Biltema vakumklocka strul...

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
köpte mig ett par klockor för 80kr/st släpade mig ner till garaget, började med att skruva bort tanken och en skruv ramlade ner någostans :huvet
hittade den efter 30 minuters letande :tummenupp

Kopplade ihop allt och skulle synka klockorna... men va fan dom går ju inte att justera :va fast det står i manualen att vrid på glaset.

Någon annan som har råkat ut för likadana klockor?

Sen fortstatte dagen precis lika bra! :mad: Jag skulle ha stannat kvar i sängen

Last edited:
Sitter inte skalan på glaset så att du kan justera genom att vrida fronten på mätaren? Jag har använt Biltemas mätare att kolla vakum på bilar mm och den mätaren gick att kalibrera genom att vrida fronten. På hojar fungerar det bättre med en www.carbtune.com om du ska synka förgasarna. Vanliga mätare fladdrar för mycket.

Last edited:
Enklare och exaktare om du köper ett par meter spolarslang och bygger ett synkinstrument. Funkar finfint och kostar ett par tior.
Fyra slangar (till 4-cyl) och koppla ihop dem i ena änden med 2 t-kors.
Kapa fyra bitar bromsrör som strypning och sätt i andra ändan på de fyra slangarna. Fyll till hälften med olja(svart begagnad syns bäst) koppla till förgasarna och starta. Justera tills oljan står lika i de fyra slangarna. Klart.

Enklare och exaktare om du köper ett par meter spolarslang och bygger ett synkinstrument. Funkar finfint och kostar ett par tior.
Kapa fyra bitar bromsrör som strypning och sätt i andra ändan på de fyra slangarna. Fyll till hälften med olja(svart begagnad syns bäst) koppla till förgasarna och starta. Justera tills oljan står lika i de fyra slangarna. Klart.

låter enkelt skall testa... :)

Föresten du har ingen bild? Förståd inte riktigt det där med strypningen :rolleyes:

Last edited:
I sammanhanget kan jag inte låta bli att näma Anders Brinks smarta metod att synka förgasarna, han använde (enligt egen utsago i ett inlägg) en handhållen IR-tempmätare och "sköt" på resp avgaskrök.

/J

I sammanhanget kan jag inte låta bli att näma Anders Brinks smarta metod att synka förgasarna, han använde (enligt egen utsago i ett inlägg) en handhållen IR-tempmätare och "sköt" på resp avgaskrök.

/J

Ingen fördröjning? Vacuumet reagerar ju omedelbart, men termodynamik är väl lite trögare? :va

Fiffig metod annars :tummenupp

Min ser likadan ut. Man håller i mätaren och vrider på kransen som håller fronten, då följer glaset/skalan med runt. Du kanske är för klen :)

Min går inte att rubba :confused: Tog tag med rörtång men fanskapet satt fast :näsblod

Tillverkar info saknas... Kanske det stod skrivet på förpackningen men dem har jag slängt. Snart slänger jag även klockan!!! :mad:

Hatar allt mer och mer biltema!

Last edited:
Hittade en bild...

skall dom två t-korsen vara ihopkopplade ? Jag har lite svårt att tyda hur det ser ut på bilden... :rolleyes:

Bifogat

• synkmätare.jpg
    synkmätare.jpg
    31.3 KB · Visningar: 587
Vad har du för tillverkare/märke på din klocka?

EQUUS 3220 står det på den :)

skall dom två t-korsen vara ihopkopplade ? Jag har lite svårt att tyda hur det ser ut på bilden... :rolleyes:

Jag undra om det fungerar bra som på bilden oavsett de båda paren är ihopkopplade eller ej. Man ska nog bara ha en U-slinga. Det man kan göra för att veta att alla fuggarna ger samma vakum är att synka ett förgasarpar. Dessa bestämmer man är normen. Sedan ansluter man i tur och ordning de andra gasarna till en av gasarna i referensparet. Därmed blir alla fyra lika.

Last edited:
En liten fundering...

tänkte att jag skulle nu testa slangmetoden... har 3st som är pluggade och den fjärde går/kommer från soppatanken? skall jag rycka bort slangen till tanken och sätta dit en utav "synk-slangarna" ?

Vad jag förstår är att man bara har 3st justeringskruvar, men att det finns bara 3 ställen att montera ditt synkinstrument :confused:

hoppas att någon orkar svara annars tar jag och testar. Det får bära eller brista!!!

tänkte att jag skulle nu testa slangmetoden... har 3st som är pluggade och den fjärde går/kommer från soppatanken? skall jag rycka bort slangen till tanken och sätta dit en utav "synk-slangarna" ?

Vad jag förstår är att man bara har 3st justeringskruvar, men att det finns bara 3 ställen att montera ditt synkinstrument :confused:

hoppas att någon orkar svara annars tar jag och testar. Det får bära eller brista!!!

Den som går till soppatanken styr bensinkranen. Antingen flyttar du den till en gasare som du för tillfället inte synkar eller sätter dit ett T-stycke så att du kan ansluta vakum-mätaren även på den.

Anledningen till att det bara finns 3 justerskruvar är att den utan skruv blir referens som de andra ska synkas emot.

Den som går till soppatanken styr bensinkranen. Antingen flyttar du den till en gasare som du för tillfället inte synkar eller sätter dit ett T-stycke så att du kan ansluta vakum-mätaren även på den.

Anledningen till att det bara finns 3 justerskruvar är att den utan skruv blir referens som de andra ska synkas emot.

Då slänger jag på ett T-stycke... men hur gör jag för att strypa slangarna eller är det bara att koppla dem direkt på förgasaren :rolleyes:

Strypningen var för att det sög för häftigt i slangarna när jag provade. En bit bromsrör som skarvbit strax innan jag anslöt till insuget gjorde att det blev en lugnare rörelse på oljan upp och ned. Bromsrör har ganska liten diameter invändigt och passade perfekt att ansluta till spolarslangen som jag använde, därför bromsrör. (Hade en bit hemma på hyllan, man tar vad man har) Bilden stämmer helt och hållet med min utrustning. Två t-kors längst ned som man ansluter alla fyra rören i. Alla ska ha förbindelse så sätt en liten slangstump mellan de två korsen. Syns på bilden längst ner. Alla fyra slangarna måste anslutas till insuget, en till varje förgasare. Sen är det bara att starta motorn och börja skruva.

ännu har jag inte gett upp...

Tänkte på det här med längden på slangarna, hur långa behöver dom vara?
Köpte en rulle på 5meter och kapade den i 4... känns som dom blev lite för korta :gnissla

Testade för ett tag sedan och oljan bara rusade runt och kopplade bort slangarna... startade och djävlar vilken rök det blev :yoparty

Måste nog försöka strypa slangarna för att lunga ner som du säger...

:tummenupp

Last edited:
Köp klämmor för luftslangar (luftpumpens slang då) till akvarier i vilken djuraffär som helst. De har en skruv som klämmer på slangen så man kan finjustera rätt bra där. :tummenupp

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!