brukar de vara lite bakom flötet på i Örebro finns en gubbe som kan det mesta. Men han är också den enda jag har träffat på.

Kawasaki/Nils skrev:
2297383 Det tråkiga i hela historien är att jag frågade en expedit och fick ett jakande svar...... :huvet

Ja det måste man! Vi som konsumenter har under ett flertal år valt att köpa så billigt det bara går, detta gäller datorer, vitvaror, hemelektronik, tv, video, reservdelar, ja allt! Vi köper grejer utomlands via internet och vi gör precis allt vi kan för att få så bra och billiga grejer som möjligt...vilket ju är helt rätt.

MEN! Det som blir följden av det hela är att vi får fler och fler monsterkedjor där dom säljer allt, så billigt det bara går och för att dom här kedjorna skall kunna sälja billigt så anställer dom billig arbetskraft, dvs folk som inte kan ett j-vla dugg och är heller inte intresserade av att lära sej. Det finns färre och färre "duktiga" killar och tjejer på företagen, ni vet den där personen som lär sej en massa saker och blir expert på nånting. som kan svara direkt på kundens frågor, svar som inte finns i manualer och broschyrer utan kommer av erfarenhet.

Detta ökar också lavinartat inom MC-branchen, allting centraliseras, datoriseras, följs upp, analyseras, rationaliseras och det blir mer och mer lagerpersonal som står bakom diskarna, och allt detta fixar vi själva genom att kräva bästa möjliga pryl till lägsta möjliga pris, men då måste vi också bli experter själva för det finns ingen längre på butiken som kan svara på frågan om en viss färg passar, eller en viss del kan ersätta en annan del, det står ju inte på datorskärmen...

Det är vi som kunder som styr detta med våra köpbeteenden så vi skall heller inte klaga på att servicen blir dålig, det finns nästan inga handlare kvar som har råd att ha bra service längre tyvärr...

/N

p.s Luleås sista skomakare slog igen portarna häromdagen så nu är det bara att slänga och köpa nytt... :tummenupp :rolleyes:

Jag kör med biltemas lädertvål och olja på både mitt IXS och Dainese utan att sett något som du nämner.
Jag har dessutom använt det regelbundet.

Hehe så skönt när folk börjar inse att Hot-Rod Heaven (Biltema) är ett SKOJföretag....ibland kommer folk till jobbet och vill ha sina Biltema delar bytta, vi bara garvar och hänvisar till nästa verkstad, blir bara bekymmer när delarna pajar vilket dom gör för eller senare....

Micke_Nilsson skrev:
2299274 Hehe så skönt när folk börjar inse att Hot-Rod Heaven (Biltema) är ett SKOJföretag....ibland kommer folk till jobbet och vill ha sina Biltema delar bytta, vi bara garvar och hänvisar till nästa verkstad, blir bara bekymmer när delarna pajar vilket dom gör för eller senare....

Jag bara garvar när jag ser samma prylar som biltema säljer, hos "seriösa", till dubbla eller trippla priser (men då får man ofta något litet reklamtryck på köpet)...

Niklasinorr skrev:
2298932 Ja det måste man! Vi som konsumenter har under ett flertal år valt att köpa så billigt det bara går, detta gäller datorer, vitvaror, hemelektronik, tv, video, reservdelar, ja allt! Vi köper grejer utomlands via internet och vi gör precis allt vi kan för att få så bra och billiga grejer som möjligt...vilket ju är helt rätt.

MEN! Det som blir följden av det hela är att vi får fler och fler monsterkedjor där dom säljer allt, så billigt det bara går och för att dom här kedjorna skall kunna sälja billigt så anställer dom billig arbetskraft, dvs folk som inte kan ett j-vla dugg och är heller inte intresserade av att lära sej. Det finns färre och färre "duktiga" killar och tjejer på företagen, ni vet den där personen som lär sej en massa saker och blir expert på nånting. som kan svara direkt på kundens frågor, svar som inte finns i manualer och broschyrer utan kommer av erfarenhet.

Detta ökar också lavinartat inom MC-branchen, allting centraliseras, datoriseras, följs upp, analyseras, rationaliseras och det blir mer och mer lagerpersonal som står bakom diskarna, och allt detta fixar vi själva genom att kräva bästa möjliga pryl till lägsta möjliga pris, men då måste vi också bli experter själva för det finns ingen längre på butiken som kan svara på frågan om en viss färg passar, eller en viss del kan ersätta en annan del, det står ju inte på datorskärmen...

Det är vi som kunder som styr detta med våra köpbeteenden så vi skall heller inte klaga på att servicen blir dålig, det finns nästan inga handlare kvar som har råd att ha bra service längre tyvärr...

/N

p.s Luleås sista skomakare slog igen portarna häromdagen så nu är det bara att slänga och köpa nytt... :tummenupp :rolleyes:

årets inlägg :klappar sant

Kawasaki/Nils skrev:

Fråga aldrig nån på Biltema om nåt i den stilen! De kan inte ett skit. Vet inte vad kraven är för att bli anställd där är!?

Jag själv och många med mig har köpt tänddelar till bilen, och kommit hem och så har det varit fel. Jag fick gå igenom 2 byten innan det blev rätt. Köper aldrig såna grejer där mer!

Niklasinorr skrev:
2298932 Ja det måste man! Vi som konsumenter har under ett flertal år valt att köpa så billigt det bara går, detta gäller datorer, vitvaror, hemelektronik, tv, video, reservdelar, ja allt! Vi köper grejer utomlands via internet och vi gör precis allt vi kan för att få så bra och billiga grejer som möjligt...vilket ju är helt rätt.

/N

:klappar

Tamigfan EXAKT så det är, och som jag känner.
Varje gång man går in i en köplada möts man av en finnig tonåring som de hämtat direkt från något plågsamt djurförsök med kemisk lobotomi eller liknande.
Att då som KawasakiNils vara godtrogen/vilja tro/inte kunna bedöma denna människa/känna av det tvekande svaret (välj själv lämpligt alternativ) kan som sagt bli förödande.

Självfallet skall Nils och alla vi andra kunna lita på personalen i köpladorna.
Tycker man.
Men så ÄR det ju inte.
Frågar man nåt så står de och läser innantill på skylten bredvid TEVEN eller vad det nu är, i bästa fall direkt ur manualen. (utan att förstå vad de läser).
Och att skinnoljan missfärgade sadeln är oxå självkalrt om man tänker på det. (lika löser lika, och i sadelskinnet fanns säkert någon annan kemisk smet) Så hade det varit minkolja, fiskarsmorning eller vad f-n som helst så hade det hänt troligen. Det tråkiga är att kunden alltid skall göra dessa "fältstudier" åt företagen, och att de inte ens kan be om ursäkt för att de inte ens kan svara Nils och oss andra.

Så visst har vi konsumenter styrt detta genom att rösta med plånboken.
På gott och ont.

Medaljens baksida är att man måste vara sin egen professor i allt...

Det var därför jag läste på lite om oljor :lol

u get what u pay for simple as that, ska ni aldrig lära er nått :(

Oops skrev:
2296698 :tungan Lite Expressen vinkling på rubriken. Tog ut hojen i våras o såg att sadeln blivit lilafärgad, den är normalt blå.
Det lila var där jag suttit, hade säsongen innan oljat in byxorna med Biltemas skinnolja. Kunde inte då märka att det var ngt överskott av olja, inte så jag gled runt på sadeln. Iofs är det lätt hänt att man tar i lite för mkt när man gnider in sig :rolleyes: . Tycker ändå inte oljan skall vara sån att sadeln påverkas övht av oljan.
(har inga bevis att det skall vara skinnoljan som gjort detta men kan icke komma på ngt annat det skulle kunna vara).

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka